lördag 23 februari 2008

Mandarinträd dilemma - Tangerinetree dilemma

När jag tog upp pelargonerna från källaren kanske ni kommer ihåg att jag berättade att mandarinträdet blommade för fullt där nere. Jag har tagit några foton på det och vet inte riktigt vad jag skall göra... Jag kan ju inte ta upp det i "stugvärmen" och jag kan ju inte sätta ut det på verandan utomhus... Jag har funderat på växthuset men det kan ju bli minusgrader och då dör det nog.. Vilket dilemma...nån som har någon idé ;) ?



Jaha, nu börjar melodifestivalen om en liten stund, man får väl halvkolla i alla fall :)
Ha en trevlig kväll!!!
Mia

Hi, as I told you in my last post, my tangerine tree has spent the winter in the fairly cold basement, but has now begun to flower...I have no idea what to do with it now... I can´t put it outdoors because it´s still a fair chance that we´ll have temperatures below zero, and I can´t have it indoors because it´s to hot/dry... Any idea what to do? ;)
Have a nice evening!
Mia

68 kommentarer:

Anonym sa...

Skaffa en riktigt bra växtlampa, och ha kvar den svalt och frostfritt!

kram
ingela :)

Änglahem sa...

Tangerine träd??!!! Ser väldigt vackert ut!!!
Ja nu ska vi se BWO!!!! eller?*hihi* Jag håller på dom iaf, utan att ha hört låten.

Kramis
Ulrika

Kathys Home sa...

Jättevackert träd, dessvärre har jag inget bra tips till dig...sitter här med tv:n igång...å jag hejar på Eskobar även om jag inte sett dem...känns som det kvittar faktiskt. Tjingeling Kat..

Anonym sa...

Vilka vackra blommor, har aldrig sett ett mandarinträd förut och framförallt inte deras blommor. Trodde inte att dom hade rosa blommor. Trevlig kväll!

Frida sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Frida sa...

Då får jag gratulera dig till ditt hundrade inlägg! Jag är tyvärr ingen expert på mandarinträd. Ha en trevlig kväll! Kram Frida

ColonialEast sa...

Hej! Det är en fantastisk fin blogg du har och underbara bilder. Jättekul att du besökte min blogg. Jag har precis startat så det är så jätteskoj när någon hittar dit. Kul att vi har så lika intessen och arbeten! Jag kommer titta in här ofta framöver.

Anonym sa...

Man tacka,
å backa -
de blir Nacka!

:)

Stämningsfullt sa...

Oj jag vet ingenting om blommor .... Men vackra var de iaf :)
Kram!

MiaMaria sa...

Så vacker...och jag så okunnig...sorry!

HA´en skön söndag!
Miamaria

Sallys hus sa...

Ooh.....hjälp va svårt!
Jag har ju inte gröna fingrar alls...så jag kan inte komma med några andra råd än at ha den kvar där ett tag till...ställ dit en skön stol. häll upp ett glas rött och njuuuut!
jag ser att du lyckats med det jag tänker varje år men aldrig gör.....övervintra pelargoner....
Åååå va jag blir avis!!!
Ha en härlig söndag!
Kram Katarina

Marika sa...

ah, vilka vackra blommor mandarintradet har!
Jag var ute i var tradgard idag och korsbarsblommorna borjar sla ut - det ar sa vackert tycker jag. Ska lagga in en bild i bloggen sen.
//Marika

Karin i Villa Grå sa...

Jag har en ide! Fota, fota och fota och fortsätt att mata oss besökare med ögongodis!

Hur det ska gå med trädet? Där har jag dessvärre inget svar. Men det finns andra kloka besökare som har, så jag nöjer mig med att kräva bilder :-)

Kram på dig!

Karin

IKT i min vardag sa...

Har aldrig haft eller ens sett ett madarinträd förut. Vilken underbar färg på blommorna. Tycker att Fridhemspinglans tips låter väldigt förnuftigt, annars hade kanske ett uterum hade funkat...

