tisdag 24 juni 2008

Utmaningar och en rapport från växthuset

Jag skäms, jag har fått flera utmaningar..för länge sedan..som jag inte svarat på. Nu tänkte jag dock skärpa mig och ta ett par stycken som jag fått. Från Drömrum, Vita ting samt Snusilus och Sannibus fick jag utmaningen som går ut på att man skall svara på 5 frågor. Here we go :)

1. What did you do 10 years ago? Ojoj, då satt jag med stor bebismage och väntade på att få
åka in till BB. Jag hade varit inne och vänt ett par gånger men snart var det dags.
När lillan fötts var jag så lycklig, allt hade gått bra.
2. What five items are on your to-do-list today? Åka och simma med barnen, pyssla lite med växterna i växthuset, läsa lite i min favoritbok (se nästa utmaning) *hihi*, svara på alla
bloggkommentarer och njuta av semestern :)

3. Snacks I like: Ostbågar och choklad, helst då samtidigt.
Annat godis är jag inte så mycket för.
4. Things I would do if I were a billionaire: Vilken omöjligt svår fråga..Med risk för att
idiotförklaras måste jag ändå säga att jag skulle inte vilja vara miljardär. Jag trivs som jag har
det nu :) Jag tror inte en massa pengar för med sig så värst mycket lycka, snarare tvärtom. Fast småsummor som då och då trillade in på kontot hade ju varit trevligt...

5. Places I've lived: Jag har alltid bott i närheten av Göteborg. Alltifrån ett hus på liten ö ute i
Bohuslän till en gammal rektorsbostad på landet, 5 mil utanför Göteborg. Skulle gärna flytta
till Österlen, eller Gotland...eller Toscana..mmm :)

Av goa Jenny fick jag utmaningen som följer:
♥ Ta den bok som du har närmast dig
♥ Öppna den på sidan 123
♥ Hitta den femte meningen
♥ Skriv ner de efterföljande tre meningarna
♥ Skicka utmaningen vidare till fem bloggare
OK :)
Boken är den ni ser på bilden..nr 8 i en underbar serie som ni inte får missa att läsa...en serie böcker som handlar om Mma Ramotswe, Botswanas första kvinnliga detektiv. Mma Ramotswe är en traditionellt byggd kvinna, som hon brukar kalla sig själv. Med kanske lite okonventionella metoder men med sunt förnuft löser hon små fall i det afrikanska samhället. Hennes fall rör sig oftast om stölder, otrohet och småbedrägerier. Hon åker runt i sin lilla vita skåpbil och vinner människors förtroenden. Man kan inte annat än tycka om henne. Hon sitter på verandan och dricker sitt Rooibos-te och jag bara älskar miljön i dessa böcker.
På sidan 123 står det " Verkstaden skulle inte vara densamma utan honom, tänkte mr J.L.B Matekoni. Det skulle trots allt bli så att något saknades. Från andra ändan av verkstaden kastade Charlie , som just stod i begrepp att hissa upp den hydraliska bryggan, en blick på mr J.L.B Matekoni. "


Veckans växthusrapport lyder som följer:
Gurkorna blir allt fler. Herr Storgurka (ovan) är extremt kaxig över sin imponerande storlek. Själv tycker jag att han ser ut som en klassisk gurka man kan hitta i vilken grönsaksdisk som helst :)
Tomaterna börjar växa till sig, fast de är ill-gröna än så länge. Jag tror de vill ha mer sol än vad som varit de senaste dagarna. Lilla Blanka kan inte annat än att hålla med ;)
Idag blev det grekisk sallad till grillmaten. Det är en härlig kväll, solen var högst närvarande och det var så skönt ute på verandan igen. Tänk att ett par dagars regn kan ge sån veranda-abstinens. Ja, vi har ju i och för sig trotsat och suttit ute i regnet med en massa lyktor och filtar :)

Det här fågelhuset köpte jag på Betty´s igår. Vilken underbar butik! Det var inte sista gången jag var där kan jag lova...Jag skulle kunnat gå där hela dan och titta...

Cider är nog favoritdrycken, jag tycker det är gott till allt från grillat till ostbågar och choklad *haha*

Ha en underbar kväll! Nu skall jag ut och kika på solnedgången...
Kram
Mia
Ps
Ni som inte haft dessa utmaningar får känna er välkomna att anta dem om ni vill!

42 kommentarer:

Vecka - Vecka sa...

Roligt att läsa om dig! Ooh, nu blev jag ju sugen på grekisk sallad, choklad och cider! Orättvist! Det enda jag har hemma är väl kanske ingredienser till grekisk sallad, men inte orkar jag nu mera slänga ihop en sån.. Tror att jag går och lägger mig iställer!

Fina bilder har du som vanligt!

Kram, Lotta

Ann-Catrin sa...

Det där gjorde du bra Mia!
Härligt att läsa på om dig..

men ditt växthus och alla fina detaljer.. de gör mig knäsvag.. så vackert så vackert!!

