söndag 20 april 2008

Potatisdags - Potato time

Idag skall vi sätta potatis. Jag tycker det är så mysigt att kunna plocka upp sina egna potatisar till maten. Jag köpte också lite kryddväxter, rosmarin, citrontimjan och oregano. Jag hade tänkt att bygga ett "örta-skåp" av glas och ställa på verandan och fylla det med färska kryddor. Tänk vad smidigt att ha allt så nära till hands och bara kunna plocka lite när man behöver till grillkvällen. Mums!


Utemöblerna flyttades ut på verandan förra veckan, och det var precis lagom. Nu har vi haft uppemot 15 grader varmt och då känns det nästan som sommar :)
Ha en härlig söndag! Nästa söndag ses vi några stycken på bloggträffen i Småland, det skall bli jätteroligt!!!
Kram
Mia

Hi!
Time to "plant the potatoes" (sorry, I have no idea about the correct english expression).
I also bought some fresh herbs, I love to have fresh herbs for the BBQ. I plan to build a glass-cabinet and place it on the verandah and fill it with fresh herbs. The garden furniture is out from the shed again :) We have had about 15 C these past days, so it was about time.
Hug
Mia

81 kommentarer:

Solsjö - Under en vind sa...

Go förmiddag!!! Hoppas att ni haft lika härligt soliga dagar som vi! Igår var vi ute hela dagen, satt ute och grillade till åtta på kvällen med bara kofta på! Var knappt innanför dörren på hela dan....
Vad mysigt med egna land att hämta mat i, ¨här brister det på intresset för att sköta om dem! hi hi....Så vackra bilder!

Ha en fortsatt mysig helg och nu börjar nedräkningen....endast en vecka kvar!

Kram!

Anonym sa...

Vilka fina bilder du visar oss. Visst är det underbart med egna örter att bara gå ut och ta av. jag har sått massor med örter peppar och paprikor. Idag ska det bli tomater och gurkor. Hur jag nu ska få plats med alla sådder????
Ha det gott. // Solan

Solsjö - Under en vind sa...

Lyckliga du som har en man som gör det...kanske ska fråga mannen här också om det...hi hi....
Mitt lavendelträd står ute på dagarna, men jag ställer det på glasverandan under natten.....
Kramis igen!

Anonym sa...

How lucky you are with the weather. I would love to put our garden furniture outside but until now the waether is not so good as they promised. It's dry but the wind is still very cold.
I "planted my potatoes" last week. The herbs look so fresh you can almost smell them :)
Have a nice sunday.

Sanny och Helena sa...

Hej,
vilken fin och inspirerande blogg du har!
Vad bra att du påminde mej, dax att börja grodda potäterna nu.
Ha en trevlig söndag, kram Helena

Gårdsromantik sa...

Men så härligt gårdsromantiskt att sätta sina egna potatisar - det blir ju så gott också!

K´ram Maud

Anonym sa...

åå,Underbara bilder jag kan inte göra det bättre skälv *fniss* ha en skön dag :)

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Underbart att plocka sina egna potatisar och kryddor! Så vackra bilder!
Önskar dig en skön söndag!
kram
nina

Peters Projekt sa...

Rida, rida ranka-a, hejsan Lilla Blanka-a . . .

Grabben och jag har gått runt och nynnat på den låten - kunde inte låta bli ;)

Blev nyfiken på ditt planerade örta-skåp. Det där med färska örter på verandan tilltalar mig väldigt mycket. Tänk att stå där och grilla och så där proffsigt bara gå till örta-skåpet och bryta av . . . lite rosmanrin . . . lite citrontimjan . . . och strössla över köttet! Du får gärna höra av dig med "skiss" eller beskrivning på hur du tänker göra ditt skåp ;)

Skall nog överraska bortresta hustrun med att plocka fram utemöblerna - tack för tipset! Igår hade vi sol men idag är det mest dis här.

Här får du en vårkram tillbaka!

Peter :)

Elisa Day sa...

