lördag 30 maj 2009

Växthus - Greenhouse

Ibland blir det inte som man tänkt sig, men blir bra ändå...
Det blev inget Halmstad denna gång, utan helgen spenderas hemma i stället. Men i det här underbara vädret kan man ju inte annat än vara lycklig! Vi var en snabb sväng på stranden och barnen badade (!)
Brr, undra vilken temperatur vattnet höll...de bedyrade att det var jättevarmt...men jag hade inga planer på att hoppa i. Det får bli väsentligt mycket högre temperatur för att jag skall kalla det varmt, hihi.

Jag gillar när det är riktigt varmt, och ett ställe där det var varmt idag var mitt växthus.
Det är några som frågat om jag inte kan visa lite nya bilder därifrån och visst kan jag det!
Här ser man mina granatäpplen och fikon som jag sådde för några veckor sedan. De är ca 10 cm höga nu. Jag gjorde små flaggor för att komma ihåg vad jag sått, hihi, annars har jag ingen aning om vad som kommer upp.
Här står jag med ryggen mot väggen (växthuset är byggt som ett annex mot det gamla hönshuset, numera redskapsskjul och ett allmänt utrymme för en massa brôte)
Här har jag vänt mig om och står med ryggen mot burspråket och fotar väggen och taket. Halva taket är tegeltak med vitmålad råspont på insidan, och halva taket är glas. Högst upp på väggen har jag textat latinska blomnamn.
Ha en jättefin helg och njuuut av sommaren!
Kram
Mia

62 kommentarer:

MODERN COUNTRY sa...

Åååå hvilken underbar plass og tilbringe tiden i!!! Jeg elsker alt vennen!! For noen riktig store stammer dine trær har fått. Mine er bare barna i sammenligning. Jeg tenkte kjøpe et ekstra stort Oliventre til uka. Håper det overlever, det lille måtte jeg klippe helt ned. Men nå kommer det nye blader og gjett om jeg skal stelle det godt denne gangen! Jeg lurte på om jeg skulle plante frøene jeg fikk av deg, om det ikke var for sent dette året. Kan du fortelle meg litt mer om hva jeg bør gjøre? Jeg har dessverre ingen erfaring fra tidligere. Dine nye trær står så fint der i samlingen, det var virkelig en fin fødselsdags presang :)

Nei nå må jeg ile, dusje og så kommer mine gjester. Og selvsagt kan du også komme en gang!! Det har vi jo snakket om :)
(TAKK FOR DINE GULLIGA ORD!!!)

Ha en myyyysig kveld Mia, mange klemmer herifra!

Aina

Marina sa...

Jättefint har ni där i växthuset. Tack för titten!

Hem och Lycka sa...

Guud vilket fint växthus! Så mycket fägring, smart idé med de små vimplarna!

kram Mia

Anette sa...

Vad kul att få kika in i ditt växthus lite grann. Mycket fina växter kan jag se. Lycka till med dem.

HA en fin fortsatt helg med mycket sol.

kramar @nette

Anonym sa...

Vilket fint växthus!

Tulipa sa...

Vilka fina ideèr!
Både vimplarna och de latinska namnen upp mot taket!

Superfint!

Bada...lite kallt..men säkert kul!

Kram mariette

idémakeriet sa...

Härligt vilket växthus och underbara växter dessutom.
Vilka söta flaggor gjorde du till dina frö.
Känns det lite bättre i magen nu?
Ha en skön morsdag.
Kram Gerda

MiA sa...

Guuuud så läckert!!! I det växthuset förstår jag om du njuter!

Malin sa...

Åh.... så flott!
Veksthus står øverst på min ønskeliste;)
heerlig!
Du har det kjempe fint!
Koos deg masse;)

Gos klem til deg vennen min:)

Unknown sa...

Hej mia!!

Vilken lycka att ha ett sådant ställe som ni har!!

Ha en underbar pingsthelg, själv åker vi till Turkiet imorgon.

Stor kram från Pia

Mitt hvite hus sa...

Ååå for et vakkert veksthus du har... dette står øverst på min ønskeliste også... en dag...så har jeg det...
virkelig vakre bilder hos deg.. hørtes litt kaldt ut å bade...det må være virkleig varmt hvis jeg skal bade..Nyt resten av helgen O=)
Klem kerstin

n o r d i n g å r d e n sa...

Du har baar ett sånt vackert växthus och vem skulle kunna göra såna små växtskyltar om inte Lilla Blanka! Snyggt!! Pingsthälsningar!

