fredag 4 april 2008

Recept

Idag har jag haft en ledig fredag, detta pga att jag hade jouren förra helgen...så idag har jag tagit det ganska lugnt :)
Jag tog med mig den grekiska guden ner till växthuset och kollade läget där. Det är svårt att tänka sig att det snart skall vara fyllt med tomater, physallis och att den torra vinrankan (nja, nu var jag lite orättvis mot den...Den har faktiskt en hel del knoppar!)...att vinrankan skall sträcka sig upp i taket på växthuset. Ja det känns lite svårt att tänka sig att jag om några veckor kan sitta där i en stol och mysa med en bra bok...MEN, våren är ju här nu och då går det snabbt!

Idag är det som sagt fredag..och jag brukar alltid tycka att det är svårt att lista ut någon snabb, bra och god middag. Så idag tänkte jag bjuda er på en riktigt enkel och jättegod rätt.

Det smidiga med denna rätten är att den tillagas i ugnen "allt-i-ett".
---------------------------------------------------------------------------------
Superenkel Citron & Limekyckling
Starta ugnen och sätt på 200 grader.Häll olivolja och majsolja i en långpanna.
Skala och skär morötter i bitar, lök i klyftor, pressa i vitlök, skär kycklingfile i bitar.
Salta & peppra efter smak och tycke och rätt mycket Aromat-krydda tycker jag passar.
Pressa över en citron och en lime, och ringla flytande honung över...en hel del av den varan också :)
In i ugnen med blandningen, ca 40 minuter.
Efter 20 minuter i ugnen, häll över sockerärtor så de får vara med i ugnen sista 20 min.
Serveras med ris.
Smaklig måltid & lycka till!
----------------------------------------------------------------------------------

Kram & ha en riktigt skön helg!
Mia

UPPDATED 080407
Supereasy All-in-one Lemon & Limechicken
If there is anyone who would like to have the recipe in english, please e-mail me and I´ll send it to you right away :)

57 kommentarer:

Solsjö - Under en vind sa...

Å vilket bra tips, det är precis vad man behöver! Nya maträtter att prova!
DEt låter så gott, ska bara övertala mannen att grönsaker inte är farligt heller.....hi hi....
Äntligen helg, så skönt! Våren är här, idag har jag plockat den första buketten med vitsippor, hittade massor nere vid sjön! Mysigt! De pryder nu köksbordet!
Önskar dig en skön fredagskväll, kram!

Jenny Oak Fae sa...

Verkar gott & enkelt, gillar verkligen sockerärtor :)

Kram & trevlig helg!

/ Jenny

<3

Anonym sa...

Je n'y comprend rien, mais tout cela m'a l'air très appetissant!!!
Bonne journée

husnummer30 sa...

Ja, när våren väl börjat komma brukar det gå snabbt. Skönt!

Det ser verkligen gott ut. Själv ska vi tydligen äta kyckling&curry lasagne - enligt den matlagande maken. Ska verkligen med gott, med ett glas vin till. Det behöver man efter första veckan på jobbet. :-)

Ha nu en riktigt fin helg! //Jill.

Änglahem sa...

Hejsan i Lilla Blanka huset!

Nu blev jag ju dööööhungrig!!! Ska precis börja laga fredagsmiddagen, och nu kurrar det i lilla maggen!

Igår var det VÅR, men inte idag! Vi har haft +4 och dimmigt och trist heeela dagen, bara för att liva upp livet lite extra....nu REGNAR det!!! Det var den mysiga helgen i trädgården det!*suuuck*

Men men vi har att göra inne så tur i oturen får man väl kalla det, får ju försöka se positivt på eländet!*fniss*

Ha en jätteskön Helg vännen!
Kramisar
Ulrika

C De-sign sa...

Oh såååå gott det låter.... nu blev jag allt sugen! Skönt att det är fredag och du har så rätt nu går det fort i naturen!!! Härlig tid vi har framför oss!
Ha en skön helg
Kram fr C

Liten Bod sa...

Hi hi, jag trodde du menade maken först innan jag scrollade ner till bilden :)) Ser ut som på min altan, förutom guden. Har en ängel på lut i uterummet, räknas det? Receptet måste jag prova, älskar kyckling... Ha en bra helg, kram Tina

"M" sa...

Tack för tipset...ser så gott ut...är en riktig kycklingfantast...

drömmen om vitt sa...

Hej hopp!
Du det där såg supergått ut.
Mysigt att ha växthus, det skulle jag vilja ha. Kanske om några år.
Trevlig helg!
Lotta:)

Vardagstugg sa...

Låter ju unerbart med ett växthus.. vi kommer att få en liten berså iaf nu när vi flyttar, till skillnad från den betongklump till ballkong vi har nu och det blir jätteskönt!
trevlig helg!
Annelie

Färjtorp sa...

Mums så gott det lät och såg ut!
Tack ska testa det nåndag

Ha en mysig helg.
Kram Johanna

sommar-rummet sa...

Tack för tipset! Ser läckert ut! Ha det gott i helgen! KRAM

Marie sa...

