söndag 29 mars 2009

Sanslösa smaker - Fabulous flavors

Jag har funderat lite på vad jag tycker är så där sanslöst gott...ni vet, sådär gott så man hoppar in i bilen 23:48 enbart iförd pyjamas, bara för att hinna till macken innan de stänger vid midnatt, för att få tag på en bit av det där ljuvligt goda...Nummer ett på min lista över Sanslösa smaker är choklad...Det passar liksom alltid...jag kan inte komma på något olägligt tillfälle där choklad inte passar in. En stark utmanare till choklad är lime...som jag också kan få ett sånt där fruktansvärt okontrollerbart sug efter. Idag, helt plötsligt slog det där suget till...och det var med stor lycka jag såg att det låg två stycken lime längst ner i fruktskålen! Snabbt som ögat rafsade jag fram ett av mina otaliga limerecept. "Supergod limepaj" var det jag var ute efter. En riktig smaksensation, garanterat!
Jag har länge varit på jakt efter en lång gammaldags knoppbräda...och igår hittade jag en! Eller rättare sagt så hade jag fått nys om den för ett par veckor sedan, men det var igår jag åkte och hämtade den. Annas morfar har på senaste tiden tillverkat knoppbrädor på löpande band och var vänlig att sälja en till mig. Det var fler som lagt in om samma beställning så igår träffade jag både Pia och Annelie hemma hos Anna! Vi blev bjudna på en jättegod lunch och när vi sa adjö hade alla varsin knoppbräda med sig hem *hihi* Tusen tack Anna för en jättetrevlig träff!!!

Knoppbrädan målades igår kväll...under stearinljusens sken (jag kunde naturligtvis inte vänta till efter Earth Hour), och sattes upp i köket idag.
Hoppas ni haft en skön helg och att vårsolen lyst hos er! Nu är det snart april...det är nu man vill sätta på slow motion-knappen så man hinner njuta riktigt ordentligt. Ha en fin vecka!
Kram
Mia

66 kommentarer:

Ida sa...

Känner igen det där med plötsliga sug. Mina är choklad (Fazers) och ostbågar. Ja jag vet, båda är verkligen riktigt onyttiga. Vore ju inte fel att ngn gång få ett sug efter ett äpple men det händer aldrig.

Vilken fin knoppbräda, vad avundsjuk jag blir. Så bra att ha kontakter som tillverkar sånt.
Jag jagar själv efter en sådan.

Ha det så gott.
Kramar Ida

Skatan sa...

Underbar bräda! Ja, ett tag var jag på väg att börja tillverka sådana jag med. Jag kom dock aldrig till skott...kanske nu?

Ha en fin kväll!

Kram,

Anna

My Lovely Things sa...

Hej!!
sitter här med ett brett leende!! Fnissar lite igenkännande!!
Vi är la allt tokiga..Ja är som du..Har jag nått projekt så målar jag så fort jag bara kan..Så fort jag fick hem mina knoppbrädor så sprang jag in i pannrummet och strök på färg..så efter längtat!!

Ja, suget efter choklad..det är starkt..Man kan nästan göra vad som helst för ett stycke go mörk chiklad..
Jag ska skicka receptet på chokladsåsen..tar det i morgon..
Ps..Sonens fot var inte bruten..den hade bara fått en rejäl smäll..Han ordinerades att gå på den..Fick smärtstillande först..Nu är han bättre..skönt!!

Måste säga att knoppbrädan är jätte fin i ditt kök..Så många fina saker på den..
Kram Anna

Vita små hjärtan sa...

Vilka fantastiskt fina bilder, å vilken skärpa... Kram

Lallis - liv och leverne sa...

Så fin knoppbrädan är:)
Och jag har exakt samma som du. Choklad och lime. Det var lite skumt att läsa när du skrivit det. *s*
Lime är underbart!
Den där pajen låter smaskig.
Kram Lallis

Les Cotrions sa...

Inspiring and fresh images Mia! They taste of Summer!!! I like lime so much! I usually use it instead of lemon...more tasteful!
Have a nice week!
Vale

Anonym sa...

Hej Mia!
Vilka bilder du fotar! Otroligt inspirerande...

