torsdag 26 mars 2009

Kan själv!

Bra karl reder sig själv, heter det ju...Jag skulle vilja byta ut karl mot bloggerska! För visst klarar man att ro iland de där halvtokiga inrednings-idéerna man har. Det krävs bara en skopa fantasi och en portion mod! Jaja, ibland med en gnutta hjälp av den där karlen som reder sig själv då…får jag väl tillägga. Men inte i detta fallet...för nu har jag alldeles själv tillverkat det som jag inte hittat på loppis, men sökt länge efter...nämligen en ko-tavla!
Herr Blanka trodde med bestämdhet att hustrun blivit spritt språngande galen när hon euforiskt började prata om ko-tavlor, och vägrade tvärt att beblanda sig med detta projekt. Herr Blanka är dock ett synnerligen bra exemplar av karl måste jag erkänna men då och då lägger han in sitt veto. Sist var det flugskåp som minsann inte skulle få komma innanför dessa dörrar…men vem vet, kanske Lilla Blanka reder sig själv i det fallet också. *hihi*
Här har vi den lilla svarta tavlan, uppmärkt med de traditionella ko-termerna, och shabby sliten, enligt traditionell Lilla Blanka-stil *hihi* Jag målade med griffeltavelfärg och använde en målarpenna, mycket praktiskt när man skall texta.
Min stora fina sukkerburk har fått sin plats på en av kökshyllorna och även en nyfunnen, cremevit terrin fick plats. Här fylld med färska kryddor.

När jag ändå var i farten blev det ytterligare en ko-tavla (24 cm x 34 cm), så om det är någon som känner som jag, att hjärtat klappar lite extra, för just ko-tavlor så är den till salu. 150 kr (inkl frakt inom Sverige).
-
Ha en fin dag tjejer, nu kommer våren igen!
Kram
Mia
Updated: I realize this needs some explanation in english :) These sign boards are very popular among shabby chic decorators. Originally they were kept above each cow in the cow stall, with info about the cow and the milking times.

78 kommentarer:

Fru Sirlig sa...

Själv är bäste dräng, eller hur;)?Fina blev dom också. Ibland ska man inte försöka övertala bara göra hihi. Fina bilder var det också.

Önskar dig en fortsatt bra dag

kram Heléne

Önskedrömmar i hvitt sa...

Hej!
ja ibland undrar man vad man skall ha karlarna till;) Jättefina bilder! Vad är det för blomma som än så länge bara har knoppar?
Kram Maria

White cotton grass sa...

Det var verkligen smart gjort!
Och vilket fint reslutat :)

kram helena

n o r d i n g å r d e n sa...

Underbart arrangemang som vanligt Fru Blanka!!! Mari.

Lantliga drömmar sa...

Så snyggt, och dina bilder är lika underbara som alltid! :)

Ha det gott!
Kram!

Anonym sa...

Hey Mia,

What exactly is a cow picture? I am confused about what you are talking about?

Kris

Hem och Lycka sa...

Underbar! Vad fin den blev! Jag har en äkta vara som maken är och hämtar just nu på posten, ska bli spännande att packa upp.

kram

Tulipa sa...

Fiffigt!

Och man får ju fixa det själv om ingen assistans uppstår!

Fast vid detta laget har man lärt sig att du är bra på det!

Härliga bilder!

Kram mariette

(Snickrar du på flugskåp nu då?*ler*)

MODERN COUNTRY sa...

Hei gode vennen!

ÅÅ så mye jeg har gått glipp av jo! Herlig besøk til Danmark, med to søte bloggervenner, fine saker, loppefunn, toalett og enda flere funn. En herlig blanding av alt som gjør livet så godt :)) Det var virkelig fine detaljer på ditt toalett, spesiellt den vakre utskårne kronelisten på skapet. Sååå vakker! Og kassen hos butik Sofie fyllt med fine urtetre, for et syn!! Ååå så deilig det skal bli med varmere vær, da kan vi endelig få tatt oss en tur innover i Sverige. Ja,og selvsagt skal jeg si ifra, så vi kanskje kan få møtes. Det har jeg ventet lenge på!

