onsdag 3 juni 2009

Är det semester snart? - Vacation time?

Redan juni...skolavslutning och sommarlov på intågande. Hjärnan vet att det är flera veckor kvar tills semestern börjar, men resten av kroppen vill inte inse det...utan tjatar "- Är det semester snart?"

Idag när jag kom hem från jobbet fick jag en plötslig lust att möblera om. Bar ut slagbordet i köket, och in med klaffbordet här i mellanrummet i stället. Tycker det blev ganska mysigt. Men som vanligt stör jag mig direkt på det som inte är bra...i det här fallet golvet...hmm, men det fixar sig snart. Rätt som det är sliter jag ut laminatgolvet och målar trägolvet inunder, eller om vi lägger in nytt trägolv kanske...

Olivträden är översållade med blommor, och jag hoppas att det blir en massa oliver i höst! Har fått lite dille på oliver. Ja inte att äta, men jag har blivit väldigt intresserad av olivträd. Läste nyligen Mina drömmars olivlund/The Olive Farm av Carol Drinkwater. En ur-mysig bok om livet på den gamla olivgården i södra Frankrike hon köpte tillsammans med sin man.

En lavendelstrut som jag gjort, den luktar så gott...fast jag drömmer om att kunna besöka ett riktigt lavendelfält...åh jag kan tänka mig att det är en obeskrivlig upplevelse!
Tusen tack för era snälla kommentarer om växthuset! *kram*
I juli kommer förresten ett reportage i Aftonbladet (Härligt Hemma) om mitt växthus.
Stor kram
Mia

50 kommentarer:

rosenskära sa...

Hej Mia!

Äntligen har stora loppan somnat från sitt illamående så att jag får en liten stund för mig själv...
Stackare.

Nog är det väl märkligt att blicken ofta fastnar på det som inte är bra!? Man borde lära den att göra tvärtom! Här har vi räliga plastmattor nästan överallt, men bor man i hyresrätt som vi så är det bara att acceptera.

Jag blir allt lite avundsjuk på ditt olivträd, just nu finns det nämligen inget här! Har prioriterat annan odling i stället i år. Och ditt växthus är så fint att jag blev alldeles mållös, vilken dröm!

Kram/Lena

Lilla huset på prärien sa...

Jag gillar också olivträd - de är helt underbara och jag kan ha hur många som helst! Bilden på de pyttiga oliverna är helt underbar!!

Här har det blåst järnet idag och det har inte alls känts så varmt som det borde...

Ingen semester ännu i sikte men snart är det helg!

Kram Jenny

Tussegumman sa...

Härligt växthus! Hoppas att allt är väl med dig! Jag har precis börjat slappna av efter en lyckad student/Kramar Tussegumman

hagagården sa...

Oj va knopp det var i olivträdet,hoppas du får mycke oliver på det.
kram
ninni

Maliva`s verden sa...

Hei..jeg elsker lavendel..så derfor ble jeg ekstra nysjerrig på den boken du har lest...Kjørte gjennom lavendelåkere i Provence ifjor sommer..Fantastisk opplevelse...Jeg kan også anbefale deg en bok som heter Vill Lavendel av Belinda Alexandra..Nydelige bilder du viser...Klem fra Maliva

Vit som snö sa...

Du har ju blivit min olivträdsguru;-) Nu måste jag få veta hur ofta du vattnar dina träd?! O om du ger näring. För jag tycker det är omöjligt att känna om den hårda lerjorden är torr!
O just nu tappar den blad:-(
3 veckor till semester för min del, sen åker vi till Västkusten, ska bli ljuvligt! Ändå vill jag inte längta för jag vill att sommaren ska kryyypa fram!
Kram Cilla

Anonym sa...

Näää, det är inte semester här förrän i mitten av juli. Fast det är strax fredag och sedan helg. Denna helg är jag ledig så jag längtar.

Längtar förstås efter lite sol då, nu har det regnat färdigt tycker jag!!!

Härligt med lavendelfält, det är även en av mina drömmar att besöka ett sådant någon gång.....

Fint det är hos dig, mitt olivträd har blommat över med massor av blommor, undras om det verkligen kommer oliver? Detta är mitt första olivträd

Bamsekramizar
Lena

♥ Pia... sa...

hej..lilla blanka..såå fint du har gjort...alltid så rofyllt att kika in till dej...längtar efter romester ja me..semester alltså..nöär min dotter var liten så kallade hon semester för ro-mester..så detta sitter kvar i minnet..fast dottern just fyllt 30 år:)..själv har jag låt mej se...1.2.3.4.5.6...13 dar kvar till min ledighet:)ska bli sååå gôtt..och i sex veckor med...ha de bra..kram..PIA

Les Cotrions sa...

