söndag 3 februari 2008

Påsk ägg - Easter eggs

Först måste jag säga STORT TACK till alla era gulliga ord om vårt vitrinskåp..! Det är såå roligt att läsa alla kommentarer, och jag blir alldeles rörd över att så många skriver till mig...TACK!
Idag tänkte jag visa mina nya påskägg som jag gjort. Jag tycker inte de traditionella färgsprakande äggen är så snygga. Barnen gillar ju dem såklart, men jag tänkte prova att göra några som passar lite bättre in här hemma :)

Det blev ett par med lite gamla motiv och texter som jag klädde äggen med.

Och när jag ändå var igång, dekorerade jag en gammal "plåtburk" som jag hade liggande hemma.
Och så fyllde jag burken med yoghurt-mandlar, mums...
For non-swedish-speaking visitors:
Today I show you some easter-eggs that I have made. I decorated them in a vintage style.
I also found an old tin can that I decorated and filled with yoghurt-covered almonds. Yummy :)

72 kommentarer:

Nygammalt sa...

Gud vad du är duktig! Kanske jag måste försöka härma dig ;)

Skåpet blev verkligen superfint!
Kram.

Hannis sa...

Men människa!
Vad du fixar i hop fina saker!!
Dom är så vackra!!
Kram Hannis

Tankar tar tid sa...

Vilka underbara ägg!
Var hittade du bilder och text till äggen? Har du något speciellt program till datorn för att göra allt detta?
Jag vill så gärna kunna göra likanande saker men vet inte hur!
Christina

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Wow vilka flinka fingrar!
Läggert:D Vad vackert!
Kram
nina

Goa sa...

Åh...du kvinna!!
Ja, tack, jag vill ha...såna ägg fyllda till bredden eller utan, spelar ingen roll..:)
SÅ underbart fina, burken också förstås!! Du kan du!
Inte att nämna ert underbara vitrinskåp! "I am impressed"...jag vill förstås också ha ett sånt!!
Ja, du väcker verkligen mina "vill ha" känslor...TACK!!
Massa varma kramar som räcker hela veckan till dig...från mig!

Min Skattkammare sa...

Himmel och pannkaka vilka fina ägg! Har aldrig sett nåt liknande. Jag frågar också.....var hittar du de där fina bilderna och texten?
Riktigt roligt att se!
Pyssla på så vi får mer fint att titta på!!
Kram kicki

Ann-Catrin sa...

Snälla du... fiunns det ingen hejd på dig... den ena saken vackrare än den andra..va du kan
VILKA söta ägg!!!
Kramar A-c

Randi sa...

Men så kreativ du är!
Håller absolut med dig - har aldrig gillat de grälla färgerna på påskäggen. Men...hur ställer sig barnen till de nya äggen måntro. Jag försökte styla granen ett år, men ack - jag fick plocka ner ALLT!!!
Jag tror jag ska koppa dina och göra egna, som jag behåller själv ...;)
1000 TACK FÖR TIPSET!
Kram Randi

linnea-maria sa...

Oj vilka fina ägg. Är det Jeanne'darc Living som har gjort liknande. Jag har ju massor med påskägg i bjärta färger som jag tänkte göra om på liknande sätt. Jag har inte hunnit så långt. Jag har blåst ur några hönsägg som jag tänkte dekorera så småningom. Ha en bra vecka /linnea-maria

H A N N A S - F O R M sa...

Så VACKRA vännen...du MÅSTE sälja dina konstverk...jag tycker ALDRIG jag hittar fint påskpynt..mina barn gillar ju även dom knalliga färger...jag kan maila en bild hur jag gjort med dom..

Ha det gott vännen!

Jag måste ju säga att sista bilden är supersnyggt tagen!

KRAM
Hanna

Änglahem sa...

Mia min Mia.......
Vilka vackra påskägg du gjort!!! Det är inte ofta man kan säga vackra och påskägg i samma mening, när jag tänker efter *skryter igen* så är det ju faktiskt ALDRIG. Förräns nu...
Redan börjat med påskpynt, du är flitig du...!
Här har dagen gått åt till barnkalas, men hoppas få till lite nytt på bloggen senare ikväll.
Skulle inte tacka nej till lite yougurth mandlar.....

