tisdag 19 februari 2008

Tegel på hjärnan - Bricks on my mind

Först måste jag få säga att jag är helt chockerad över att så många har kommenterat mitt förra inlägg, jag är glad-chockad, överlycklig-chockad och otroligt-tacksam-chockad över att ni är så himla gulliga...jag har fått beröm att jag rodnar upp till öronen...men framför allt är jag JÄTTEGLAD...Jag tackar och bugar så ödmjukast!!!
Jag hade ingen aning om att det skulle bli sån respons...
Så dagens inlägg känns lite torftigt...tegel, tegel, tegel...för det är vad jag haft på hjärnan de senaste dagarna...Växthuset som jag byggt av gamla spröjsade fönster skall färdigställas och det jag behöver nu är tegelsten, gamla sådana till växthusets golv...Jag har jagat på annonser och som en sann Blocket-nörd som jag är har jag konstaterat att det finns en hel del fint gammalt tegel...någonstans i landet..oftast långt härifrån tyvärr...

Den här fina tegelstenen fotade jag i Florida. Amerikanerna tyckte nog jag var tokig när jag kröp omkring på knäna och undrade nog vad jag fotade egentligen...

Här står en präktig hög tegel utanför växthuset, men det räcker inte på långa vägar...därför denna hetsjakt på mer ;)

Växthuset är ett annex till det gamla hönshuset (numera redskapskjulet) i trädgården.
Så halva taket på växthuset är av gammalt tegel...
Ni skall få se bilder av själva växthuset framöver...snart drar säsongen igång...underbart kul!
Ha det så jättebra!!!
Mia

59 kommentarer:

Solsjö - Under en vind sa...

Vad spännande med växthus!!! Tegel är vackert, men oftast inget man tänker på mitt i vardagen!

Har precis anlänt till datorn efter ett avsnitt av bygglov, alltid roligt att se hur andra jobbar och sliter....hi hi.....

Klart att du får mycket kommentarer! Du har ett fantastiskt hem och en mysig blogg, det är alltid lika roligt att titta in! Hoppas att vi ses den 27:e!

Kram och en fortsatt skön kväll!

Anonym sa...

Vad roligt att du har fått så mycket respons! Du har det ju väldigt vackert omkring dig. Till och med tegel kan vara vackert. Vad lyxigt det måste kännas med ett växthus. Jag har inte ens en egen gräsmatta. Ha det så fint!

Marie sa...

Ååh vad det ska bli spännande att få se ditt växthus framöver, kan bara tänka mig hur fint det är!!!! Någongång i framtiden vill jag också ha ett växthus byggt av gamla fönster. Hoppas du hittar mera tegelstenar!

Klart du får många kommentarer Mia, du visar massor av fint som man blir inspirerad av och dessutom är du en jättegullig person.

Ha en bra onsdag!
Kram Marie

husnummer30 sa...

Vad mysigt med ett växthus! Det vill jag också ha, men det är lite svårt när man inte har någon trädgård...

Hoppas att du hittar riktigt fitn tegel!

Ha det bra! //Jill.

Gry sa...

Smart att bygga växthus av gamla fönster! Så mycket charmigare än färdiga moduler. Teglet kommer förhöja det hela, säkert :-D

Ska bli spännande att följa er trädgårdsmänniskor under våren och sommaren. Har gjort oss av med trädgård, och hus, så det blir till att kolla in hos dig, bland andra!

Ha en riktigt fin fortsättning på kvällen! Kram Gry

Solsjö - Under en vind sa...

Vi kommer ses i Värnamotrakten.....så mycket kan avslöjas! Mer information kommer inom ett tag! Kramis!

lottens vita och gröna sa...

men hallå där! nu får jag ståpäls...ett växthus med gamla spröjsade fönster med tegelgrund...jag dregglar nu, fniss. hoppas på tegellycka! kram lotten

linnea-maria sa...

Åh självklart ska du ha ett golv av tegel i växthuset, snyggt och praktiskt, det magasinerar värmen under natten också. /linnea-maria

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Fint tak! Ser fram emot att se resten!
kram
nina

Lea sa...

Tegel är så härligt rustiskt, ger en ombonad känsla. Växterna trivs kanske ännu bättre då.
Har inte varit in på ett tag och får nu se alla fantastiska bilder som du fotat och arrangerat. Man får verkligen inspiration här hos dig!
Ha det gott!
/Lea

Stämningsfullt sa...

Så härligt med ett växthus! Jag skulle verkligen behöva lära mig lite mer om blommor :) Vi har en hel del at fixa med vår trädgård och jag tror att intresset ökar med det. Ska iaf bli kul att få se ditt växthus!
Kram!

