fredag 16 januari 2009

Gammalt tandläkarskåp - Old dentist cabinet

Helg igen! Underbart, mer tid för målande, snickrande och fixande! I veckan har "Projekt Toalett" rullat på rätt långsamt. Resterande pärlspont är visserligen inhandlad och målning pågår, men sen har det inte hänt så mycket mer.

Igår fick jag ett ryck. Jag fick för mig att jag inte ville ha kvar vitrinskåpet i mellanrummet utan röjde ur det och flyttade in alla grejerna i det gamla tandläkarskåpet...som var fullt av ljus, burkar och allt möjligt..så där fick jag också fick röja ur. Så här blev det.

Ett mycket lugnare intryck, och mycket mer praktiskt med tallrikar närmare tillhands nu när de står i köket.


Bredvid skåpet finns en hängare, där alla möjliga saker hänger. En liten griffeltavla, en gammal kakform, en virkad handduk, snöre och lite annat.

En vy från köket där man ser in i mellanrum och vardagsrum...
Ha en jättefin helg! Stor kram till er alla!
Mia

92 kommentarer:

Unknown sa...

all things are so beautiful !!!
love kathrin

Stämningsfullt sa...

Hej!
Underbart skåp!! Det blev verkligen jättefint :)
Kram!

Villa Carl Larsson sa...

Wow vad fint det blev. Du har så många olika läckra skåp och så är du ju så duktig och fantasifull. Tack för all inspiration.

Kram Josefin

(Vill du vara med och tävla hos mig så välkommen)

Jenny Oak Fae sa...

Du är verkligen fenomenal på att inreda vackert..!

Skåpet är jättefint!

Trevlig helg!

KRAM, Jenny

MiA sa...

Jättesnyggt skåp!

Lilla fröken kavat sa...

Hej!
Jisses vilka fina bilder! Och fint skåp!

Jag vill ge dig en Utmärkelse!
Kika in på min blogg (bara om du vill, givetvis!)så finns den där!

Ha en trevlig helg!
Kram "S"

Mitt vita hem sa...

Oj vad fint det blev med skåpet. Ser fräscht ut!
Kram Heidi

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Så fint det blev! Och praktiskt också som du sa...men jag får lite rysningar när du säger att det är ett tandläkarskåp... hu!
Kram
Marie

Hanna sa...

Åhhh, så himla fint!
Gillar allt du visar :)

Trevlig helg till dig med!
Kram Hanna

Hannis sa...

Tjusigt!!
Sen att du har en massa vackra saker runt omkring som fin dekoration gör ju inte saken sämre!!

Önskar dig en härlig helg//
Kram Hannis

Skatan sa...

Vilket charmigt skåp! Nu skall jag kila och göra middag. Trevlig helg och lycka till med toalettandet :)

Kram,

Anna

Jojo sa...

Så fint det blev!

Gillar skåpet ditt, verkligen nåt som skapar ha-begär =)

Ska bli spännande att se bilderna från wcn sen.

Ha det bra!
Kram Jojo

~Anitas Ljuva Rum~ sa...

Underbart skåp... hihi fast det ilar i tänderna på bara tanken =)

Ja det var verkligen så vackert intrett med allt det vita.

Ha en trevlig helg!

Kram Anita

Sunells sa...

Så vackert skåp!! Fina bilder.
Ha en trevlig helg!

Kram Katariina

Magdalena sa...

vackert skåp hos deg...
fin helg*****

LillaFlisan sa...

Jösses så fint skåp!!

Så häftigt med ett gammalt tandläkarskåp och det passar ju utmärkt att ha tallrikar i men jag måste säga att jag tycker att din "ljuskrona" man skymtar på sista bilden är döhäftig!!
Är det ett gammalt vagnshjul??

Det ser verkligen annorlunda och charmigt ut!!

Stor kram och trevlig helg!

Flisan

Ann Marie sa...

