torsdag 12 mars 2009

Herr Blankas födelsedag - Mr Blankas birthday

Ja må han leva... Idag fyller Herr Blanka år, och det har just dukats upp till kalas. En smaskig chokladkaka har bakats och en fin julros, eller helleborus om man så vill, har inhandlats dagen till ära.

Jag tycker julrosen var lite roligare än en bunt tulpaner. Dessutom går
det att plantera ut den i trädgården så att man kan njuta av den ytterligare.

På tal om dukning så vill jag tipsa om en helt ny bok: Dukning efter säsong, av Catharina Lindeberg-Bernardsson. ICA Förlag. I boken presenteras 21 dukade bord, alla fantasifullt dekorerade med olika karaktärer. Allt ifrån en enkel fika i trädgården till en bröllopsmiddag. Den här inspirerande boken med jättefina bilder i vackra miljöer bjuder på många fina tips och ideér för att skapa unika och fantasifulla dukningar.

Jag har ju berättat om vilken underbar vår vi har haft här i västsverige...hmm, idag kom bakslag nummer 1.
Det snöar (!) Jag hörde någon som sa att det skall vara tre bakslag innan våren kommer för att stanna...så det är väl bara att invänta nmmer två och nummer tre då *hihi*
Kram
Mia

65 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken underbar blogg du har och vet du vad? Jag följer nu din blogg! :-) Kanske du vill göra detsamma? Många härlig vårkramar Benita

Anonym sa...

Vilken underbar blogg du har och vet du vad? Jag följer nu din blogg! :-) Kanske du vill göra detsamma? Många härlig vårkramar Benita

Anonym sa...

Jag vet här snöar det också. Så min vintergäck som var så fin igår fryser nog idag. Vilken trevlig bok du rekommenderar, den måste jag köpa och eftersom jag jobbar på bibliotek tänker jag köpa in en till låntagarna också. Tack för tipset.
I morgon är nog snön borta eller tror du inte?
Ha det gott!
Stenlycka

My Lovely Things sa...

Hej Vännen!!
Gratta mannen!!
Så smaskigt medchoklad kaka..det gillar nog alla män..
Min man har stått ute och kapat ved i snöoväder..hua..vilket väder sa han..

Vilken trevlig duknings bok..

Så trivsamt med grönsaksdukningen..
ha det så gott..
kram anna

Unknown sa...

Vilken smaskig kaka det där ser ut o va! Tack för boktipset! Hoppas ni har haft en bra födelsedag! Ha det gott. Kram Lenita

faire un songe sa...

Grattis på årsdagen
Greetz Hett Holland

Anonym sa...

Hi Mia,

Very beautifully set table. Happy Birthday to Mr. Blanka. May he have many more.

We too have a setback to our already springlike weather here in Texas, USA. A very rainy and cold day here since yesterday with lots of rain until Saturday. Rain is much needed as we are 6" below the normal rainfall here...so rain is good.

Have a happy day!

Kris

Anneli sa...

Hmmm - tycker det har varit ganska många bakslag nu, men det är väl inte så mycket att göra åt, det är väl bara att vänta och se glad ut ändå fst man skriker VÅR!
Jättefint har du dukat - har tre födelsedagr nu i mars så det är bara att börja plannera...
Kram
Annelie

Jessica sa...

oj vilka underbara bilderoch chockladtårtan ser jätte god ut

Rhodin sa...

Lycka till i våran tävling och grattis på karlen din. Hoppas det blir en härlig födelsedag för han. Kram Terese

Rumour has it sa...

Many congratulations to Mr. Blanka and best wishes! :)

Casa Loda sa...

Grattis till Herr Blanka! Oh va go tårtan ser ut!
Håller med dig om bakslaget, var ju strålande sol på förmiddagen och sen bara vräker snön ner, usch.
Ni får ha det så bra!
/Annika

mysiga heestrand sa...

Härliga bilder.
Ja, man tror knappt det är sant med all snön idag när det var vår igår.
Grattis till Herr Blanka
Tårtan ser jättegod o smaskig ut
Grattis till herr Blanka

My home is my Castle sa...