Vi hörs
Kramisar
Ulrika

Guldkorn i min vardag! sa...

Men så himla fyndig du är, att klä påskägg var ju en helt suverän ide dom blev verkligen fina, har också tittat på ditt fina fönsterskåp helt outstanding, supernice,vad mer kan man säga.
Kram Ulla-Bella

Tema sa...

I can see that Easter will be wonderful in your home!! I love those eggs!!

På Norrgården sa...

�h, vilka fina �gg! Annat �n de man hittar i var och varannan aff�r till p�sk. De h�r ser mycket godare och mer inbjudande ut! Fin ljusstake p� �versta bilden, jag h�ll i en liknande p� second-hand-aff�ren ig�r, men k�pte den inte... �ngrar mig nu n�r jag ser din fina! Ha en bra vecka!/ Ida

Anonym sa...

Sååå lekre egg! Nydelige selv for voksne :-)

Skatan sa...

Vilka otroligt fina och personliga gå-borts-presenter!

Kul : )

Sköt om dig!

stina sa...

Vilka otroligt vackra ägg!!! Sådana vill jag också ha....göra...Kram Stina

Marie sa...

Vilka ljuvliga ägg du har gjort Mia! Jag har faktiskt haft samma tanke att jag skulle dekorera om några "fula" påskägg. Får nog ta och rota fram några ägg imorgon, tack för inspirationen!

Ha en riktigt härlig vecka!
Kramar Marie

Anonym sa...

Snälla du, du kan väl skriva hur du har gjort, det blev ju så jättefint. Och jag undrar också var du hittar så söta bilder..

Ljuva ro sa...

Vilken rolig idé! Barnen blir säker stormförtjusta de med, för nog är väl de mest intresserade av innehållet!? Ha det bra, kram!

Evelinas hus sa...

Så fina ägg! Skåpet är verkligen jättefint, vad kul med ett egentillverkat skåp.
Kram Caroline

My Lovely Things sa...

åh va fina de är..du är så super duktig..
jag vill ha, känner jag bara..tänk omjag skulle kunna få till nått sånt..vi må pröve!!!
Kram Anna

tania sa...

wowwwwwwwwww!!!! B E A U T I F U L!!!!!!!
mary

Älfgärdet sa...

Vad jag längtar till påsk när jag ser dina ljuvliga ägg! Ska banne mig återanvända mina barns ägg också!

My Lovely Things sa...

du, jag glömde att fråga...skulle du kunna tänka dig att tipsa mig om vad någonstans på nätet men kan hitta så här vackra vintagbilder...
kram Anna

Anonym sa...

Finare påskägg går nog inte att finna! Gillar verkligen din blogg, så mycket vackert du knåpar ihop =). Hoppas jag får sno lite av dina ideér även till mitt hem *fniss*

Radhusdrömmar sa...

Men vilka fina påskägg!!!

Vad duktig du är!

Kram Johanna

♥ Pia... sa...

ja snälla......tala om HUR och VAR du får tag i så fina bilder..gjorde nåt liknade förra påsken..med dekoupage..fast inte på långa vägar så fit papper...dessa var ju helt underbara...PIA

My Lovely Things sa...

tack gulliga du för tipset!
Ska kolla det imorgon!
Godnatt!

Sandra Evertson sa...

Now these are GORGEOUS!
I Love the color, or should I say non color!
Simply Beautiful!
Sandra Evertson

Färjtorp sa...

Hej du duktiga tjej =)
Helt otroligt vad du gör fint!! Såå vackra ägg du har dekorerat.

Alltid så kul att titta in här hos dig. =)
Kramar Johanna.

Jes/Vita villa vila sa...

Å så söta ägg du har gjort! Vad duktig du är!!! Urgulliga :)

Kram! Jes

~~*Pennyshouse*~~ sa...

Gud det var dom snyggaste äggen jag har sett!!!!
TILL SALU ??????
Kramizzz Pernilla

Maria sa...

Jag som inte är så glad för godis, vill endå gärna ha ett sådant fint påsk ägg!
Du är duktig du!

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Oj, vilka fina ägg du har gjort! Så duktig du är!
Tänkte också försöka mig på att göra några stycken! FÅ se om jag lyckas...
Kram
Marie

Hanna / i ett gult litet hus sa...

