söndag 17 februari 2008

Slagbord - gatelegged table

Nu är jag pigg som en mört igen och tillbaks med kameran i högsta hugg hihi. Idag visar jag mitt slagbord som jag "halvdukat" litegrann ;)

Här är det ihopslaget, då tar det inte mycket plats.

Gillar när bordsbenen är vita och bordsskivan är lite så där ruff.


Gamla linnehanddukar med monogram gillar jag...



Här syns benen, som är lite nötta och skavda, precis som jag vill ha dem :)
Ha en bra dag, och vissa av er har väl ett skönt sportlov att se fram emot!
Kram
Mia

Hi!
Today I would like to show you my gatelegged table. It´s very old, but I like it a lot..!
The legs are shabby white and the top is natural in a rustic way that I like.
Have a nice day!
Mia

98 kommentarer:

Tussegumman sa...

Så fina bord verkligen läckert med vita ben och skivan i trä...Jag har ingen antikaffär tyvärr mitt stora intresse är ju antika saker och jag har fotat och lagt ut på tussegumman antik och design en del koppar är från min mors hem och andra från det jag har skaffat genom åren. Änglarna har jag fotat i ett skyltfönster för många år sedan. jag har väl några av dessa änglar men inte alla! ha det gott min vän/Kram Tussegumman

Stämningsfullt sa...

Hej!
Åh vilket fint slagbord!
De är inte så lätta att få tag i längre har jag märkt. Och om man hittar något så är det svindyrt! Folk har lärt sig vad vi vill ha, haha :) Det var väldigt fint med vita ben och att du behållt skivan som den var. Ett riktigt drömbord faktiskt :)
Kram!

MiaMaria sa...

Visst är det så toppen med dessa slagbord...visp så är de stora och klara för en snygg dukning som du har lyckats med så vackert!

HA´det så gott!
Miamaria

Nettan sa...

Vad läcker det var, med bara benen vitmålade & snyggt dukat dessutom...=0)
Ha det gott...
Kram Nettan

Änglahem sa...

Hej Mia,

Vilket jättefint bord och dukningen är såååååå fin. När ska jag dyka upp?*fniss* Fina linnehanddukar och så fina underlägg. Såna har jag letat efter men jag tycker att de är något för dyra, iaf de jag sett. Ska man ha sex st så blir det ju litegrann...

Vad skönt att du känner dig pigg som en mört idag*hihi*!! 3 års snoran har dragit sin kos då förstår jag*fniss* f´låt kunde inte låta bli!

Ha en bra söndag em goa vännen min!

Kraaaamaaar
Ulrika

lottens vita och gröna sa...

underbart bord med rätta ruffa patinan! det är så använbart att bar kunna fälla ihop. vad fint dukat! kram lotten

husnummer30 sa...

Jättefint! Snyggt med kontrasten mellan det vita underedet och den obehandlade skivan. Sen är det ju bara så praktiskt med en slagbord, som kan ta så lite plats när man så önskar!

Ha det bra! //Jill.

Mys liv och hem sa...

Vilket läckert bord och fin dukning...:)

NICOLINAS BONING sa...

Mycket snyggt bord...oc det som du har arrat så fint uppepå oxå:-)
Kom just på att det där bordet skulle passa precis perfekt i vårat kök...så om du tröttnar så får du höra av dig;-)
Kramar/Birgitta

Anonym sa...

Hej Gumman!

Så fint slagbordet är! kanonfint. Jag har ju gjort så med vårt köksbord, finns bilder i min blogg. Så att benen är vita.
Fin dukningen också.
Kul att du har piggnat till.
Stor kram från Bodil och Matilda.♥

Anonym sa...

Kan väl kalla det digital scrapping. Titta in här: http://www.scrapblog.com/
Där gör jag mina bilder, för det mesta gör jag mina egna utan mallarna, väljer alltså blank sida. När jag är nöjd och har sparat bilden är det bara att spara ner den till datorn som en jpg och sedan lägga upp den på blogger. Lätt att lära sig programmet... testa får du se. Kram!