Masse gratulasjoner til mannen din :))

Nyydelig bilder du viser, somd ;) alltid..
Kos dere og ha en fin kveld.

Klem,Kari

Elisabet sa...

Hi Hi..Herr Tildes Trädgård fyller oxå år idag.Han har kompisbesök nu, jag får väl träda in snart med kaffe o tårta åt dom,
du en sån underbar bild på snödropparna i ditt förra inlägg.
Kram "Tilde"

Siren sa...

Kaka så rålekker ut, jeg fikk rett og slett lyst på den! :) Sjeldent vakkert duket bord, dine bilder er bare helt fantastiske! :)

Tulipa sa...

hej!

Grattis till firaren!

Boken ser väldigt fin ut och verkar innehålla annorlunda och kreativa lösningar på dukningar!
Får nog titta närmre på den!

ha det bra!

Kram Mariette

Marie sa...

Hipp, Hipp, Hurra på N:s födelsedag! Gratulera honom från mig och J. Chokladkakan ser väldans god ut och vad fint du har dukat.
Kul med en ny bok, ser ut att vara riktigt fina och inspirerande bilder!
Här snöar det också för fullt, fy vad man blir trött på detta trista väder, jag vill bara ha VÅR!

Ha en trevlig kväll!
Kram Marie

Ps. Mail!!!!!

Marina sa...

Fin julros och kakan ser god ut. V Ilken trevlig bok, måste försöka få tag i den. Här snöar det nu!

Mitt hvite hus sa...

Grattis til mannenO=)

Utrolig vakre bilder.....nyter de O=)

Linneas Hjärtefröjd sa...

mmm så gott de ser ut :)
hoppas ni har en trevlig kalas kväll!! blir sugen på den boken..
ja snö.... finns inga ord.,.
vår räcker..

ha de underbart!
kram linnea

Ullis/Leva på landet sa...

Grattis till maken. Så härligt det ser ut med chokladtårtan och julrosen. Tur att man kan njuta av bilden och slippa känna suget *s*. Kul med lite boktips.

Kramar Ullis

Marie sa...

Jo, jag fick ditt mail! Fick du mitt svarsmail då?
Hihi, blir jobbigt om vi ska hålla på så här varje gång vi har mailat!!!!!!

Kram

mimmuli sa...

Min själ kom hit och vilade ett tag...dina bilder är så fina<3 tack

purple area sa...

Härliga bilder, ser både inbjudande och fint ut. Tack för tipset med boken, ska kolla in den!

Viola sa...

Grattis hos er och grattis hos oss, vi har precis avslutat middagen, tacos var beställda och prinsesstårta, yngsta sonen har fyllt 22 idag, han blev lite skämsig över att mamsen hade skrivit om honom idag på bloggen...hoppas ni har haft det trevligt och gratta, kram

Mamma C sa...

Grattis, såg detta boktips på en anna blogg. Vilka fantastiska arrangemang det fanns.
Kram Mamma C

Tvert-om-tanten sa...

Gratulerer til herr Blanka! Kaken ser god ut, mmmm...
Her laver snøen ned også...
Boken ser spennende ut!

n o r d i n g å r d e n sa...

Nej men har den äran Herr Blanka! Till både födelsdag och till en sådan finessfull fru!!

Så vackert du har dekorerat Mia, vilken bord, vilken tårta och så snyggt med julrosen i den trälådan, så fint, såsom de nya bilderna i överkanten!!! Mari.

n o r d i n g å r d e n sa...

...glömde ju säga, tack för boktipset, jag älskar att duka och dekorera! Fast det gör vi nog alla i denna blogg-genre: ) så det var ett bra tips!

Marie sa...

Bara jag igen, hihi. Nu har du förhoppningsvis mail från mig igen!!!!!!

Maria renoverar sa...

