tisdag 22 april 2008

Hur mycket gurka kan man äta..? How many cucumbers can you eat..?

När det gäller frösådd och plantering är jag snudd på manisk…Jag sår för glatta livet och tänker inte riktigt på att det är mycket att ta hand sedan.
Som nu t ex har jag sått en massa gurkfrön, för egna gurkor direkt från växthuset smakar ju så ljuvligt! Men hur många gurkor kommer det egentligen bli av dessa 12 (!) plantor...Tur att man älskar tzatziki :)


Här står de så fint i miniväxthuset. Något annat än gurka fick inte plats. Tomaterna, och alla de andra plantorna får jag hitta andra små hem till när det blir dags för omplantering :)

Just nu ser jag allt som ”plant-ämnen”...i kylskåpet te x hade både vitlök och rödlök slängt ut sina groddar. Undra om det går att putta ner dem i jorden och få nya..? Här ligger de på ett tråd-fat från Ambiance i väntan på plantering :)

Ha en jättefin vecka!
Kram
Mia

Hi!
When it comes to planting I´m on the verge of being manic...I love to plant and sow vegetables..what I don´t think about is that there´s a lot to take care of afterwards.
Now for instance, I have 12 cucumberplants..how much cucumber will come out of them..? Fortunately I love tzatziki :)
Here they are in my minigreenhouse...it´s full, so I can´t place my other plants (tomatoes etc)
In there, I will have to find another home for them.
As I´m into “planting-mode” right now I see potential plants just about everywhere..here´s what I found in the fridge. Garlic and red onion with sprouts. Do you think I can plant those too? I will definately try ;)
Have a nice week!
Hug
Mia

72 kommentarer:

Mamma C sa...

Jag planterade ner vitlök förra året. Dom kommer nu i år i växthuset. Men det har jag läst om vitlök att det är så. Jag har en ingefära som börjat gro hemma. Har funderat på att plantera den.
Kram Mamma C

faster atta sa...

Sen kan man ju ha gurka till smörgåstårta oxå... Göra många och bara njuta!! Jättefint litet drivhus, är allt lite avis... ti-hi...

Jenny Oak Fae sa...

Vitlöksklyftor kan du sätta i en kruka inomhus, då får du fint & gott vitlöksgräs!

Av slanggurkan kan du göra jättegod kall soppa också : )

Kram, Jenny

<3

Mjuka sa...

Åh det låter ju helt ljuvligt med allt du sått. Otroligt vacker bild med vitlöken och rödlöken. mysigt väder vi har nu. Jag har ett barn kort hela veckan och det gör en väldig skillnad, mycket lugnare, hinner mer. Tänkte baka rabarberpaj i dag.
kramar Malin

LOPPISLIV sa...

Halloj...wow vilket underbart växthus...vill ha.....vi får varje år gurkor av svärmor o svärfar och de är så goda...känns nyttigare också än de besprutade i affären...Ser dina vita trädgårdsmöbler,visst är det fint med kryss...men dina är nog bättre kvalitet än mina....fin dyna du hittat med små rosor på...supersöt...Snart är det söndag och då ses vi :-) Ha det gott...Kramis Paula

Tidsmästarinnan sa...

man kan äta MYCKET gurka!! :-)
Vitlök kanske jag skulle prova jag med, det lät kul!
Annars har jag slingerkrasse och luktärt jag måste få i jorden snart...

ditt växthus är så himla fint tycker jag.
Kram på dig min vän!

sabina sa...

Å, va du är duktig! Jag har inte prövat att driva upp gurkor men vi brukar få av både mormor och farmor. De har båda växthus!

n o r d i n g å r d e n sa...

Ha, ha, heja så-Mia! Va härligt det ser ut och gurka är gott, på inte tal om tzatziki!! Vilket gulligt växthus du har och allt ser så fint ut, jag gillar också att se det växa o gro en gillar inte att inte ha plats för en massa små krukor men hos dig ser det ju bara dömysigt ut! Mari.

"M" sa...

Men det är ju sååå gott att kunna å till sitt växthus å hämta en solvarm gurka eller tomat.....gottigottgott

Radhusdrömmar sa...

Gurka har man ju till mycket.... det kanske går åt :-)
Var har du hittat miniväxthuset? Det var jättesött!!!

Kram Johanna

Lina sa...