Nå står mannen og roper, fisken er klar. Du får ha det godt så lenge Mia, varmeste klemmer fra meg!!

Aina

OF SPRING AND SUMMER sa...

Hej! Vilken jättefin blog du har. Vackra fotografier och mycket att titta på. Jag har lagt till din blogg på min blogglista så att jag blir påmind om att forsätta titta. Kram Ingrid

Viveka i Bläckhornet sa...

Hej gumman!

Du är ju bara bäst! Klart att du fixar en snygg kotavla bara så där...vem annars :D

Och vilka gåvor du fått - vilken kärlek!

Såg också att ni hade haft en alldeles, alldeles underbar helg...och jag är inte alls avis *blink*. Nää... för det är ju mycket roligare att ligga här i en knölig,svettig säng, med högerfoten i högläge och knapra morfin som ger mig ett grymt illamående.Och veta att i början på maj KANSKE jag kan stödja på foten litegrann.
Tur att du piggar upp mig med dina härliga inlägg :)

Kramar Viveka

Unknown sa...

Vilken läcker kotavla och jättefina foton!! Ha det gott. Kram Lenita

purple area sa...

Jättefin kotavla och härliga foton. Ska erkänna att jag först inte riktigt fattade... vadå ko. Men nu förstår jag. Idéen har bara aldrig slagit mig.:)

Linda in AZ * sa...

*** So beautiful, fresh and clean! Thank you!!! Linda ***

rosenskära sa...

Tänk om min morbror Gösta hade vetat att de skitnerstänkta kotavlorna skulle bli eftertraktade inredningsdetaljer! Då hade han skrattat så att polisongerna hade hoppat!

Gården är såld för länge sedan och morbror minns bara det som hände för 50 år sen...

Visst känns det roligt med saker man själv har tillverkat, det är något visst med dem!

Lena

My Lovely Things sa...

Hej Vännen!!

Din kotavla är så fin..Verkligen super..Visst är det härligt när man fixar till det själv..

Så fin din sockerburk är..terrinen ljuvlig med..Det är så trevligt med örter..Tänkte svänga om blomsterlandet på lördag..Här behövs lite ny aväxter..
Ha en trivsam kväll.Här står brödbakning, och målning på schemat..
kram anna

My Lovely Things sa...

Hej Vännen!!

Din kotavla är så fin..Verkligen super..Visst är det härligt när man fixar till det själv..

Så fin din sockerburk är..terrinen ljuvlig med..Det är så trevligt med örter..Tänkte svänga om blomsterlandet på lördag..Här behövs lite ny aväxter..
Ha en trivsam kväll.Här står brödbakning, och målning på schemat..
kram anna

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Hei snille ! Så knalltøff ku tavlen ble !Tenk så herlig det er å lage noe man ønsker seg helt alene, her er jenta som kan !!!

Go`klem

♥ Pia... sa...

hej...och muuu på dej..höll på att säga ..en bra ko reder sej själv:)..men det menar jag inte riktigt..hihi..vilken fin kotavla..den var inte dum den..tänk vad mycket tips man får här i bloggvärlden och vad bra tips sen..det är bara det att jag glömmer bort det mesta lite för fort..tänker som så..detta ska jag komma ihåg och så..ja..så går en liten stund ..och vips så är det borta ..ur minnet:)..har ett minne som en koooo..so long och kram ..PIA

Vita små hjärtan sa...

Oj vilka fantastiskt fina bilder!!! Ha det gott!

Maria ( Idekroken ) sa...

Helt utrolig vakre bilder, og lure tips. Du er flink til å finne på ;)
Klem Maria fra Idekroken

Unknown sa...

Hejsan Vännen!
Jag vill gärna beställa en ko-tavla av dig!!! Hur gör jag? Kram Petra

Anneli sa...

Den blev ju superbra - visst kan man reda sig själv - helt klart...Jag brukar säga att det blir oftast bättre och det går mycket fortare när man gör det själv.... - Kan själv, sitter kvar länge...
Kram
Annelie

Mitt hvite hus sa...

Sukk... for noen flotte bilder... HerligO=)

Klemmer O=)

Unknown sa...