Sååå fina!!

Designe sa...

Åh va fint vitrinskåpet blev och fina saker har du däri oxå och även ovanpå! :)

Vilka vackra påskägg du gjort, även burkar! Va duktig du är!..de se så gammeldags ut!
Ha en fin vecka! Kram :)

"M" sa...

Jag älskar äggen...gud så fina...superfint

Anonym sa...

ja dom äggen var nog lite mer i vår vuxen smak! :) Jättefina ägg, blir helt imponerad! :)
kram

Jessan sa...

Åh så vackra de är! Vill också ha såna! Jag blev helt.....kär.... är de svåra att göra? Tack för all inspiration du ger Mia! Kramar och ha en jättehärlig måndagkväll!

Rumour has it sa...

I love those eggs in 'Jeanne d'Arc Living'-style very much! Today I have a little surprise for you on my blog... :)

sagolikflora sa...

Vilka härliga ägg du fixat!
Superfint. Snyggast!!!!!
Lilla burken belv super söt oxå. Nu längtar jag till påsken.....

Ha en underbar dag --<-@
från Caroline

Sallys hus sa...

Ååå skruttan va du är duktig!!!
Sååå fint skåpet blev...Måste visa mannen det....det är ju ett sånt jag vill ha........Dessvärre kommer han inte vilja snickra ett åt mig.....kanske kan själv!!!

Men du jag blev jätte nyfiken på äggen...(Nu har du nog starat den ny trend...fniss...)
Jag har nämligen ett stort rör och en gammal pappask som jag hade tänkt att göra precis så där med. Klä in dem i gammalt not eller tidningspapper.....hade tänkt använda tapet klister......hur har du gjort??? Är det sånt där decopage lim eller....har aldrig gjort sånt men tror inte det är så svårt.
Berätta berätta....nuuuuuu!!!

Fniss...fast å andra sidan jobbar jag ju nu och kan inte alls åka hem och klistra pappersbitar på gamla lådor precis nu.....
Kram på dig från lilla mig!

Emma Clara sa...

Va fina!!!!!! så fint med svart-vita bilder!!!!

lottens vita och gröna sa...

oh vad fint du har, hit vill jag gärna återvända. kan jag länka dig.
varm vinterkram lotten

Anonym sa...

men har du gjort dem? för det första: hur hinner du? kvinna!! jag blir alldeles matt *hihi*
för det andra: suuuper fina!!

kraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaam

Anonym sa...

Vilka vackra påskägg. Vad du kan! Det är ju helt galet vad du hinner med :)

♥ Pia... sa...

Hej ..tusen tack för svaret...det är väl bara att leta på nätet då:) fint va det iallafall "fast" det inte var så märkvärdigt:)..ha de så gott..PIA

♥ Pia... sa...

Hej ..tusen tack för svaret...det är väl bara att leta på nätet då:) fint va det iallafall "fast" det inte var så märkvärdigt:)..ha de så gott..PIA

ChatrinesLiving sa...

Gu...SÅ fine egg!! Det var en fin ide, det er jo så vanskelig å male, så det blir fint.
Nydelig!
Ha en super kveld!
Klem:)

mittiminvillervalla sa...

Men det är inte sant vad du är fiffig! ;o)

Det är nog dom snyggaste påskäggen jag har sett i hela mitt liv!

Var får du tag på så fina bilder som du har använt till äggen?

Du är då bara för fantastiskt duktig du :o)

Kramisar Monika

Hulda sa...

Så fine disse eggene dine ble, virkelig vintage og fransk landstil over de. :) Blonder og sort hvitt bilder er nydelig! Likte boksen også! :)

Mitt hem i Frankrike sa...

Gud vilka underbara ägg du har gjort, man bir så sugen på att göra några själv!!

kram

Solsjö - Under en vind sa...

Förra våren köpte jag två fina ägg med textade papper på och spetsband på i en mysig butik, tänkte d förvandla en del av barnens ägg men har bara hunnit till tanken....NU tror jag dock att det ska bli av! Så fint! Såg att Annas hus på landet (tror jag att det var...) hade målat sina gamla ägg och sedan dekorerat dem, också en idé......