That'a an enchanting arrangement! I like olive tree too! In the area where I live there're so many...Lucca is very famous for its olive oil...it faboulous!!! I like your lavander cornet...you're right...lavander fields are just stunning!
Have a nice evening!
Vale

Hulda sa...

Så flott det bordet ditt er, herlig dekorert også. Det er jo artig å ommøblere da. Møbler og ting får liksom en helt ny betydning når det får en annen plassering. Bildene er som vanlig fine! :)

Hemmet Är Min Borg sa...

du har så underbart fina blommor
kramis Jeanette

Min Verden sa...

Så herlig du har det - og så vakkert omkring. Ferie ja, det er ikke lenge til for meg. Bare en mnd. kom jeg til å tenke på! Du godeste - det går altfor fort nå. Trevlig semester ;) Hanne

Made in Persbo...Carina sa...

Precis ett sånt bord har jag också, fast mitt står orenoverat på vinden. Hade det nere i huset förr men det var så vingligt att jag var rädd att det skulle välta över vår son som då var liiiiten.
Jag har aldrig renoverat vare sig vingliga bord eller stolar. Ska man göra det riktigt ska det väl plockas isär och limmas ihop på nytt men det verkar aldrig bli tid till sådana projekt.

Vilket fantastiskt olivträd du har!! Menar du att det blommar och sen kommer oliver på det!? Men då har du det i ett uterum eller växthus eller?
En gång i tidernas begynnelse...eller kanske inte så längesen men det var på stenåldern i alla fall ;) hade jag ett litet olivträd på fönsterbrädan i min dåvarande lägenhet....men jag hade det inte så länge för det dog rätt snart. Sen har jag inte vågat mig på det igen. Mina fingrar är tyvärr inte så gröna. Önskar man kunde köpa gröna fingrar i nån webshop, hi, hi!

Ha det gott!
Kram, Carina

My home is my Castle sa...

Åhh så vakre bilder.
Det klaffbordet var nydelig :)

Klem,Kari

Mitt hvite hus sa...

heisan O=)

Så nydelige bilder du viser..
JA ferie tanker har jeg fått også...gleder meg sånn til å sove lenge, slappe av og bare nyte..

lavendel er deilig lukt og skjønne å se på...
Oj som oliven treet ditt blomstrer... så moro da..

Ønsker deg en fin dag O=)
Klem Kerstin

Unknown sa...

Underbart klaffbord du har. Ett sånt ska jag nog leta efter i sommar ;)

Hur bär du dig åt med olivgträdet ditt. Mitt överlevde inte. Tar tacksamt emot tips, så jag kan våga mig på att skaffa mig ett nytt.

Kram Maria

Pysselpalatset sa...

Ja att vara i Provance när lavendeln står i blommm... är det bästa alla kategorier... Min man fick släpa mig därifrån... Jag kunde inte få nog... Fälten i Luberon tar verkligen andan ur folk.... Det är sju år sedan jag var där... det var vår första semester tillsammans min kära och jag.... Helt fantastisk... Oj, vad du fick mig in på nostalgins väg... Ler ha nu en god torsdag Jeanette

Syster vit sa...

Du har som alltid så fina och inspirerande bilder, en riktig mästerfotograf. Kram Liselott.

lottens vita och gröna sa...

sååååå härligt, är sååååå avis på ditt olivträd, tar du ut det på sommaren mia? jag har lite ångest för mina som nu står och fryser på altanen...vilka omslag det är i väderleken, hänger liksom inte med, längtar sååå igen till värmen!
ljuvlig strut, en sån har jag med och bara äääääääääääääälskar, vann ju den, stoltlotten!

ha det gott nu har jag varit på din doters blogg, sååå duktig hon är!!!! varmkram lotten

n o r d i n g å r d e n sa...

Hej Mia, Så snyggt det blev med bordet, zinkhinken var snygg på, ser ut att vara en lite mindre modell, golvet tänker man inte ens på! Det får inte vara för perfekt heller....snygg strut du gjort, unik, läckert med svart och gud va mycket knoppar i olivträdet, spännade!!

Härligt Hemma ser vi fram emot!!! Ha en bra Nationalhelg nu, hoppas du mår bättre! Mari.

Lilla Blå sa...