Va duktig du är!! Den pryder verkligen sin plats där på hyllan.

Kram kram Pia

Mamma C sa...

Härliga och fina bilder på din superfina kotavla
Kram Mamma C

Carole sa...

HHHmmmm I love the pictures too, but also wonder what "cow pictures" are????
Carole

Vit som snö sa...

Så härligt det är att titta in hos dej! Du får verkligen till allt till det bästa, underbara bilder!
Ko-tavlan kan jag inte tro att någon man skulle ha fixat bättre. Nej då, låt oss kvinnor stå för skapandet- det blir bäst då!
Kram Cilla

Lallis - liv och leverne sa...

Den fixade du ju til på ett kalas-fint sätt. SUpersnygg:)
kram Lallis

Snuttan sa...

Underbart du har det.. Mycket snyggt

Kram
Åsa

Våglyckan sa...

Riktigt fiffig och flink! Jättefin liten tavla som står som en fin detalj i bakgrunden.
Kram från mig
/Maria

Ett skönare liv sa...

Heej :)
hoppas allt är fint med dej!
så fina bilder som alltid!!
å visst kan du ;)

kramar nadja

Annas skattkammare sa...

Men vilken toppen idé!! Jag hade kunnatgöra det jag med, bara för att få en! Haqr letat som en galning! Men nu tändes hoppet när jag kanske kan få köpa en av en kompis.. =)
Så vackra bilder Mia! Ha en fin helg!
Kram /Anna

Annas skattkammare sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Marie sa...

Hej Mia!

Hihi, skrattade högt när jag såg din kommentar om plingande fågelburar så jag var tvungen att förklara mig för J.

Du är verkligen så himla fiffig, kotavlan blev ju kalasfin. Underbara bilder! Nu tycker jag absolut att du ska göra dig ett flugskåp också!! Ett flugskåp är jättebra att ha, hälsa N det ifrån mig, hihi.

Kramar Marie

Randi sa...

Jättefint arrangemang - du är super på det här!
Kram Randi

Ullis/Leva på landet sa...

Vilken bra idé att göra sin egen kotavla. Blev jätte fin.

Kramar Ullis

Annelie Persson sa...

jo men visst en bloggerska reder sej lika bra själv som en redig karl!!! det är du beviset på, det som gubbarna är bra till är när saker o ting behöver lite pumpade muskel armar för att bära tungt.
jättemysig tavla, bra jobbat!!
kram annelie

The Spirit of Abundance sa...

Ville bara säga hej!
Vilken fin blog du har och sá jätte vackra bilder!
Är själv en relativt ny bloggerska och har ännu en láng "väg att gá", fast det hjälper nog massor och är mycket inspirerande att besöka härliga bloggar :).

Ha det sá bra!

h. Nona

Jenny Oak Fae sa...

Precis vad jag själv planerar att tillverka faktiskt..!

: )

Blev ju superbra!

KRAM, Jenny

<3

~~*Pennyshouse*~~ sa...

Halloj på morgonkvisten.....

wow.....bra att Lilla blanka reder sig själv ibland...hihihi..men det visste jag ju redan..Sååå fint det blev!

Underbara gåvor du fått oxå!

Ha en underbar helg..det ska jag med ALLA barnen....= MYSPYS !

Kramizzz Nilla

~~*Pennyshouse*~~ sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anci sa...

Hej !

Jättefin ko-tavla ! Kvinnor kan, eller hur ?? Det är roligt att kunna ro iland (om man så säger) ett projekt som från början inte verkar helt lätt.

Hoppas att du får en skön fredag !

Kram

Pysselpalatset sa...

Jaha, så infaller då lugnet.. jämt när jag kommer in på din sida så börjar jag andas sakta. Och en ro faller sig på och jag läser och tittar och njuter... Du har en sann gåva... att arrangera och berätta... Som gamal bonddotter så blir jag full iskratt åt kotavlorna...Nu ska jag utan samvetskval "tjuva" din ide´ om värmeljus i små pressglas.. har flera för jag kan inte låta bli att köpa...Nu är det en vecka tills jag åker till Mallorca och möter våren...och då brukar man vara full av ideér när man kommer hem... Ha det så gott och tillvaratadej /Jeanette

Evas Paradis sa...

