lördag 30 januari 2010

Surdegsbröd ~ sourdough bread

För ett par dagar sedan gjorde jag en surdegsgrund. Något som jag fram till för en vecka sedan inte hade hört talas om, än mindre visste hur man gjorde. I alla fall, den här surdegsgrunden har jag pysslat om nu i veckan, den har matats och vuxit och liksom fått liv... och idag bakade jag ett bröd av den.
Det var helt otroligt enkelt... inget knådande, inget vanligt "bakande", bara en himla massa jäsande (och vikande)!

Bröden placerades i en väldigt het ugn, på stenskivor. Efter 30 minuters gräddande hade de en innertemperatur på 96 grader och då skulle de vara klara, och de var de! En seg, knaprig yta, och luftigt och saftigt på insidan. Sånt här bröd får det definitivt bli igen!

Det här plötsliga intresset för surdegsbröd började när jag snubblade in på Martins fantastiska blogg om surdegsbröd. Jag läste hans blogg som en besatt, och åkte på inköpsrundor för att inhandla diverse plastlådor, brödtermometer, bakkorgar och degskrapor.
Både vetesurdegsgrund och rågsurdegsgrund sattes på tillväxt och idag trodde jag inte mina ögon (och gom) när jag insåg att vanligt vatten, mjöl och salt kunde förvandlats till nåt så här gott!

En hörna av gamla köket. Det skall bli skönt att få bort de gula, släta luckorna och laminatbänkskivan (och allt annat för den delen, haha) nu när vi river ut köket och sätter in nytt.
Kram och ha en fortsatt fin helg!
Kram
Mia
-Y

60 kommentarer:

Domus Dulcis Domus sa...

Så gott det såg ut! Jag har aldrig provat på att baka surdegsbröd men det kanske man skulle göra. Åh jag som först tänke vilken fin hörna hon har där i köket, tills jag läste dina egna ord.... förstår att du vill byta ut skåpen och skivorna, men du har ju ändå lyckat göra något vackert av din hörna!!
Kram och tack för inspirationen

Rummet för välbefinnande sa...

Men oj vilken respons du fick från min mage här.....
Den kurrar och knorrar som bara den *ler*
Det ser riktigt gott ut och jag kan tro att du ligger på kraftig plussida nu!
Nu ska vi sätta oss och ha tjejmys jag och Linn. Det är grejer det!
Kram kram Mia

Hem och Harmoni Marie sa...

Jag har aldrig provat surdegsbröd för jag har tyckt att det verkat komplicerat.
Men nu får jag kanske tänka om när du får det att låta ganska enkelt...

Ha en fortsatt skön helg du också! Kram Marie

cat sa...

Välkommen in i gänget bland oss surdegsälskare!
Kramis
Catarina

Linnéa sa...

Hej!

Jag vet inte hur gammalt ditt gamla kök är, men jag kan passa på att tipsa om denna efterlysning: http://www.folkbladet.nu/?p=164316

Vit som snö sa...

Jag äter gärna surdegsbröd men är nog liiite för lat för att baka det... Får ta mej en funderare, kanske inte jobbigt som man trott!
Kram Cilla

Marina Mott sa...

Your kitchen is wonderful!! Are you going to change it? This bread is fantastic!! I almost could smell it!!
Your blog is really great!! Thank you for share such beautiful things!!
Have a nice weekend!!!

Home No.1 sa...

Hej=) min gubbe har bakat surdegsbröd väldigt länge och vi älskar det!!!
ha en fin helg! Kram Annica.

Fru Ekeby sa...

Hejsan svejsan!
Såå otroligt fiiina bilder!
Jag är oxå för lat för att baka sur degs bröd. Men det smakar mummsigt!
Ja visst är det trevligt med ett nytt kök! Vårat är klart nu efter ett år!
Trevlig helg önskar fru Ekeby!

Lisas torp sa...

Grattis till det goda brödet och en nyupptäckt! Det är så kul att surdegsbrödet har blivit så populärt! Själv är jag uppvuxen med sånt bröd, min mormor hade alltid en liten "klutt" deg sparad i kylen - åh vilket bröd hon bakade!
Dina bröd ser ju helt fantastiskta ut!
Kram
Lisa

n o r d i n g å r d e n sa...

Men oj, du har ju et jätetfint kök redan i dag, var ska detta sluta: ) snygg klocka också! laminatskiva ja... det har jag med, dem är jag inte så förtjust i...men vilka surdegsbröd du bakat, proffsigt, och lika proffsigt fotat, blev sugen nu!! Mari.

butiksofie sa...

