tisdag 13 juli 2010

Köksbänk ~ Kitchen counter

På danska loppisar kan man se sådana här gamla brödskärare. De första gångerna jag såg dem visste jag inte riktigt vad det var, men dansken som sålde denna berättade att man använde dem förr till att skära bröd. Jag som trodde man skar sånna där goa danska korvar på dem, hihi.
Jag lovade ju att visa beslagen vi köpt. Jag tyckte att polerade krombeslag skulle bli för prydliga, och helsvarta för mörka, så dessa lite halvslitna krom-svarta såg ut precis som jag ville!

Idag har vi byggt på den fönstervägg som delar av matlagningsdelen i köket med matplatsen. Det är ett tredelat gammalt valvfönster som suttit i en skånsk herrgård, så nu kommer det bli lite herrgårdskänsla i vårt kök, hihi.
Kram
Mia
-Y

36 kommentarer:

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

Vacker pryl och väldigt användbar hoppas jag:-)
Själv gillar jag inte att skiva bröd för hand på morgonen, eftersom jag är så himla valhänt då.....

Anneli sa...

Hejsan.

Brödskärare så fiffigt!
Dessutom snygg och passar perfekt i ditt lantliga herrgårdskök.

Handtagen var ju helt rätt, ser lagom slitna ut.
Fönsterväggen ska bli spännande att se, låter urtjusigt.

Hittar du något på "Vnden" nu för tiden?
Tycker du inte att det är lite billigare nu på sommaren, tyckte jag märkte det idag.

Ha det gott,
Kram Anneli.

Hulda sa...

Helt skjønt kjøkken dere har satt opp. Beslagene er landlige og fine. Har noe lignende her også. Veldig flotte, de passer til alt.

Mamma Su sa...

Jättesnygga beslag! Perfekt med den lite slitna looken.

Kram Åsa

Anonym sa...

Hello Mia,
Your kitchen is looking beautiful!! Your bin pulls are perfect! They add a bit of age to your kitchen. I LOVE your cabinets and subway tile, too. Everything is looking beautiful!
What a fabulous antique bread slicer you found! It has wonderful patina.
Have a wonderful day!
Hugs ~ Jo :)

n o r d i n g å r d e n sa...

Så himla snyggt! Beslagen blev perfekta och idag när jag gick runt och städade tänkte jag, Mia är inte bara duktig konstärligt och estetiskt, hon måste vara bloggvärldens smartaste tjej: ) Vem fixar såna köksluckor annars...

Vilken häftig brödskärare, så himla snygg, den blev pricken över i med sin kontrast! Mari.

Rose Garden Malevik sa...

Häftig brödskärare,,,,du har riktigt cool smak :)
Håkan

Susanne sa...

Beslagen är verkligen fina och smälter fint in!

Sussi / Sussinghurst sa...

.... og så bruger man iøvrigt også brødmaskinen til jul - til at skære rødkål - uden rødkål - ingen dansk jul, ho ho

Lantliga drömmar sa...

Så snygga ! Nilla

Fröken Piff sa...

Näe, vad fint! :) Beslagen var ju jättefina, och brödskäraren sen - helt underbar mackapär:)

Kram Charlotte

katarina sa...

Åå Mia..sååå fint!

Jag vill oxå ha egtt nytt kök...
tänk så roligt det kommer att bli att laga mat där sedan...
Åå gamla fönster...oj oj så fint det kommer bli!
Jag längtar tills vi får se hela köket i sin helhet...
Hoppas du har lite "före" bilder också...
Det är ju det mest inspirerande som finns då man får se rum i sin helhet före och efter....

I morgon åker jag till Vinön på tjejfest med övernattning...ska bli såååå skönt!
kram kram
Katarina

katarina sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Unknown sa...

Hello Mia,

THank you for stopping by, really nice!!! You've found a special item!!! That's always great! I love you kitchen!!! Did you make it yourself??? I want to paint mine....but have to find some courage;)!

Have a nice day!

Lynda

Loppe sa...

Heeej...
Perfekt køkken tænker jeg..

Fin Raadvad du har. I Danmark kalder vi den for "brød-maskine" og den hørte til i alle hjem i gamle dage.

Jeg selv har både en rød, og en hvid. Den er fin til koge-bøger / mad-bøger.

Mamma C sa...

Så fina dom var, vem vill inte ha ett nytt kök nu.
Kram mamma C

Millas hem sa...