Hej!
Ser att de är fler som är i odlartagen! Jag känner igen de där med att så MASSOR av frö och sen stå där men den himla massa plantor... I år tar jag de lugnt med odlingen. Jag brukar så prydnadspumpor och squash, men i år får de bara bli blommor och lite kryddor! Vilket fint växthus!

Må så gott!
/ Lina

~~*Pennyshouse*~~ sa...

ååå det är så gott med hemma gjord gurka....inlagd...mums!

Kram Pernilla

Helena Sjögren sa...

Så mysigt med våren när man får börja så... Jag älskar det och sen när det äntligen blir dax att peta ner de små plantorna i fina krukor och rabatter. Har en förkärlek till örter och tomater av alla dess slag. Det är så smarrigt ! Lycka till med gurkorna , blir de för många får du väll sälja av några på torget ;) Kram kram

Ann-Catrin sa...

hihi..gulliga mia!!! så där är jag med.. så ivrig att stoppa fröer och börja odla..men sen vete sjutton om man verkligen får lön för mödan.. och sen blir det aldrig så där jättemycket som blir ätbart heller.
Men resan dit är ljuvlig.. blir glad i själen att se dina små plantor som trevar sig upp..livskraftiga och vackert gröna!!!
Härligt fina biulder att bli glad av!!!

kramar A-C

Anonym sa...

Hi Mia, you have green fingers! Your greenhouse is very pretty and your shoots are beautiful!
You can plant the cloves of garlic and onion sprouted is the time! My dad has just made its planting garlic and onion is why I know!
So good gardening, thanks for the photos,
See you soon
Corinne

Henrikohelen sa...

Oj vad många gurkor det kommer att bli! :-) Men det är ju helt perfekt till sommartid! Du får bjuda alla vänner på grillat och tzatziki..
Ha det så bra!
Kram
Helen

Stämningsfullt sa...

Hej!
Ja du ....du kanske själv ser ut som en liten gurka tillslut, hihi.
Så fint växthus du har!
Kram!

Nettan sa...

Oj, hos er kommer det sannerligen växa gurkor i sommar =0)!!
Fint växthus & vackra bilder..
Kram Nettan

Goa sa...

Hej hjärtat!!
Du kan ju alltid ta med några plantor så ska jag försöka ta hand om dem...vi ses ju på söndag..:)
Roligt!!
Visst är det mys med solen, här blåser kalt, men solen skiner och det räcker för mig!

Ha den bästa veckan och du...vi ses..;)

spetsar och änglar sa...

Brukar också så alldelens för mycket.
(Nu skakar jag på huvudet)Varför lär jag mig inte.
Men det är ju sååå roligt att sååå. Och jag måste ju ta hand om varje liten grodd.Sedan måste vi hela tiden göra nya blombänkar :)till varje litet liv,som kommer upp. ;)
Och det är inte det lättaste man kan göra på vår tomt.För det är såå mycket sten. Och med det vill säga, att dom är inte dom minsta stenbumlingarna man kan tänka sig.Vi är väldigt stenrika hihi.....:D
Du får säkert användning av dina gurkor!!!

ha en härlig vecka
Kram Heléne

Malin - I min trädgård sa...

Hahaha, men sådär gör ajg varje år. Förra året med tomater. Och året innan dess med tomater. Du ser, jag lär mig aldrig ;). Men i år kommer jag mig inte för någonting istället. Jag skyller på lilla Plutten - det finns ingen tid helt enkelt.

Men vad fint det blev i ditt lilla växthus, ser jättehärligt ut.

(Mmmm tzatziki....MUMS!)

Annie - Annalunda sa...

Härligt!!! ...och visst är gurka gott...inte minst i Tzatsikin! :) Härliga inspirerande plantbilder!

Kram Annie

Gårdsromantik sa...

Känner igen mig så in i bomben!
Vill ta till vara allt och har växter i varenda vrå!

Därför har jag tagit paus i växthusodlandet ett litet tag - men längtar till jag orkar ta upp det igen.

Kram Maud

Vardagstugg sa...

i vårat klassrum har barnen planterat gurka och jag blev förvånad hur fort det gror och växer! Blev lite inspirerad så vi får se om det blir nån gurkodling för min del också!
Annelie

Lila sa...