Reginas Cottage sa...

hi mia
your greenhouse looks fantastic.
wonderful plant have you.i like the
old table and the white emaille bucket.just a dream of a greenhouse.
you lucky girl.
have a nice weekend,
hugs regina

The Joy of Nesting sa...

Your greenhouse is so amazing!! It is the kind of greenhouse I use to dream about having. But now that I live here in Mexico it is not a very realisitic dream! :)

Pattie ;)
Mazatlan Mexico

LantlivsAnette sa...

Åhhhh...underbart, vilket vackert växthus !!! Och fina skyltar...och texten under tak !!!
Ha det gott
Kraam Anette

Vit som snö sa...

Jag håller med Ed, hihi, undrar vad han skrev...
Hursomhelst så tror jag att Halmstad ligger i lä mot ditt växthus, jag skulle nog skippa semestern o bara vara därinne!
Dina fingrar verkar gröna! Min stackars Olivia tappar blad o verkar inte alls glad:-(
Hur ofta vattnar du dina olivträd?
Kolla in min Fanta i högerspalten, en teddyvädur, hur söt som helst. Meningen var att hon skulle få en brun kavaljer, Cola, men så blev mannen hyperallergisk...
Ha det gott!
Kram Cilla

Lilla huset på prärien sa...

Gud så fint Mia!! Vilket härligt ställe du har att dra dig tillbaka till mellanåt. Skulle så gärna vilja ha ett växthus - drömmer om att det ska bli så en dag :)

Vad kul att plantera ficus - var de från egna frön då eller?

Ha det skönt i solen!

Jenny

Ullis/Leva på landet sa...

Så härligt växthus du har är ju något som jag också önskar mig. Får försöka hitta en bra vägg att bygga ett mot jag också.

Kramar Ullis

Cc sa...

Vilket mysigt växthus, sånt skulle jag vilja ha. Jo den lille mår bättre idag.Kram

Hulda sa...

Skal si du har et fantastisk flott veksthus! Virkelig herlig her inne. Nydelige blomster, og virkelig kreativt laget. Syns det var så fint med blomsternavnene på veggen. :)

helen sa...

Håhåjaja, så mycket vackert!!

Väldigt läckert med de små "flaggorna" med växternas namn!

Tack för de fina bilderna!

Kram
Helen

Fias Drömmar sa...

God kväller =)
Jösses vad smart med "flaggor" till det som är planetat.
Och vägg texten är verkligen jättefin =)
Kram Fia

Les Cotrions sa...

Your greenhouse is faboulous Mia! It's a dream for me to have something like that! Very nice tags you made for the plants you sowed and I love the name of plants you printed on the wall!!! Great work!
Happy Sunday!
Vale

Laura @ 52 FLEA sa...

Hi Mia!
What a wonderful greenhouse....and every detail is perfect! No wonder your flowers are always so beautiful...
Be well, Laura

Pysselpalatset sa...

Men så himla vackert, och så vackert skrivet/målat... hur all fridens dagar bär du dig åt...
Kram Jeanette

Tidsmästarinnan sa...

Gomorron Mia!
det där golvet har jag ju suckat hänfört över förut... och resten är ju inte sämre :-)
Helt underbart växthus. Och vilka otroligt snygga växtetiketter/flaggor du hade fixat!

Vad synd att ni inte kom iväg till Halmstad denna helgen, men jag håller med, det är helt ljuvligt hemma just nu!

Stor kram och ha en fin söndag
/Susanne

hagagården sa...

Underbart vacker!!!
kram
ninni

Anci sa...

Vilket underbart växthus du har ! Det är nog det finaste jag har sett :) Jag gillar dina flaggor till växterna också. Är de stämplade ?

Kan erkänna att jag är en stor badkruka. Det går väl inte att bada på länge än ??! ;)

Kram

Karin sa...

Så underbart att få titta in i växthuset igen! Samlar ju på mig inspiration för inredningen till vårt och hos dig blir jag alltid riktigt inspirerad. :) Härliga träd och plantor. De små flaggorna är ju bara för söta. Ha en riktigt skön morsdag! Kram Karin

Fru Sirlig sa...

Sån härlig inspiration du bjuder på. Har tyvärr inget växthus men fick en annan idé då jag såg dina blomnamn i nock...hm (tänka, tänka)
Jag klurar lite till på det. Verkligen rolig idé med vimplarna. Jag skrattade gott åt din fina "bróte " tänk att det kunde få en en helt annan innebörd, så mycket tjusigare det lät;)

Ha en fortsatt skön helg Mia
Kram Heléne

AGUTEK sa...