Karin i Villa Grå sa...

Pigg som en mört? Blubb blubb blubb, säger jag då så att vi talar samma språk :-)

Ååååh - vilka UNDERBARA bilder!!! Trust me, det är inte ofta jag slösar med utropstecknen *ler* Bilderna ser ut att vara hämtade ur Lantliv eller någon dansk oemotståndlig systertidning, men det blir man liksom van vid när man är stammis på din blogg *gillar skarpt*

Yeeeees - ta med dig Ulrika och kom och sörpla kaffe med mig framöver! I sommar, kanske? När växthuset är byggt och man kan sitta där eller strax utanför..! Vi kan ju be Wolf slita i trädgården så att vi kan titta på och känna oss så där härligt lata och inaktiva ;-)

Apropå lat var jag i Gävle och provade kläder idag... Inte kul alls! Dumma dumma höfter som sväller! *tycker*

Kram på dig!

Karin

Anonym sa...

Jag gillar ALLT du visar!!!

SÅ fint bord!
Duktig flicka, som slutade måla i tid!

kram
ingela :)

Randi sa...

Så vackert och inbjudande du jar dukat ... vänta ... jag ska bara byta om, så kommer jag ...*fniss*!
Ett både praktiskt och vackert bord. Gillar att du valt den patinerade skivan och de målade benen.
Kram Randi

Anonym sa...

PS. ang bloggträff -
kolla under vinden!

Hem och Lycka sa...

Å så fint, kanonsnyggt verkligen! kram

På Norrgården sa...

Så snyggt bord - och fina saker på ! Det ser verkligen mysigt och hemtrevligt ut. Så bra med slagbord som kan bli små när man inte behöver så stort! Har själv avverkat ett sportlov veckan som gått och kör igång med jobb imorn igen. Önskar en bra vecka! / Ida

White Season sa...

Wow, så himla fint! Superfint bord, precis sånt skulle jag vilja ha, och vad fint dekorerat, ser ut som i värsta inredningstidningen ju... Du är så duktig! Jag håller äntligen på att lägga upp en liten länk lista, hoppas det är ok att jag länkar dig? Kram o ha en bra vecka Malin

Annika sa...

Vilket vackert bord! Helt i min smak! Och vackert dukat dessutom! ;)

Trollmor sa...

NU har jag hittat vad jag behöver i mitt kök! tänk så praktiskt att ta farm när man är fler som ska äta än vad som får rum runt det vanliga matbordet! Då ska man bara få tag på ett irl oxå då....

Millas hem sa...

Slagbordet är urfint...
Så himla bra också att det inte tar så mycket plats.
Alla bilderna är super...:)
Kram Camilla

Radhusdrömmar sa...

Jättefint! precis så charmigt slitet :-)

Kram Johanna

Skatan sa...

Men vilket ofantligt charmigt bord!!!

/Avvis skata

trønderjenta sa...

Oy, så flott og praktisk et bord da! virkelig nydelig!

Frida sa...

Vilket fint slagbord! Fina bilder du har tagit!

Hulda sa...

Så flotte bilder, skikkelig stilrent og vakkert! Bordet var kjempefint!

Frida sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Gry sa...

Ditt slagbord är jättevackert! Själv har jag ett IKEA-slagbord som jag målat vitt, och jag är jättenöjd med det. Så platsbesparande när det inte används, och utslaget ger det plats till 8 extra gäster. Perfekt!!

Just sånna linnehanddukar med monogram skulle jag gärna vilja komma över på nån loppis eller auktion. Det kanske blir till sommaren :-D

Ha en fin vecka! Sportlov eller inte :-D

Kram Gry

Frida sa...

Det var ett tag sedan jag målade med, kommer i perioder. Tack! Känner mig lite bättre.
Ha en trevlig kväll!
Kram Frida

Katja - Bag End sa...

What a clever space saving design. Looks very pretty and practical. Also, the older the better, if you ask me :-) Very nice indeed.

Ha det bra!
Katja

Karin i Villa Grå sa...