Vilka härliga bilder du visar! Längtar tills man kan plocka fram utemöblerna här med. Ännu är det nog länge dit. Får njuta av dina bilder istället. kram

Änglahem sa...

Hej Mia,

Jösses här ska det bli potäter ser jag!!!Själv har jag 4!!!st som ska ner i spann idag, igentligen i förrgår...men men...

Ha en skön dag i den härliga vårsolen!!!
Kramar/Ulrika

Jaaa...tänk nästa söndag vid den här tiden så har vi nog alla börjat få skavsår i öronen av allt tjatter!!! Har hört att vi bli 22 glada jenter...det blir tjatter av det!

My lovely cottage sa...

How do you do it.... even your potatos look gorgeous! Thanks for sharing, i am starting to get hungry now.
yvonne

Maria renoverar sa...

Hej Mia!
Kul att du gillade min hall. Jag älskar dina bilder på din blogg. Och jag blev väldigt nyfiken på din veranda. Ser härlig ut!
Tyvärr jobbar jag idag (söndag och fint väder) men ska ändå försöka peta ner mina potatisar innan kvällen. Visst är det underbart med egenodlad potatis.
Ha det bra
Kram MARIA

n o r d i n g å r d e n sa...

Hej Mia, gud vilket helt underbart härligt inlägg, med såna vackra bilder!!! Så fint du gör, tom potatis blir vackert!!

JO!!! Hennes blog HADE EXAKT samma namn som min men hon har raderat den nu och innan hon gjorde det bytte hon namn till Guildkantsswapen!!! Det var Guldkant på Livet för HELA SLANTEN inne hos henne!!!! Vi var några som hann skriva kommentarer hos henne med och ifrågasätta så jag vet inte vad jag ska säga, hon kommenterade hos så jäkla många men kände inte till mej, Hmmmm....

Nu måste jag ut igen, vilken skön solig dag och du hade ett verkliget härligt inlägg i dag, och vilken fin veranda du har!! Mari.

ChatrinesLiving sa...

Så hærlige bilder! Jeg misunner deg den fine våren! Hos meg er det jo enda masse snø...
Har hatt mange krydder-planter, men jeg får de ikke til å leve særlig lenge, har du noen tips? Etter noen dager dør de bare ut, så jeg får jo aldri noen glede av de...
Nyt søndagen i finværet!
Klem fra chatrine:)

spetsar och änglar sa...

Vilka härliga bilder!!Sätta potatis!!!!!!!!Visst är det underbart vårat avlånga land.Sätta potatis i söder och skotta i norr!
Här hos oss ligger snön forfarande.Känner att den här årstiden att jag bor på fel ställe,men bara just nu :)

Ha en härlig söndagsafton
Kram Heléne

Henrikohelen sa...

Hej,
Vad härligt! Ni verkar ha riktig vår... jag bor betydligt mer norrut så jag blir lite avundsjuk när jag läser om att ni kan börja med redan nu... :-)
Jag har följt din blogg ett tag nu, jag tycker jättemycket om den!
Ha en bra dag!
Hälsningar
Helen

My Lovely Things sa...

åh vad jag längtar efter bloggträffen..ska bli så kul att träffa dig och alla de andra tjejerna!!!

så härligt med potatis..vi ska oxå sätta potatis i veckan...
så trevligt med ört-skåp..det ska jag fundera lite på...

ha det så gott min vän!!
Kram anna

Stämningsfullt sa...

hej!
vad mysigt att kunna klippa av lite av sina egna kryddor!
Här är det också varmt och soligt men tyvärr har jag arbetat hela dagen så jag hr inte fått njuta så mycket av solen. men nu ska jag snart gå ut och sätta mig med en kaffe!
kram.

IKT i min vardag sa...

Visst har det varit en härlig helg! Idag har vi varit i skogen och grillat och varit ute i solen hela dagen.
Jag skulle få lite sättpotatis av mamsen. Jag tänkte odla i zinkhinkar i år, egenodlad potatis är ju godast!
Fina möbler ni har på altanen, jag älskar allt med kryss!