Dina bilder är så vackert tagna!!!!
Om du är sugen på en blogghappening så lägg den 27 april på minnet, mera detaljer kommer så småningom! Vi har bara bokat helgen än så länge...

Ha det allra bäst! Stor kram vännen!

Anonym sa...

Men vilka ursnygga burkar det blev! Har du gjort äggen i papier maché eller är det färdiga kartongägg? Jättesnygga blev de!

Ha en fin kväll!

Villa Nyhem anno 1918 sa...

Superfint,hur gör du? vill också haa kramis Maria Villa Nyhem

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

wow, WOW, WOOOOW!!!

Åhh så fina!!!Helt underbara...Ja du är såå duktig...börjar man ju bli sugen på att påskpyssla juuu!!

har just bakat semlor här!Av den ovanliga sorten..."kom in" på en vetja!!!Hihi

HEMMA HOS LINNÈA sa...

Vilka underbara ägg du gör.
Vad använder du för papper till äggen?
Jag gillar verkligen din blogg, den är så himla fin.
Ha en bra dag
Kram Liselotte

Dorthe ♥ sa...

Hi hi....vi börjar bli många nu, som har fått äggsjukan....

Kramar
Dorthe

me and alice sa...

Hej!
Vilka söta ägg du gjort. Håller med om att de färgglada inte är så roliga alla gånger. Du skrev att du letade en stoor griffeltavla. Ett tips är att ta en stor gammal ram. Ta en skiva o måla med griffelfärg. En sån har jag gjort. Eller rättare sagt vi har flera...
kram Susanne

MODERN COUNTRY sa...

Men du er jo helt utrolig!! Så underbara vakre påskeegg!! For en vakker ide og så flott som det blir å dekorere med. Takk for herlige bilder og inspirasjon!

Klemmer fra Aina x

junhe sa...

jag gillar verkligen din fina burk!!! tack för kommentaren hos mig och min "sjukling"/ kramen

n o r d i n g å r d e n sa...

Nej men jag tror jag svimmar!! Var tar du all energi och kreativ förmåga ifrån? Så himla fina ägg och vackra arrangemang, finns det ingen ände? Jag såg att många gjort såna här ägg, bla Dorthe med en doft av Danmark, äggtrenden har ersatt strutarna tror jag : ) Tänk, jag som inte är pysslig alls, på så vis, men dona och arrangera gör jag gärna, njuter av dina skapelser i stället! Säljer du äggen? Snygga var de i af... Mari.

Anonym sa...

The eggs and the tin are adorable! ~ Lynda xo

Vanilladreams and humblebees sa...

Tack lilla Blanka! Söta du! Nu hittade jag hit! :)
Vilka fantastiskt underbara ägg och påskpyssel du knåpat ihop! Vilka underbara bilder! Som hämtade ur en fransk tidning!!!!!

Du gav mig så mycket inspiration nu raring! Blev helt klart på bättre humör! Har varit lite deppig idag för trist väder... men vad gör det när man får så mycket härligt här inne att titta på istället!!!

Kramar från Jenny
--<-@

Mitt vita staket sa...

Hej...gud så mycket fint du fått ihop..underbara ägg...ha en bra dag Kram Sussie

Ottilias Veranda sa...

Fina ägg du har gjort!! Jag har också gjort liknande förut och sålde dem i en liten blomsteraffär här i stan. Ett av dem tror jag hamnade hos Shirley Clamp!!

Liisa

My lovely cottage sa...

What a lovely site you have. And i really like these easter eggs you've made.
You and some of your scandinavian "colleges" have inspired me. At the moment i am making my own blog with pictures of my house and garden, still working at it but starting to look good already. Thank you, greetings Yvonne Lanfermeijer

Anonym sa...

Ces créations faites avec du papier sont vraiment de toute beauté ! J'adore ... BRAVO !!!

Sea Dream Studio sa...

Your blog is so lovely, as is your art work!
Best wishes from Texas!

revesdargile.canalblog sa...

These eggs a,d box are very beautiful. It's a SUPER idea !!

BRAVO !!

Jenny Oak Fae sa...

Otroligt fina ägg du har gjort!!!

Kram, Jenny

<3