torsdag 10 april 2008

Sommarlängtan - Longing for summer

Förkylningen sitter i.. Jag sitter och tittar ut genom fönstret och vill ut i vårvädret…På fönsterbrädan har mina små tomatfröer just kämpat sig upp ur jorden.
Det är svårt att förstå att de snart vuxit till denna storleken om några veckor…

Vinrankan har börjat vakna till liv…

Och snart hoppas jag att den bär sådana här fina klasar igen.

Sitter här inne och längtar ut i växthuset, drömmer mig bort till sommaren. Snart skall växthuset göras klart och växterna kan flytta in…och jag kan flytta efter :)

Kram på er och ha en underbar dag! Hoppas vårsolen lyser lika fint hos er som hos mig!
Mia

Hi!
Still got a cold, staying indoors, longing to go out in the garden. My tomato-seeds have started to grow, soon they will fill the greenhouse...My wine has also woken up from its winter-sleep...soon I hope it gets beautiful grapes like last year.
Have a beautiful day!
Mia

48 kommentarer:

husnummer30 sa...

Här har vi lite sämre väder idag, jämfört med igår. Men solen tittar fram då och då, och det bästa av allt - det börjar dofta vår! Så skönt!

Förstår att du längtar efter att flytta ut med dina växter. ;-) Måste vara helt underbart med ett växthus att påta i.

Ha det fint! //Jill.

Mjuka sa...

Hej Mia
finns är det skönt i vårsolen. Sitter på min terass och dricker kaffe. Har precis hämtat mina barn på dagis. Hoppas att du får en skön dag
kram Malin

Mamma C sa...

Nja, någon värme vet jag inte om det är precis här. Men längtar till den gör jag. Fina bilder.
Kram mamma c

Betonggården sa...

Här har jag och lilltjejen precis kommit igen efter en envis förkylning. Inte kul när det håller i sig...
Nåt som inte heller var roligt är att det blev vinter här igen! Snöade hela dan igår... När man precis fått vårkänslor och börjat härja lite i trädgården. *suckar djupt*
Jag säger bara: prisa gud för alla underbara bloggar som ger förhoppningar om att vår och sommar kommer! :)

Smått och gott hos Lina sa...

Visst är det kul att odla eget. Jag har också lite odlingar.

Krya på dig.
hälsn. Lina

Designe sa...

Det är så härligt att se att det växer! Sedan när det börjar bli slutet av april så ska jag sätta krassefrön och luktärtsfrön! :) Kram

Anonym sa...

waouhhh!!!Hello Mia, delicate grows in your greenhouse is superb, your tomatoes are hummmmmmm!
See you soon
Corinne

Marie sa...

Hej Mia!
Mysiga bilder, förstår att du längtar ut till ditt växthus!
Här har vädret varit omväxlande idag. Ena stunden riktigt varmt och med sol, för att i nästa stund bli mulet och kallt. Vi var dock ute hela förmiddagen jag och barnen, härligt!

Krya på dig!
Kramar Marie

Malin - I min trädgård sa...

Trist att vara sjuk. Men härligt och positivt och bejakande med såna små som växer. Så härligt med växter! Jag hade egentligen tänkt hoppa över sådden i år, men jag kan nog inte låta bli. Dammade av några gamla fröpåsar med olika kryddväxter imorse, någon tomat och en och annan rosenvial... Vi får väl se om det blir ngt.

Krya på dig!

Kram M

"M" sa...

Härligt med växthusdrömmar....härliga bilder....krya på dej....kram

Annas skattkammare sa...

Ser härligt ut med växthus fullt med vindruvor och tomater! Önskar mina fingrar var lite grönare..
Krya på dig! Kram /Anna

Sanna sa...

Tack för titten i min blogg! Alltid lika roligt när det dyker upp nya läsare. Särskilt när man möts av så här mycket vackert att titta på när man återgäldar visiten. ;-)

sabina sa...

Härligt med eget odlat! Vindruvorna ser goda ut...

Anonym sa...

thanks so much for your sweet comments on my blog !!! love your blog too !!
hope you are feeling better soon,
xo,
beth
www.bethquinndesigns.com

Goa sa...