Kram i vårsolens strålar!

Sara sa...

Vilka vackra bilder du visar. Potatis kan visst också vara vackert.
Kram Sara

Jenny Oak Fae sa...

Härliga & vackra bilder!

: )

Kram, Jenny

<3

Nicole sa...

Å så härlig det ser ut på er veranda. Här hos oss tar det flera veckor innan vi kan sätta potatis och trädgårdsmöblerna står i uthuset ännu...
Underbart med färska kryddor och att grilla utomhus. Det är sommar det.

ColonialEast sa...

Vad härligt med egen potatis! En granne till oss planterade potatis i stora svarta pasthinkar som de hade i växthuset. Bara några stycken, så att de hade färskpotatis till midsommarlunchen och till något mer speciellt tillfället. Älskar färska kryddor! Går ju åt hur mycket som helst.

Vardagstugg sa...

ja det är verkligen underbart att kunna plocka från sina egna odlingar :-)
Har själv aldrig haft nått land bara en liten ballkong, men jag odlade ärtskidor förra året och det var så mysigt att sitta på balkongen och kunna plocka när man ville!
Trevlig vecka/Annelie

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Mmmm vem längtar inte efter lite färskpotatis. Helst nyplockad från landet...

Kram Annica

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Åhh gjett om jeg har lyst til å være med på bloggtreff, men det går nok ikke, hihi. Så herlig å kunne plante poteter, har ikke gjort det utenom i noen bed, for å skape god jord, det blir jo det etter en sesong med poter. Håper du har flotte, flotte dager min venn.Her er det nesten sommer, men kaldt om natten. Bærer mine sommerblomster ut om dagen og inn om natten hihi. Mine naboer tenker at jeg ikke er riktig klok. Hva de ikke tenker er at jeg får store tykke kraftige planter når jeg steller dem på det viset, så kan de kjøpe sine små puslete planter i mai juhuuu!!!
Klem

Radhusdrömmar sa...

Ja visst är det skönt när solen tittar fram så mycket som den gjort denna helg. Och det känns ju verkligen som vår när man kan ta fram utemöblerna.
Och färskpotatis är ju sååååå gott!

Kram
Johanna

MiaMaria sa...

Hej!

Visst har det varit toppen väder...äntligen!
Och dina bilder är fantastiska....

HA´det så gott!
Miamaria

Jes/Vita villa vila sa...

ÅÅÅ så mysigt! Känner doften ända hit av alla härligheter! Mums med färsk potatis på tomten & vilka ljuvligt fina bilder!!!

Kram vännen! /Jes

Livet och träning sa...

ÅÅ så fint det ser ut på eran veranda,visst är det härligt att våren är här.
Vi brukar sätta lite potatis i hinkar på verandan det är alltid godare när man har satt själv eller hur.
kram y.

Unknown sa...

Visst är det gott med egenodlad potatis!! Dock orkar jag inte med allt rensande å så. Var jätteambititös första åren vi köpte huset sen damp det ner till ett minimum. Tråkigt men väldigt avstressande, kan dock bli några i en spann...

Ha en fin start på veckan! Kram Pia

Marie sa...

Hej Mia!
Vilket underbart väder det har varit idag, vi har varit ute hela dagen i trädgården, mysigt! Vad gott med egna potatisar. Här odlas det dock inga potatisar, knappt några grönsaker faktiskt. Ditt örtaskåp låter spännande för örter brukar jag ha. Ser fram emot bilder framöver! Visst är det härligt när man kan ta fram utemöblerna, då är det verkligen vår!

Ja, tänk, nu är det bara en vecka kvar till bloggträffen! Ååååh, vad roligt det ska bli!

Ha en bra vecka!
Kram Marie

Lotta 8`) sa...

Vad mysigt att sätta egen potatis =) Gjorde det för ett par år sedan men sedan blev det blommor istället =) Kryddskåp låter jättespännande, bygger du ett så måste du visa upp det! Förstår att ni haft samma härliga väder och jag njuter i fulla drag =) Ha en bra vecka 8`)

♥ Pia... sa...