Olivträd ja, det skulle jag vilja ha ett, stort som har knoppar som ditt. Undrar just om de finns på Plantagen...kanske det måste åka dit o kolla. JA, tänk att det REDAN är skolavslutning, tiden går såå fort nu på försommaren.

Nu ska jag planer inför min dottersstudent som är i morrn....hon är REDAN 18 år (ska fylla 19 i sept) vad tiden som sagt går fort. =)

ha en fin helg

kramar @nette

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Hei kjære du ! Tenk nå er det snart ferie, gjett om det merkes på kalenderen.Den er smekkfull i avslutninger rundt om ,masse som skjer rundt barnene.

Lenge siden jeg har ommøblert noe som helst, kanskje man skulle tatt seg en runde;o) Fint hos deg med bordet, ser så koselig ut at det er en fryd.

Ja , har du oliventrær på hjernen får du ta en tur til Hellas! På Samos finnes et sted der du kan bo i en olivenlund , sove under oliventrærne, det har jeg gjort, såååååå fint.

Klem

Linda - Nagelteknolog sa...

Längtar verkligen efter semestern. Själv har jag 6 veckor kvar, men det är skönt att ha den i slutet av juli och början på augusti, då är sommaren som bäst ;)

Kram Linda

villan vid vilan sa...

Så många gånger som jag besöker din blogg för att verkligen INSUPA all underbar inspiration TACK! Måste bara säga att du gör sååå fina vackra små ting!!!! Återkommer ofta hit. På återseende.......

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Hej vännen!
Alltid är det något man inte är nöjd med... Men hade du inte sagt något hade jag inte reagerat på golvet, för jag tycker det ser väldigt fint ut!
SÅ roligt att få se ditt växthus i tidningen... du säger väl till när detkommer så man hinner köpa tidningen...
Kram
Marie

Naija sa...

hej
vad är det för fel på golvet?

Linneagården sa...

Nu blev man ju sugen på att möblera om. Ser fint ut med det chamiga bordet.

Trevlig helg & kram /madelene

Ardisia sa...

Hej Mia! Jösses vilket fint växthus ni har!!

Visst är det roligt att möblera om :)) Klaffbordet passar jättefint i hallen. Jag jar faktiskt likadant klaffbord som köksö, märkte du det ;) Söker hjular till det..

Ha det bäst! Kram från Mia som börjar semestra i-m-o-r-g-o-n

Krukmakeri hemjord sa...

Ute och letar inspiration till mina butiker*L*

Lantliga drömmar sa...

Japp, nu är det juni och om 5 veckor har jag semester, tjoho! Nilla

Anonym sa...

Hallo Mia, yes indeed time goes so fast ... before we know it the first half of 2009 is already gone !!!!
I also have the book from Carol Drinkwater, it's fun reading !
We once visited the channel island of Jersey and we visited loads of lavenderfields there, wow so beautiful !!!!
Have a nice weekend, Janneke.

Marie sa...

Jag längtar också efter semester, bara tre veckor kvar nu, har definitivt nedräkning, hihi.
Alltid kul att möblera om och jösses vad knopp du har i ditt olivträd, du måste definitivt ha gröna fingrar!!!!!!

Åh vad kul, kommer äntligen växthusreportaget snart, det ser jag fram emot!

Ha det bra, jag hör av mig via mail imorgon!
Kramar Marie

LOPPISLIV sa...

Hej Mia! Min kropp skriker också...ge mig låååång vila nuuuuuu!!! Konstigt att man varje år är lika slutkörd denna tiden, sen är det samtidigt den bästa tiden nu, när man har allt framför sig :-)

Jättefint ditt klaffbord och oj vad blommor du har på ditt olivträd. Jag har aldrig fått oliver på mina träd fast i år har några av dem blommat så kanske i år kommer det? Underbar strut du gjort..Jag förstår dig ang laminatgolvet, men du din lyllo har ju trägolv under...bara att riva och måla ju....vi har precis rivit ut vårt i finrummet och lagt in nytt trägolv som vi målat vitt, blev bra, rummet ser mycket större ut nu....det har jag velat göra i flera år nu...så äntligen!!! Man får göra lite i taget...eller hur??? Ha det gott nu goa Mia...ska rusa iväg och köpa bilagan till helgen, oj vad jag längtar :-) Kram Paula

Ofelias Hus sa...

Hej,

Läste hos Cilla med "Vit som snö"
hur du sköter dina Olivträd...så nu kanske jag törs prova på ett...

De är ju såå charmiga...

Helt otroligt hur du har fått dem att blomma!