Härligt med att så själv, vad duktig och entuastiskt du är....oh, tzatsiki kan man aldrig få för mycket utav:)

Superfint växthus du hade.

kramis Lila

Unknown sa...

I had 2 tomato plants 2 years ago. They tasted pretty good. I am to lazy to take of them tough. Let us know what happened to the garlic and the onion.

My Lovely Things sa...

hej vännen!!
åh så ljuvliga bilder...
jag är sån med..bara sår och sår..många frön ifall alla inte tar sig...
tänk vad mumsiga gurkor och tomater du får..
hade det inte vart för de elaka sniglarna så hade jag odlat massa gurka...
snart ses vi..
kram anna

Solsjö - Under en vind sa...

Du kanske kan starta en grönskasnätbutik för oss andra som inte har tålamod med att sköta det vi eventuellt skulle så??? hi hi...fniss....Finns det nåt godare än egna solvarma tomater som man plockar direkt ute??
Underbart växthus som det står i!

ha det gott, kram!

Marie sa...

Mamma brukar också ha gurka och tomater i sitt växthus, smakar helt ljuvligt! Om du får för mycket gurka får du bjuda hem mig, jag ÄLSKAR nämligen tzatziki!!!!!! Tror jag skulle kunna äta det varje dag, hihi.
Ditt lilla växthus är helt underbart fint!

Ha en trevlig kväll Mia!
Kram Marie

Hannis sa...

Vad du kan!
Tzatziki och grillat började jag tänka på direkt!
Växthuset är så himlarns fint!

Om vi inte hörs innan så ha en riktigt mysig bloggträff!
Är övertygad om att ni kommer ha det bra=))
Kramen Hannis

Änglahem sa...

Hej Mia Gumsan,

Jag skrev en lååång kommentar här igår, men vad hände?....poff! så var den borta!!*grrr* Skulle bara svara hur det var med mitt finger...läker fint, så snart är jag som ny*tihi*.

Nog om mig.....NU till dina gurkor!!! Det blir till att äta gurka morgon, middag och kväll och antagligen till fika med! Plus att du kan sälja på torget!!!*fniss* Jag kan komma upp och hämta!! Nyplockad solvarm gurka direkt ur växthuset är ju bara så gott! Smakar ju faktiskt lite grand, affärsköpt gurka brukar ju inte det.

Jaha du, nu är det bara 4 dagar kvar till bloggträffen!! Vad tiden gått fort! Jag börjar känna lite pirr i magen...är det bara jag eller??

Hur går det för M nu när pressen släppt?*hoppas* OCH hur är det med mamma Mia?!!

Ha det så gott vännen!!
Kramar/Ulrika

Unknown sa...

Åh va flitig du är! Innan hade vi ett litet fult växthus, fast det fick inte stå mer än två år...

Jag odlade iaf tomater och hade 1 gurkplanta...Det blev många gurkor på bara den...fniss du kan vara frikostig sedan. Jag tyckte iaf att mina smakade bättre än affärens, de luktade mer liksom.

Gurkor odlar jag gärna igen, kram Pia

Det ska bli spännande att se allt du har odlat.

Änglahem sa...

Hihi...jag tror att vi sprang om varandra där....Puss!

Skogsdoft & havsbris sa...

Det är så roligt att påta ner små frön i jorden och sen se de små plantorna växa och växa och bli stora och fina!

Annika Christensen sa...

Fint hem till gurkorna mina har inte hittat något än.
Annika

Sallys hus sa...

Hallå min lilla vän!

Oj vad många inlägg jag missat!
Här hos mig räcker tiden inte till i vanlig ordning....
När jag har skrivit klart ska jag njuta av alla dina bilder igen....
Vilket fint växthus du har och va mysigt med egen gurka...
Jag satte nån gurka förrförra året...de blev helmysko.....men goda.....kanske ska prova det igen...hmmm....hu va duktigt att hålla på och så....nu blev jag genast stressad....fast näää....jag skulle nog ta kål på plantorna innan de ens hunnit bli utplanterade.
Va fint dottern kommer få...den där bänken var jätte fin....ååå den lilla pallen....jätte fin...så fint med notkrukan ovanpå..:)
Ett sånt klot å fågelbad vill jag ju oxå ha ju!
Phu!!
Har jag misat nåt nu??
Hi hi...jag tycker ju alltid att allt hos dig är prixis som jag vill ha det så eg....räcker det med att skriva....
:-ÅÅÅÅÅÅ...viiill haaaaaaaaaa!