KRAAAm A-C

Stämningsfullt sa...

Hej!
Vad roligt att få veta lite mer om dig :)
Jag älskar också choklad! Mums! Tänk att det är så beroendeframkallande :)
Vilket sött fågelhus du har köpt!
Kram.

lottens vita och gröna sa...

haärliga mia, det är sååå mycket som händer nu...och man måste ge sommaren tiden, den väntar inte, hihi! härligt det låter att njuta av solnedgången, skrev till dig alldeles nyss i ditt förra inlägg om en utmärkelse som jag har till dig...

varmastekramen lotten

Solsjö - Under en vind sa...

Har precis avslutat tvkväll med Allsång på Skansen och Morden i Midsommer...det är program som hör sommaren till!!

vad kul att få läsa din utmaning och att få kika på dina vackra bilder! Alltid samma njutning för ögat!

Nu blir det sängdags....sussa gott! Kram!

Mamma C sa...

Så kul att läsa lite om dig. Så mycket fina bilder du visar oxå. Den där greksalladen såg väldigt smarrig ut.
Kram mamma c

Malin sa...

Hej!
Kul att läsa om dig och jättefina bilder (som alltid) =)
Kram Malin

Living by Milla sa...

Härligt underhållande läsning och ljuvliga bilder!!

kram Camilla

Anonym sa...

Hej!

Nu e det mitt i natta här. Men jag har kommit lite ur rytm när jag sovit hela dagen....

Vilka härliga bubblor det är i glaset ditt :))

Jag skulle gärna sitta och drömma i din gungstol i växthuset, såå mysigt, du är Fru Mysblogg du *hihi*

Kul att veta lite mer om dig. En sak som jag tänkt på är att när man skriver så här till varandra så hör man inte varandras dialekter....
Men kan väl tänka mig att du pratar lite "Göteborska" då :D

Kramar Lena

Lilla huset på prärien sa...

Jättefina bilder tycker jag och kul att få veta lite mer om dig. Det typsnittet du använder är väldigt snyggt (tex i din ingress) Vad heter det?

Mvh Jenny

~~*Pennyshouse*~~ sa...

Hejsan!

tusen tack för adressen.Hoppas hon blir glad...hihihi.

Självklart tar jag en cyberfika med dig du goa!

Så mycke smått & gott du bjuder på idag då!
Härlig läsning till fina bilder å underbart inköp.

Kramiz nilla

Anonym sa...

Kul att få läsa lite om dej.Vad vackert du dekorerat det spröjsade fönstret :) Härligt växthus du har med,shysst att kunna odla egna gurkor och annat sånt är man ju inte van vid när man bor i lägenhet. Den grekiska salladen ser så lockande ut så nu fick jag ett tips om vad jag ska göra till middag.Ha det så bra, kram Katta

spetsar och änglar sa...

Kul att få att få veta lite mer om dig!Och vilka vackra bilder.

Kram Heléne

johanna sa...

Hej
åh vad gott med greksallad..det är alltid roligt att läsa alla utmaningar=) Vilket underbart växthus ni verkar ha... Du undrade om det var svårt att måla rutorna i golvet ,det är inte så svårt men lite pilligt att rita upp o tejpa det men sen går det fort.
Ha det riktigt gott
kraaaam

Anonym sa...

Vad roligt att få veta lite mer om dig : ) Och vilket fint fågelhus!! Ett sånt skulle jag vilja ha!

Ha en bra dag!
Kram Maria

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Vilket fantastiskt fint fågelhus!!

Kram Annica

My Lovely Things sa...

åh så hungrig jag blev nu..grekisk sallad är ju min favorit..

trevlig läsning om dig...

Nu händer det grejer i växthuset..kul att det växer så bra..
ska bli kul att ses på lör..

kram anna

My lovely cottage sa...

Cheers Mia! The pictures look great, as usual, the salad looks yammy and is that a cucomber i see? I have one aswell. Too bad the translation doesn't work for me, it translates words, not the lines, so it's very difficult to try to understand the language even if it's your own. I still enjoyed your post though.

take care. yvonne

Annas skattkammare sa...

Kul att få veta lite mer om bloggerskan her self! =) Det är ju så gott med hemma-odlad gurka och tomater, och grekisk sallad ser underbart ut! Bettys får jag nog åka till någon dag, det verkar vara en mysig butik! Ha det gott! Kram /Anna

Ullis/Leva på landet sa...

Kul att få veta lite mer om dig. Så du läser om Mma Ramotswe du. Det där är den ända boken som jag inte har läst. Har en del annat som jag ska ta först, men det blir att läsa den boken i sommar för mig med.

Ha en bra dag! Kram Ullis

Sandra / Vit design sa...

Vad roligt att få läsa om dig, kram Sandra

Sara sa...

Gud vad mycket fint du visar underbart fågelhus. Grekisk sallad är en favorit, det blev jag sugen på :-)
Kram Sara

Mjuka sa...