Hej min vän!
Så tråkigt att du är sjuk..:(
Hoppas det ger sig snart!
Vilka förväntansfulla bilder du bjuder på...visst är det otroligt att något så skört kan bli något så starkt på en sån kort tid! Underbart!
Jag verkligen älskar mina druvor, det känns lyxigt och gott. Tomatfröer ska jag nog köpa...gott!

Största kramen till dig och massa varma tankar!
Nu låtsas jag att jag sitter i ditt växthus och myser, en varma sommarkväll..:)

Solsjö - Under en vind sa...

Vilka ljuvliga bilder!!! Vi har sköna dagar här, lite kallt, men soligt och fint!
Det är bra att längta också! Önskar dig en skön helg och att du piggnar till! Kramis!

Unknown sa...

Va härligt med ett vackert växthus!! Visst doftar tomatplantor underbart...

Härligt ludna de små skotten är. Ha det riktigt gott, kram Pia

Reginas Cottage sa...

Hi Mia
What a wonderful greenhouse you have.
It grows wine and tomatoes in this
greenhouse.I wish you much luck with
your plants.I hope you are feeling
better soon!
Have a nice weekend Regina

Änglahem sa...

Jag längtar också ut till ditt växthus!*fniss* har ju inget eget....ÄN....undras om maken kan tänkas se det här*hmmm*?

Fy vad trist med envetna förkylningar!!! Men om solen skiner borde väl temperaturen gå upp i rätt goa grader där inne väl?
Du får svepa en varm o go filt om dig och dricka en kopp hett te, så kan du sitta där och filosofera över väntande projekt, eller?

Krya på dig gumsan bumsan! önskar dig en skön torsdag kväll! Snart är det helg igen...

Kramaaaar
Ulrika

Lila sa...

Oh, vad härligt. Lyxigt med växthus. Det står på nr 1 på min önskelista.

Kramis Lila

Sara sa...

Krya på dig! Ha en fin kväll.
Kram Sara

Kannor och karaffer sa...

Åhh vad läckert med dina små plantor....vilken växtkraft - helt underbart.

Har fullt med inspiration ska plantera i helgen....

Ha det gott!
Ann

Anonym sa...

Hejsan Svejsan!

Vad härligt när det börjar gro.
Jag har int planterat nåt ännu...
Men vi har solsken och 15 plusgrader så snön smälter bort riktigt fort här nu. Glädjen är stor.
Ha en härlig fredag!
Kram Bodil.

Snusilus o Sannibus sa...

Hej!
Vad mysigt med växthus och så söta små tomater! Hoppas att du snart mår bättre och ha en trevlig kväll!
Kram, Susanne

Anonym sa...

Visst är det roligt att förså : ) Jag har inte hunnit sätta ett enda frö än! Hoppas du blir bättre från förkylningen snart!

Kram Maria

Ann-Catrin sa...

Stackare som är sjuk.. de ädr envisa förkylningarna!!
Visst drämmer man om vår och sol och värme..dina spirande växter får mig i allfall att le och må bra!!..mycket vackert fotat!!
kram och krya på dig
A-C

My lovely cottage sa...

Hey mia, is that grapeplant photo of last year? Today we had marvelous weather in Holland, but they say it was just for 1 day, i got out and worked very hard but it gives a lot of energy. Wish we all can open our patiodoors real soon. I wish you a great weekend with your family, take care. yvonne

Majas mammelucker sa...

Hej! här har det hänt massor sen jag var in..hoppas du blivit bättre...oj vad fin tårta du fick..det skulle inte vara helt fel med en muffins..
ser såå god ut...
oj kycling receptet måste jag prova..jaa visst längtar man till våren..kul med odling av vindruvor..Ha det jätte bra och sköt om dig!! Kram Maria

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Vad underbart att ha ett växthus!
Är det endast för odling eller är det myshörna också?
kram
nina

Anna sa...

Ja växtkraften är helt otrolig!

Vilka ljuvliga tomater och vilken perfekt vindruveklase fjolårets skörd gav! Ser härligt ut! Jag önskar att jag kunde ha vinrakor i mitt orangeri men det är väl svårt att odla i kruka? Eller? Du verkar veta mycket om sånt!

Kram
:)Anna

vitating sa...