Hej du rara!

Jisses så fräscht det ser ut att bli! Jag vill bara se meeeer!!!=)

Riktigt fina beslag och skäraren är så läcker!
Rustik och lite rostig...alltså stor charm!

Kram till dig!

Unknown sa...

Hej!
Sicken rolig grej, det hade jag nog inte listat ut vad det var.
Beslagen blev jättebra, jag kikar efter nya jag med. Din ho är jag lite avis på...ångrar så att jag inte satte in en porslinsho.
Kram Anna

Anonym sa...

Beslagen är kanonfina och den gamla danska brödskäraren är hur läcker som helst!

Det tredelade valvfönstret blir säkert mycket fint. Härligt med herrgårdskänsla!

Gillar din smak du är träffsäker och allt blir bara så snyggt.

Kram Renate

Romantyczna Kobieta sa...

Hello!
Your blog is amazing! I love your home, it's beautiful!

Big kisses from Poland,
Magda

Ullis/Leva på landet sa...

Så snyggt det blir i köket. Förstår att du gillar beslagen, gör jag också påminner väldigt mycket om de vi har på våra lådor i köket:) Härligt med rosor, vill jag ha ännu flera i trädgården.
kram Ullis

Pysselpalatset sa...

helt fantastiskt snyggt.. kram jeanette

Anci sa...

Snyggt !

Ja, jag skulle nog inte ha trott att det var en brödskärare.

Kram
Anci

LantlivsAnette sa...

Ohhhh så fint ert kök blir..jag dör alltså..
Och vilken fin o fiffig brödskärare !!
Fönsterväggen låter ju helt fantastisk !! Skynda dig o visa oss..
Idag kan du se min griffeltavla som ska få hänga i köket sen..
Kraaaam Anette

Country Hill sa...

Den brödmaskinen är ju helt underbar passar perfekt!
Beslagen passar så bra till dina fina luckor och lådor. Blir spännande att se resten.
Ha det gott!
Kram Lena

Mys och hemtrevnad sa...

vilken fräck grej...hade inte heller gissat på brödskärare...kramis semlan

Sussi sa...

Helt rätt beslag till ditt kök! Det blev ju jättefint! Och brödskäraren passar ju perfekt in i bilden...(danska korvar??? :o) )

Kram
Sussi

Smultronbo sa...

Jättesnygga beslag! Och den där brödskäraren var jätteläcker men ser livsfarlig ut ;-)

Jag önskar dig en underbar dag!
Camilla

Nyanser av vitt sa...

Hej Mia
Vilken lattjo liten pryl :O)
Vi har också såna beslag på vårt lantställe. Köpta på en gammal hederlig järnhandel.
Sköt om dig
Kram Agneta

Marie sa...

Hej Mia!

Blev jättefint med beslagen och oj vad spännande det ska bli att få se fönstret på plats!!!! Vilket drömkök ni får! Måste snart träffas, vill ju se köket på riktigt!!!!!!

Kramelikram
Marie

Änglarnas hus sa...

Hallojsan sötis!!

Jisses så snyggt det blir i köket!! Inte helt oväntat om du frågar mig!..du har smak du..o även herr blanka..

Såg dessa på loppisarna jag var på nu i Danmark och ville ha en med hem..men icke sa maken..för stort och "vad ska du med den till"..jag gav med mig för ovanlighetens skull..haha..men de är såå snygga..

Ha det gottis nu i sommarvärmen!!

Kramis sanne!!

My Lovely Things sa...

Hej Mia!
Det ser så fint ut i ditt kök.Ska bli så kul att få se helheten..
kram Anan

Marita sa...

Vilka snygga beslag!! Vilket supersnyggt kök!!! Brödskäraren är ju bara för läcker!! En sån skulle passa bra i mitt lantkök....får spana efter en sån. Vad smart att ta hand om alla rosblanden och lägga i salt...har jag inte tänkt på alls, men så får det allt bli med mina rosor vartefter de blommar över.
Ha det allra bäst! Kram, Marita

Sunnanvind sa...

Den var riktigt snygg! Hoppas du får användning för den också :)

//Carina

Galleri Hönshuset sa...

riktigt fint kök blir det =) Rolig grej från Danmark du har hittat =)

ha det gott. Kram Pirre

Ninis74 sa...

Ha en härlig sommar!
=)
Jag har inte varit så aktiv det sista.. men kikade in för att säga hej!
=)