Jag kan bli sugen på syrliga frukter väldigt ofta och chips, tyvärr!! (vilket erkännande...fy) Men håller med dig om chokladen! Mums! Och Annas chokladsås igår, smaskens!

Va fint det blev med din knoppbräda, och så mkt trevligt och mysigt du hängt på den!!

Vet du, din blogg inspirerar mig verkligen till att "ta tag i" mitt hem. Jag har inte SÅ hög ambitionsnivå, men det känns kul och roligt att planera och fantisera. Fick energi efter att vi träffats igår!!

KRAM, Annelie

Marie sa...

Så fin knoppbrädan är, vilket hantverk, Annas morfar är verkligen jätteduktig! Sitter här och försöker lista ut på vilken vägg den sitter och så ser jag att du minsann har målat ditt bakbord vitt, hihi.
Ja, jag kan bara hålla med om chokladen, tänk att något kan vara så gott!!! Annars är det grapefrukt som jag kan få ett fruktansvärt sug efter, mums!!!!!

Ha en bra vecka Mia!
Kram Marie

MiA sa...

Så fräsch med det starkt ljusgröna mot det vita. Vackert :)

Mamma C sa...

Finns det någon som kan vara utan choklad, neee tror inte det. Lime är en ljuvlig citrusfrukt. Jättefin knoppbräda, förstår att du inte kunde vänta att måla den.
Kram Mamma C

becca sa...

Lika grön och fin som god! Vilken fin bräda, fin och väldigt användbar,Kram

Laura @ 52 FLEA sa...

Beautifully clean and refreshing pictures as always! The spring green and white are so crisp! Be well, Laura

johanna sa...

Hej
å vad fin den var!!! Ja jag hade verkligen velat vara med igår=((( Så tråkigt när det krockar! Hoppas ni hade så mysigt..nästa gång får jag inte missa!!! Jag ska hämnta min på fredag morgon , längtar=))
Kraaaaam

n o r d i n g å r d e n sa...

Vilka vackra bilder i vitt med den gröna limen, läckert!

Vilken fin bräda du fick tag i då, och redan målad och perfelt shabbad av dig!

Å, om det ändå vore choklad som skulle kunna få en att dräpa.... dajm, bilar, ostkrokar, lakrits,vinegum, ostar, vin, glass mm, mm : )

Ullis/Leva på landet sa...

Håller med dig helt om både chokladen och lime. Njöt av båda i går på olika sätt. Vilken fin knoppbräda. Alltid lika kul att träffa andra bloggare.

Ha en bra vecka!
Kram Ullis

Anna-Lena sa...

Vilken fin knoppbräda och vilken duktig morfar Anna har. Det finns nog många spekulanter om han vill sälja flera!Med önskan om en skön vecka. kram annalena

Tulipa sa...

Choklad,
bara namnet klingar ju nostalgiskt och längtansfullt!

Vad fint det blev med knoppbrädan!
Jag hade faktiskt lyckan att hitta 2 st i ödehuset jag fått lov att hämta saker i!

Den där pajen är vi nog flera som undrar över...vad är det för makalöst gott recept!?

Kram mariette

Unknown sa...

Fin knoppbräda!! Jättevackra bilder du bjuder på, riktigt vårlikt. Ha det gott. Kram Lenita

Inspiration i vitt sa...

Vilken jätte fin bräda, och man har sån stor användning av dom, skulle kunna ha hur många som helst, de är ju inte så där jätte lätta att hitta så de som tillverkar sånna i gammal stil kan nog göra sig en hacka. Så fina soliga bilder du visar Mia, du inspirerar alltid.
Kram/Ingela.

Carole sa...

Thank you so much for your lovely words on my blog and explaining the "cow pictures". Being married into a farm family I should have known.
The peg rack is great for so many purposes. Love it!!! and would love some in my house.

Helena sa...

Hej! Underbara bilder!!! Älskar knoppbrädor, har själv några stycken. Du har en riktigt mysig blogg. Kram /Helena

Unknown sa...

Underbar bräda. Synd bara att det ska va så svårt att få tag på, skulle gärna vilja ha en. Du har en härlig blogg med massa inspiration.
Kram Maria

Min Verden sa...