Kram och ha en riktigt härlig helg,
Anette

Anneli sa...

vilka fina bilder...älskar ditt olivträd..undrar månne om mitt kommer att bli så fint nångång...hmmm
återstå att se...
ha det bra i helgen
kram
annelie

Dorthe sa...

Hejsa!!
Fint olivträd, og dejlige billeder du viser:
God Weekend
Klem Dorthe

Anna sa...

Hej Mia!

Så vackert med klaffbordet och arrangemanget ovanpå! Golvet tycker inte jag stör alls men jag vet hur man är. Vill man ha såpskurade trägolv eller vimålade så vill man och då kan ju inte tänka på något annat:)

Oj vad mycket blommor du har fått i ditt olivträd! Det kommer ju att bli jättemycket oliver av dem:) Vi plockade oliver från vårat träd för 2 år sedan och dem la jag i en krafit saltlag i flera veckor och de gick faktiskt att äta dem:)

Ska bli kul att se växthusreportaget sen:)

Ha en härlig helg!
Kram
:)Anna

Anci sa...

Hej !
Ett olivträd skulle jag också vilja ha ! OCH ett lavendelfält som någon annan sköter om. Jag vill bara njuta av det :)

Ha en skön helg !

Kram

Anonym sa...

Hej!

Trevligt olivträd.

Ja snart är det semester/lov-tider :)

Kram Annelie

Vitt o Vältummat sa...

Jag har bläddrat bland dina bilder. Jättefina! Din kanin är ju för söt...Vi har ett 3-årigt ekparkettgolv i hela huset som jag vill måla vitt. Det får jag inte. Sambon ylar bara jag för det på tal..
Jag tittar in igen.Lägger dig i min blogglista.
Kram/Åsa

Tidsmästarinnan sa...

Halloj där goa Mia!
vad spännande med ditt växthus i tidningen, då får man ju hålla ögonen öppna!

Jag läste någonstans att olivträden behöver ha det ganska svalt på vintern (mindre än rumstemperatur) för att det ska bli några frukter på dem. Stämmer det med ditt träd? I så fall blir det nog inga oliver på mitt lilla pytteträd, men jag är ganska mallig ändå att det inte har dött under vintern :-)

Kram till dig!
Susanne

manon 21 sa...

c'est beau!!
manon

Ainosofia sa...

Kauniita kuvia (vackra bildar)

-ainosofia-

A Seaside House sa...

Ja nå er det endelig snart ferietider igjen. Koselige bilder du viser.
Ønsker deg en riktig fin helg videre:)

Lallis - liv och leverne sa...

Ja! Ett lavendelfält Jag drömmer om Provence och dess fält:)
Och så älskar jag dina vackra bilder.
Så fint:)
Kram Lallis

Daisy sa...

Så fint växthus du har! Härligt med massa med blommor i olivträdet, vill själv också ha ett olivträd. Följer din fina blogg lite i smyg ;) jag har nu själv startat en blogg och tänkte höra om jag får länka till din blogg hos mig?
kram Daisy

Jes/Vita villa vila sa...

Heeej vännen,

TACK för dina söta rader inne hos mig - blir så glad ska du veta!!! Vad roligt att ni är så förtjusta i Kreta - det blev vi med kan jag säga!!! Underbar ö ♥.

Vilka härliga bilder... som vanligt söta lilla blanka. Det är en fröjd att titta in här & jag har sannerligen saknat din blogg när jag varit borta :) Dags att läsa i kapp NU!

Kramar Jes ♥

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Visst är det kul att möblera om emellanåt!

Det ser så fint ut på bordet:)

Kram Annica

Hemmet Är Min Borg sa...

det är så roligt och möblera om ,så fina bilder du har,
här sitter jag ibland mina bananas låder jäääätte kul
ha en skön kväll
kramis Jeanette

Rummet för välbefinnande sa...

Ja, det är allt finurligt med denna kroppen ändå......
Min skriker också - VILA!
Det är ju makalöst att det ska ta så lång tid att komma tillbaka, men jag får ta det som det kommer helt enkelt.
Har kommit på en optimal lösning faktiskt:
Jag vinner en miljon, flyttar ut i ett torp i skogen, omskärmar mig från omvärlden och målar tavlor, skapar smycken och skriver en bok.
Då vore det väl sjutton om inte kroppen skulle bli himla nöjd och tillfreds "fniss"

Du visar så sagolikt vackra bilder så jag bara stannar upp. Så fint det blev med bordet och "grej-sakerna"

Ha en fin helg och du, det ska bli kul att se i tidningen sen nu då!

Kram kram Mia