Hej!
Vilken härlig födelsedag ni verkar ha haft.
Kan trösta dig med att det även snöar i Karlstad...
;-)
Ha en bra helg!
Hälsn MARIA

Skomakartummen sa...

Hipp hipp hurra för mannen i dag. Vad smarrig det ser ut. Ja.. här är det bakslag av det värsta, det snöar och slaskar. Våren jag längtar efter dig! Ha en bra helg kram sari

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Grattis Herr Blanka!
Vad fint det är på bordet med läskande chokladkaka och helleborusen!
Boken blev jag nyfiken på.
Må så gott!
Trevlig helg önskar jag er!
kram
nina

Inspiration i vitt sa...

Hej, vad glad din man kan vara som har en sån omtänksam fru, som gör så fint till han och bakar en sån god och vacker kaka.
Vad finns i paketet må tro?? hihi

Den boken har jag inte sett nån gång men skulle gilla den mycket. Det är så roligt att duka vackert och speciellt när någogon fyller år och att sen duka lite otraditionellt är ju ännu roligare.
Tack för tipset och ha en härlig helg.
Kramar till dig vännen.
/Ingela.

Annas skattkammare sa...

ja visst är det bedrövligt att det snöar så.. det slutar inte!

Men så vackert du pyntat Mia, tårtan ser ju så smarrig ut och allt är så snyggt, så genomtänkt.. bara älskar alla dina vackra detaljer!
Grattis till Herr Blanka!
Kram /Anna

vosgesparis sa...

just a quick visit to let you know I was here....gotta run, i have so much to catch up ;)

Evas Paradis sa...

Grattis Herr Blanka på födelsedagen!
Kokos på kakan eller? Ser verkligen smarrig ut ... mums :-)
Vilken jättefin bok ... tack för tipset!
Kram Eva

Bitte sa...

Vad smarrig kakan ser ut som du bakat till Herr Blanka och vilken vacker julros! Dessutom ser allt på bilden jättefint ut... :-).

Vad konstigt att ni fått snö som nästan verkade ha fått vår! Vi som hade snöstorm här hela förra veckan hade riktigt vårväder idag med strålande sol. Nåja... snödrivorna finns ju fortfarande kvar förstås... :-).

Kram
Beatrice

Little Old Cottage sa...

So nice pictures an a really nice table.

Happy Birthday to Mr. Blanka.

Yvette

Lina sa...

Mmm så gott det ser ut! Ha en riktigt fin helg!!

Rummet för välbefinnande sa...

Åhh, nu är jag här igen - och jag upptäcker att när jag scrollar runt här så infinner det sig en så härligt, varm go känsla i magen. Vilken fin början på en fredag :-)
Jag är ju så stormförtjust i Gúa, hennes magiska ord och vackra bilder så läser jag att ni känner varandra. Det kan jag förstå *ler*
Du går inte av för hackor du heller "fniss"
Det är så skönt att komma in på en blogg där det är så mycket värme.

Grattis till mannen som får en så smaskig chokladkaka och en bedårande helleborus.

Önskar dig en riktigt fin helg!
Kram Mia

H elle K sa...

Hei god morgen, så nydelig du hadde gjordt det for mannen, lekre bilder som alltid. Ha en fin helg. Kristin

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Her Blanka måste vara en alldeles förträfflig man , för han och jag har födelsedag samma dag !!
Grattis mannen !!
Finns det ngn tårta kvar , den ser ju så god ut !! Här åt vi frukttårta .
Trevlig helg !
Kraam /Loppan

Fridas gård sa...

Då var det grattis till Herr Blanka - hoppas ni hade en mysig dag/kväll i går!!
kram Therese

LillaFlisan sa...

Visst blir man förtvivlad över allt detta snöande!!!

Tur att man undertiden kan låta sig inspireras och glädjas åt vackra bilder i både böcker och bloggar.....

Stort grattis till Herr Blanka, den där chokladkakan ser otroligt smarrig ut och julrosen är bedårande...

Önskar dig en trevlig helg och förhoppningsvis lite vårsol som smälter bort snön också!!!