Hej Mia!

Måste börja med att tacka för de fina presenterna jag fick idag, jag blev jätteglad! Har fotat dem idag, så i nästa inlägg får du se var de hamnade.

Ett växthus står på min önskelista, kanske det kan bli ett om några år. Här har vi haft ett underbart väder även idag, såå härligt att våren verkligen är på gång.
Den där maträtten ska jag absolut pröva, kyckling och grönsaker, helt i min smak!

Ha en härlig helg!
Kramar Marie

faire un songe sa...

Hello
I enjoy your pictures , I don't understand all you words because I'm dutch.
Also I started a blog of my own, and I would love to link to your blog if that is okay with you! So please visit me and let me know what you think Greetings Hetty from Holland

My Lovely Things sa...

hej!!

Åh vilket smaskigt recept..
jag älskar kyckling i ugn..det här måste jag testa...

Ha en fin helg..
kram anna

Elzie sa...

Lyckliga du som har ett växthus. Men, man får överleva utan *s*. Maten såg himla god ut. Ska nog prova på det nån gång.
Hoppas du får en bra helg.
Kram Elzie

www.missfixtrix.com sa...

Tack för receptet. Det ska jag verkligen prova att laga till. Ha en skön helg. JOhanna

Mamma C sa...

Gud så gott det lät. Det där måste jag prova, det var ju så enkelt med.
Kram mamma c

Lila sa...

Så sant som det är sagt, våren kommer ju alltid så fort. Man längtar och längtar och vips så är en borta.

Vilken härlig maträtt, måste prova!

Ha en trevlig fortsatt kväll. Kramis Lila

Annie - Annalunda sa...

Underbart med vår...det ger hopp om livet! tack för receptet-det ser verkligen gott ut! Ha det gott i helgen!
Kram Annie

Sara sa...

Kyckling är en favorit hos oss, alltid roligt med nya recept så man kan variera sig lite. Ha en fin helg!
Sara

Hannis sa...

Smaskigt med nytt recept!
Bra för mig som har kommit in i en tråkperiod när det gäller mat=))

Härligt att ha växthus att mysa i.
Bra avkoppling från vardagen.
Ha en fin helg/Kram Hannis

Anonym sa...

Åh! Nu suger det i min lilla växthustarm.....
Alla har växthus utom jag, känner mig som när jag var fem och sa till mamma alla andra utom jag har....
Men jag har fönster och förra sommaren grävde mannen en grund så jag hoppas vi får till det den här sommaren, men vi har alltid såå många projekt....
Tack för receptet!
Idag fick barnen bestämma mat och vi har grillat hamburgare, i morgon ska mamma bestämma och då ska jag pröva din kyckling :))
Ha en underbar helg
Kram Lena

IKT i min vardag sa...

Yummi!!!:-) Det där är my kind of food! Ska testa det på söndag.

Vilket härligt fint kafferep du hade häromdagen och vilken söt gåva du fått!

Kramelikram!

Tidsmästarinnan sa...

yes! det där vill jag absolut testa!
ska bli kul om du visar växthuset igen lite längre fram, nu börjar man bli sugen på att sätta fingrarna i jorden...
Kram och ha en jättemysig helg!
S.

Kol och Rosors sa...

Hej!
Tack så mycket för receptet!

Visst är det härligt när man ser att det knoppas...det är på gång.

Broderade kuddar? De handbroderade gör jag & de kuddar som broderas på maskin gör en firma åt mej, det jag formger.

Ha det så gott & trevlig helg!
Kram L-Lott

lottens vita och gröna sa...

halloj, det skrevs ut på en gång, lät så frächt!

oh ett växtus att vänta på, så härrligt!

ha det gott vännen! kram lotten

johanna sa...

Hej
åh vad gott det såg ut,det måste jag skriva av.
Ha en riktigt skön helg
kraaaam

Bergagårdens Lina sa...

Hej!

Testade faktiskt en variant på ditt recept nu ikväll! Blev kanon!

Tackar så mycket för inspirationen!

Mjuka sa...

Hej
Låter gott det där :-) Jo i Lerum är det Ria second hand som gäller angående loppis. Det mesta är skräp men ibland kan man hitta fina saker. Hoppas att du får en skön helg. TÄnkte ta en tur till Alingsås i morgon och fönstershoppa lite.
kram Malin

junhe sa...

ser jättegott ut! tack för tipset, nu när våren nalkas vill ma inte stå vid spisen flera timmar för att få ngt gott i magen. snabbt ska det gåp så man kan ut och njuta av solen =) ha en bra helg/ kram junhe

H A N N A S - F O R M sa...

Å, vad vackert huvud! Passar perfekt där!

Tack för receptet, det ska jag garanterat prova!

Ha en härlig helg vännen!

KRA
KRAM
Hanna

Mjuka sa...

hej
ja Vinden är ju kul. Sist fick jag knappt parkering, men tänkte mig Kungsgatan i morgon och lite fika på coffee house.
kram Malin

ColonialEast sa...