Meen vad duktig du är ... den ser ju precis ut som äkta vara!
Väldigt fint du arrangerat runt om också ... ljushållaren i pressglas är jättesöt.
Kram Eva

Sallys hus sa...

Hallå där!

Har redan vart innen hos Marie och konstaterat att ni haft en uuunderbar helg...
Ååå så mysigt. Skulle så gärna oxå kuska runt på de där loppisarna.
Din kotavla är ju helt underbar...du kan det där du!
Såå herr Blanka håller snart på och snickrar ett eget flugskåp.....(tror jag i alla fall)
Du får kalla det för något annat...ibland tror jag de slår bak ut bara för att de tycker att det heter fel sak....fniss...
Ha en helmysig helg!
Kraaaaaaaam Katarina

FEDERICA sa...

I love these pictures! They're so fresh!
Have a nice weekend!

MiaMaria sa...

Hej!

Vackert arrangerat och tavlan blev ju toppen...kan själv är ju underbart!!!

Må så gott denna helg!
MiaMaria

Lantliga drömmar sa...

Ha,ha min make brukar också knorra om att vissa saker inte kommer att omma över tröskeln men det brukar bli tvärt emot hi,hi. Nilla

Maria renoverar sa...

Hej!
Det blev ju kanonbra. Bra att du tog tag i det själv. Jättefint!
Ha en bra helg!
Kram MARIA
PS. Jag har en tävling på min blogg nu. Kika in om du vill. Ds

Stina sa...

Haha...Jaa, jag smyger också mellan kommentarerna. Men det blir ju så när man har så många inne hos sig. När man är lugn och fin så säger man något. Men du har ju så fint hemma med allt du gör så jag skulle få operera handen om jag skrev varje gång.:-D Puss och Kram
Kramis Stina

Nettan sa...

Hihi! Ja fin blev den i alla fall å det kan han väl inte säga annat herr Blanka??
Å din blogg är helt fantastiskt fin!!
Kram Nettan

På min gatan i stan sa...

Dom är ju för häftiga dom där kotavlorna! :)

ha en fin helg!


Kram!

Kathys Home sa...

Men så roligt med en kotavla, å så fin den blev...Ja tänk alla dessa idéer som ploppar opp...Den gör sig fint där på hyllan..Trevlig helg//kat

Gammalt o nytt 1:12 sa...

Det var verkligen otroligt smart gjort!
Jag säger alltid att en riktig kvinna reder sig själv...maken brukar hålla med..ler
Kram och ha en skön fredag/Irene

Liten Bod sa...

Visst kan vi själva! Så fin din kotavla ser ut, jag tycker den verkar helt genuin :) Bra idé med flera kryddor i en terrin, det måste nästan testas! Tyvärr lever de inte så länge hos mig, men är ju inte så dyra heller.... Kram, Tina

♥ Fyra årstider sa...

Imorgon ska jag till min pappas ladugård och leta kotavlor..så fint.
Kram Lotta

Rosenvit sa...

Bra kvinna reder sig själv! Snyggt jobbat. Ko-tavlan är kanonfin.
Gillar bilderna på kryddorna i skålen, något att apa efter tror jag bestämt.

Kram
Anna

Hannis sa...

Haha!
Du kan du!!
Men rackarns snyggt blev det!!
Förmodar att den redan är såld??
Annars är jag intresserad!

Så fint med terrinen!!

Ha en fin helg Vännen/
Kram Hannis

Jenny Oak Fae sa...

Jag har skoltavel-färg hemma, och kanske även nån skiva jag kan använda, så snart ska jag nog också göra en kotavla..!

Ha en LJUVLIG helg!

KRAM, Jenny

<3

marita blücher sa...

Hej Mia,
Så roligt att du tittade in och tusen tack för din rara kommentar. Så påhittig, händig och duktig du är - och visst är det härligt när man kan visa både för sig själv och sin omgivning att man KAN. Jag har också börjat snickra och greja själv i mycket större utsträckning än jag gjorde förr - otålig som jag är har jag inte ro att vänta på att mannen skall få lust att hjälpa till.
Önskar dig en underbar helg.
Varma kramar från Marita

Söta Prickar sa...