Kram


Flisan

P.s. Idag visar jag bilder på mitt hörnskrivbord!!!

Fru Sirlig sa...

Hejsan!

Grattis till herr Blanka. så fint du gjort till honom. Boken ser också väldigt inspirerande ut och jag älskar att duka fint, så tack för tipset. Ha en skön helg, här har också snöat i veckan:(

Kram Heléne

Annas Vita Hjärtan sa...

Stort grattis till Herr Blanka i efterskott! Jisses så fint han fick det, kakan ser underbar ut. Säger den chokladberoende..hihi

Ha det så mysigt i helgen!

Kram Anna

Stina sa...

Hej!

Vilken fin blogg du har...brukar kika in här ibland men har aldrig gett mig tillkänna, du har funnits med på min favolista en längre tid :))

Du visar alltid så fina bilder blir riktigt avis...jag tycker det är så svårt att fota...har aldrig varit speciellt intresserad, men har nu köpt min första egna kamera och kan nog kalla mig nybörjare *fniss*

Ha en skön helg/ Stina

Växthusmadam sa...

Hoppas Herr Blanka blir glad! Det ser jättemysigt ut!
Trevlig helg önskar Växthusmadam

Unknown sa...

Grattis till herr Blanka i efterskott! Ja inte klokt med snön...suck

Ha en go helg, kram Pia

Lallis - liv och leverne sa...

Grattis till mannen:)
Och ha en skön helg:)
Kram Lallis

Vit Spets sa...

Våren får vi vänta med ett bra tag till - visst det har blivit varmare & långkalsongerna är i garderoben men vi har masssssor av snö kvar =)

Den där boken verkar vara alldeles underbar - måste nog kika efter en sådan!
Önskar dig en härlig Söndag!
Kramis från mig
//Siv

Maria ( Idekroken ) sa...

Å jeg fant deg igjen. Hadde fått sletta hele lista mi her, Men nå fant jeg deg. :)
Såå fine bilder du viser ;) Helt nydelige!

Klem Maria fra Idekroken

Laila sa...

Heldige Hr. Blanka som får sjokoladekake, og juleroser er jo bare nydelige.
Mye fint og se hos deg og skjærefjøla (som vi sier) var du virkelig heldig med.
Ha en fortsatt fin søndag

"M" sa...

Hej å tack för du tittade in, jag ser du gjort om din "banner" eller va det heter...fint....den där kakan serinte dum ut.....kram

Jes/Vita villa vila sa...

Grattis herr Blanka - din fru är outstanding på mys & vackra bilder!

Kram Jes ♥

Vitt och nött sa...

Hej!
va kul att du kommenterade hos mej, då hittade ja ju hit! vilken härlig blogg! får ja länka?

grattis till maken din! ååh va god tårtan såg ut å va, MUMS!

vilken fin bok, det är ju så kul å duka fint! kanske får hamna hemma hos mej me :)

ha en skön kväll!
kram ellen

Vita små hjärtan sa...

Men så fina bilder!!!! Kram

angelhairs.blogspot.com sa...

Hej! Idag känns det som våren kommit tillbaka igen iaf!!
Kram Jeanette

angelhairs.blogspot.com sa...

Hej! Idag känns det som våren kommit tillbaka igen iaf!!
Kram Jeanette

houseofchandeliers and vintage sa...

Hej
Du har en väldigt vacker blogg.
Väldigt fina bilder tar du dem själv?
Hur får man sina krukor att bli så där fina och patinerade, de du har här i bloggen.
Det har varit ett nöje att titta in här.
Vänliga hälsningar Zara.

Annika Christensen sa...

Vilken födesledags dukning!!
Den boken hade nog varit något för mig också.
Ha det gott
Annika

irma´s uthus sa...

älllssskar din blogg, fniss!
kram irene

Barbara Jean sa...

I have just scrolled through this whole first part of your blog, and have so enjoyed the photos. Not only the dreamy content, but the style of the photography.

A pleasant and peaceful place to be.
Blessings and thanks,
Barbara Jean