Jo nu kom jag på.....rabarber!!!
Nu???? ÅÅÅÅÅÅÅÅ....
Fniss...va smaskens! Det är sommar det!
Ha det gott vännen!
Kram Katarina

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Haha, kjenner meg så igjen. Man planter altfor mye og så står en der og trenger et himla stort drivhus,O) Har kjøpt så mange sommerplanter i dag at hele stuen er nu full, må ha dem inne om natten enda.Ingen plass igjen å sitte, hihi
Klem

husnummer30 sa...

Men tänk vilken trevli gå-bort-present! Egenodlat gurka.

Superfint litet växthus.

Ha det fint! //Jill.

Frida sa...

Vad spännande med gurkplantor. Jättefint växthus.
Ha en go kväll:-)
Kram frida

Hellen sa...

Hej! Vilket fint miniväxthus du har. Blir så snyggt och dessutom sätter det ju fart på sådden med värmen.
Jag känner igen det där med ivern att plantera. Har just nu 6 olika sorters tomater med minst 6 plantor av varje..tittade på dem och tänkte idag....VAR ska jag göra av dessa då :) Har inte plats med allt i mitt lilla växthus. Så det får bli som förra året då jag gav bort massor till släkt och vänner. Det är ju så roligt att plantera massa nya sorter så det är svårt att låta bli.
Ha det så gott!
Kram Helen

Tidsmästarinnan sa...

å vad kul, ska du åka till H&F!! Då får du verkligen rapportera hur det var sen!
Dejlig rejse (obs hobbydanska!)

Kram Mia!

lottens vita och gröna sa...

menvaddå gurka är ju supergott! ja är nnog lite sån med, räcker aldrig med en...fint litet växthus! kram lotten

The House That A-M Built sa...

Oh your gardening sounds delightful. We do not do much gardening here in Queensland, Australia as we are on level 6 water restrictions due to the drought. We are not allowed to water plants, wash our cars or even fill up a childs paddling pool. We generally plant plants that are drought resistant and require no tending to.

BailiwickStudio sa...

I love your little greenhouse! ::jILL

junhe sa...

åh, gurka som är sååå gott =)) ibland köper jag på mig mycket, men det går åt här förutom till sallad...tzatziki, grillad på spett med annat gott... ha en solig dag/ kram junhe

Maria sa...

Villket härligt litet drivhus, känns så sommrigt att titta in hos dig!

Sara sa...

Gurka är ju så gott att bara gå och knapra på. Det kommer säkert gå åt.
Ha en fin onsdag.
Kram Sara

Nicole sa...

Vilket gulligt litet växthus! Ja, nog rycks man ju med av våryran den här tiden på året...Inte kommmer du att behöva köpa gurkor i butiken på väldigt länge då dina 12 plantor har burit frukt...

Anonym sa...

Vilket fint växthus.. tack för tipset om potatis i kruka! *leR* ha en skön dag!

tania sa...

un ciao e un bacio!!
Mary

Designe sa...

Åh va du är duktig och planterar! Det är så härligt med det gröna och fint i växthuset! Man borde kanske sätta fart! Kram :)

My lovely cottage sa...

Don't you have any birthdays to go to, than you can give some nice plants as a gift. I would like one, ofcourse the taste is so much better than when you buy it at the grocery store.
good luck with the planting of the onion and garlic.
yvonne

Liza i pepparkakshuset sa...

Vilket fint växthus! Själv har jag det problemet att jag vill plantera nått med kommer inte på vad jag ska plantera...kanske ska testa med gurkor, tzatziki är ju himla gott...

Mvh Liza

ChatrinesLiving sa...

Nå blir det mye godt ja!
Ser ut som du får en stor "Avling";)
Tusen takk for tips om kryddervekster! Jeg skal prøve meg på noen nye:)
Lille veksthuset ditt er jo bare så nydelig!
Ønsker deg en finfin vårdag!
Klem fra chatrine:)

Kol och Rosors sa...

Det blir gurka på morgonmackan med leverpastej,till lunch i bordsvattnet & middag som består av grillat och tsatsiki... ;)

Visst är det härligt att se när det gror...