Så roligt att läsa om dig. Vi var nog mammalediga samtidigt!! Roligt med utmärkelser, värmer ända in i hjärteroten!!
Kramar På dig
Malin

Inspiration i vitt sa...

Ojojoj vilka härliga bilder du tar och visar för oss alla som älskar inspirerande bilder.
Är det ditt vackra växt hus man ser? skulle vilja sitta där en stund och gunga.
Choklad, ostbågar och cider är nästan oslagbart i hop.
Kram på dig/ingela B.

Malin - I min trädgård sa...

Vad roligt att få läsa mer om dig Mia! Och den där boken, jag är fortfarande på den första, började när jag låg inlagd pga foglossningssmärtor när jag var gravid. Men sedan föddes Plutten och sedan har jag inte läst en rad. Det är ungefär 8-9 månader sen jag började... blir nog aldrig klar...

Åh ditt växthus är så underbart! Snart blir habegäret för stort.

Ha en riktigt skön kväll!

Kram M!

♥ Pia... sa...

Hej...rolig att läsa om dej:)..och så sugen jag blev på både det ena och det andra..cider..grekisk sallad....m.m ....växthuset..verkar oxå prima...kram ..PIA

Millas hem sa...

Hej!
Tack för din söta kommentaren hos mig...blev jätteglad!
Kul att läsa lite om dig! :)Håller med dig ang miljadär "tänket", tror inte heller att lyckan sitter i antal sedlar eller mynt!
Kram på dig!//Camilla

Snusilus o Sannibus sa...

Kul att du ville anta utmaningen! Alltid skoj att läsa lite om bloggaren :) Hehe det var ju en enorm gurka, liiiite större än mina smörgåsgurkor :P Ha en skön torsdag!

Kram, Susanne

linnea-maria sa...

Vad kul att läsa lite om dig. Det gamla fönstret var verkligen snyggt arrangerat. Växthuset verkar ju alldeles underbart /linnea-maria

Magdalena sa...

Igjen sååååå vacka bilder....
ikke bra at høre at du hadde problemer med å komme inn på bloggen min!

Ikveld er det bilder av mine nye katte-unger...
kram til deg~~~

Fröken Glamborg sa...

Alltid roligt att läsa lite personligt om bloggare...; ) och vilka fina bilder till!! Hoppas du har en riktigt skön sommar!! Många kramar!

sabina sa...

Då vet jag mer om dig!

Om du flyttar till Toscana... får jag följa med då? ;) Italien är favorit nummer ett för mig, vet inte varför, har alltid varit det trots att jag inte en endaste gång satt min fot på italiensk mark. Men jag ska dit! Nån gång... :)

Lina sa...

Oh det var ett tag sedan jag kommenterade nu! Du visar så himla mycket fint!! Jag mailar dig om en liten undran! Ha en skön dag!

tania sa...

a wish for a good summer's day with 40 degrees! In Italy it's too hot, I hope that you have fresher!
Mary a hug

Hem och Lycka sa...

Kul att läsa lite mer om dig och finfina bilder! kram!

Lina sa...

Hej!
Oh, va kul att läsa svaren på utmaningarna som du fått! De är alltid lika spännande att lära känna alla bloggerskor som finns där ute! ;- )

Jösses vad dina gurkor växer! Hemma hos mig är de inget odlande alls i år. Fick inte tummen ur i vår, men NÄSTA år, då ska jag odla MASSOR! Kan kanske få lite hjälp av Lilla E då! :- )
Hon hjälpte mig ju tidigare i vår med att nypa mina penséer…Dvs hon såg när jag nöp av de överblommade blommorna, hon följde efter men tog tag ordentligt och ryckte upp plantorna…ja, ja de ska börjas i tid!

Bettys måste vi besöka i sommar! Vi brukar ta en sväng till Borås, jag brukar kika in på HM:s utförsäljning och så brukar de bli buffé på Thai Silk!

Må så gott,
Kram Lina

Karin sa...

Så kul att få kika in i växthuset igen! Skulle gärna sitta där och läsa en trevlig bok. :) Mums, grekisk sallad va gott och choklad är inte dumt det heller. Fina bilder och söta dekorationer!

Ha en fortsatt härlig vecka! Kram Karin

Anonym sa...

Så fina bilder, vi bor i ett hus på stor ö..

vinklar o vrår sa...

Första gången jag är inne hos dig och kikar och läste att du varit på Betty´s... Måste fråga om du är här i från Borås du också?

Nu måste jag kika vidare bland dina inspirerande inlägg!

Kram och trevlig helg!
Maria

yanmaneee sa...

kd 12
balenciaga speed
yeezy shoes
kd 11 shoes
calvin klein outlet
off white clothing
ultra boost
supreme
kd 12 shoes
coach outlet online

tysoo sa...

replica bags hermes replica bags wholesale in divisoria replica bags reddit

Millay Moede sa...

Nice Post. I have been reading here for about an hour. I am a newbie and your success is very much an inspiration for me. If you want to Fix Recover Roadrunner Password please contact our team for instant help.