Love the cabinet and your darling hanging wire baskets! What a find!

Anonym sa...

Jag vill så gärna hitta något liknande, men var gör man dessa fynd? Inte på blocket iaf! :( ElleR? :D

♥ Pia... sa...

Men tänk att bara komma på så
där..och sen ha ett skåp att byta med supersnyggt blev slutresultatet oxå..ha en härlig helg.kram..Pia..själv ligger jag nerbäddad i soffan..en knock out från en bazill...eller flunsan kanske man ..host..host..ska kallat

Lallis - liv och leverne sa...

DET skåpet är ett "jag vill ha-skåp" Verkligen ursnyggt!
Kram Lallis

Weißer Vintagezauber sa...

Hallo, it`s sooooo beautiful pictures.LG,Elke. :) :) :)

My Lovely Things sa...

Hej Mia!!
Åh du har ett tadläkarskåp..du kan tro att jag seglar på dem som vi har på vår läkarmottagning..brukar tänka ..tänk om de inte vill ha dem..Jag gillar verkligen dessa typ av skåp..

Du har piffat det så fint..ser så inbjudande ut..
hoppas att du har det bra..
jag har legat i fåtöljen hela eftermiddagen..mätt av pizza och slötittat på tv..så avkopplande..

i morgon ska jag ta mig en lite loppissväng..och så ska jag hämta moccatårta som barnen har beställt till sitt 11 och 13 års kalas på sön..ska hämta enm stor fläskstek..med..vi ska ha lite dansk Julmat i morgon kväll..det är gott det..

ha det så bra..
kram anna

Mia sa...

Vilket fint tandläkarskåp. Helt rätt, lugnt intryck som det är nu.

Trevlig helg!
Kram Mia

Viola sa...

Vilket läckert gammalt skåp, precis det som vi har utanför skolsköterske-exp på skolan, gissa om jag suktar på detta skåp så fort jag går föbi, det blir så fint när det är glas i hela skåpet och saker och ting får en helt annan dimension när ljuset släpps igenom, ger ett verkligen rofyllt intryck och man får dessutom njuta av det vackra porlsinet, önskar dig en skön helg med de dina, stora kramen

Mitt hvite hus sa...

Så utrolig flott skap, flotte ting inni det også- Knaggrekken var fylt opp med mange flotte saker og ting.

nyt helgen Klem Kerstin

Millas hem sa...

Trevlig helg till dig också!
Skåpet är jätte läckert!

Spännande med renoveringen i badrummet!
Kram Camilla

Les Cotrions sa...

Ciao Mia! You made a very good work! Your dentist cabinet is very nice un your kitchen! I don't like dentists too much...my ex-husband is a dentist and I haven't a good feeling with him! lovely objects on your hanger!
Have a great week end!
Hugs
Vale

Min Verden sa...

Oj, oj, oj! Kjempefint! Virkelig. Ha en stålende helg. Kos deg med det ny/gamle skapet. Hanne

Leva Livet Nu sa...

Jättefint skåp du har, o jag blev lite nyfiken på det fina porslinet. Var kommer det ifrån??
Trevlig helg önskar Therese

maiju sa...

Det är alltid lika spännande att kika in hos dig - du har varje gång någonting jätteroligt och fint att visa! Och inte blev jag besviken på den här gången heller - love the cabinet!!

Trevlig helg!
Kram Fru Skrot

Änglahem sa...

Hej Gulle Mia!

Du är väl för rar du! Tack snälla och visst ska jag hälsa Snuttan från dig...kramar är ju sååå gosigt!*tihi*

Vad fint ditt gamla medecinskåp är! Undras när jag ska få tummen ur och komma upp för att hälsa på och samtidigt få se Lilla Blanka hemmet IRL?!...när våren börjar visa sig....finns vissa...*hrmm* som inte tycker att jag ska ge mig ut på vägarna i detta väglag som råder fram o tillbaks. Men väntar jag så får jag ju samtidigt se Trädgården! åhhh vad jag längtar efter att bli skiten under naglarna!*tihi*.