Hej rara!

Nu MÅSTE vi se till att bygga växthuset i år så att vi kan sitta och fnittra med kaffekoppar i händerna :-) Härligt att ha press på sig, det är säkert jättebra för hjärtat *fniss*

Dig önskar jag en alldeles underbar ny vecka!

Kram!

Karin

Marie sa...

Men Mia, vilket helt underbart slagbord!!!!! Och din vackra dukning är ju bara helt ljuvlig, du är superduktig på att få till det där lilla extra!

Ha en riktigt bra vecka!
Kramar Marie

Solsjö - Under en vind sa...

Hallå!!!!

Dra mig baklänges...*fniss*....precis vad man behövde se så här på söndagskvällen! Vilket vackert bord och allt du har lagt fram ovanpå!!! Så härligt arrangerat, som hämtat ur en tidning du vet!!!

Hoppas att du haft en riktigt skön helg, skönt att du är pigg igen! Här kämpar barnen på med envisa förkylningar, feber och hosta. Sonen har idag inhalerats hos doktorn för sin krupphosta, men skräller ganska mycket nu ikväll ändå...undrar hur natten blir....

Emellan läkarbesök och barnavård har jag idag målat vidare på dotterns rum, mer än hälften av panelen är helt klar, men resten är målat en gång. Tur att vi har tid innan den sista tapeten kommer, hi hi.....

Ha en fortsatt skön söndagskväll och en ny bra vecka!

Kram!

Tankar tar tid sa...

Kul att du är på benen igen! Trist med förkylningar :(.
Toppenfint slagbord ... och vilken liten plats det tar hopfällt. Måste varar perfekt som extra bord om man är många.

Fina saker har du dukat med också.
Varifrån kommer tallrikarna du har där?

Kramar Christina

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Riktigt vackert! Myser. :D
kram
nina

Solsjö - Under en vind sa...

...det är ett brickbord som terrinen står på...inköpt på Mio förra sensommaren! Kram och gonatt!

Änglahem sa...

Jaha...när åker vi? Sommar och växthus tjötar Karin om!!! Kaffe, sommar och växthus - så Wolf som slavar*hihi*. Kaffe!! nog för jag älskar och är stark beroende av denna dryck, men sommar och lata sig då får vi nog attans ha lite vin, eller? Blir vi ju lagom fnittriga och härligt retfulla mot den stackars karln som sliter, iof så behövs det nog inget vin till det! Räcker nog med tre fnittriga fruntimmer*fniss*.
Så mycket fina komm. du fått om slagbordsarret, vad roligt!!!!

Sov gott, vilket du nog redan gör men ialla fall Natti!!

Ulrika

MormorRuthsAnn sa...

Tack för fina ord om vår lampa! Men ack vilket snyggt bord. Det är så där härligt sammansatt, allt i harmoni på bordet....fröjd för ögat. Håller på med ett inlägg (men det krånglar med att lägga in bilder...jobbigt!!) där jag har fått tag på gamla linnehanddukar (precis som dina).
Skall scrolla mig vidare på din sida...
Kram Ann

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

så skönt att du är friskigen!!
Så fint du har dukat upp, mysigt bord!!

Ha en underbar vecka!!
♥Kram Millan♥

Anonym sa...

Ja - det är ju lite långt till Småland. Men det är inte omöjligt!

Har du sett min leksakshäst?
Den kallar jag för lilla Blanka!
Det ser ut som en Blanka...

kram
ingela

ChatrinesLiving sa...

Heisann!
Så fint bord! Jeg har et likt ditt jeg også, fin ide å male beina hvite:)
Masse flott oppå bordet også, riktig delikat!
Ha en super uke!
klem:)

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Vilket underbart härligt slagbord!!! Vill ha!!! Och så mycket härliga saker du har ställt ovanpå, vackert för en fotografering och precis lagom för att man ska bli skogstokig och vilja ha alltihop!
Kram
Marie

Rumour has it sa...