Hehe - jeg kan se for meg deg i mørket med maling og pensel. Det er vel typisk deg - er det ikke? Vel, vakkert blir det. Ha en fin uke. Jeg skal ha nesten hele uken i Sverige. Håper det er litt mer vår syd for Gøteborg. Hanne

Villa Carl Larsson sa...

Lika härliga bilder som vanligt och motiven är ju dessutom minst lika underbara :)

Håller med om att choklad är oemotståndligt i princip jämt och vad gott det lät med limepaj. Du läskas ju som bara den *fniss*

Ha en fin vecka. Kram Josefin

♥ Pia... sa...

Chokla på dej du:)..vet inte vad jag ska säga...hihi..har ju liksom varit ifrån det där suuuget nu ett tag..men som sagt..dn kommer säkert ikapp mej snart..vänta bara till påsk..sen så är det klippt..skulle jag tro....ja sug efter godis..det är nog mest choklad för min del..visst finns det laster..säger bara kakor..i alla möjliga och omöjliga former..pajer..åååh suck..där är en till..cheescaka ..ja du ser dt finns massor..av godsaker i vår värld..du tar såå vackra bilder så man blir alldeles hänförd..vilken fotograf..nu minsann blir det till att få en riktig kamera..fast man kanske ska va en fotograf oxå:)knoppbrädet ditt..snyggt...och hela ditt hem verkar vara nåt i särklasss..ha de gött...kram..PIA

Nygammalt sa...

Choklad...åh så gott det är. Det är aldrig fel och man kan aldrig få nog av det ;)

Vilka underbara presenter du har fått, vad roligt.

Hoppas att du haft en bra helg.
Kram.

Camilla på Trädgårdsliv & Design sa...

Underbar bräda! Choklad är så gott. En liten bit och man blir så "chokladglad" ;-) Ha det gott Kram C

Anns Gröna sa...

Ja, du, en slow motion-knapp hade suttit fint nu! Riktigt fin knopphängare du fick med dig hem.
Sugen efter vissa smaker trodde jag förr bara man fick när man väntade barn. Så fel man kan ha!!! ;o)
Ha det gott!
Kram
Ann
PS! Delar du med dig av ditt limerecept?!?

Vit som snö sa...

Mörk choklad, rött vin o en god ost är sånt som jag kan göra vad som helst för när suget slår till.
Men jag har ett gott recept på limepaj o det står också högt i kurs!
Vilken fin knoppbräda! Förstår att du målade i mörker för den!
Kram Cilla

Tankar tar tid sa...

Choklad står som klar etta på min lista ... och limen kommer inte långt efter den heller!

Det underbaraste som jag ätit, gjort av lime, var en sorbet som jag fick på en restaurang i Stockholm ... den var så syrlig så att tårna knollrade sig men så underbart god *mmmmmmmm*

Skulle kanske sätta maken på att göra en knoppbräda ... men då blir han galen ; o ... han har (nästan) fått nog av mina idéer och önskemål *ler*

God natt Christina

Therese sa...

Jag känner verkligen igen mej i det där suget du talar om. Men måste stilla begäret då vi har 8 km till närmaste butik. Så är det.
Vackra bilder, som vanligt! Knoppbrädan blev en sensation =D

Bästa hälsningar
Tezz

Anns Gröna sa...

Tack!
Och sov gott!
kram

Tyra sa...

En slik knoppbräda ønsker jeg meg oxo!!
Virkelig vakker!!
Heldig, du!!
Og chocklad...yammi! Og jeg liker spesielt godt varm chocklad med krem, eller grädde som det vel heter på svenskt;0))

Kram fra Cathrine

me and alice sa...

Hej Mia!
Åh det vattnas i munnen på mig nu, och jag som kör gi.... Choklad i alla dess former är min passion, men också precis som du citrusfrukter. Den pajen du suktade oss med låter mumsig. Vilken jättefin knoppbräda. Den ser ju gammal ut!!!!
HA en bra start på veckan!!
Kram Susanne

Annika Christensen sa...

Vilken läcker bild när lime och kanna speglar sig...
Lika fint som alltid hos dig.
Hoppas att allt är bra med dig.
ha det gott
annika

Fru Sirlig sa...