The bread looks absolutly delicious!!!best regards from germany, Anja (Sofies Haus)

Hanna sa...

Vad gott det såg ut!
Jag har fått en surdeg 'Herman' av en granne, som står och bubblar på köksbänken nu... ska bli spännande att baka och äta brödet sen :)

Jag tyckte det såg jättefint ut i köket!

Ha en skön lördagkväll!
Kram Hanna

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Va spännande det låter med surdegen. Har själv börjat baka mer nu och tycker att det är jättekul. Har inte vågat mig på dessa surdegar....Ska kolla Martins sida som du skriver.
Jag tyckte att ditt kök såg mysigt ut!
Hälsningar från norr
Carin

♥ Pia... sa...

Aahhh det där är något som jag oxå ramlat in på nu..stött på flera gånger på en vecka !!..en av mina arbetskamrater hade bakat under förra helgen och jag blev såå inspirerad ..ska bestämt baka jag med..kräver bara lite planering förstår jag..:)..och just den länken du tipsar om plus några till har jag lusläst nu för att se om och hur man gör..Vackra bilder du bjuder på .. och vad härligt att få nytt kök..kommer bli läckert förstår ja:)...ha en skön lördagskväll..kram..Pia

Hulda sa...

Dette så fantastisk godt ut! Jeg er blitt så inspirert på slike brød jeg også, kjøpte en melblanding i helga, med surdeigsbrød. Blir spennende å se om de blir gode. Herlige foto som alltid fra deg! Skjønne hyller på kjøkkenet. Vakre detaljer fra brødene der de ligger på rist. Det er noe spesielt med slike "rustikke" brød, de blir så dekorative på en måte. :)

Vintage House sa...

Visst är det gott har en kompis som är helt besatt av att baka surdegsbröd så jag frågade om hon kunde gör till mig oxå så hon gjorde 4 limpor till mig och de är så goda:) ska bli superkul att se ditt nya kök ha en mysig lördag kväll och söndag kram kram sandra

Marie - Systrarna sa...

Å så gott det såg ut! Skulle passa mkt bra till mitt glas med vin nu! Ropade genast till min man att komma och titta (det är han som bakar här i huset) hoppas han blir lite inspirerad...
Ha det gott! /Marie

Ullis/Leva på landet sa...

Så gott det såg ut. Har provat det en gång men det var super längesedan. Kanske något att prova igen. Vi ska också planera att göra om vårt kök. Vad blir det för luckor hemma hos er sedan? Behöver lite tips inför vår renovering.

Kram Ullis

Draffin Bears sa...

Your sourdough bread looks delicious.
Also love your little grape hyacinths, they are such pretty flowers.
Good luck with the renovation to your kitchen

Happy weekend
Hugs
Carolyn

Änglarnas hus sa...

Hallojsan Mia!!

Det riktigt vattnas i munnen när jag ser brödet..:)
Låter som en spännande "resa" att lära sig att baka surdegsbröd.
Jag har som sagt aldrig provat på det, men jag har blivit bjuden på ett nybakat surdegsbröd..och mumma ..det var gott!

Det skall bli spännande att få följa ert köksprojekt!!

Ha det gottis goa du!!

Kram Sanne

DustyLu sa...

I love your blog. You are so creative..I look forward to your post! lulu

Anette sa...

Ja detta bröd såg ju riktigt gott ut. SURdegsbröd låter ju inte gott egentligen =) Ska kolla in bloggen med dessa recept nu med en gång.
Njut av din söndag, här ska vi ha skidtävling idag

Kramar @nette

Gela sa...

Vad gott det ser ut. Jag kanske skulle starta upp en sådan deg idag. Vi får se. Ha det så bra/Gela

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Jag tycker det här låter väldigt gott, är väl ingen större bagare, men det verkar ganska enkelt. När man skaffat alla saker. Ska titta in på Martins blogg.
Må så gott
Kramar
AnnaMaria

Anonym sa...

Det ser riktigt gott ut! Har ätit surdegsbröd men aldrig bakat det.

Ska genast kika in i Martins blogg!

Hemtrevligt kök du har blir spännande att se nya köksprojektet så småningom.

Ha en fin söndag!

Kram Renate

Patricia sa...

Hi Mia,

Your bread looks delishes to me!!
Some swedish recipes I would love to try...it's so diferent then here in Holland!!

Love your kitchen, love the many consoles and the way how you decorate it!!

Love Patricia

Mamma C sa...

Visst är det fantastisk med surdeg. Brödet är och blir så himla gott. Jag har min surdegsbunke står i kylskåpet. Men för tillfället är den slut.
Kram Mamma C

Bibbi sa...