What a very beautiful and practical table!! I would be happy to have one like that, but it seems to me a real Scandinavian design and hardly to find here in our regions. Have a good week! Marjolijn

~~*Pennyshouse*~~ sa...

WOW !!!!

Så läckert bord.Å saker på är ju helt underbara.

Kram Pernilla

Sallys hus sa...

O my good!!!
Sååå fint!
Det bordet tar jag!!!
Och alltihop ovanpå.....swisch...snabbt så du inte hinner fatta att det är jag som är tjuven......sedan måste jag ju kommentera din "ostylade"
dagbädd....?????????
Himmel det fanns vällan ingenting att förändra på den bilden??
Jisses så fint.....nu fick jag jätte lust att åka hem och puffa och piffa lite......
Hoppas du mår bättre nu, kram Katarina

Anonym sa...

your gatelegged table is beautiful, I love the contrast between the feet and the top!!

Sallys hus sa...

Hi hi...ung och ung......jo när vi träffades....då var jag 16 skulle fylla 17...så vi har många minnen ihop......du skulle se oss i soffan i vår första lägenhet.....vi ser verkligen ut som 2 små barn....leeer stort.
Vi forlovade oss ju det året jag skulle fylla 19....fast jag var ju bara 18 så det är väl rätt ungt....fyller ju 27/11...fniss....har alltid räknat mig som ett år äldre så fort det blivit nyårsafton..men i år tänker jag vara 35 ända tills i höst i alla fall....hi hi...hu va åren går....
Kram igen.
kram

Goa sa...

Bara en liten puss och kram till dig!!
Efter att ha suttit och blundat och låtsas...att jag sitter och dricker kaffe i ditt ljuvliga hem och bara njuter av allt ditt fina!!
Tack!
Massa varma kramar till dig vännen!!

Mamma C sa...

Jätte fina bilder, slagbordet var snyggt sådär med vita ben. Fin dukning oxå.

My Lovely Things sa...

oj oj oj!!!

Så snyggt du har fixat till det..du är skicklig du!!!
Ja..jag säger då det..det ser ut som du har stajlat för en tidning...kanske är det, det du ska satsa på...du är helt grym på att få det snyggt...
Ja vill ha allt du visar..så snygga saker..porslinet är kanon...bordet är så fint ...ett stycke historia...

Tack för all inspiration du strör runt dig..
kram Anna

Designe sa...

Vilken underbar bukett du fått nedan!..Vilket superfint bord och så fint dukat! Det var fint att spara bordsskivan trären..men ser ändå lite mjölkigt ut! Så fint du dukat upp på bordet! Kram :)

Marika sa...

Vilket harligt slagbord, ett sant skulle jag vilja ha! o sa fina saker framdukat!!

Anonym sa...

Underbart vackert bord, för att inte tala om alla vackra sker som var uppdukade! :)
kram

Livet i träsket sa...

Oj, så fint och praktiskt bord, blir impad av allt fnt du har..

Maria sa...

Så snyggt! Gillar slagbord, de är så praktiska.

Anonym sa...

Kjempefint bord!Enig med deg elsker kombinasjonen av hvitt og rustikt!

H A N N A S - F O R M sa...

Oj, SÅ VACKERT BORD!!!! Och vad fiiiint du "dukat"...jättefint....

KRAM
Hanna

Helena Sjögren sa...

jo , här njuter vi av sportlov i fulla drag. Veckan ser ut att bli ganska lugn, ta dagen som den kommer . Det enda som är inplanerat är lite skidåkning i slutet av veckan.
Vackert slagbord du hade , tycker det är urfint att se original skivan som den är. Det är så lätt att allt bara målas vitt, men jag tycker att mycket av charmen i gamla möbler faktiskt sitter i ursprungs färgen.

Ha det gott kram Helena

LantlivsAnette sa...

Nämen du..alltså..vilket vackert bord..och dukningen sen då..himmel säger jag bara..där skulle man gärna vilja slå sig ner ..sååå vackert..
Kram Anette

Ann-Catrin sa...

Oh så vackert... précis så där ska det se ut!!
Älskar oxå linneservetter
Härligt tittgodis!kramar A-C

Anonym sa...