Hej vilka fina bilder..säger som Guldkantsmari, den äkta då :) till och med potatisen blir vacker .. har nåt att bekänna..lånat bilden på pajen din ..utan att fråga om lov...gör det nu:)...har även gjort pajen ..super gooo den kommer jag att göra flera gånger..tack för den...♥ PIA

Mia sa...

Härliga bilder och vilka fina utemöbler du har!
Kram Mia

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

ÅÅ så härligt, vackra bilder fin altan!!

ja egna "potäter" är ju godast, har aldrig själv satt egna , men min mor...så gott..men ska faktiskt låta barnen sätta varsin i en hink var...så ska de få ta skörden själva sen..!!;)

Ha det så fint!!
Soliga lördags kramar Millan!!

Designe sa...

Va härligt att sätta egen potatis! Det gjorde vi när jag var yngre, vår familj tillsammans med släktingar som satte på en riktigt stor åker. Tog sen upp tillsammans allihopa, fikade och delade sen upp mellan oss..trevliga minnen!

Så fina bilder du visar..det ser så fint ut på din veranda! Kram :)

Designe sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
White Season sa...

Hallå, visst är det väl härligt med riktig vår. Vilka fina bilder du tagit och potatis dax alltså...hm får väl ta tag i det...Kram och hoppas det blir mer sol och ha det så trevligt på bloggträffen, Malin

lottens vita och gröna sa...

hej mia1 så härligt det ser ut hos dig, sätta potatis, finns inget godare än den egna! varmkram lotten

Anonym sa...

ååh jag skulle gärna och sätta potatisarna i jorden, men vi har tyvärr inget trädgårdsland än.. men det kommer väl, eller så får de bo i rabatten i år för visst är det häligt med färsk potatis :)

jättefina trädgårdmöbler, ser fram emot att åka och köpa det till vår trädgård..

stor kram sara

n o r d i n g å r d e n sa...

Hej igen Mia, jo "ngt fel" har det nog minst sagt blivit, hon hade dessutom kopierat Mias ( Hem & Lyckas) text och bilder rakt av! Så sabotage, fräckhet el "inte alla hemma", el en mix, man får välja själv...och ganska bra jobbat sno en bloggs namn vars namn finns med överallt! Byter inlägg i dag, tack för dina rara kommentarer! Mari.

Kol och Rosors sa...

Vilka Vackra "Ögon" Potatisarna fått, de gror bra då... mums älskar potatis...

Härligt att få vara ute & påta i jorden,själva har vi grävt & lagt kantsten. Börjat på en trapp - solfjädersformad av tegelsten... ner mot butiken från huvudentrèn av huset... visst är det mycke man ska hinna med...men härligt är det...
Blogg resa håller jag & Spegligar på ordna en rundresa i Södra Dalarna & Västmanland och alla dess smultronställen...

Ha det så gott & en bra start på vecka...
Kram L-Lott

Signes Vind sa...

Vilka härliga vårbilder. Den här helgen har jag njutit i fulla drag av våren, solen och värmen. Vår bästa tid är verkligen NU!!!
Ha en bra vecka / kram Lotta på Signes vind

Annika Christensen sa...

Tänk att skrympna potatisar kan vara vackara! Hade varit bra om man tyckte det om oss själva också är rynkorna dyker upp.
Nu är det hårt arbete som gäller m i trädgården.
Ha det bra i vårsolen
Annika

Annika Christensen sa...

Glömde säga att nu har jag länkat till dig hoppas att det är ok för dig.
Annika

Mjuka sa...

Hej Mia
Gud, det låter så mysigt med potatisen, tänker på midsommar .-) Besökte stilero häromdagen, mums, jättefina saker. Barnsortimentet var inte så kul. det kan man finna överallt.I dag blir en tur till bvc och mäta och väga lillan.
kramar Malin

Unknown sa...

