tisdag 13 november 2012

Adventskaka med glasyr ~ Advent cake with frosting

Tack för uppmuntran och stöd i fråga om min kamp mot skänken ;-)
Jag förlorade första ronden och ligger under på andra känns det som. Betsen slår fortfarande (!) igenom, trots frenetiskt slipande och trots att jag målat med grundfärg som innehåller kvistlack...Vår tillfrågade målar-guru sa att det kan behövas två lager grundfärg, så jag har fortfarande hopp om att få en isblå skänk :-)

För att ge skänken lite tid att lugna ner sig, så tog jag en skogspromenad och sedan gick jag hem och bakade en kaka.


Den är väldigt lätt att baka. Jag har använt vanlig sockerkakssmet som jag kryddade med lite pepparkakskryddor. Enklast är att använda kryddblandningen "Pepparkakskryddor" (finns på kryddhyllan i mataffären), eller så tillsätter man lite kanel, ingefära och kardemumma.

Lite glasyr av florsocker och vatten ringlades över kakan och sist pudrade jag med lite florsocker.

Ha det gott, vi syns kanske i morgon!
Kram
Mia
-

21 kommentarer:

Tinas bo sa...

Mmmm kakan ser ju bara sååå läcker ut.. :0)

Ja du målning av gamla möbler kan ibland få en att riva ut håret...
Hade ett liknande problem.
Jag gjorde och som du skriver, grundade jag den 2 gånger...
och se, det fungerade..
Håller tummarna för dig! :)

Kram Tina

Lantligt i Smultronbacken sa...

Mmm, vad smarrigt.
Passa på att vara med i min utlottning, där finns mer pepparkakskryddor;)

Kram Teres

Annas skattkammare sa...

Mums vad god den ser ut!!
Hejar på dig och hoppas skänken förlorar!
Kram Anna

Anonym sa...

Mmmmm....dette så riktig så godt ut:)
Herlig form på kaken også:)
Flink du er:)
Fortsatt herlig kveld
Klem Merete

Unknown sa...

Åh mumsigt"

Prova att använda oljebaserad spärrgrund färg,
Brukar funka!
Kram

Geli sa...

Hello Mia! Your cake looks very delicious! Have a nice evening! Bisou, Geli

Tulla and Catie sa...

That looks so yummy... Wonderful photos!
Yours Barbara

Vida sa...

ang skänken håller jag tummar och tår att du ska få den som du vill..förstår att du inte kommer att ge dej i första taget;))

mums så god kakan ser ut;))

Vidaivintermörkerkram

Rummet för välbefinnande sa...

De här bilderna är såååå fina! Det vattnas i munnen på mig ska du veta. Kan nästan känna doften till och med. Du imponerar på mig hela tiden Mia.
Du målar och du bakar och du gör marmelad och du tar makalösa kort..... Också är du en fantastiskt fin vän <3
Kram och lycka till med skänken nu. Det kommer att bli kanonbra!

Madame Suédoise - Mitt franska lantliv sa...

Miam miam säger jag och förtränger den där dieten jag borde göra innan jul.. Kakan ser ju jättegod ut!!!
Bon courage med skänken!

Sweet Passion sa...

Så fint de blev,har oxå samma form.blir så vackert och speciellt med glasyr och så klart är bilden underbar

Annica Östlund sa...

Vi har målat våra väggar och tak i köket med två lager kvistlack, två lager grundfärg och tre lager vit färg. Tog tre veckor så började kvistarna gulna. Då var vi inte glada, nu har vi lärt oss att blunda för dem. Så att måla kan ta på krafterna :)
Kakan ser gudomligt god ut och julig :)
Kram och lycka till med skänken!

Reserl sa...

Hello Mia,
hat looks very yummy.
Have a nice day.
Greetings from bavaria from Tatjana

Graadskan sa...

Åh, vilken fin kaka! Har en likadan rosform hemma, ska nog använda den idag... ;)

Kämpa på med skänken! Den kommer bli grymt snygg!!

Kram Camilla

C h a r m i g t L a n t l i g t sa...

Hejsan!

Jisses vad den såg god ut, tack för tipset.
jättefin kniv med vackra detaljer på.
Ha en bra dag
Kram Sanna

Emel Sevren Pınar sa...

Great! Can you share the recipe?

Mys och hemtrevnad sa...

mmmmmmmmmm ser gott ut! kramis semlan

Stenmur & Gärdsgård sa...

Ser riktigt god ut!!!

Stor kram Malin

Fia sa...

Vilken fin kaka, blir sugen på att köpa en sån där form o sätta igång direkt ♥ Onsdagskram till dig!!/ Fia

yanmaneee sa...

lebron james shoes
supreme hoodie
kd 12
birkin bag
curry shoes
off white
off white jordan 1
yeezy
bape
stone island jacket

shaddaez sa...

visit this web-site cheap wigs,cheap wigs,Lace Wigs,wigs online,wigs for women,hair pieces for women,cheap wigs,Lace Wigs,human hair wigs go to this website