I do love Your blog. It's so beautiful, creative and lovely. I'm here everyday. Thank You for pleasure, which makes me this site.

Greetings, Agnieszka.

PS. Could I link Your blog on my site? :)

Unknown sa...

Underbart vackert växthus du har! Viken fin idé att skriva växtnamn på latin på väggen och dina vimplar.
Like it =)
Ha en fortsatt trevlig helg
Kram Maria

Amanda sa...

Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
jääätte fint väder mamma!!

Mia sa...

Vilket underbart växthus. Så rolig idé med de latinska växtnamnen.
Längtar verkligen efter ett eget växthus.
Kram Mia

Engelska Villan sa...

Men gud vad fint det är i växthuset! Och jag blir alldeles impad av dina små flaggor, du är ju bara helt otroligt kreativ, människa :)
Vackert textar du också.
Kram kram Anna

Vita små hjärtan sa...

Å vilket växthus!!!! Så fint!
Kram Agnetha

Marie sa...

Hej Mia!

Underbara, underbara växthus, det är ju så himla fint!!!! Förstår att du gärna vill vara där inne, det skulle jag också vilja vara!!! Så vacker bild på alla växterna där framför fönstren, de ser verkligen ut att trivas. Fiffigt och snyggt med de små flaggorna. Granatäpplet har börjat växa här hos mig men fikonet har inte blivit någonting alls med, gjorde nog något knasigt när jag planterad fröna, hihi.

Ha en bra vecka!
Kram Marie

Ps. Du har mail!

Sallys hus sa...

Viiiiiiiiiill haaaaaaaa!

det är såååå fint där inne...jag vill oxå ha ett!!

Den där lilla kaninen!!
åååå så ljuvlig!!!
Jag var så klart tvungen att kika in på din lilla dotters blogg....oj så många små djur...tar hon hand om alla själv eller hjälper du till en hel massa??
Jag ska visa Kajsa nån dag....hihi...då kommer hon börja tjata igen om en egen blogg.
Jag vet inte....är lite rädd att hon ska lämna ut sig för mycket...du vet i o med att jag har butik är det ju inte så svårt att lista ut vart hon bor....
Hon kliver ju av skolbussen själv varje dag....visserligen bara ett 50-tal meter från vårt hus men ändå...
Lite nojjig är jag kanske....;(

Hoppas din lilla mage mår bättre nu.
Ha en ny härlig vecka, kram Katarina

Lallis - liv och leverne sa...

Jag blir alltid som bortsvept av dina vackra bilder:)
Så vackert.

Och du; det måste ha varit ganska så mycket kallt i vattnet när barnen badade! *ler*
Men jag kommer ihåg hur man själv var. Ja.. innan man blev en badkruka alltså. *skrattar*

Kram Lallis

Inspiration i vitt sa...

Åååå vilken vacker plats att vara på. Här frodas det riktigt ordentligt ser jag. Så mycket fina växter du har och dina latinska namn uder taket är underbart vackert och ovanligt, gillar det oväntade.
Kramar i massor till dig/Ingela.

Kerstin sa...

Hej kompis!!

Åh, så härligt du har det i ditt fina växthus, gissa om jag är avundsjuk!! =D

Hoppas du haft en härlig helg på hemmaplan, UTAN ont i magen!

KRAM!

Carole sa...

Your greenhouse is fabulous and all your plants look healthy and strong. I like the touch of the botanical names on the walls. The fabric tags you made are a great idea for a little plant gifts. Love the bunny in the previous post and your 10 yr old friends blog...very cute!!!

Carole

LOPPISLIV sa...

Hej Mia! Ohhh ditt växthus så ljuvligt där inne. förstår om du vill tillbringa tiden där och påta bland dina plantor. Ett växthus är en dröm för mig, står högt på listan men det tycks alltid komma något annat som måster prioriteras först..men en vacker dag ska jag väl också få mitt lilla växthus, tills dess njuter jag av ditt i bildform :-) Så himla söt bild på kaninen Blanka i förra inlägget, en riktig sötnos. Ha en fin dag. Kram Paula

Anonym sa...