Ha en skön helg bland pärlsponten!
Kramar, Ulrika

Hälsa resten av gänget.

Tussegumman sa...

Önskar dig en fin helg! Du har en utmärkelse att hämta på min blogg/Kramar Tussegumman

Hem och Lycka sa...

Åå vad sotis jag blir på ditt vackra läkarskåp! Urfint och vad fint du gjort det!

kram

Vit Spets sa...

Halloj!
Tack för dina ord ang vårt badrum - värmer så gott ;)

Vilket ljuvligt tandläkarskåp, det skulle inte vara helt fel att äga ett sådant!

Önskar Dig en härlig helg
//Siv

DRÖMHUSET sa...

Vilket härligt skåp!!!
Trevlig Helg!
Kram Sofie

Annika Christensen sa...

Vackert skåp, har länge önskat mig ett sådant fasst gett upp.
Köpte ett nytt som var åt det håller så får jag väl slipa lite på det då och då.
Trevlig helg själv
Annika

Villa Nyhem anno 1918 sa...

Vilket trevligt skåp..så ni har också ett toalett projekt..vi med eller jag är det nog rättare sagt för gubben arbetar jämt och är ej så pigg att fixaa sent på nätterna..idag har rörmokaren kommit som jag väntat på i snart 6v.till veckan åker gubben igen till Kina och jag får se om jag hinner övveraska lite kruxet är att ag arbetar mer än heltid själv och vi har 3 barn som aktiverar sig m hockey,fotboll,bandy så tiden räcker som inte till...jag kom hem inatt efter att ha varit i huvudstaden 2 dar på kurs och gubben kom hem fr canarieöarna igårkväll så schemat är späckat. Ha en bra helg kram Maria

lottens vita och gröna sa...

oh vilket skåp alltså, hjälp ett sånt vill jag med ha...hihi, så tänker jag jämt här mia, du visar alltid så mitt habegär börjar skaka...i morrn ska jag till formex gissa om det kommer skaka dårå,hihi!
du är så himlans bra på att fota, älskar dina härliga detaljer! ha det gott med toalätten som ibland blir toasvåren...varmkram lotten

Marie sa...

Hej Mia!

Vilket underbart skåp och vad fint det blev med porslinet inuti. Såg ett sånt gammalt shabbigt skåp på blocket för några månader sen och blev överförtjust, tyvärr var det redan sålt, snyft!

Antar att det blir pärlspontsmålning för din del i helgen. Längtar tills ni är klara med toaletten så man kan få se bilder, vet att det kommer vara kalasfint!

Ha en mysig helg!
Kram Marie (som borde sova vid det här laget med tanke på hur tidigt jag ska upp imorgon)

Ps. Mailar dig på söndag, måste berätta om mitt blocketfynd som inhandlades igår. Nyfiken?????

Hjerterom sa...

Vakre bilder i et vakkert hjem!
Du har det helt nydelig...

Ha en superduper helg

Siw

Mitt vita staket sa...

Tittar in o säger hej....jättemysig blogg...Kram Sussie

angelhairs.blogspot.com sa...

Du har såå mycket fina bilder på din blogg, bra tips och ideer...!!
Kram Jeanette

angelhairs.blogspot.com sa...

Jag tar och länkar till dig.."LER"
Jeanette

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Hei på deg! Jammen så fint det ble... og praktisk!
Ha en skjønn helg.
Klem

debi lynn mattingly sa...

Hi sweetie!

I love the cabinet and all the "little" soft touches that you have added! Beautiful as always...xo...deb

Anci sa...

Hej !

Det blev ju jättefint ! Var får man egentligen tag på gamla tandläkarskåp nuförtiden ? :)

Kram
Anci

Fru Sirlig sa...

Hej Mia!