Kram Linda

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Va häftigt , och vilka vackra blommor !! Har du drivit upp det från kärnor eller ??
Kan tyvärr inte hjälpa dej med skötsel råd .
Kram

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

wow..helt otroligt!!!Så vackra med..men att blomma nu!!!

Jo här var det mello!! Tyckte Björn Gustavsson var klart bäst som alltid....jag är nog kär;)

Have lovely weekend!!!
♥Kram Millan♥

Mia sa...

Åh, vad vackert den blommar! Jag kan tyvärr ingenting om blomskötsel, alla mina blommor bara dör...

Kram Mia

Peters Projekt sa...

Nämen, stackars liten! Alldeles förvirrad! (ja,trädet alltså ;)

Här har jag tyvärr INGA tips. Troligen skulle väl den "vackra flickan" få en chock om hon fick komma upp i stugvärmen. Om du inte får svar så kanske du skall testa på ett "växtforum". Jag har själv väldigt god erfarenhet av att kasta ut en fråga eller två i andra typer av forum (byggahus.se). Det finns en oerhörd, samlad kunskap därute . . .

Tack för glada tillrop kring våra lampor! När vi flyttade in så var det lite si och så med eldragningen här och där. Därför har det varit jättekul att dra fram el och avsluta det hela med olika typer av lampor. Helt plötsligt hade vi ljus på ställen som innan bara varit mörka.

Ha en fin avslutning på helgen! / :P

Pioner äro vita sa...

Hej

Åh vad fint den blommar fasän tidigt.Hur kallt är det där du vinterförvarar pelagonerna?? Jag har inte gjort med mina för att jag tror att jag har för varmt i mitt garage.

Anonym sa...

Åhh vilka härliga blommor!

RANA sa...

Men ojdå, lilla träd, nu är du väl lite tidig..? Är det kanske för varmt i källaren (visst var det där du vinterförvarade det)? Du måste berätta hur det går.

LYCKA TILL! :-D

Dorthe ♥ sa...

Underbart vackra blommor!

Kram
Dorthe

Lea sa...

Jag är helt novis på området, men vilket helt underbart träd. Det är nog det vackraste jag har sett.
Ha en bra söndag!
/Lea

Karin i Villa Grå sa...

Ja, mata, mata! :-)

Jag sitter här och väntar otåligt på att du ska nära mig och alla andra med fler bilder! Blommor eller annat spelar ingen roll, de är bara underbara att se ändå, oavsett vilket motiv du väljer!

Ha det bra idag, Mia!

Kram, Karin

Marie sa...

Oj, vilka blommor det var på mandarinträdet! Såååå ljuvligt vackra! Tycker Ingelas förslag med en växtlampa låter bra, tror att mamma brukar använda sig av det ibland!

Ha en bra söndag Mia!
Kramar Marie

NICOLINAS BONING sa...

Vad skönt att sonen är på benen igen...finns inget värre än när barnen är sjuka...all oro som blir då!
Vilka vackra blommor,men jag har ingen aning om hur man sköter om ett sånt träd innan det får komma ut...så du får väl pröva dig fram med dom olika tipsen som du har fått redan;-)
Ha en skön söndag.
Kramar/Birgitta

Anonym sa...

men vad fint! =) och lustigt! visste inte att mandarinträd hade rosa blommor! =) (man lär sig något nytt varje dag)
han en bra dag!

kram

Jessan sa...

Vilket fint träd! Har ingen aning om hur man sköter ett sånt....Ha en jättego söndag! Kram jessan

n o r d i n g å r d e n sa...

Va häftigt! Ett blommande madanrinträd, grattis! Tyvärr har jag inga råd att komma med.... ha en skön söndag och bra ny vecka! Mari.

Frida sa...

Kul att du tyckte om mina ägg!
Kram frida

Millas hem sa...

Hej!
Har ingen aning var du ska placera det...men vilka vackra blommor!!
Hoppas att du hittar bra plats!
Kra Camilla

n o r d i n g å r d e n sa...

Tjingeling igen Blankavännen! Jag ser att du har en fin profilbild, så läcker! Kul med bilder men du får ändra så våra bilder syns bland kommentarerna också! : ) Mycket med den här bloggen... men kul är det! Jag hoppas din mandarinväxt klarar sig, ser farm emot att få se fler bilder på den i sommar! Mari.

n o r d i n g å r d e n sa...

