onsdag 5 december 2012

★ How to make an origami star ★

Tusen tack för alla snälla ord om mina små vikta pappersstjärnor..! Det är många som hört av sig och undrar hur man gör dem. Jag hittade en jättebra video som visar precis hur. Jag kom förresten på hur jag skulle få till det där knixet, så det blev många fler stjärnor igår, hihi. Ni kommer förstå precis vilket "knix" jag pratar om när ni tittar på videon.


För att göra stjärnan behöver du ett papper som är utklippt i en femhörning/pentagon. Mallar finns på sidorna som jag länkar till nedan. Jag tycker att det var fint med notpapper och sidor från gamla biblar för att få en gammaldags look på stjärnorna, men självklart kan man ha vilken typ av papper som helst. Sedan ville jag ha en lite glamorös touch på stjärnorna, och strödde därför lite vitt glitter på dem. Det som är extra kul är att stjärnorna är lika fina på båda sidor, så man kan t ex använda dem på en girlang om man vill där båda sidorna blir synliga.

En utmärkt instruktionsvideo med text, finns här!
Mallar i olika storlekar kan skrivas ut här!

Lycka till!
Kram
Mia
- 

24 kommentarer:

agawphotography sa...

Great idea :)

Unknown sa...

so pretty! i must try making some! merci! ;)

Änglarnas hus sa...

Stjärnorna är helt magiskt vackra!!

Kram sanne

kråke sa...

Älskar dina stjärnor, såååå vackra!:))

Kram going, här kommer styrkan sakta tillbaka:)

kråke

kråke sa...

Älskar dina stjärnor, såååå vackra!:))

Kram going, här kommer styrkan sakta tillbaka:)

kråke

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Men så fina, bra mycket finare än allt färdigt som finns och köpa.
Och vitt glitter var läckert.
Varm kram
AnnaMaria

Tulipa sa...

Men jösses vad fina...

Ang håret så har jag satt i extentions (inte med klämmor utan såna som sitter fast)

Kram Mariette

idémakeriet sa...

Dina pappersstjärnor är så himla fina vännen.
Kan tänka mig att det blir jätte härligt att ha de i julgranen.
Vilken härlig mystid vi har framför oss eller hur?
Njut av allt.
Kram på dig.
Gerda

Anonym sa...

Tusen takk for at du deler med oss:)
Likte de så godt, så skal jammen prøve meg:)
Ha en herlig kveld
Klem Merete

Mys och hemtrevnad sa...

tack för länkarna...kramis semlan

Tinas bo sa...

Tack gulliga du för länkarna!
Ska se om jag får ro att ge mig i kast med det i helgen...

Dina är såå vackra..

Varm kram
Tina

Unknown sa...

Så underbart vackra stjärnor!
De vore kul och försöka sig på
Kram på dej

Geli sa...

Hello Mia! Thanks a lot! Your stars are really very beautiful! With love, Geli

Elin | Draumesidene sa...

Har virkelig prøvd! Men eg klarer ikkje å stå og brette lenge, nakken min vil ikkje! Så i dag har eg klipt snøkrystaller ;) DET klarte eg!

Største klemmen!
elin :)

Emilie's daughter sa...

Thanks so much for your comment on my blog! I am truly honored! Thanks also for sharing the "recipe" of those beautiful and Christmassy stars. I shall try them out! Happy and merry days to you! CHrista

Annas skattkammare sa...

Jättefint Mia!! Tack för beskrivningen! Så mycket snö det har kommit här idag, hos er med? Jag har inte gått utanför dörren eftersom Signe är hängig, så vi är nästan insnöade nu..
Kram Anna

Verbena nested treasures sa...

oh I love these wish I could open the link to learn.thanks for sharing. xo Laura

mittlantliga sa...

Tack för länkarna på den underbara stjärnan!
Nu har också jag lyckats med att vika min första stjärna :D

Ha en fin dag
Kram
Heléne

Zinkhjärtat ♥ sa...

Åh så kul! Nu ska jag testa .....
Stor Kram Annelie ♥

Mys på Stommen sa...

Åh så roligt, det ska jag försöka mig på någon dag!! Dina blev jättefina.
Ha en fin dag !
Kram My

mormorMärtas sa...

Såå fina de blev med gammalt papper!! Underbara!!

Kram Annika

Anna sa...

Tack för tipset !
De är så fina.
Ha en skön kväll.

Kram Anna - Mitt hus på landet

kat sa...

Très jolies ces étoiles en papier !
Douce journée
Kat
(France)

Anns Gröna sa...

Tack för tipset, Mia!
Här tillverkas stjärnor på löpande band efter ditt inlägg. Ska även försöka göra dem tillsammans med barnen när ví julpysslar nästa vecka. Hittade ett jättebra omslagspapper på Granit som är sådär gammeldags snyggt, och som ger väldigt tjusiga stjärnor. Ett tips!
Ha en skön andra adventshelg!
Kram
Ann