Tack för din goa kommentar :-)
Idag har det varit ganska kallt här men visst lääängtar man oerhört efter värme, sol och sommar, älskar våren!!!
Härligt med egna tomatplantor...

Sov gott!
Kram Maria

IKT i min vardag sa...

Känslan av att odla och äta sina egna tomater är stor. Härligt att det spirar och gror, ger hopp om vår, sommar och sol. Hihihi det där rimmade ju lite ;-)

♥ Kram ♥

lottens vita och gröna sa...

oh vilka hoppfulla billder du visar i dag, oh egna tomater och vindruvor, känner nästan doften! kram lotten

Anne, anness design sa...

Vad härligt att ha ett eget växthus med egna tomater och annan frukt och grönsak. Trevlig kväll! :)

Anonym sa...

fina bilder.. underbart växthus!

ColonialEast sa...

Åh vad härligt det ser ut! Förstår att du längtar efter att få flytta efter!

Tracie~MyPetiteMaison sa...

Mia,
Your tomatoes look delicious, so do the grapes - lovely garden!
Feel better soon, eat some good soup and drink some juice and stay warm sweetie!
xo~Tracie

Gårdsromantik sa...

Ja ja ... shär lär det inte bli tal om några tomatplantor i växthus på länge.
Vad kul att se dina istället!
Och vinrankor - brukar det bli druvor som gär att äta?

Kram Maud

Kol och Rosors sa...

Ingen vårsol i siktet...

Visst äe det härligt att se det växa,med vilken kraft...

Krya på Dej!
trevlig helg & kram
L-Lott

Maria renoverar sa...

Hej!
Tänk vilket nätverk det här är. Du hittade mig via Marie, soom gjorde att jag hittade din blogg. Kul!
Du har verkligen fina bilder. Ska studera dem närmre under helgen.
Ha det bra. Vi ses!
Maria

Randi sa...

Vilka underbara bilder från ditt växthus. Idag ska jag ta itu med mitt Glädjehus också. Hoppas du snart kryar på dig så du kan gå ut och njuta av vårsolen.
Kram Randi

Elzie sa...

Jo, man kan verkligen förundra sig över växtkraften. Planterade om mina pelargoner i helgen och helt plötsligt har dom bara skjutit iväg i höjden. Dags att kapa dom lite kanske *s*.
Hoppas förkylningen släpper så du kan njuta av helgen.
Kram Elzie

Gry sa...

En riktig envis förkylning du skaffat dig :-( Passa på att vila ordentligt och få i dig mycket vätska. Sen är det tyvärr bara att vänta ut elendet.... Tur att du kan drömma om fylliga tomater och härliga vindruvor under tiden ;-)

Kryapådigkram Gry

My White Cottage sa...

Vi har haft soligt väder i två dagar nu och det är verkligen underbart! Dock saknar jag de där sköna, varma temperaturerna... Längtar verkligen efter det!

Egna tomatplantor... åh, det vill jag också ha i år! Finns det något godare än tomater från den egna plantan!!? Söta och smarriga... :)

Hoppas du kryar på dig och får en skön helg!
Många kramar Jenny

idémakeriet sa...

Hej Mia,
Vad tråkigt att du är förkyllt nu när vädret är så fint.
Men jag ser på bilden att du ändå njuter av allt nytt liv som växer framför dig, vilket under va?
Jag har tjuvtittat nu i flera månader på alla bloggar och är nu så pas smittat att jag har börjat själv också.
Jätte fina saker visar du och tack för all inspiration som jag fick genom min smittresan.
Kram Gerda

n o r d i n g å r d e n sa...

Vilket underbart inlägg, med hopp om sommaren! Snart så.... Ha en mysig helg trots förkylnin. Krya på dig!!! Mari.

Anonym sa...

Ja, solen skiner som allra bäst idag. Riktigt längtar ut från kontoret nu och till helgen som stundar!! :)

ha en riktigt skön helg!
kram ♥

Katja - Bag End sa...

This reminds me we better plant our tomatoes soon. It has been a bit weird spring in The Netherlands. First warm, then bitterly cold, then warm again and so on. Plants seem somewhat confused and some of them have suffered a lot. But suppose that is gardening... Every year is different.

Have a lovely weekend,
Katja