Änglahem sa...

Hej du tegelfia!!! Ska detta tegel vara inne i eller utanför växthuset!!*nyfikeeen* Ska bli sååå spännande att få se ditt växthus!!! Har varit inne flera gånger i kväll men det var först nu det kom upp om nytt inlägg....hmmm
Det var otroligt vad mycket kommentarer du fick på ditt förra inlägg!!! Roligt för dig, tycker jag, om än något stressande om du ska svaaaara alla!!!*fniss* mycket knäppande på tangenter...!
Hur är det med förkylningar och andra åkommor? är ni bra allihop nu eller?*hoppas*

Ha det gott vännen!!
Kram
Ulrika

LOPPISLIV sa...

Gammalt tegel är så charmigt...ska bli spännande att se ditt växthus...

Vilket fint inlägg du gjorde med ditt matbord...missade det helt och hållet....Wow säger jag bara...ser ut som bilder från Honning o Flora eller nåt....som taget ur en inredningstidning...helt underbara bilder.

....vilket bra tips....så praktiskt...ett sådant bord måste jag införskaffa till vårt finrum där vi idag inte har något bord......Ha det bra...Kram Paula

MormorRuthsAnn sa...

Härliga bilder måste jag säga. Att tegel kan vara så vackert. Det skall bli kul att få se ditt växthus så småningom. Det ser lovande ut....:) Snart frodas det av grönska där inne. Är det ditt första år med växthus? Vad har du tänkt att plantera...lite nyfiken bara...och lite avis...vill också ha ett.
Kram Ann

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

åå, så vackert med ett eget växthus av gamla fönster.....
Skulle med vilja ha växhus!!

Tegelstenen var ju bara underbar..kan tänka mig det måste sett roligt ut när du kröp omkring o fota;)men ett gott sratt är väl kul arr bjuda på!!;)

kramizzzar Millan

Anonym sa...

Hej vännen!

Kul med sån respons på ditt inlägg.
Härligt med tegel, kan ju vara otroligt vacker och charmigt.
Hålla med alla andra att man skulle själv vilja ha ett växthus men spännande att få se ert och då kan man ju inspireras...och sen försöka inspirera maken.
Synd att frakt är så dyrt annars kunde man ju försökt hitta häftiga tegelstenar här och skicka till dig.
Ha en bra onsdag och skönt att ni mår bättre.
Kram Bodil♥

Lina sa...

Gammalt tegel är ju så vackert! Vår granne har byggt ett ridhus av gammalt tegel! Superfint!

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Ja men det är ju så vackert , kan bara hålla med ! Hoppas du får tag i det du behöver , ser verkligen fram emot att få se när det blir klart !
Min man ska oxå bygga växthus har han fått för sig ...ja vi får väl se .. han har typ 374 projekt att göra klart innan ;-)
Kram/Lotta

Jes/Vita villa vila sa...

Å Mia så mysigt det låter med ett växthus - och dessutom att du gjort det av gamla fönster - det är ju som en dröm!!! DET skulle jag verkligen vilja ha ett någon gång, jag med!

Ser fram emot bilderna...:)

Önskar dig den bästa av onsdagar!

Kram Jes

sabina sa...

Hmmm... va intressant det låter! Hoppas du hittar tillräckligt med tegel! Kram

I ett litet hus sa...

Mmmmmm tegel är så fint! Funderar på att mura upp en tegelvägg nånstanns i huset.

Härligt snart är det vår!

Ha en bra dag!

~~*Pennyshouse*~~ sa...

visst är det något visst med gammalt tegel.
Växthus ja...det vill jag ha ett stort som jag ska ha möbler i mm...

Kram Pernilla

Anonym sa...

Inte kan du göra ett torftigt inlägg?! Alla din inlägg är alltid roliga och med underbara bilder!
Hoppas din tegeljakt går vägen nu då! :)
kram

Willewira sa...

Åh, vad spännande!! Det verkar som du gör mitt drömväxthus!!
Har en galen dröm jag med att bygga av gamla fönster och med tegelsten på golvet. Fast jag kan även tänka mig byasten el dyl. Skulle däremot vilja en en förhöjd sockel på växthet i just tegel.

Mina gamla fönster står och väntar...ska bara samla energi att sätta igång.

Ser fram emot att se ditt växthus! Verkligen!!

Skrattade gott när jag tänkte dig krypandes med kameran i högsta hugg, fotandes en tegelsten....
Men vad gör man inte för konsten... :-)

Ha en skön kväll!
Kram Willewira

Tjohalia sa...