Vad härligt med ett växthus att gå till! Bysten på bilden är fantastiskt fin. Och receptet låter underbart gott. Ska testa det snart. Ha en underbar helg! Kram!

Anonym sa...

That sure looks yummy!
xoxo
Diane

Tracie~MyPetiteMaison sa...

Hi Mia,
Looks yummy!

Happy weekend!
xo~Tracie

My Lovely Things sa...

Godmorgon!!!

tack för dina värmande ord!!! Jag blev jätte glad!!!
ha en fin helg..

I dag så ska vi fira svärmor som fyller år...

Vår Danska släkt kommer oxå så fet ska bli så trevligt så...
kram anna

Tracie~MyPetiteMaison sa...

Love your "Blogging With a Purpose", so true for you Mia - I think it's morning there now - so good morning, I'm going to sleep!
Will dream of all the beauty here.
xo~Tracie

Anonym sa...

I can read 18°C on your thermometer!! How lucky you are! Have a very good sunny week-end! Anne.

My lovely cottage sa...

And you're a great cook aswell. I am amazed about all the talent you've got, how great. Mia have a fantastic weekend with your family and take care, yvonne

faster atta sa...

Men så gott det ser ut, och det verkar ju vara enkelt oxå. Jag ska helt klart prova, nya recept som dessutom sköter sig själva är alltid varmt välkommna!

NICOLINAS BONING sa...

MUMS säger jag om dom båda senaste inläggen;-)
Tyvärr är min kropp alldeles för stor (på bredden alltså...fniss...)så dina chokladmuffins ställer till det för mig nu när jag har kommit igång med GI,för jag älskar ALLT som har med choklad att göra!

Vad snyggt det blev med papperen i dom gamla ramarna...tänk att ibland bara ramlar man över alldeles perfekta saker:-)

Kramar/Birgitta

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Men jisses så smarrigt...det få man testa på..dålig på att variera mig , så nya recept mottages tacksamt!!!

TREVLIG HELG!!!

~~* W I T H ♥ L O V E *~~
Millan

2,9-Marie sa...

Oh, vad roligt! Tack så hemskt mycket! Du var nämligen först ut med att lägga en kommentar till mig.

Som sagt: nyörjare i forumet är jag ju, men jag lär mig väl...

/ M

Goa sa...

Nu är receptet utskrivet och ingredienserna inhandlade.
Så i kväll går våra tankar till dig, när vi mumsar!!!
Tack!
Ha den bästa dagen, vännen min!
KRaaam...

Snäckornas sjö sa...

Vilket smrrigt recept! Det ska jag prova till söndagsmiddagen. Perfekt när man kan fixa allt på samma gång, det gillar jag!

Kram på dig

marita blücher sa...

Det där lät verkligen supergott - tack för tipset.
Kram/Marita

Synnøve sa...

Ja det er ikke så lett å forestille seg at det snart skal blomstre i farger over alt :) Takk for oppskrift, det så veldig godt ut, den skal jeg jammen prøve ut :) Ha en trivelig helg! Synnøve

n o r d i n g å r d e n sa...

Mmm, va gott det där lät, tack för receptet, måste testas! Fin skalle du hade där, vackert med ett gäng krukor till... ha en fortsatt skön helg Mia!

Mari.

marita blücher sa...

Hej igen Mia,
tusen tack för din gulliga kommentar på min blogg. Hoppas att vi snart ses i butiken - du är varmt välkommen.
Kram/Marita

Tankar tar tid sa...

Ååååå, jag blir så avundsjuk när du skriver om ditt växthus för jag vill så gärna ha ett igen! Har ett ståendes utan glas och har tjatat på maken att han ska fixa till det så att jag får odla tomater och gurka och annat gott igen.

Kramar Christina

Linneagården sa...

Tack snälla du för så fina ord inne hos mig.
Ditt middagstips lät gott & smarrigt.

Önskar dig en jätthärlig söndag min bloggvän /madelene

Anna sa...

Hej Mia!

Ja du nu är det faktiskt vår och det känns ju helt underbart!

Tusen tack för detta middagstips! Dt både ser och låter supergott och ska jag absolut prova att laga det!

Ha en skön söndag!

Kram
:)Anna

Rumour has it sa...

This looks very tasty! And now I'm hungry and go to make some dinner for my little family. One day I would like to make this dish you show us. Would you mind to give me some indictations in English? Thanks so much.

Rumour has it sa...

This looks very tasty! And now I'm hungry and go to make some dinner for my little family. One day I would like to make this dish you show us. Would you mind to give me some indictations in English? Thanks so much.

Anonym sa...

Vilket härligt recept, måste testas. Har aldrig gjort sockerätor i ugnen, spännande!

MODERN COUNTRY sa...

Men oj så godt det høres ut!! Og vi som elsker kylling. Denne skal jeg straks prøve ut, så takk for oppskrift og god beskrivelse!!

Mums, så godt det ser ut :))
(ja, jeg er matvrak, haha)

Klem Aina