Vilket bord! Så smart och mycket fint! Härlig sliten känsla på det. Vad fint du dukar med. Ha det så bra. Kram på dig.

n o r d i n g å r d e n sa...

...jag vet inte vad det är för fel på mej men jag var 100% säker på att jag hade lämnat ett kommentar här! Men jag hade antagligen bara kommenterat i hjärnan och hade inte tid att skriva sist jag gluttade in, så jag säger bara, jäklar vilket fint bord! Så snyggt det var och en sådan smakfull dukning! Där skulle jag vilja sätta mej ner och äta & dricka omedelbart! Snygg omålad skiva och vackra tallrikar och linnehanddukar! Mari.

Anonym sa...

men *stön* hur göööööööör du???? du är HELT fantastik jööh ;-)

om du inte redan jobbar som inredare så kan jag helt utan tveka säga att du skulle klara av det galant!

kram

Nallebr.. sa...

s� fint du har hemma hos dig...
blir s� sugen p� att fixa lite hemma hos mig ochs�.....

anna k. sa...

Men aj så fina bilder du bjuder på idag! Du har fått med alla mina favoritfärger i en dukning! Snyggt!

Anonym sa...

This table is very stylish with the marriage between natural and shabby, a piece of collection! I like the big plates and the ivy running on the table, the ribbon down the bottle, the fragile glasses...
Many thanks for your comment on my blog. Do you mind if I add a link to beautiful "Lilla Blanka"blog in my list of favourite blogs? See you soon. Anne.

Snäckornas sjö sa...

Vackert slagbord och vackert dukat!!! Vilken tid får man komma på middagsbjudningen då? ;-)

Kramar

Hannis sa...

Vad ska man säga som inte redan har blivit sagt!?
Suckar som vanligt och åhhhar mig lite också.
Himla fint tjejen!!
Skönt att du är pigg igen//
Kram Hannis

Jes/Vita villa vila sa...

Å Mia, du kan du verkligen få till en så skön, härlig mysstämning :) Vilka härliga bilder!!! Å bordet, vilket underbart bord *vill ha* ;)

Toppenfint!!!

Kram/Jes

me and alice sa...

Åh, vilket härligt slagbord!!!
Så snyggt dukat också... Vilken tid ska vi komma?*fniss*
kram från Susanne (klantfia)

MODERN COUNTRY sa...

Åååå, for noen aldeles vakre bilder Mia!! Utrolig lekkert bord med like vakre dekorasjoner. Der skulle jeg ville sitte, sammen med deg og hatt det mysigt!
Så snålt at du nevner hvite bein og ubehandlet bordplate for jeg er i ferd med å ta en avgjørelse med å male beina til vårt spisebord :) Synes det er en vakker kombinasjon.

Ha en toppen uke og takk for nytt bloggevennskap!
Klemmer

junhe sa...

vi förstår att du gillar bordet...dt gör vi oxå/ ha en bra kväll/ kram junhe

Min Skattkammare sa...

Vad fint det var att spara bordsskivan så där! Nu gav du mig en superbra idé!
Kram för den, hi hi!

Min Skattkammare sa...

.....nämen...åhhhh, jag glömde ju säga att det blev så fint och du visar alltid så fina bilder! Du är duktig på att få till allt!
Kicki

Anonym sa...

Now you have a place at MY table. Thank you Mia. Anne.

Unknown sa...

Wow vad vacker det var och vilket inspirerande sätt du dukat på!! Ha en go vecka! Kram Petra
http://www.metrobloggen.se/romantiskahem

K sa...

Heeej ååååh vilken fiiin sida du har, så bra smak ;D! Jag har precis startat en blogg o länkade dej direkt...Jag hoppas verkligen inte du tagit illa upp för det...vet ju inte om man kanske ska fråga om lov först...isåfall sorry ! må så gött K ps titta gärna in till mej på www.aelskarzink.blogspot.com/

Philura sa...

Jättefina linnehanddukar. Lådan i din dotters rum är ju helt underbar!