Det är tjusigt med tegelsten, skulle gärna vilja ha det i köket. Kram Sandra

Hannis sa...

Jag vill så gärna ha en gammal lägenhet/hus där jag kan ta fram en tegelvägg.
Det är urfint med tegel enligt mig=))
Och du, sträck på dig!
Du är värd varenda kommentar!!
Kram Hannis

My Lovely Things sa...

visst är tegel spännande..
en kompis har lagt tegel på sitt farstugolv..superfint..
kram Anna

Bergagårdens Lina sa...

Det låter som att det kommer att bli ett jättefint växthus!

Gammalt tegel och gamla takpannor är så vackra!

Majas mammelucker sa...

Tjingeling!!
Oj ,här har det hänt mycket..Vilket fantastiskt bord du visar ser ut som värsta inrednings tidningen!!Mycket snyggt..
Kul att du ska bygga växthus det skulle jag villja ha men har så mycket naturtomt så det är svårt att hitta ett jämt underlag..
Ha en trevlig kväll!!
Kram Maria
(är det ok att jag länkar dig)

Maria sa...

Det är bara att säga Grattis, du har ju så fina bilder så man kan ju inte låta bli att titta!

Snäckornas sjö sa...

Klart du får en massa kommentarer, för du visar ju så mycket fiiiiint!!! Du har det så vackert!!!

Åh, jag är också en tegelälskare, det är så fint, rustikt och tidlöst med tegel. Många låtar som har "bricks" i sina lyrics...världen rymmer många tegelnördar ;-)

Inte ett dugg avis på dig är jag *ljuger som en häst travar nu*. Det där växthuset ska jag montera ner en vacker natt ;-) Vill också ha ett!!! Vi kanske ska få ett, men det blir ett tråkigt, vanligt...men får väl börja med det, sen ska jag ha ett lika fint som ditt kommer att bli!!

Kramar

Anonym sa...

tegel med patine är RIKTIGT fint, jag skulle gärna ha det i farstun! =)

kraaaam

Snäckornas sjö sa...

Japp, jag kommer!!! Fast te...rödvin passar bättre med tomater, har jag hört! Eller var det tomater du skrev...? Skit samma, rödvin passar med allt ;-)

Kramar på dig!

me and alice sa...

Hej!
Klart att du får en massa kommentarer när du gör så fina inlägg. Du är värd varenda en!
Blir lite avis på ditt växthus... Det är min dröm att ha ett sånt hembyggt fint...
Fönstret i mitt inlägg sitter mellan vårt matrum och teverum.
kram från Susanne

P-lina sa...

Åhh vilken fin blog jag hittade!
Hit komme jag gärna tillbaks!

Kram/P-lina

MiaMaria sa...

Lycka till i letande...kommer att bli så himla mysigt i växthuset.

Sov gott!
Miamaria

Hanna sa...

inte så lite nyfiken på växthuset. Har planer på att bygg mej ett eget men när jag ska få tid för det vet jag inte...hoppas jag blir 300 år så jag hinner allt.
Ha de gott
kram

Mamma C sa...

Klart det ska vara tegel på golvet. Det är snyggt med växthus som har gjorts själv av gamla fönster. Vi har ett här där vi bor, ser ut som värsta palatset. I jämförelse med vårt som vi har, som är köpt och bara några kvadrat.

n o r d i n g å r d e n sa...

Ett tegelinlägg är inte fy skam! Och växthuset ser jag farm emot att se, å vad jag önskar mig ett också! Ja, ditt bord och dukning nedan var verkligen läckert!!! Hej från mej, Mari.

Karin i Villa Grå sa...

Halloj och god morgon Mia!

Här har du en till på jakt efter gammalt tegel! Jag tror att F (Wolf, alltså) har berättat om högen med vackra gamla tegelstenar på en plats i Dalarna, visst har han? Där skulle både ni och vi kunna plocka massor..! Kanske kan jag skicka över ett gäng på telepatisk väg? :-)

Inte konstigt att kommentarerna rasar in! Du är så otroligt duktig på att fota och verkar ha oändligt många rum, hörn och detaljer i ditt hem som bara skriker efter att få visas upp. Du är en riktig liten estet och dessutom produktiv. *gillar*

Jag föredrar också spröjs i vårt fönster. Kan liksom aldrig bli för mycket spröjs *ler*

Kram på dig!

Karin

Anonym sa...

Det är nog inte bara amerikanarna som undrar ibland....mina grannar har nog haft anledning att mer än en gång ifrågasätta galningen med kameran som bor där nere i hörnet...*s*

Lindesnäs-Annika sa...

