tisdag 31 mars 2009

Limepaj - Lime pie

En kort rapport från sjuksängen...Jag har legat i sängen hela dagen med feber, huvudvärk och yrsel...av okänd anledning...så det blir bara ett par bilder jag tog i helgen till dagens inlägg. Sedan är det många som hört av sig om limepajen som jag prisade så i förra inlägget...så recept på den finns längre ner i inlägget...
Ett par lime tillsammans med kannan som är ett loppisfynd, och några gamla glaskonserver som jag gillar.

Skålarna köpte jag på Honning og Flora häromveckan, de är av märket Ib Laursen.
Supergod limepaj
Pajdeg:
3 dl vetemjöl
2 msk socker
125 g smör
1 äggula
Blanda mjöl, socker och rumsvarmt smör, tillsätt äggulan och arbeta ihop till en deg. Tryck ut i en form ca 20-25 cm. Låt degen vila i kylskåpet under tiden du gör fyllningen.
Fyllning:
3 ägg
2 dl socker
2 dl grädde
2 msk mjöl
1,5 msk vaniljsocker
Rivet skal och pressad saft av 2 lime (fast jag tar gärna 3-4 lime!!!)
Vispa ägg och socker poröst.
Rör i resten av ingredienserna och häll sedan fyllningen i pajskalet.
Grädda 30 min längst ner i ugnen på 200 grader
Låt kallna.
Serveras med vispad grädde.
Lycka till!
-
Pajen blir så där syrligt krämig och ljuuuvligt god!
Ha en fin vecka! Förhoppningsvis är jag på benen inom ett par dagar...jag har inte tid att ligga här...det är ju en massa målarprojekt som skall göras!
Kram
Mia

69 kommentarer:

Weißer Vintagezauber sa...

Hello,
I can not read this rezept.I not understand your languages, bad :o(!!!!
This green lemon and white dishes very nice contrast.
Warm hugs,
from Germany
Elke.

Unknown sa...

Oh, that Lime Pie looks delicious! I'll be right over, LOL! ;)

Önskedrömmar i hvitt sa...

Krya på dig och tack för receptet. Tror jag skall bjuda svärföräldrarna på det!
Kram Maria

Unknown sa...

Kannan är ursnygg! Gillar kannor. Mumsigt recept också. Krya på dig! Kram Lenita

mylovelygrandma sa...

Hejsan! gud så gott det låter! jag sparade receptet! ska prova det snarast! //Josefin

Birgitta sa...

Det vattnas i munnen på mej när jag läser ditt recept, låter superläckert. Tror jag ska pröva att baka pajen i helgen till vårat lördagsfika, mums. Man behöver tydligen inte förgrädda pajskalet ser jag?

Snygga skålar, gillar designen på dem. Kramar och krya på dej. Birgitta

Kirsi sa...

That lemon pie looks delicous, nam!

Have a nice & sunny week!

br, Kirsi

Ida sa...

Hejsan! Vilken fantastisk paj, den till och med ser bra ut. Så tråkigt att jag är så fjantig med nya smaker annars skulle jag definitivt testa den. Hoppas att du snart tillfrisknar.
Kram Ida

Unknown sa...

Krya på dig! Jag ska absolut testa pajen, den såg t o m ljuvligt god ut =)
Tack för receptet.
Kram Maria

Titti underkalas-eken sa...

Oj, vad gott det låter!! Kram Titti

Casa Cuori Colori sa...

Hallo, I'm Claudia, I've discovered your blog: it's fantastic!!! Hugs from Switzerland,
Claudia

Anna-Lena sa...

Mmmm... ser smarrigt ut. Vad vacker den översta bilden är. Du är verkligen duktig på att komponera bilder. Fin kontrast med den gröma limefrukten mot allt det vita. Krya på dig// annalena

rosenskära sa...

Då fanns det ju en djupare mening med att jag köpte 5 lime för 10 kr på ICA Maxi igår, de är menade för en limepaj!

Urfina bilder, lilla Blanka!

Lena

Vintage sa...

Den ser otroligt god ut! Krya på dig! Kram Susanne

n o r d i n g å r d e n sa...