In the Netherlands the weather is lovely too. I bought Rosemary and Thym and planted them in the garden. They smell so lovely.

A home far away sa...

Hoppas att det gick bra att plantera, visst är det en speciell känsla att gå ut i landet och plocka det man vill ha till middag!
Det gör vi inte direkt här i Singapore, hihi.

Ha det gott

faster atta sa...

Så roligt med bloggträff! Jag jobbar den helgen och är inte beviljad semester men min underbara vännina linda, Fru Grön, ska åka ner så hon får väl hålla lite utkik åt mig!!! Loppisen ni ska på ser ju bara SSÅÅÅÅÅ underbar ut!

Mareike sa...

Hej,

wow, what wonderful ideas - lovely lovely

Best wishes

Mareike

P.S. i hofe it`s o.k if i link you

idémakeriet sa...

Jag blir nyfiken på din orta skåp som du ska bygga, låter jätte mysigt.
Det ger något extra när man själv odlar. Lovar du att visa din orta skåp när den är färdigt?
Kram Gerda

Unknown sa...

Mia. Thank you for leaving a message on my new blog. I really love your blog and I am proud that you are the first person to leave a message.

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Visst är det härligt med egen potatis. Har tyvärr ingen plats för det på vår radhustomt...
Nu är det inte många dagar kvar till vi träffas... Det är som att vänta på julafton när man var liten... Det ska bli såå kul
Kram
Marie

Mitt hem i Frankrike sa...

Jo det var riktigt kul !! Vad mysigt att plantera sina egna potatisar, lyckost att ha en trädgård.

kram

Helena Dovier sa...

Tack så jättemycket för dina snälla ord hos mig, jag blev så glad över dem och över att du uppskattar min blogg! Din blogg är definitivt en av de finaste jag vet med så många vackra saker och väldigt, väldigt fina bilder.

Vilken fin veranda ni verkar ha, och trädgårdsmöblerna ser kanonsnygga ut. Tänk vad härligt det kommer att bli sedan när ni kan plocka allt möjligt gott i trädgården till middagen :-).

Ha en bra måndag!

Kram från Helena

bykerstin o. butikblandannat sa...

Vackra bilder! Så fint med potatis på brickan och kannan, inspirerande stilleben! Ha en bra dag! Kram Kerstin

My White Cottage sa...

Härliga bilder! Jag har inte planerat att ha eget potatisland (även om jag håller med dig om att det är något visst med egenodlad potatis, brukar njuta av det på landet hos mamma) däremot har jag tänkt mig en liten kryddodling. Troligtvis lite sallad, morötter och rädisor också.

Snart ses vi - såååå kul det ska bli!
Kramar Jenny

Anonym sa...

Beautiful Garden of Herbs, me too I like fresh grass for BBQ!
Chez moi temperatures are also soft, it is pleasant to arrive on the sunny days!
See you soon
Corinne

Liten Bod sa...

Så fina bilder du tar! Jag kan nästan känna lukten av örterna! Kram, Tina

casa nostra sa...

thank you for leaving a message and for your kind words. but i like your blog also very much and i will put yours on my blog-links.
kind regards,

Min Skattkammare sa...

Vilka härliga bilder.....och egen potatis är så gott, inget smakar som den!
Den där rabarberpajen måste jag prova också, den låter riktigt god.....ska bara vänta i några dagar till, så de kommer upp lite till......
Må så gott i solen och värmen!
Kram Kicki

Anna sa...

Jättevackra bilder!Det låter ju underbart gott med egen potatis! Smart också att bygga ett glasskåp på verandan för örterna! Ska nog köpa lite örter jag med och ha i orangeriet.

Jag önskar jag kunde odla egen potatis men vi har så mycket vilsvin här så den blir nog uppbökad rätt snabbt. I så fall måste jag vidta åtgärder för att hängna in den. Fast jag har hört att man kan olda potatis i hink också? Det är lite lättare då att skydda från vildsvinen... Ska nog prova det. Det lät ju så himla gott med egen potatis:)

Kram
:)Anna

Elisabet sa...