Hmmmm, verkar som ditt växthus och mitt blivande skulle tycka om varann, Jag har en plan på att ta vara på husets fönster när vi byter och bygga en grund av gammalt tegel.....
Jag har tittat på byggåtervinningar, nästan alla kommuner har det. Ibland finns det och ibland kan man be dom att höra av sig om dom får in nåt. Bara ett litet tips, som du säkert redan har provat...

Ha det så bra och jag längtar verkligen till vårsolen, kände det nu när jag tittade på dina soliga bilder....

Kram

Annika

kullervilla sa...

Förstår att du fotar tegel, det finns så mycket vacker sådan :=) Ni har gjort rabattkanterna i vår örtagård med gammal tegel. Ser fram mot att se bilder av växthuset.
Kramiz //kullervilla

Jean M sa...

I take it you're paving something? I really like that old, reclaimed "Chicago" brick.

Anonym sa...

Oj så spennende det blir å følge ditt veksthus fremover! Jeg elsker gammel tegl. Vakkert!

Designe sa...

shit pommes frites va många kommentarer du fick i förra inlägget, Grattis! :) Läckert med teglet..särskilt tegelstenarna! Ha en fin kväll! Kram :)

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Så spännande med ett växthusbygge!
Det ser jag fram emot att få se!
Tegel kan vara så där härligt ruffigt!
Kram
marie

Jessan sa...

låter helt underbart med växthuset! Och så mycket charmigare med ett eget tillverkat ...Tegel är verkligen vackert! Du ska inte vara snopen över all respons! Du är en hjärtlig härlig tjej, med ett underbart hem och en jättemysig blogg! Så sug åt dej! kramar jessan!!

Anonym sa...

Kan inte annat än hålla med dig. Tegel är underbart, och vackrare ju äldre det blir!

Elisabet sa...

jag förstår att du letar tegel , det går nog åt en hel del, så fint du visar i ditt förra inlägg, ser ut som den värsta inredningsbutik!
Idag har jag sått mina första frön, perenner, det ska bli spännande o se hur dom ska trivas i mitt inneväxthus.visst längtar vi till våren..
Kram Tilde

marita blücher sa...

Hej Mia, Vilka vackra bilder och fin blogg Du har !

Hans visade mig vad han skrivit tidigare idag på din blogg. Vi kom då också bl a att tala om en annan sak. Nämligen kommentaren nedan som är till dig och som jag i min nybörjariver endast publicerade på min egen blogg den 23 februari, bättre sent än aldrig. Har bättrat mig och kvitterar numera på det vanliga bloggareviset.

Kram/Marita

Hej Mia!

Det vore fantastiskt roligt att träffa dig - du är välkommen om du "har vägarna förbi"! Jag har precis varit inne på din inspirerande blogg med mycket kul läsning och många fina bilder - om du inte har något emot det så länkar jag gärna till dig.
Ha en fortsatt skön helg.
Kramar från ett blåsigt Skåne/
Marita

Divya sa...


Wow! Nice article. Thank you so much for sharing. Just want to share Nova Launcher Prime Apk which is the best Android Launcher.

Anna sa...


Very useful guidance in this specific article! It's the net worth gucci mane small improvements that produce net worth eminem the greatest changes. net beyonce Thanks for sharing! net adam sandler The content net jerry seinfeld you have discussed here really awesome. I enjoy and appreciated your work. I read profoundly your net kevin hart report, the factors you've stated in this information are net triple h of good use net john cena I have never had a picked radish or natural bean that I am alert to - but following seeing these net david bowielovely images, net julia louis dreyfus I know I want to!

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Lynne Brant sa...

Great post, thank for sharing.

cs-cart | amara | wallpaperstock | sonicsquirrel | laracasts | thebaynet

yanmaneee sa...

nike foamposite
christian louboutin shoes
fila
golden goose sneakers
adidas superstar
nike air max
moncler jackets
bape hoodie
michael kors outlet
balenciaga

https://cambuse.net sa...

Will you mind basically if I quote one or two of your current topics providing that I provide you with credit along with sources back to your websites? My online site is within the exact same area of interest as yours and my viewers will utillies several of the critical information that you present right here. Be sure to let me know if it is okay with you. Take care! https://cambuse.net

Joker388 sa...

Joker123
.
Joker388
.
Joker Gaming
.
Club388
.
Joker388
.
Joker123
.
Club388
.
Fafaslot
.
Fafa Slot
.
Fafaslot

adanya banyak ragam jenis permainan bisa didapatkan para pemain disini

loche sa...

discover this info here try this website More Info news find more info dolabuy gucci