måndag 3 oktober 2011

♥ Provence

De franska kottarna i förra inlägget resulterade i ett par frågor, som kräver sin förklaring :)
Jo, jag sprang faktiskt omkring på spåret och plockade kottar. Men om ni tittar på bilden nedan från perrongen, så ser ni att det inte är något större äventyr att ge sig ut på det spåret, hihi.
I tullen höjde de mycket riktigt på ögonen när min väska med kottarna åkte igenom röntgenmaskinen... och en andra... och en tredje gång när Mia och Gúas väskor åkte igenom! Suédois stupide kanske var de första orden som dök upp i tulltjänstemännens hjärnor. Men de sa inget, vänliga som de var.
Jag har fått en del frågor om jag inte kan visa fler bilder från Provence - och visst kan jag det! Håll i er, här kommer en hel drös med bilder...

Naturen var så hänförande vacker vart man än vände huvudet. Det är svårt att fånga känslan på bild, men ni kanske får en liten bild av hur det ser ut ändå.

La Gare - järnvägsstationen, och spåren... fulla av jättekottar, haha.

Dramatisk kust, med fantastiska små badvikar.



Här blev det en och annan croissant...

En kik igenom planket, ner mot hamnen.

Otroligt charmiga byggnader. Här i grannbyn Sausset les pins.

När jag ser bilderna får jag en otrolig längtan tillbaka! Man kanske skulle försöka åka dit till våren...

Det var inget problem att ingen av oss kunde ett enda ord franska, och att fransmännen heller inte kunde engelska... men till nästa gång hoppas jag kunna prata lite mer. Här pluggas franska för fullt via en app i iPhonen, hihi.

Kram och ha en fin vecka!
Mia
-

33 kommentarer:

Lilla Majken sa...

Så vackert. Jag har längtat dit ett längre tag nu, men vi lyckas alltid hamna på något annat resmål.

Kram Therese

♥ Villa Tretton ♥ sa...

Uuunderbart..:)

Kram Susanne

Johanna Stålros sa...

ljuvligt!!! Kram Johanna

Änglarna finns sa...

Underbara bilder!!!
Ha en fortsatt mysig kväll!
Kram Annika

Änglarnas hus sa...

Hallojsan mia!!

Ååå så ljuvligt det ser ut! älskar små, lite mer enskilda stränder än de turistfyllda jag oftast dyker på..

Så man kan ladda ner språkkurser i Appen??!!..Måste genast göras för jag är såld på Italien och vill gärna lära mig passande fraser :)

Ha det gott vännen!! Kram sanne

Mamma C sa...

Vilka underbara bilder. Hade bekanta som nyligen var i Frankrike. Dom hyrde cykel och var runt på olika vingårdar.
Kram mamma C

Karin sa...

Å, vilka vackra bilder! Visst längtar man tillbaka till sina semesterdagar/orter inte bara för att det är vackert och soligt utan även för att man är glad fri och sorglös!
Kram

Vintagepia sa...

Åhhh Mia...så hærlie bilda fra middelhave`...næst`n som å ræise tellbakers tell Skiathos...ganske lik` natur og bygninge...næste gang eg/vi fer...førrhåpentli`vis tell næste sommar...skal vi ta oss en tur tell Skopelos og besøke Mammamiakirka (har så smått plana om å gifte oss på klippan nedenfor kirka vesst aillt går ætter plan...æiller vi har ikkje byjnnt å lægge plana æinda...mæn drømmen e dær...hihi)og besøke strainna dær scena fra Mammamia-filmen va spællt ijnn...eg kunne ikkje et ord gresk da eg for i sommar ilag mæ dattra mi og bæstemorguille mett...fekk jo turen i gave fra ho og mainn hennes...mæn mæ gestikulering mæ hæinner og gebrokkent engelsk va dæ ikkje nåkka problem :o) Fekk mæ meg heim i kofferten krydder fra Katsarou...en fantastik hage oppe på øya Skiathos mæ krydderurta...rose...drueklasa...
olivenlunde` og æi fantastisk venninne fra barne-og ongdomsskol`n som har slått seg ned der ilag mæ en grekar...kanskje vi læie hos dæm næste gang :o)
Ha en nydeli kveld Mia...you make my day...klæm...Vintagepia

Vita små hjärtan sa...

Underbart. Förstår att du längtar tillbaka!
Kram Agnetha

gamla skolan sa...

Vilka underbara bilder Mia !!!
Ni verkar ha haft en fantastisk resa . Något att se tillbaka på när snön börjar falla :)
Kraaam // Susanne ♥

Lantliga drömmar sa...

