torsdag 15 juli 2010

Hallon- & rabarbersaft ~ Raspberry- & rhubarb juice

Den här sommarhettan kräver en hel del kalla drycker, så när jag fick en hel kasse rabarber av en kompis *tack Hans* så kokade jag saft av dem tillsammans med några av våra egna hallon. Det blev en syrlig och frisk saft, som jag hällde upp i ett par gamla engelska mjölkflaskor.

Det är så otroligt lätt och snabbt gjort att göra lite saft, tycker jag. Frukt och bär som man slänger i en stor gryta och kokar upp tillsammans med lite vatten, och sedan silar. Efter saften silats öser man tillbaks den i en kastrull tillsammans med "en gnutta" socker, hihi. Sedan har man en saft med en smak som ingen köpesaft kan få...
Vit kökshandduk med röd kant känns somrigt.

Kram och ha det så bra!
Mia
-Y

27 kommentarer:

Rose Garden Malevik sa...

HUR LÄCKERT SOM HELST :)
Håkan

Wenche sa...

Mmmmm. Nå ble jeg tørst!. Av bildene ble jeg GLAD**GLAD**GLAD**.
Fine de flisene på kjøkkenet:)
God sommer videre!

♥ Pia... sa...

Mums nu blev jag med törstig ..hemgjord saft är gott precis som hemgjord sylt:)..syftar på min sylt... oj så läckert köket blir..
ha de gött..kram..Pia

Hulda sa...

Å, så fristende bilder! Helt herlig!! De flaskene gjorde seg godt med saft i. :) Kan tenke meg dette er deilig i varmen.

bakom berget sa...

Åhh, va gott det ser ut! jaa, varför inte....jag kanske ska koka lite saft i morron. Det går ju åt mycket att dricka i denna värmen.
Tack för det fina tipset!
Ha det så bra, du oxå och en kram till dig!
Åsa.

Loella sa...

Mums! Ser läskande ut...och lätt att göra!


Loellan

It's me sa...

O Mia......your pictures are great again !! i really like your blog !!! it is always a party to be here !!! love you Ria.....

Susanne sa...

Det blir så vacker färg på saften om man tillsätter hallon eller jordgubbar. Önskar dig en riktigt skön helg! / Susanne

Ett Vitare Hem sa...

Åh så gott med hemmgjord saft och lika läskande härliga bilder som den säkert är god har du fått till ;o)
Ha en riktigt härlig helg!
Kramis/LenaS

LOPPISLIV sa...

Ohhh vad det ser läskande och gott ut, förr om åren gjorde jag mycket saft och allt möjligt, nuförtiden har jag allt blivit lite bekväm...hihi men jag blev väldigt sugen på att göra egen saft nu när jag såg din flaskor, slurp så gott. Köket blir så himla fint Mia, beslagen är helt perfekta, ibland lönar det sig att vänta tills man hittar de där lilla extra man vill ha. Ska bli så spännande att se helheten sen. Ha det gott. Stor kram Paula

Yvonne - Frl. Klein sa...

Your juice looks so delicious!!!!
Have a nice weekend,
Yvonne

LOPPISLIV sa...

Jag igen, glömde ju...tusen tack för grattis hälsningen ang reportaget :-)) De värmer gott. Kram P

Mys och hemtrevnad sa...

ser gott ut! mmmmmmmmmmmmm i värmen! kramis semlan

Lilla Trollbacken sa...

Hej Mia!
Det var ett tag sen. Hoppas att allt är bra med dej!
Visst är rabarbersaft härligt. Har tyvärr inte gjort någon i år, men jag har kvar i frysen sen förra året!
Ha det gott
Kram
Gabrielle

Dessie sa...

Mums ser det ut! Jag råkade göra bort mig och klippa ned allt hallonris förra året, så jag får nog inte några hallon i år. *snyfft* =) Tur att det växer massa vildhallon runt omkring i byn! *fniss*
Kram Dessie

C De-sign sa...

Det är sommar det...hemkokt saft, sylt och annat.... varje år vill jag göra något av detta!!! Hoppas att du har det bra och njuter av de underbara dagarna! HAR EN LITEN UTLOTTNING INNE HOS MIG, VÄLKOMMEN ATT DELTAGA!Kram fr C

hemma hos lilla mej sa...

Åååå vad gott med hemmagjord saft.Va törstig jag blev1!!!!Underbarfärg.1000 tack gulliga du för receptet. Önskar dej en mysig dag kram Rita ♥

Rumour has it sa...

Wonderful fresh red colour!! :)

Villa König sa...

Your juice looks delicious! And what I can see of your new kitchen is absolutely fantastic! Sunny weekend, hugs Yvonne

Unknown sa...

VA underbart gott Mia!

Jag har rabarber och mina hallon är på G...Kanske ska jag göra lite saft? Min svägerska gjorde på vinbär igår och den var urgod!
Håller med att ingen saft smakar som hemgjord. Min mamma och pappa kokade alltid saft under min uppväxt.

Ha det gott, kram Pia

Hundgården sa...

Gud vilken härlig blogg!
Va gott med egen hemmagjord saft. Den sog riktigt god ut!
Jag hoppas du får en fortsatt trevlig sommar!!
Kram Elinore

Lilla huset på prärien sa...

Mmmm.... så gott! Jag borde verkligen göra saft jag också. Har gjort flädersaft visserligen... men det finns ju massvis med billiga jordgubbar nu också. Och så vackert i de där flaskorna. Förvarar du den i kylen sen då?

Kram Jenny

Hos Madeleine Hudvård & Inredning sa...

Jättegott med hemgjord saft.Jag kokar så mycket jag kan av trädgårdens alla bär. Känns så bra utan alla konstga konserveringsämnen och tillsatser.
Ha det gott
Kram Madeleine

Anonym sa...

入行多年,很多人一聽我是個女子偵探,總難免好奇的詢問。
其實會當起女子偵探也是誤打誤撞;
當初老公外遇我求助無門,找上徵信社,
但是面對男性徵信人員,許多話總難以啟齒。
後來我離婚了,卻當了女子偵探
因為我知道很多人面對女子偵探總是會比較安心;
每當聽見客戶的委屈,我總想起當初的自己,
能夠幫客戶解決問題,很多時候真的不僅僅是成就感而已,
更多了助人的快樂。現在我也有了論及婚嫁的男友,
他也很贊成我女子偵探的工作,現在我不僅更有自信,
也更懂得如何保鮮即將到來的婚姻生活!

Anonym sa...

曾經你也愛她的一切,如今卻因為有了婚外情,一切都變成了缺點。
婚外情甜蜜嗎?
因為少了柴米油鹽的破壞,所以婚外情份外浪漫!
婚外情有趣嗎?
因為時間極其寶貴不夠深刻了解對方,所以婚外情份外新鮮!

Dinooz sa...

Det skulle vara guld om du skulle kunna skicka receptet till mig:)

det låter gott:D

Anonym sa...

Hi there! I could have sworn I've been to this website before but after going through some of the posts I realized it's new to me.
Nonetheless, I'm definitely delighted I stumbled upon it and I'll be book-marking it and checking back often!


My page :: compare car insurance rates australia