onsdag 23 februari 2011

Olivträd och myrtenträd ~ Olive trees and myrtle trees

Jag får ofta frågan hur jag sköter mina myrten- och olivträd. Jag är absolut inget proffs på växtskötsel men delar gärna av mig av mina lekmannaråd. Mina träd har klarat sig väldigt bra flera vintrar inomhus och jag tror det beror på att jag två gånger i veckan sköljer igenom dem så att jorden blir helt genomdränkt. Sedan sprayar jag kronan med en vattenflaska. Däremellan får de inget vatten. Jag ser till att växterna står på en ljus plats, nära eller i ett fönster. Värmen inomhus verkar de klara bra, så länge de får rikligt med ljus.

När risken för nattfrost är över får träden flytta ut på altanen. Där bor de ända tills frosten kommer. Olivträden klarar några minusgrader bara de har en stor kruka och ordentligt med jord.

Ha en bra dag!
Kram
Mia
-

46 kommentarer:

Bruno och Mig sa...

Vilka bra tips. Har tagit död på många olivträd.

Underbara bilder du visar.

Hoppas att du får en fin dag.
Kramar L

Marie sa...

Hej Mia!

Vilka underbara bilder, så vackert med myrtenträdet där i porslinshon.

Mina olivträd har också klarat sig bra nu i vinter, däremot har jag lyckats ta död på min Myrten, snyft!

Ha en bra dag!
Kram Marie

Korkeksmumma sa...

Dom där tipsen behöver jag, har inte lyckats få något olivträd att överleva än...men nu har du gett mig hoppet tillbaka ;)

Kram J

Frøken Anker sa...

Et meget flot oliventræ. Mit oliventræ - det er kunstigt :-)

Hav en skøn dag
Birgitte

sylvia sa...

god morgen.

samme triks som jeg bruker på mitt oliventre, å det koser seg i stue varmen,
vakre bilder fra deg.
ha en nydelig dag,
klem fra
sylvia

hemma hos lilla mej sa...

Superfina träd har du.Tack för tipset.Härligt bild med myrten trädet där i fina diskhon.Önskar dej en fin dag.Varm kram Rita ♥

Mitt hvite hus sa...

veldig bra tips.. mitt oliven tre har også klart seg bra i vinter...



ha en fin dag =)

klemmer

Mina drömmars hus sa...

Vilket underbar vackert fönster!!!
Ha en skön dag
AC

Alberte sa...

Deilige bilder! Oliventre må jeg altså ha!!

Rummet för välbefinnande sa...

Ja jag är så fascinerad av dina växter Mia. Skulle så gärna vilja ha myrten och olivträd. Vilken lycka vet du.

Men oj så fina bilderna är då. De är hur vackra som helst.
Ha en bra dag!
Kraaaaaaam Mia

Sea Angels sa...

Thanks for the good advice Mia I will try not to kill mine this year ha ha!
Lynn xxxx

Vintage House sa...

Hej
så härliga bilder.
JAg har lyckats med mina olivträd men jag gjort som du och duschat dem.
ha en skön dag
kram
sandra

Lobeliadamen sa...

Hei hei,

Jeg har 4 oliventrær og jeg behandler dem på samme måte som deg :-) og de har overlevd flere år.
Jeg ønsker meg virkelig et Myrteltre. men vet ikke hvor jeg får tak i :-(

Ha en vidunderlig dag :-)

Klem W

Loppe sa...

Flot flot oliventræ - og vidunderligt køkken !

Kram

Loppe

Downtown Sjolte sa...

Det er et meget flot myrtetræ du har. Har du selv opstammet det eller er det købt sådan?

Made in Persbo...Carina sa...

Tack för tipsen!
Kramar, Carina

Ardisia sa...

Hej! Tack för tipsen! Jag har aldrig vågat köpa olivträd, kanske ska prova nu till våren.. du får det att låta så enkelt att hålla en vid liv ;)
Kramis Mia

Unknown sa...

Tack för de tipsen. Mitt myrten dog ganska snabbt det blev höst men än så länge lever olivträdet :)
Kram Maria

High Street Cottage sa...

What nice indoor gardening tips, Mia. Usually I feel as though I give too much water, so I've begun simply touching the soil. If it's still damp I let it be, but still my plants do not last long. I couldn't help but notice that gorgeous sink and faucet! You kitchen is just so beautiful, before and after the makeover.

tania sa...

fantastico bianco
Mary

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Den ser otroligt tät och fin ut, du har kommit på ett bra sätt och sköta den. Det ska jag komma ihåg.
Kramar
AnnaMaria

ANETTESHUS.COM sa...

Hmmm. Myrt og oliventrær går alltid den visse død i møte hvis de flytter inn hos meg;)) Huff, jeg får det ikke til, Mia. De mister bladene. Glemmer jeg å vanne?! Antagelig;)

Skjønne bilder - og gode tips for de med grønne fingre:) Ha en fortsatt fin uke, kjære deg!!!