Åh!Det såg gott ut! Har aldrig provat baka surdegsbröd än...men nu kanske även jag vågar. Det låter ju lätt på din beskrivning...

Kram

Bibbi sa...

Åh!Det såg gott ut! Har aldrig provat baka surdegsbröd än...men nu kanske även jag vågar. Det låter ju lätt på din beskrivning...

Kram

blomsterboden i skanör marie sa...

Ser verkligen gott ut, kan man få receptet?? Spännande tid du har framför dig med nytt kök å allt.

ha en toppen söndag!!
Kramkram marie

Körsbärshöjden sa...

Vilka härliga foton och brödet....hur gott lät inte det ..lät ju enkelt också..men stenskivor? har du köpt det? och i så fall var

Ha en fin söndag
Eva

Anonym sa...

Wooow vilken fantastisk bröddoft som spred sig i mitt iskalla Österlenhus! Bilderna är också mums!!

Agneta

Ängladröm sa...

Hej, log för mig själv när jag såg din del av köket. Vi har oxå gula släta luckor, några nyanser ljusare bara. Laminat skiva och likadan panel. Lådhandtagen som du har har vi oxå. Nu till något fräckare, ska ni ha kvar lådhandtagen till nya köket?? Om ni inte tänker ha dem kvar...skulle du kunna tänka dig sälja några till mig? Vi ska nämligen ha kvar våra, men kommer sakna 2-3 stycken i det nya köket.Kram Catharina

Unknown sa...

Hej min lilla blanka,

Länge sen sist! Dåligt av mig att inte hålla mig mer uppdaterad.
Men nu är jag inom en sväng.

Så mycket gott du bakat. Jag beundrar alla som kan konsten att få till goda bröd och läckra kakor.
Är inget kakmonster men älskar bröd....
Har försökt massor av gånger men det är precis som degen känner på sig att jag inte är någon hejare på det här, och så blir det inget bra.

Men det finns ju massor av gott bröd att köpa som tur är.

Så roligt att Du skall få ett nytt kök. Skall bli spännande att följa det projektet.
Kommer säkert att bli hur fint som helst. Blir det vitt????

Har mejlat med Lotten och sett att du skall på besök....
Jag skall dit den 25 februari, är du där då????

Hoppas att vi ses snart.

Kramsiar Jeanette

Deko-Impressionen sa...

Hi Mia.

I just don't understand what you are writing. But your pictures are amazing.

Have a nice day.
Katharina

Vita Falkens Lantliv sa...

så fint kök du har!!!
Verkar spännande med brödet, ser väldigt gott ut!!
Ha en skön söndag Kram Susanne

Anci sa...

Åh, vad hungrig jag blir ! Du inspirerar du också. Jag vill baka och kanske blir det surdegsbröd...

Kram
Anci

Mitt hvite hus sa...

MMmm dette så virkleig godt ut... venter på at middagen skal bli klar... så nå ble jeg sulten..

nydelige bilder...*
Klem Kerstin

Sally och jag sa...

Allt låter så lätt när du beskriver det. Jag ska nog äntligen våga göra ett bak av den där surdegsbiten jag har liggande i frysen nu...
Tack för inspirationen!
//Sally och jag

MODERN COUNTRY sa...

Heeey gode venn!!

Ojoj, så mye GODT jeg har misset siden sist, du er fantastisk flink til og bake!! Du skulle virkelig ha tatt deg en tur hit og lært meg litt opp. Jeg ELSKER gjærbakst, og det finnes ikke noe deiligere enn hjemmebakt brød. Nei virkelig ikke. Duften, det og lage noe som flere enn seg selv vil sette pris på, og bare den varmen og stemningen som blir til når man holder på, det er herlig!!! :))
Det jeg behøver bare er en fin kjøkkenmaskin som takler og holde på med større deiger. Mine hender orker ikke så mye, for jeg sliter med dårlige ledd. Så en sånn fin maskin står høyt oppe på listen.

Så fint du arrangerer det alltid Mia, jeg trives så godt her inne. Og jeg blir alltid Inspirert til og fikse hjemme selv.

Håper din weekend var bra! Har du gjordt noe gøy?? Annet enn og bake? ;) Vet du, jeg er ny eier av ett nytt kamera!! JUHU!! Endelig..Kan nesten ikke vente med og begynne og knipse. Det eneste som manglet var batteriladeren, den glemte selgeren og sende med oss. Skal ringe i morgen og håper virkelig vi får den innen ett par dager så jeg kan begynne.