Vilka fina vårbilder du visar det ser så prydligt och fint ut hos dig.
så härligt att redan få sätta potatisen , det är fina groddar på dom...Jag har kollat dina inlägg sen sist , fina bilder som vanligt Kram på dig
Tilde

Anonym sa...

Så mysigt det ser ut! Ja på söndag snys vi!! :) Så himla spännande!!
kram

Anonym sa...

Så mysigt det ser ut! Ja på söndag snys vi!! :) Så himla spännande!!
kram

Evas Paradis sa...

Hej Mia
Ser såå somrigt och härligt ut på dina bilder :-)
Har inte provar att odla potatis ännu ... är nog lite lat där!
Missade den där bloggträffen ... får väl bli en annan gång då!
Kram Eva

sabina sa...

Oj, har ni så varmt redan!? Lyckos er! Imorgonkväll ska jag också på en liten bloggträff, det ser jag fram emot! Hoppas ni får roligt på er träff!

MODERN COUNTRY sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
MODERN COUNTRY sa...

Hei vennen!

Ja er det ikke herlig vær om dagen? Jeg storkoser meg jeg også, og i dag har jeg vært flere timer i hagen. Så underbart!!
Herlig er det også å ha egne urter og grønnsaker. Maten smaker så mye bedre. Så mysigt det ser ut med din sinkkasse, så fint med alt det grønne ute på en veranda. Og sinkfatet var vakkert!! Tenkt, plutselig ser potetene ekstra fine ut få grunn av fatet :))Og kannen var super!!
Det blir nok herlig med et urteskap av glass, og du har jo allerede startet så bra.

Håper du hadde en god dag og ønsker deg en toppen uke!
Kraaam!

Skogsdoft & havsbris sa...

Det är något speciellt med egen nypotatis! Får önska er en god skörd sen! Och egna örter är härligt det också!
Fina utemöbler! Hoppas det fina vädret håller i sig så du får tillfälle att vara ute och njuta!

C De-sign sa...

Underbara bilder, vad skicklig du är på att arrangera allt ! Örter, underbara dofter! Härligt med potatisen också! Ha en fin vecka! Kramar fr C

Anonym sa...

mysigt med potatis.. vill också sätta potatis... vi har ju ett litet land...

Tingeltangel sa...

Tänk att potatisarna blir rena konstverket på dina fina bilder. Själv har jag inga sådana odlartalanger, eller är det kanske tålamodet som brister. Örtkryddor däremot klarar jag av. Det är tack och lov både enkelt, gott och vackert.

junhe sa...

ja visst är det härligt med våren...fram med utemöbler, grill och fixa rabatter, gräsmatta osv =) hoppas din dag blir bra/ kram junhe

Hanna sa...

Jättefina bilder! Så mysigt och vackert!

Unknown sa...

Oh va härligt! Tänk *nypotäter* ,grillat och lite fräscha kryddor till...=) Va duktig du är..här hinns det *bara* med butik, pyssel och barn ti-hi...=) Hjärtligt välkomna till helgen! Ska nog finnas ett och annat halsband kvar till dig! kramis Malin

Karna sa...

Fornuftig å sette poteter, skulle ha laget en stoooor grønnsake hage, men holder på å flytte litt på div ting i hagen, så det får heller vente...hagen min er nesten helt gjengrodd etter den dårlige sommeren i fjor...i år skal det bli andre boller.....

Kos deg i hagen!

Anonym sa...

Vilka härliga och inspirerande bilder du visar upp! Ja visst är det speciellt med egna nyplockade potatisar : )

Kram Maria

Tracie~MyPetiteMaison sa...

Hi Mia (again!),
You are right - plant the potatoes in english terms. I am embarrassed I only speak one language fluently (I am working on the french though).
Speaking about potatoes, I love watching Tina Nordstrom and she always seems to be making some sort of potato dish. Always love your posts, and herbs - yum. You can never have too many herbs!
xo~Tracie