Ha det så gott!
kram L-Lott

Evas Paradis sa...

Waoo ... vilke jättefina knubbiga gurkplantor du har. Jag har satt sju gurkplantor för det var sju frön i påsen och alla grodde ... :-))
Fasat mina är rätt rangliga ... för dåligt ljus antar jag ... men det blir nog gurkor ändå frqamåt sommaren.
Här är gurkstavar med dipp en favorit på sommarkvällarna!
Kram Eva

Tina sa...

Perfekt med tsaziki till alla grillkvällar som snart blir... :-) Ja, nu räknar vi ner till bloggträffen, ska bli SÅ trevligt. Kram Tina

Anonym sa...

Oj vad mycket plantor, vad duktig du har varit! Jag önskar verkligen jag hade grönare fingrar och ett större intresse.. eller framför allt.. mer tålamod! haha
Ja nu börjar det verkligen närma sig. Känns pirrigt roligt! :)
Kram

Jes/Vita villa vila sa...

Men ÅÅÅ så mysigt med gurka!!! Växthuset är underbart & de små plantorna är bara såå rara! Härligt!

En njutning varje gång man kikar in här vännen ♥ Tack för det!!!

Jes

Livet och träning sa...

Vilket jätte fint växthus du har.
Vad duktig du är som sår.
Kram y.

Tankar tar tid sa...

Guuud vad ni ligger långt före oss ... planterat potatis redan!

Vilka fina gurkplantor du drivit upp. Om du tycker att det är för många varför inte ge bort till grannar och bekanta ... skulle tro att de blir jätteglada åt det ... en fin gåbortspresent!

Kramar Christina

ColonialEast sa...

Ditt inlägg får mig att le. När jag blev med trädgård köpte jag hur mycket fröpåsar som helst och sådde alla frön i alla påsar. Sen skulle allt planteras om i omgångar och jag höll på hela kvällarna och det stod plantor överallt och sedan föll det platt och dog det mest för jag hann inte med. Känner mig helt utbränd på frösådd. Nu köper jag färdigt. Men det är inte lika kul.

Lycka till med sådden!

White Season sa...

Vitlök och gurka, vad härligt det låter och fina bilder som alltid... Visst är det väl en härlig tid nu, underbart!
Kram och ha en fortsatt skön vecka, Malin

Tracie~MyPetiteMaison sa...

Oh Mia,
You can plant to your heart's content. I know what you mean about the cucumbers (they look so healthy). I am like that with tomatoes then wonder why my mouth hurts because I eat so many of them, I like to plant the heirloom ones and the Sweet 100s. You could make thai cucumber salad with your cucumbers too - that's one of my favorites!
xo~Tracie

Galleri MochB sa...

Det kommer nog en hel del gurka av 12 plantor...:O) Men gurka är ju fräscht och gott! Vi får vår ur ett stort växthus som ligger nästan granne med oss. Vad du är driftig med allt planterande...

Fru Grön sa...

Underbar blogg du har!
Känns som hemma. Sår och planterar som en riktig tok. Tomater, pumpor, etc. Gräver och planterar buskar och andra växter hela dagarna! Visst är det underbart att se ett litet frö som gror till något ätbart!
Ha en skön dag!
Linda

MiaMaria sa...

Hejsan!

Vad du är flitig...och så är ju gurka så himla gott....
Vackert växthus.

HA´det så gott!
Miamaria

A home far away sa...

Oj så många plantor! Det låter super smaskigt med egenodlande gurkor!

Hälsning från Singapore

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Oj, jag var inne här igår och lämnade en kommentar... trodde jag iaf. Tänk om jag lämnat den kommentaren på fel ställe...hmmm.
Du gör som min svärmor...hon sätter massor av frön både på tomat och gurka, och annat också... sen äter vi till vi blir både gröna och röda..hihi
kram
marie

Ljuva ro sa...

Vilka trädgårdsfixare ni är! så härligt att så själv, verkligen inspirerande!

maman O sa...

Beautiful plants of cocomero!!They mature also from you? Your blog it is much beautiful. Ciao Kiss Ornella

Katja - Bag End sa...

Wow, we have not even planted our tomato seeds yet. My boyfriend saw your mini greenhouse and now he wants something similar. Pretty but still practical.

Have a nice weekend,
Katja