Det blev verkligen fräscht och fint med porslinet i skåpet. Alltid kul med lite ombyte också:) Att flytta runt saker och ändra sätter fart på energier och släpper in nya också.(enligt Feng shui)Det får ju inte stagnera ju hi hi. Ha en fortsatt bra helg, ska bli spännande att få se toaletten såsmåningom.

Kramar Heléne

Galleri Hönshuset sa...

ooooh så fin den va. Den står så bra där i hörnet med allt det fina i..

Ha det gott. Kram Pirre

Vita små hjärtan sa...

Men vad mysigt med ett gammalt tandläkarskåp..... Kram

Millygarden sa...

oj oj jösses vilket fint tandläkareskåp!! Är dom så där fina!! Ja vill ha ett!


Trevlig Helg!
Kram Marina

Ness Lockyer sa...

Beautiful as always,
Ness xx

Snusilus o Sannibus sa...

Hej och god fortsättning!

Vad fint det blev med tandläkarskåpet! Och vilka härliga tvålar! Så snyggt vardagsrumsbord, det gillar jag verkligen :) Du har det så fint hemma, så mysigt liksom!

Kram o ha en fin helg!

Susanne

Hulda sa...

Skapet er bare SÅ lekkert! Jeg falt pladask for det. :) Herlige saker og ting du har fyllt det med også. Nydelig oppå. Har også ordnet om litt, du kan se på bloggen.

Inspiration i vitt sa...

Hej Mia, du kan vara glad du som har ett sånt fint gammalt hedligt tandläkarskåp(avis liksom)
Det blev så fint med allt porslin och sakerna får ju mer liv om de promenerar i huset hihi.
Kram på dig/Ingela.

Welkom sa...

Hai Mia,

Where do you find this stuff?
So nice and the perfect colour!

Greetings Anita

Maria renoverar sa...

Hej!
Oj, vad fint det blev. Ska bli spännande att se projektet med toaletten.

Ha en härlig helg!
Maria

Sea Angels sa...

Hi Mia hope you are wellxx as you must be, to be painting beautiful items like this, oh it is fabulous and shows your plates of beautifully. I love getting some new furniture to play with, it is so much fun, and so inspiring...I hope you enjoy the rest of the weekend.
Hugs for you to
Lynn xx

Ulrika - foto - Jonasson sa...

Riktigt riktigt snyggt! Man blir ju alldeles "sjuk" då man ser dina underbara bilder på pyssel o hemmet =)

Trevlig helg!

Interiörboden sa...

Åhh, så fint skåp!! Jätte fint! Och alla saker du har i, på och bredvid skåpet är ju jätte fint :)

Du visar alltid så fina bilder och saker ifrån ditt hem.
Det är verkligen jätte fint!!

Ha en jätte bra helg.
Kram Sandra

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Perfekt skåp till förvaring av ditt vackra porslin! Blev verkligen fint! De vackra sakerna på hyllan också!
Hoppas du har detbra blan pärlsponten!
kram goa vännen!
nina

Bloggullet sa...

Du har så fint hemma så man blir alldeles tagen av skönheten.
Du har något att hämta hos mig.
Kramar

Viveka i Bläckhornet sa...

Så charmigt med ett tandläkarskåp. Allt du gör blir så vackert.
Längtar till ditt badrum blir klart.

Kram Viveka

Laura Kirste Campbell sa...

Always lovely to visit you here! All this white makes me think of our record snowfall this Christmas. You might enjoy a few of my past blog photographs of our winter wonderland where I decorated the garden with snowballs!

Take care!

Vardagstugg sa...

Vilket gulligt skåp!
Fortsatt trevlig helg
Annelie

Unknown sa...

Tannlegeskapet er virkelig fint også praktisk. Fine bilder med mye inspirasjon.
Klem...Ellen

Nygammalt sa...

Ja det blev ju superfint!
Önskar dig en trevlig helg!
Kram.