Åh så vackra bilder du tar Mia, så otroligt fint och vilken kanna, den är verkligen ett smycke i sig,skålarna är snygga, jag har beställt såna jag med: ) och pajen då, himmel så gott, tack för recept och krya på dig nu och unna dig några sjukdagar och tänk inte på målningen, då blir du aldrig frisk, vi väntar på dig!

Krya på dig!!!

IKT i min vardag sa...

Yummie! Har ätit någon liknande paj med citron, fast lime låter ännu godare! Tack för receptet och hoppas att det slutar snurra i huvudet på dig snart.

Kram

Växthusmadam sa...

Tack snälla för receptet, pajen ska få avnjutas av släkt och vänner på påsken!!
Växthusmadam

Skatan sa...

Men du - krya på dig vännen!

Kram,

ANna

Anci sa...

Hej !

Stackars dig som är sjuk ! Hoppas att du kryar på dig snart och blir pigg.
Bilderna ser härligt vårliga ut med grönt och vitt.

Kram

Marina sa...

Den är så god, jag har gjort den många gånger de senaste åren. Krya på dig! Kram!

Hannis sa...

Jepp!Här sitter man och skådar dietmenyn och sen så ser jag din Limepaj...
Jag ska bara inte!!!
Men den ser ju så god ut!

Vila och Krya på dig!!

Kram Hannis

Malin sa...

Oj vad gott det lät!
Hoppas du mår bättre snart.
Kram Malin

Evas Bloppis sa...

Mums ! Den här pajen kommer att stå på påskbordet garanterat .
Krya på dig

Ewa

Charlotte sa...

Mums - den ser lækker ud!
Jeg har bare lige et enkelt spørgsmål, da jeg ikke helt forstår svensk.
Hvad betyder msk? Jeg kan forstå det er en måleenhed. :-)
Super flotte billeder du har her på bloggen. Meget inspirerende og fint og kigge på.
Hilsener fra
Charlotte i DK
http://www.herhosmig.blogspot.com

Anonym sa...

Den lime-pajen vill jag gärna göra, så god den ser ut.

Hoppas du kryar på dig!! Ta det vackert...

Kram, Annelie

Villa Carl Larsson sa...

Ib Laursen har mer än EN fin sak. De har helt underbara saker. Jättefina skålar du köpt och tack för receptet på den fina pajen. Verkar smaskig värre :)

Kram Josefin

Eva Linnea sa...

Tack för bra tips till påskaftonsefterrätt!
Kram Eva Linnea

Sea Angels sa...

OOOh scrummy and divine......I could just dive in and have a rather large slice.....very good for people recovering from their illnesses ha ha .....honest!!!
I have missed you so very much lovely Mia, and thankyou again for being sooooo kind when I was poorly xxxxxx.
Lots of hugs
Lynn xxx

Unknown sa...

Åh va tråkigt att du är hängig! Jag hoppas du kryar på dig snart!!

Är sååå sugen på att prova din limepaj. Kram kram Pia

Mamma C sa...

Tack för receptet, den låter så smarrig.
Krya på dig.
Kram Mamma C

Gammalt o nytt 1:12 sa...

Krya på dig och tack för receptet ser kanon gott ut.
Kram Irene

Marie sa...

Hej Mia!

Hoppas verkligen att du snart kryar på dig, inget kul alls att vara sjuk!

Härliga bilder, skålarna du köpte på H & F är superfina. Den där pajen ser sååå god ut, måste nog ta och prova den till helgen.

Nyfiken på vad det är för idé du har fått!!!!!!!

Kramar Marie

Les Cotrions sa...

mmmm...it looks delicious!!! Fresh!
I'd like to taste it!
have a nice evening!
Vale

Fridas gård sa...

Krya på dig!! Den såg bara fööör god ut den pajen, har kopierat receptet...;!
kram Therese

Tulipa sa...

Antecknar!

tack!

krya på dig!

kraam!

Anonym sa...

Krya på sig lilla vän

Kramar Lena

Tankar tar tid sa...