En sån bräda skulle jag också vilja ha, helt underbar. Bilderna är också underbara, ser så fräscht och nyttigt ut med limefrukt. Skriver under på chokladen, mycket ska det vara på en gång. Ha en bra vecka Mia

Kram från Heléne

Designe sa...

Vilken underbar knoppbräda, precis som man vill att den ska va!
Härligt att solen skiner in och så läckert med lime!
Ha en bra vecka! Kram :)

Annas skattkammare sa...

Hej goa Mia! tack för jättego kommentar, blir så glad! Håller med dig när det gäller sug av choklad.. jag köpte två kakor förra veckan för jag blev så fruktansvärt sugen (har bara en halv kvar-det får gympas ordentligt denna veckan!). Dina bilder är ju bara wow.. Lime är verkligen inte dumt det heller. Och knoppbrädan suktar jag såå efter, vill så gärna ha en likadan!! Härligt när det ingår lunch i köpet också! ;)
Kraam till dig! /Anna

Floras Kulle sa...

Vilka bilder!

Knoppbrädan... suck! Och skålarna i bakgrunden? Är det latteskålar? Var hittar man sådana läckerbitar?

Min absoluta favoritefterrätt är limemarinerade druvor och kiwi, med philadelphiaostcréme och rostade digestivesmulor... Något så infernaliskt gott finns bara inte!

Ha en skön vecka!
KRAM:
Annette

Solsjö - Under en vind sa...

Lime är verkligen gott, så friskt och fräscht! Här gjordes det ananaspaj igår, den är också frisk och sommarlätt!
Vilken fin knoppbräda du fick med hem! MÅnga roliga små bloggträffar du är ute på nu!:)

Ha en ny bra vecka! Kramis!

Titti sa...

Vilken underbar bräda.
En sån skulle man hitta.
Här inne hos dig blir man lika inspirerad som vanligt!!
Kram Titti

Anneli sa...

Lime och choklad finns det nåt godare - är oxå älskare av lime - går att ha till mycket...
Choklad kan man använda desto mer - mums...
Jättefin knoppbräda - tycker de är snyggast med de där grövre knopparna..Jättefin..
Kram
Annelie

Nicole sa...

Så härlig knoppbräda! Kul då det tillverkas nytt i gammal stil!
Choklad är naturligtvis en storfavorit här också och ost i alla de former! Å en hel del annat också ;).
Ha en skön vecka!

Evas Paradis sa...

Håller fullkomligt med om choklad på första platsen ... vi har 7 km till närmaste butik/kiosk och det är absolut inga problem ... när suget sätter in ;-)
Därefter kommer nog geléhallon ... och gröna grodor ... eller kanske marsch mallows ... ähhh dom får dela på andra platsen!
Kram Eva

Helenas Hem -Livet på landet sa...

Hej igen!

Ville bara tala om att jag har lagt till en "Bloggar jag besöker" lista i min nya blogg och du finns med där! :-)

Kram
/Helena

Viveka i Bläckhornet sa...

Det där sug behovet har jag också fötts med...tyvärr! Och när det sätter in finns det inga spärrar :)

Jaså du var en av köparna...ja knoppbrädan är jättefin. Lika ivrig som jag hör jag när det gäller att färdigställa saker...haha. du kan ju gissa hur det känns nu då när jag sitter låst med ett gipsar ben. Fy farao. Se alla grejor som jag vill göra men inte kan.Jag längtar tills jag kan gå igen och städa, pynta, måla you name it!

Ha en bra dag

Kram Viveka

Maria ( Idekroken ) sa...

Hei du. Du har så utrolig fine bilder. Jeg elsker ALLE bildene dine ;)
Og de små bildene på siden og. Helt utrolige ;)
Klem Maria fra Idekroken

Julia sa...

Oh, you have a wonderful blog. I really like your style and your photos. I´ll visit you more often soon!
Greetings, Julia

Ainosofia sa...

I like very much your pictures and blog <3

-ainosofia- (finland)

tania sa...

is beautifullllll!!
buona settimana
mary

Mitt lilla äventyr sa...

Vilken otroligt fin blogg du har! En ren fröjd för ögat =)!