Herregud vilken underbar blogg!!
Så mycket vackert, fina bilder ojoj,helt kär i din blogg!
Kram Lotta

Ardisia sa...

Så är det, det man inte hittar får man tillverka själv :)Kotavlan blev jättesnygg!
Ha en bra lördag, kram Ardisia

LOPPISLIV sa...

Vad du är duktig Mia, som gjort en alldeles egen ko-tavla. Jag har precis köpt två stycken av Josse som har bloggen In my house. Längtar tills de kommer, de är så himla mysiga. På jobbet trodde de jag tappat förståndet när jag pratade om dessa tavlor på fika rasten. - Ska du ha dessa inomhus??? hahaha...skönt med bloggerskor som förstår ialla fall...Ha en fin helg. Kram Paula

Kjeruben sa...

WOW Så dyktig du er!
Og så skjønt det er på hylla di! Veldig fint :-D
Fortsatt fin helg!

LillaFlisan sa...

Men tänk att dessa ko-tavlor faktiskt är så himla vackra..... Du är väl en talang utan dess like som har öga för det udda och kan få det att bli så vackert..... Allt du rör vid blir ju bara så fint!

Terrinen var superfin!

Kram


Flisan

houseofchandeliers and vintage sa...

Hej igen
Du har en så ren och fin blogg, jag har nu tittat in här och njutit av allt det vackra igen.
Tygrosen och buken från USA är jättefina.
Och du inreder så jättefint.
Blev du något klokare på mitt svar om kameran.
Trevlig helg.
Vita Zara

Unknown sa...

Hej Mia!

Det var jättekul att träffa dig också!

Du jag glömde säga det till dig idag men jag kan ordna en kotavla till dig om du vill ha...? Påminn mig tills nästa gång vi ses så ska jag ta med en till dig! Vi får ta Dalsjöfors längre fram!Vi hörs.

Ha en fortsatt go helg, kram Pia

Anonym sa...

Hej Mia!

Roligt att få träffa dig! Fin blogg du har, så mysig!! Tack för besök och trevlig kommentar hos mig.

Ha en fortsatt skön helg nu.

Kram Annelie

Gårdsromantik sa...

Men vad du kan!

Blev ju perfekt.

Kram Maud

johanna sa...

Hej
Kotavlan var ju såååå fin!!!! Vad duktig du är! Vilken mysig tripp till danmark ni måste ha haft!! Rikke berätta att ni goa tjejer vart där förra veckan.Om ni ska iväg igen så hänger jag gärna med om jag får! Hade vart så roligt att åka med er.
Kraaaam

Två systrar sa...

Wow så fint!!
Vad snyggt du stylat det:-)
Hoppas allt är bra. Vi har inte varit så flitiga med våra kommentarer..det finns anledning:-)
Nu avslöjar vi vad det är för hemligt projekt vi slitit med de senaste veckorna:-) Välkomna in och kika:-)
Kram C&M

Anonym sa...

Nu har jag kollat lite mer på din otroligt fina blogg.Vilka bord du tillverkat, imponerad...vilken talang du har!! Var bara tvungen att säga det. Här kan jag kika in på små-stunder å inspireras och njuta, TACK!

Kram annelie

Maria renoverar sa...

Hej!
Kul att du ville vara med i min tävling.
Lycka till!!
Stor kram Maria

Thyrasgård sa...

Hej Mia,
så mysiga saker du visar! Här på Thyrasgård går vi i väntans tider - och undrar om den där fölungen kommer titta ut nu under veckan som beräknat...
Bamsekram från Kicki

C De-sign sa...

Fint...vad duktig du är! Underbara bilder ( som vanligt..!) att glädjas åt, tack! Ha en fin start på vårmånaden april! Kram fr C

Nettan sa...

Va kul att du kikade in till mig! Å va glad jag blev för din kommentar!..du är såklart hemskt välkommen tillbaks!;-)
Kram Nettan

paxbonum sa...

Det blev finfint!

MVH R-M