KLEM KLEM
Anette:)

Tjäderns rumsuthyrning sa...

Peppar pepar så har jag klarat mina tre olivträd än så länge...men dom står svalt,ljust och får lite vatten men ofta.

Inge aning igentligen hur man ska sköta dom!

Kram Marina

Millygarden sa...

oj var visst fel inloggad!

Kram Marina

Det Vita Drömhuset sa...

Underbara bilder!
Jag ska se om jag vågar mig på ett olivträd i år. Jag misslyckas tyvärr med alla växter..... :)

Kram Åse

Liza sa...

Hej!

Vilken fin blogg du har!
Underbart kök!

Mvh Liza

Vita små hjärtan sa...

Hej Rara Fru Blanka!
men så fint, att du kan ha dom så fina. Gröna fingrar..... Jag har inta samma lycka.
Ha en fin kväll.
Kram Agnetha

Stina sa...

Underbart vackert du Mia.:-)
Kram Stina

Rosor och Spetsar sa...

Tack för tipset, och underbara bilder med solen genom de vackra fönstren ner på trädet i din fina
porslinsho.
Kram
Annelie

Blue Muse sa...

Beautiful. Happy Spring!
xo Isa

♥ Villa Tretton ♥ sa...

Vilken jättefin blogg du har:)
Lägger gärna till dig i min blogglista hoppas det är okej:)

Må så gott
Kram Susanne

Hjem Kära Hjem/ Anna sa...

Myrten är VACKERT!!
Kommer fortfarande ihåg de jag fick som liten flicka ;o)
Tyvärr levde inte sååå länge, men de gjorde intryck.

KLem Anna

Vit dröm sa...

Så bra tips, har precis köpt mig ett olivträd, hoppas att jag klarar av det nu efter dina tips:)
Ha en härlig torsdag!
Kram Anna

Nanna sa...

Tuuuuuuusen tack för de tipsen! Har inte vågat skaffa ett nytt sen jag tog död på det andra. Men nu tror jag att jag vågar igen :)

Hoppas att du får en underbar dag!

Country Hill sa...

Här åkte både myrten och olivträd in i duschen igår tack för tipset.
Ha det bäst!
Kram Lena

LOPPISLIV sa...

Hej rara Mia!! Kikar in och tar en paus i städningen :-) Så fin den är ditt myrtenträd, jag har lite otur med dessa, men olivträden klarar sig konstigt nog :-) Porslinshon ser underbar ut, jag har köpt en sådan också, vilken lycka....den står just nu i pannrummet iväntan på att jag ska köpa en ny kran, maken vägrar installera den befintliga ikea kranen...hiii så jag måste snabbt beställa ny kran så jag kan få upp min porslinsho :-)) därför undrar jag vart du har köpt din, den är så himla fin och en sådan skulle jag vilja ha också. Ha en fin kväll. Nu ska jag städa vidare...Kraaam P

kråke sa...

Fina bilder:)) Tack för tips:)

kram kråke

Mamma C sa...

Tack för tipset om man vågar sig på ett olivträd.
Kram mamma C

Mia, New Room Interior sa...

Nydelig tre og kjøkkenet ditt er fantastisk!! Ha en super helg!! Klem

espenavarro sa...

me gusta todo lo que haces en tu blog
tienes un premio al mejor blog, recógelo en mi blog

Unknown sa...

Tack för tipset.
Jag har ett myrtenträd som jag definitivt inte skött på bästa sätt, men det har bott bos mig i 3 år. Det är dock inte likt dina fina exemplar.
Skall ta mig samman och göra efter dina råd.

Fin fina bilder från ditt kök. Det gjorde ni bra.

Önskar dig och familjen en härlig helg med massor av sol även om kylan bitér sig kvar.....

Kramisar

Källeboda lantliv sa...

Hej ..kikar runt på lite bloggar just nu ..vilken härlig blogg jag nyss hittade ..så mycket inspiration man kan få här hos dig ..här kikar jag gärna in fler gånger ..tack för titten ...hälsn ..jeanette.kallebodalantliv

I mina gömmor sa...

Vilka bilder! Verkligen vacker kran!
Kram Malin

Anonym sa...

I ԁo agгeе ωіth аll the idеaѕ уou've introduced in your post. They're reаlly convincіng and can definіtely worκ.
Nοnetheleѕs, the рosts are vеrу ѕhort foг noνіces.

May just уou pleaѕe prοlοng thеm а little from subsequent timе?

Тhаnκs for the pοѕt.


my webpаge vaporizador no2

Anonym sa...

Hi to every single one, it's actually a good for me to pay a quick visit this web site, it consists of precious Information.

Anonym sa...

Mіcro-DVI pοrtѕ can transmit only comрutеr viԁeο signals, as οppoѕed ωhich will Mіni-DVI poгts, whiсh сan broadсast bоth digіtal and anаlog vіdeo signаls.
The apрlе iрhone іѕ currently
on an unρaralleleԁ popularіty
streak.

Feel free to suгf tο mу websіte - que laptop