Ønsker deg en ny topp uke, sender deg straks mail!

Varme klemmer, Aina

Monica, blogg Betongkrukan sa...

Oj vad gott det ser ut! Måste nog tipsa min sambo om den bloggen för han pratar hela tiden om att han vill baka surdegsbröd, men han har inte ännu kommit till skott!

Tack för tipset!
Hälsningar monica

Anonym sa...

Hey guys,
Testing around to see if this R4 browser works... Love the banners, btw!

(Posted using [url=http://www.leetboss.com/video-games/r4i-r4-sdhc-nintendo-ds]R4i[/url] i NDS running R4 DS NetServ)

Vita små hjärtan sa...

Hej!
Så gott och härligt det brödet såg ut!!!! Du har ju så fina bilder så det såg extra gott ut :) Kände nästan doften av nybakat ända hit!
Kram Agnetha

Norregård sa...

Åhh, vad det ser gott ut!!
Du är en riktig bakerska;o)
Så fina bilder du tar oxå en njutning för ögat!!
Ha det gott!

Kram Kram Malin

Jes/Vita villa vila sa...

Hej Mia,

Å det ser verkligen underbart gott ut! Mums!

Hoppas du får en jättefin vecka!

Kram Jes ♥

Marie sa...

Brödet ser verkligen jättegott ut Mia! Nu när jag tänker efter så tror jag att min brors kompis har en blogg som handlar om just surdegsbröd, ska kolla upp det med honom.

Spännande med köket!!!!

Ha en bra vecka, lät som att den kommer att bli intensiv! Svarar på ditt mail imorgon, nu är det dags att sova!

Kramar Marie

Inspiration i vitt sa...

Hej vännen, tänk vad kul att du fått ett nytt stort intresse. Då kan du bli allas mentor i fall vi (jag) behöver hjälp. Dina limpor ser såå proffsiga ut att ingen annan bagare hade kunnat gjort det bättre.
Förstår att det är gott oxå.
Själv har jag tappat smak och luktsinnet sen en dryg vecka tillbaka och livet är trist men min förkylning går väl över så småningiom.
Tänk så kul med köksprojektet ojoj vilket jobb det är med sååå kul oxå. Kram på dig/Ingela.

me and alice sa...

Hej Mia!
Åh himmel vilket gott bröd!!! Nu fick du mig att bli sugen att prova oxå!!
Kraam Susanne

[ c o y o t e ] sa...

Mm! Ser så gott ut!!
Älskar surdegs bröd! Är uppväxt med finskt surdegsbröd som min mor alltid bakade..

Kram Mia

Martins sida ser fantastisk ut!
Tack för tipset!

Millas hem sa...

Oj, det där ser gott ut!!
Superfina bilder från köket! Gick det bra i helgen?
Hann du med några besök?

Åhh..."du kanske inte gillade färgen"
Vad sött sagt!
Klart vi gillar allt som vi får från människor vi älskar. Vi vet ju att det kommer från hjärtat!

En fin dag önskar jag dig Mia!

Kraaaaam

gamla skolan sa...

Så fina och så goda dom ser ut ! Jag måste också baka surdegsbröd . För många år sedan kunde man prenumerera på surdegskultur , och det gjorde jag . Det blev fantastiska bröd , goda och matiga ! Kramar Susanne / den gamla skolan ♥

katarina sa...

Hallå där!

Jisses vad du bakar o står i....du är duktig du...
inte bakade jag i helgen inte...näpp...det blev målning istället.
Vackra bilder som vanligt!
Kraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaam

Saras Inredning sa...

Lycka är hembakt :)

Du har så härligt ljus i dina bilder, hur bär du dig åt? För inte har du väl solljus i köket kvart i fem??

Kramkram/Sara

ciasbutik sa...

Hej, brödet ser fantastiskt ut. Har du något recept som du vill dela med dig av och vad är det för stenar man ska ha i ugnen.
Ha en bra dag,
Cia
www.ciasbutik.se

Sooz Photography sa...

Vilket jättefint kök ni ser ut att ha. Tycker verkligen om dina fina, kreativa bilder!

Ninne sa...

Ser väldigt gott ut! Jag misslyckades med mitt första bakförsök tyvärr..
Vilket recept har du utgått ifrån?

Tessi sa...

Så fint kjøkken du har!

harriet sa...

Hej
det såg så gott ut men kan du inte skriva receptet då du har matat färdigt surdegen snälla du
kram Harriet

Christelle sa...

Voilà le pain , indispensable sur les tables des cuisines françaises pour accompagner tous nos repas !
Joliment présenté chez toi !