Krya på dig ... och tack för receptet ... måste definitivt testa den ... låter supersmaskig!!

Kramar Christina

Patricia sa...

Råkade trilla in på din sida... jättefin sida!

Och vilken härlig paj, det receptet måste jag skriva ner... tack!

Mvh
Patricia

Kerstin sa...

Åh, så härligt! Tack snälla för ett recept som verkar underbart!

Krya på dig nu finaste!

Kramar / Kerstin

Lilla Trollbacken sa...

Hej Mia!
Vad tråkigt att du är sjuk, hoppas du snart blir bättre! själv är jag hemma med sjukt barn!
Vilken fin knoppbräda du fick tag i. Är oxå på jakt efter en. Har en jättefin gammal i tvättstugan, men den är tyvärr upptagen av jackor odyl. Vi har planer på att fixa om där och då åker knoppbrädan upp i köket!
Till helgen ska jag prova din limepaj, ser supergod ut!
Kram
Gabrielle

Marie sa...

God Morgon!
Hann läsa ditt mail innan jag gick och la mig igår och sen kunde jag knappt somna, hihi. Tusen idéer for runt i huvudet!!!!!! Jag tycker det låter toppenkul!!
Måste dock åka och jobba nu, men jag mailar dig ikväll, blir nog lite senare ikväll, jobbar först till kl 18.00.

Hoppas du mår bättre idag!
Kram Marie

Syster vit sa...

Vilka superfina skålar, den där limepajen måste jag nog prova att göra, låter smaskens gott. Kram Liselott och krya på dig.

Rummet för välbefinnande sa...

Hallå där Mia, visst kan du köpa schablonerna hos mig om det är så att lyckan inte står dig bi....
Det vet du väl att vi ordnar till!

Idag är det absolut hårdjobba av som gäller och imorgon kl 12 slår vi upp portarna till nya butiken. Det ska bli så kul och jag ska lägga ut bilder så fort jag kan....

Hoppas att du kryar på dig nu och att du får en fin dag idag.

Kram Mia

Anonym sa...

Krya på dig så är du snart i full fart med penseln igen!! Limepajen..åh underbar.
kram Maria

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Din limepaj måste jag nog prova... Den passar nog alldeles utmärkt en varm sommardag också... eller hur?
Så vacker bild med kannan och lime frukterna...
Tjusigt!
Krya på dig min vän!!
Kram
Marie

Ardisia sa...

Mums, vilka bilder :) Tack för receptet! Det här måste jag prova snart. Kram från Ardisia

Radhusdrömmar sa...

Hoppas att du kryar på dig snart!
Pajen ser jättegod ut, den ska jag prova att baka.

Kram
Johanna

Vit som snö sa...

Mmm, limepajen såg smarrig ut!
Krya på dej!
Kram Cilla

Lallis - liv och leverne sa...

Den ser ju otroligt smaskig ut och tack för receptet:)
Men du.. krya på dig, vännen!
Kram Lallis

Solsjö - Under en vind sa...

Hoppas att du är piggare idag! Det har ju varit helt underbart väder! åtminstone här, 15 grader i skuggan gjorde att man kunde gå i kortärmat i solen, njöt i fulla drag! Plockade fram solstolar, grillen och satte några vårblommor på trappan!
Den där limepajen måste jag nog prova, gillar den smaken!
Krya på dig och ha en skön kväll! Kram!

houseofchandeliers and vintage sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
houseofchandeliers and vintage sa...

Oj viken fin kanna, formerna tilltalar mig extremt.
Såna fina loppisfynd har jag aldrig sett här.
Du skrev ett inlägg i min ena blogg, vad fint du bor skrev du.
Det kanske inte är så intressant att veta men jag bor förstås inte där du lämnade inlägget, det är bara en typ stuga i skogen som jag råkar ha ärvt.
Det ser inte ut så hos mig.
Du har i alla fall en skön blogg att dela med dig av så vi andra får njuta av dina vackra bilder.
Väldigt snyggt fotat av lemon och kanna i det vita.
Vita Zara

Floralis sa...