...risk för att bli tjatig men glömde ju säga, tack för dina rara ord! Mari.

n o r d i n g å r d e n sa...

Hi, hi, toppen! Då syns mitt röda hus än en gång! Vi "ses", ha en bra vecka nu! Mari.

Anonym sa...

un Début de printemps chez toi aussi...
Merveilleuse cette Fleur du Japon!!!

Malin - I min trädgård sa...

Men vilket fantastiskt mandarinträd! Visste inte att de hade rosa blommor. Hade ett citronträd som jag tyvärr tog kål på förra vintern, men det hade vita blommor. Ni har inte lite svalare i er hall då där ni ka ställa det?

Tack förresten för kommentaren i min blogg! Ja, jag är jättenöjd med kommoden, men resten av badrummet blir nog inte någon förändring i på ett långt tag... Men man vet aldrig!

Ha en skön söndag!

Kram!

me and alice sa...

Hej! Vilket härligt träd, och vilka blommor...
Vet ej var du kan förvara det tyvärr.... Men vackert är det!
kram /susanne

H ennA sa...

Så fint det blommar! Ingen aning hur man ska göra..har själv ett litet persikoträd som jag spänt väntar på att den ska vakna till liv..hoppas iaf att jag inte lyckats ta livet ur den :-/

Ha det så gott!

Kram Anne

Livet i Gläntan sa...

Hej!
Vill säga att du har en fantastisk blogg och det är alltid kul att kolla in den.
Mvh Jessica

Ann-Catrin sa...

Så vackert så vackert... men om du ställer ut det mot husväggen..och på kvällen innen du går och lägger dig lägger en filt över.. .
kramar A-C

linnea-maria sa...

vilket ljuvligt träd. Jag tycker nog att du ska avvakta lite innan du tar in det i stugvärmen. Se bara till att det får tillräckligt med ljus och kanske lite svag näring /linnea-maria

Lilla Trollbacken sa...

Hej
Vilken fin blogg du har. Jättemysig inspiration. Hit kommer jag gärna igen.
Tror på att hålla trädet svalt.
Är det ok att jag länkar dej!
Ha det gott
Gabrielle

Solsjö - Under en vind sa...

Jag har ingen koll allas...är så nöjd att jag får pelargonerna att överleva...Fint blommar det iallafall!

Hoppas att din helg varit toppenskön! Kramis kramis!

lottens vita och gröna sa...

men så ljuvligt, skaffa en växtlampa och låt det stå till det är varmare i växthuset. du får tassa ner där varje dag och insupa de vackra blommorna! kram lotten

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Nemmen kjære vene! Blomstrer den nu? Hmmm, du kan sikkert få hjelp her: Hushjemhage.no - der finnes Spør Dr.Chlorophyll som svarer online på hage problemer! Håper du får hjelp for her er det s.o.s!!! Reddes må den for enhver pris så vakker som den er!
Klem

Gry sa...

Ser att du fått flera tips :-) Jag hade ändå inga, men ville bara säga att blommorna är otroligt vackra. Så kul att äga ett så fint träd! Hoppas det löser sig och att tipsen du fått funkar :-)

Ha en fin söndagskväll! Kram Gry

MormorRuthsAnn sa...

Det gör nästan ont så vackra blommorna och knopparna är, tycker som Fridhemspinglan...lampa över och låt den sedan stå kvar ett tag.

Har du fått några mandariner från trädet?

Kram Ann

♥ Pia... sa...

Hejmandarinträfd...aldrig sett tror jag..men vackert var det och dilemmat ..näää du får fråga en blomsterfantast ...men du måste ha bra gröna fingar oxå.... ha det så gött...och melodifestivalen ...såg jag bara med ett getöga...PIA

♥ Pia... sa...

Herregud så jag skriver, som en kråka tror jag..men du fattar väl:)

Jes/Vita villa vila sa...