Kram/Johanna

Hannis sa...

Tavlan har kommit fram!
Jag är kär och går och visslar=))
Den är så fin!

Till macken i pyjamas!!
Haha!
Fast om det fanns Ben & Jerry glass där skulle jag göra samma sak.
Mycket fin knoppbräda!!

Kram Hannis

Marie sa...

Ja choklad är inte helt fel, jag har hittat Marabous lakrischoklad och det är min favorit.

Ha en trevlig kväll, kram Marie

Unknown sa...

Haha jag har också sug efter choklad...det är nästan otäckt va mycket jag kan äta då. Fat jag har inte provat med lime ska jag erkänna så det får jag ändra på nu!

Det var jättekul att ses, jag har också målat min och satt upp. Jättefina är dom.

Kram Pia

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Hei vennen! Åhh ahhhh for en vakker knaggrekke !!!

Hi hi, lakris er nr1 her, kan bli så sugen at jeg døøør .
Ha en fin kveld
Klem

Jes/Vita villa vila sa...

Å vännen,
NU blev jag också sugen på Limepaj!!! ♥

Superfina bilder!

Kram/Jes ♥

Växthusmadam sa...

Vilka fina och inspirerande bilder! Jag håller med dig, både om choklad och lime! Kan du inte lägga ut recept på den där supersmaskiga limepajen????
Växthusmadam

Floras Kulle sa...

TACK söta du för infon om latteskålarna!
Jag har inte handlat från Ib Laursen i år, så jag hade inte alls koll på att de hade så snygga skålar... Som jag har letat!
Jaha, så då fick det bli lite nät-shopping ikväll, för de där snyggisarna kunde jag inte motstå. Suck...
Nåja, familjen äter väl gärna makaroner i en vecka eller två, bara de har en glad och lycklig mamma?:-)

Med önskan om en fin vecka (gärna med mycket sol!)
KRAM:
Annette

Anonym sa...

Hello Mia,

I'm with you on chocolate. I love dark chocolate and I love limes also. Your knob board is gorgeous. I love it!! You did a wonderful job painting it even if it was with candlelight. I am glad you a Pia and friends had such a great weekend.

Talk soon,

Kris

Liten Bod sa...

Smaskens är alltid högpriat hos oss... Inte en smula går säker :) Den knoppbrädan skulle jag också vilja ha! Kram, Tina

Anonym sa...

Lime är såå vackert att dekorera med tycker jag. Smakar underbart i matlagning och drinkar.

Choklad - ja det är underbart i mycket en smak som man bara måste ha tillhands ofta :)

Mitt favoritmärke Laura Mercier har fått en ny bodylotion - choklad - tror jag ska prova den....

Kram Lena

Sallys hus sa...

Ååå så fin!
Fnissar när jag tänker på dig....
Som jag tror jag...en yr höna som gör 1000 saker samtidigt...
Medans pajen står i ugnen hinner man ju måla en omgång samtidigt som man har telefonen fastklämd mellan axel o öra.
Medans pajen svalnar hinner man vattna blommor o slänga in en tvättmaskin.....
Skillnaden mellan dig o mig är nog att dina projekt blir färdiga....suck.....här tar lixom lusten slut mitt i.....
Nu är jag sååååå sugen på att sy.
Men jag är ju lite krasslig så jag orkar lixom inte riktigt få i gång kroppen att hämta alla saker som behövs.

Den översta bilden är otroligt vacker! Vilket sken!!!
Ha en härlig kväll.
kraaaaam Katarina

yanmaneee sa...

off white x jordan 1
supreme clothing
balenciaga shoes
lebron 17 shoes
golden goose outlet
air jordan
michael kors
supreme
vans shoes
golden goose outlet

Unknown sa...

z4z38i5a49 n7u57q2a29 n3e54m4e53 d4e56v1a34 c7l26x7u65 x7g05j2n65

Unknown sa...

y4l46y1k78 w1o01l3q71 f1n61e2w43 g9f71s3j61 t4e80z7w13 q6n63f4g21

neethays sa...

a8v30n6z65 y9s57h3b26 d6n60c3e46 h6q12m3e91 p6h05k3c84 b4a66a9p08