MUMS! Den där pajen såg delikat ut. Månne om den är lika fin när jag bakat den? : )) Tihii!
Krya på dig. Vi har i vår familj turats om att ligga i sängen sjuka. Börjar vara så less på det nu...
Ha det gott!
Anneli

Karin sa...

Åhh, den här måste jag testa! Jag ääälskar ju lime. Krya på dig Mia! Inte kul att vara sjuk nu när våren kommit på allvar.

Kram Karin

Ann-Catrin sa...

Godkväll MIa!!

Stackare och ligga sjuk.. inte roligt med nu fr du vila du blir fort frisk igen!!!

den där pajen ser så fanatastsik god ut.. jag är en stor älsaker av allt som är syligt jag

underbara bilder

Krya på dig
kraaam
A-C

Marie sa...

Mail!!!

Anonym sa...

Mia,

I wish you a speedy recovery. I love those bowls!!! They are gorgeous and the Lime pie looks heavenly. I would really love it.

Get Well!!

Kris

Unknown sa...

Tack för den otroligt fina kotavlan! Så glad jag blev!
Jag tänkte bara kika in och berätta den trevliga nyheten att boken troligtvis kommer att släppas 1 juni istället för 1 augusti. Det är iallafall vår ambition just nu så vi för hoppas att det klaffar med alla andra, layouterna, korrekturläsarna och tryckarna.... Mkt men så skoj, tänkte att du ville veta. KRAM Petra

LantlivsAnette sa...

Halloj där !!
Vad roligt att jag lyckades lura dig igår..hii..hiii..
Mummss vilken paj du bjuder oss på, den måste man ju prova !!
Nu ska jag gå och måla sista varvet vitt på min knoppbräda som jag köpt av Anna, samma som du !!
De är så himla fina, du vet jag är i färd med att göra om i köket, vitt, pärlspont...har velat ha det i flera år nu, men nu ser det ut som om jag har gubben med på noterna...då passar knoppbrädan perfekt...
Ha det gott
Kraam Anette

Ardisia sa...

Hejsan! Tack att kikade in hos mig :) Och tack för kramen också, det behövs många såna fortfarande att jag ska orka!
Hoppas du mår bättre idag. Ni verkar vara många som går med förkylningar. KRAM

Viveka i Bläckhornet sa...

Men bästa fru Blanka...så trist att gå och bli sjuk nu när våren står och trampar vid dörren. hoppas du kryar på dig snabbt.

Den pajen blev jag nyfiken på i förra inlägget så nu ska jag prova det så fort jag kan gå igen.

Ha det så gott du kan

kram Viveka

Vita små hjärtan sa...

Oj vilka härliga bilder!!!! Krya på dig Kram

Angel.Pearls sa...

Härlig blogg -tack för recept på limepaj. Krya på dej//

Kathys Home sa...

Hmmm, inte kul att vara sängliggandes...krya på dig. Å pajen ser helt ljuvlig ut..måste testas å kanske det bjuds på paj vid studenten :-)//ha det gott kat.

old lace and roses sa...

Hej
Hittade just hit och fick se din paj...den ser jättegod ut. Ska nog testa den i påsk :)
Krya på dig.

Sandra drömkaka sa...

Oh du har verkligen ett helt underbart hem, önskar jag hade det lika snyggt älskar den gammeldagsa lite shabby chic stilen. Helt underbar :)!

Pajen såg inte tokig ut den heller, jag är ett riktigt bakarfreak så ;)

Daniel sa...

Man vill riktigt skrubba sig rent efter man sett de tjusiga bilderna!

Katarina sa...

Tack för receptet på Limepaj. Gjorde den idag, den var helt underbar! Sååå god! Blev dock fundersam när jag tittade på det utskrivna receptet och socker stod med två gånger på fyllningen. Kollade bloggen, och såg att nu var det ändrat till mjöl. Så det blev rätt iaf. Kan verkligen rekommendera alla att göra den. Hur lätt som helst!
Glad påsk!

Anna sa...

Den ser fantastisk god ut! Är just nu på jakt efter bra recept till sommaren cafe!

Vacker och inspirerande blogg du har!