Oj, vilka sagolikt vackra blommor!!! Har tyvärr inget råd att ge men de är väldigt fina att titta på!

Kram Jes

My Lovely Things sa...

Ja har inga goda råd att ge dig..saknar kunskap om detta..
men vill bara säga att trädet är sagolikt vackert....

Ska bli roligt att se vad du gör med äggen du inhandlat..

kram Anna

Designe sa...

Wow, så vackert! Har tyvärr inga tips..har aldrig sett en sån växt förut!...
Så du har väckt liv i dina pellisar nu..det borde jag oxå göra:) Kram

Änglar och lavendel sa...

Vilka fina bilder! Söta blommor. Tyvärr kan jag inte ge något tips :( Hoppas att du kommer på något i alla fall.

Kram Biggan

Tea Kristin sa...

Jeg har dessverre ingen tips.. Nydelige bilder du viser!!! Vakre blomster! :D

Anonym sa...

Oj såå vakkert!

Kannor och karaffer sa...

Vilket underbart träd - tyvärr har jag inga tips...men var försiktig - än kan vi nog inte ropa hej med våren - hur mycket vi än vill.

Vill också säga dig att du har en helt underbar blogg och så mycket bra ideér - ditt fönsterskåp blev så fint.

Länkar dig gärna om det är OK ?

Ha en bra dag!!
:-) Ann

Lindesnäs-Annika sa...

Vilket underbart träd, tänk att få ha sånna angenäma problem.... Jag behöver bara titta på en växt för att den ska tappa blommorna... ha ha ha.
Du måtte verkligen ha gröna fingrar! Ha en bra måndag, kram / Annika

Anonym sa...

Seems such a pitty to leave this beautiful tree in your basement where you can't see it, but youre right if you put it in the house where the heaters are on it is not good for the tree. I do hope that someones reaction has brought you the solution yet. Good luck, Yvonne

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Sååå tjusigt!
Våra kamelior blommar nu...och dom står också nere i källaren i ett frostfritt utrymme... Maken har skaffat växthuslampor och satt upp därinne, så att de ska få tillräckligt med ljus...men tyvärr kan man ju inte njuta riktigt av blomningen när de står i skymundan...
Kram
Marie

faster atta sa...

Oj, vilka vackra blommor du har på ditt mandarin träd! Hoppas att det löser sig med förvaringen!

Maria sa...

Tackar, här njuuter vi!!

Underbara blommor!!

~~*Pennyshouse*~~ sa...

ååå tack för härliga bilder.Nu längtas det ännu mer till sommaren.
Kram Pernilla

Anonym sa...

Kikar bara in och ser lite vad du haft för dig i helgen.. Sitter på jobbet och är tok uttråkad idag! haha
kram på dig!!

Tidsmästarinnan sa...

vilket ljuvligt träd! jag blir alldeles blomtokig nu igen :-)
Om det behöver mer ljus kan man belysa det med en vanlig energilampa (som inte alstrar lika mycket värme som en vanlig glödlampa).
Kram till dig kära Blanka!
S.

My White Cottage sa...

Oj, jag kan nog tyvärr inte ge dig några råd... Är långt ifrån någon expert på växter... Söta blommor är det i alla fall!:)

Måste säga att bilderna på ditt slagbord är helt underbara! Satt länge och titta på dom och bara njöt av allt vackert!

Ha en toppenfin vecka! Kramar Jenny

Nygammalt sa...

Eftersom jag inte har några gröna fingrar avstår jag från att ge dig råd...;) men blomman är väldigt vacker iaf.

Kram.

Mamma C sa...

Underbart vackra blommor var det, men vad du ska göra har jag ingen aning om

Anonym sa...

hej mia! tack så himla mycket för alla lyckönskningar, jag blir jätteglad! sitter nu och smygsvarar på kommentarer. ska egentligen fortsätta packa.. men jag har städat kök och tvättat fönster, så jag pausar lite... jag hoppas att mitt modem kommer i mitten av nästa vecka.. hur ska jag överleva utan bloggen? det är ett mysterium!!

vi ses snart igen, ha en underbar helg så länge!

stora flyttkramar Sara