Cathrine

Mitt hem i Frankrike sa...

Vad fint ditt slagbord är, ett sånt skulle man ha hemma !! Och vilken dukning jätte fint, du har talang.

kram

Betonggården sa...

Hejsan!
Kikar in o säger hej!
Meeeeen, vad mkt fint det fanns här! :) Jättemysigt!

Anonym sa...

Hi Mia! Beautiful post! That is a clever table, an oldie but a goodie! And it is decorated perfectly :) Jenn and Jacqui

My lovely cottage sa...

Oh mia, the table looks really wonderful! The linnen, candles, actually the whole setting! Now eventhough my daughter has a bit of a flew i'll get happy thinkin about these beautiful pictures.
Yvonne

Lina sa...

Oh vilken otroligt inspirerande och trevlig blogg du har!! Hit kommer jag att återvända!!

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Heisan! Jippi, du vant et trykk av hatteeske logoen i min lille trekning.Håper du ble glad! Skriv til meg på
Lishan1@hfk.no, trenger navn og adresse så det kan sendes til vårt skjønne naboland.
Du, for et vakkert slagbord, I heart....
Klem

Pioner äro vita sa...

Hej
Åh, vilket fint bord. Det är så snyggt med vita ben och den träfärgade bordskivan.
Jätte snyggt

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Såååååå tjusigt , suckar avundsjukt som vanligt ;-)
Kram/Lotta

Färjtorp sa...

Mycket fint!!
Jag är så nöjd att jag ocks har hittat ett slagbord. Gammalt och slitet som man vill ha det =)
Fint porslin du har!!
Kram Johanna.

Tjohalia sa...

Tjusigt dukat! Är det föresten en riktigt murgröna? Har en själv som på något mystiskt sätt håller på och dö. Fast jag kan inte påstå att jag har gröna fingrar så det är kanske inte så mystiskt ändå.

Ha en bra dag du också, kram Sandra

Tankar tar tid sa...

Jag har skickat frågorna till din mail.
Ha en bra kväll
Christina

IKT i min vardag sa...

Vilket kalasbord i dubbelbemärkelse! Så inbjudande och så vackert!

Kram Linda

Anonym sa...

Här kommer 91:a kommentaren=)
Vilket snyggt bord och fina saker du har där hemma i köket.Snygga linne handukar och vacker glasskål.
Ha det så bra!/Karin

Jennys Vita Villervalla sa...

Vilka underbara och inspirerande bilder alltså! Ditt bord är verkligen vackert, och även det du har ovanpå
Kram
Jenny

♥ Pia... sa...

Hej vilket snyggt bord...gammalt förstås:)...slagbord är något jag önskar jag hade...hade visserligen ett för längesedan ...med det tog för stor plast..mitt var alldeles för stort..ditt verkar ..lagomt...fint med med båge vitt och ...rufft:)..PIA

sabina sa...

Måste fylla på med en kommentar till. Vilket underbart bord! Det skulle jag ha gett mycket för! Ha en bra dag!

Anonym sa...

J'adore le côté pratique de cette table ! Quant à la patine bois naturel et blanc c'est une jolie association !

AGENT 77 sa...

Hej Mia! åh va kul att du hittat till min blogg och på så vis fann jag din helt Fantastiska blogg,oj va vackert hem du har inspirerande jag länkar dig genast!!!på återseende. kram E

Anonym sa...

Jisses vad kommentarer du fått!

Jag skickar en ändå hopas du orkar läsa
Jag tycker slagbord med träskiva och vita ben är något av det finaste som finns. Jag har ett själv faktiskt....:)
Det är såå vackert med murgrönan och all fin dukning på
Härlig inspiration en regning dag som denna
Kram Lena

tina | pepparochvanilj.se sa...

Ja många kommentarer har du redan...men nu var det ett tag sedan till detta inlägget! Underbart slagbord, precis ett sådant som jag vill ha i mitt vardagsrum för att få extra platser... Lyckliga du som har ett! :D

Ha det gott!/Tina