Ja det var ju alldeles underbara bilder ;)Nilla

Marie sa...

Helt underbara bilder Mia, ser alldeles ljuvligt ut! Och jag kan definitivt se er tre plocka kottar där på spåren, hihi. Vi har ju plockat kottar förr på lite udda ställen!!!!!

Kram Kram
Marie

Arja sa...

<3

Unknown sa...

Che posto incantevole.....
Baci
Sabry!!

Anonym sa...

HÄRLIGT ATT FÅ LÄSA OM DIN UNDERBARA SEMESTER I FRANKRIKE...MMM...MAN LÄNGTAR TILL VARMARE LÄNDER REDAN NU =)
KRAM JUNHE

G:a Affären sa...

Genom att se på dina vackra bilder har jag fått en liten minisemester, skulle vara underbart att förverkliga den någon gång, en kottesemster!

/Cia

Rummet för välbefinnande sa...

Åhhhh gumman, jag är tillbaka direkt.....
Himmel så underbart vi hade :)
Har köpt boken idag och jag har redan börjat läsa och jag nickar och ler och nickar och läser högt och nickar och ler ;P
Jan ler gott åt min "lycka" och tycker sig minsann känna igen en del av det jag läser högt - hmmmmmm. Kan det måntro vara så att jag pratat med honom om detta tidigare *skrattar gott nu*

Det är verkligen LYCKA att se bilderna igen. Tror inte jag har landat än faktiskt. Så otroligt glad och tacksam för att du är en så fantastisk reseledare! Sen var tipset om appen riktigt bra - den var ju till och med rolig ju ;P

Ska nog också göra ett litet inlägg tror jag och visa lite bilder. Blir så himla glad förstår du när jag tänker tillbaka!

Kram på dig!
Mia

manon 21 sa...

Bienvenue en Provence.

Manon

Annas skattkammare sa...

Ser så underbart ut Mia! Förstår att du längtar tillbaka.. Kram på dig! Anna

Med en doft av lavendel sa...

vilka härliga bilder, förstår att du längtar tillbaka. kram annika

linnea-maria sa...

Åh vilka härliga bilder!! Ja här köper vi ju dessa kottar på blomaffären :). Underbart att få längta tillbaka också. Kram /Therese

lesnuestrescoses sa...

!Que paisaje!, es un sitio maravilloso.

Goa sa...

LÄÄÄNGTAR!

Jisses Mia jag får helt ont i hjärtat när jag ser detta! Känner varje spår och varje intryck. Blundar och njuter av trollsländornas fladdrande. havets svalkande, dofterna, smakerna, våra skratt etc.etc.

Jaaaa, vi åker till våren!..och Italien till hösten!!!

Åhh, jag saknar dig/er!...mina finaste resevänner!

Tusen tack för de fina bilderna, de gjorde min natts drömmar ♥

*pssst*..vist är boken en bra påminnelse, jag visste att ni behövde läsa den..:)
puss...

Vintage House sa...

Hej
Kan förstår att du vill tillbaka det hade jag oxå otroligt vackert...
Kan absolut se er plocka kottar:)
ha en fin dag
kram
sandra

Anonym sa...

Hej!

Jag heter Johan och jobbar för ett företag som heter Gamesurf Ltd. Vi är intresserade av att samarbeta med dig.

Är du intresserad så kontakta mig på Johan@rakebacklovers.com

Sallys hus sa...

Ser helt underbart ut!
Maken hängde över min axel och vi vill dit båda två..;)
Jag gillar kombinationen av barrträd och palmer..lite udda..;)
kram Katarina

Designe sa...

Oj så vackert! Underbara bilder! Kram :)

Tania Marta sa...

Immerse yourself in a place where emotions and memories of a lifetime dream ... magnificent! I will follow you, wonderful blog! Bye Bye Tania Marta

majra1 sa...

Vad vackert det är!!!
Dit skulle man kanske ta och åka? :)
Mari

Lev Vackert sa...

Det är dags nu igen, ler, Danmark, tänkte att du kanske vill veta, KRAM Petra www.romantiskahem.blogspot.com

Jes/Vita villa vila sa...

Åh lilla Blanka... Vilka gudomliga bilder!!! OM jag blev ressugen nu då! ♥

Kram Jes

Marie Louise sa...

Ljuvliga bilder du bjuder på...ha det gott kram Marie

Anonym sa...

Wonderfull fotos, greeting from belgium