Hei:))
Åh, for en nydelig blogg du har,så fine bilder og masse inspirasjon tenk at jeg ikke har vært før, så glad for at jeg fant den via en annen blogg:))
Veksthuset ditt er en drøm, tenk å ha slik plass,står høyt på ønskelisten min:)) så nydelig du hadde innredet der:)
Legger meg til som følger, for her vil jeg igjen:)
Ha en superfin dag!
Klem

Titti sa...

Vilket fint växthus.Mvh Titti

Liten Bod sa...

Så fint det var i växthuset! Mina fingrar är mer vita än gröna :) Kram, Tina

tania sa...

is wonderful greenhouse
buona settimana
Mary

Maliva`s verden sa...

Hei,for en vakker uteplass du har...like it:O)
Så spennende med Frankrike ferie på deg a...Som jeg nevnte i et av innleggene må jeg bare anbefale deg en mega stor markedsplass som ligger v/Port de Clignancourt-ligger ved endest.på lilla undergrunnsbanen..Men vi tok taxi dit(150kr)Kunne bruke en hel dag der,mange haller fulle av "stand"både ute og inne...Jeg må høre fra deg hvis du drar dit da....hi-hi.Savner Paris allerede..

Tusenfröjd sa...

Vilket underbart växthus! Så fint... det där lilla vita bordet är ju helt ljuvligt. Man blir verkligen inspirerad. Jättefint!

Ha det så gott!
Liv

Våglyckan sa...

Vilket fint växthus. Helt ljuvligt.
Må så gott
kram från mig
/maria

Flaggduken 2 sa...

Vilket underbart ställe. Vackert med text längst taket.
Kram Petra

Rummet för välbefinnande sa...

Detta växthus är som en dröm.....
Flaggorna bara för ljuvliga....
Och, neeeeej jag blir inte alls sugen på att bada jag......
Tantvarning, eller hur *ler*

Hoppas du mår fint nu!
Kram Mia

Annas skattkammare sa...

Helt ljuvligt litet paradis Mia! =) Vilka söta flaggor, hur har du gjort dem? Det ser ut som du tryckt skriften på tyg? Jättefint med texten på väggen också, även där undrar jag; har du textat på frihand?
Kram /Anna

mig & alice sa...

Åhhhh, vad jag vill ha ett uterum ännu mera nu!!!

Du är så himla kreativ och händig. Superfina småflaggor du gjort för att hålla reda på vad du planterat.

Det måste verkligen vara en lycka att ha ett ställe där man bara kan ta ut svängarna och dekorera med blommor och vackra sittplatser.

Och framförallt att kunna sitta där och njuta av skapelsen sedan.

Önskar dig en toppenvecka vännen.
Kraam
Melinda

jessica sa...

Hej! Ville bara säga att din blogg var jättefin och jätte intressant och läsa =) Kolla gärna in min blogg. http://lifeafterdeath.blogg.se Mvh Jessica

Gammelbålsta sa...

Ditt växthus är så underbart... längtar tills vi har tid att börja snickra i hop vårat. Hälsningar Aydan

Mina Lantliga Rum sa...

hej!

du visar alltid så mysiga bilder,och jag gillar verkligen det du textat!

ha det så bra!

Växthusmadam sa...

Det ser så härligt ut i ditt växthus! Roligt att se en kaninbild - jag har ju ofta sonens kanin Rufus med på bloggen!
Fina små skyltar du gjort! Titta gärna in i min nyöppnade nätbutik om du inte gjort det!
Fortsätt att njuta i växthuset,
Växthusmadam

Nilli sa...

Hej Mia,

Jag bara älskar ditt växthus. Det är jättebra inspiration nu när jag håller på att bygga ett eget.
Titta gärna in påhttp://lillasgarden.blogspot.com/ för att se hur bygget fortskrider.

/Nilli

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Ditt växthus är såå fint, vilket ställe du har att mysa på! Och så mycket fina växter!
Fint ditt tvättställ också i förra inlägget! Turloppa är du hihi!
Kollade in på dotras blogg också. Kul när de vill pröva på att blogga också. Mina flickor är mest på bilddagboken men den lilla startade en blogg som legat stilla i ett år nu.
Fina husdjur!
Må så gott!
kram vännen!
nina

2,9-Marie sa...

Otroligt vackert växthus ni har! Jag är djupt avundsjuk. Ha en trevlig helg!

Marie

.................... sa...

Har precis hittat din fina blogg, kul =)
Jag måste bara fråga hur du gör när du textar tex på en vägg, skriver du med en speciell penna eller med pensel, när jag försöker skriva med pensel så blir det inget bra...