ColonialEast sa...

Vilket underbart skåp! Vill ha, vill ha, vill ha :-) Hoppas ni har en härlig helg!! Kram, Petra

Ett skönare liv sa...

Aa gud va härligt .. förstår inte hur du lyckas !! alltid så fint :)

n o r d i n g å r d e n sa...

Men så läckert!!!! Hur har du fått tag i det, jättesnyggt var det, tänk va många gamla tortyrredskap det legat där...måste höra med min kompis som är tandhygienst om de har ngt som ligger o skräpar: )

Du har så himla fint hemma, jättefina bilder också!
Söndagshälsningar fr mej.

LillaFlisan sa...

Tack så mycket för länken!

Åh, så häftig den är!! Den måste se helt otroligt vacker ut i skymningen när den är tänd med alla ljusen!

Sån himla bra ide!!

(Du har det bara så vackert hemma!!)

Stor kram och tusen tack!

Flisan

Mia, New Room Interior sa...

Nydelig ble det!! Fin søndag til deg!! Klem-Mia

Laila sa...

Kjempefint skap og det lille hjertet på døren var søtt. Den gode og runde krukken var også koselig.
Ha en fin søndag
Klem Laila

2,9-Marie sa...

Jättefint skåp! Det är garanterat vackrare nu, med dina tallrikar i än det var när det tjänstgjorde som tandläkarskåp. Ha en fortsatt bra söndag! M

Vitt och nött sa...

va fint det blev!! såå snyggt skåp å vackert me allt vitt porslin!

kul å hitta hit! vacker blogg! ja ä ganska ny i bloggvärlden men de ä så kul! å va mycket inspiration man får!

ha en bra söndag!
kram

Lotta sa...

Hej,
himla fint du har det. Skåpet blev också bra. Önskar jag hade förmågan och blicken att skapa ett så fint hem.
kram Lotta

Fridas gård sa...

Ahhha, anar soffbordet där borta, känner nog igen det..;)!! Vad fint ditt skåp blev, njutbart!
kram Therese

Anonym sa...

Vilket härligt skåp det är jätte vackert.

Kram annica

www.nestorforlag.se sa...

Hej, kollade in ditt underbara växthus. Har varit på loppis och köpt 17 fönster så nu ska det byggas :)Tack för all inspiration du ger. Har länkat till dig. Kram.

Unknown sa...

Mia, your dentist's cabinet is lovely. Everything looks so crisp and clean!

Veronica sa...

Hej tjejjen!

Så himla fint det blev med porslinet i tandläkarslåpet!!
Jag har länkat till dig hoppas det är OK! =o)

Kram Veronica

Bitte sa...

Vilken superbra idé att ställa porslinet i ett gammalt tandläkarskåp! Det blev hur bra som helst... :-).

Kram
Beatrice

Marie sa...

Hej Mia!

Skålen har jag köpt i Danmark för många, många år sedan. Vet inte vad det kan vara för märke.

Kram Marie

Ps. Nu kan du kolla din mail, hihi.

Magdalena sa...

heia,- tack for hilsen..
ja vi får reisa bort vi to.,- til sol og sommar....

Lilla Eken sa...

Men vilket helt UNDERBART skåp! Lycko dig som är ägare till det!!
/eken

Ann-Catrin sa...

hej Mia!!

vet inte om jag skrivit någon kommentar här.. o det var så många.. underbara bilder.. medicinskåpet... lovely!!


Kramar till DIG
Ann-catrin

Anonym sa...

Vilket mysigt skåp du har Mia!

Det blev såå luftigt och fint.

Mysig vecka och kram på dig

Lena

sabina sa...

Vad fint det blev! Ditt badrumsprojekt ska jag följa med spänning! Vårt badrum på övervåningen är fortfarande inte färdigt så kanske jag får lite inspiration att ta tag i det...

Vitt är vackert sa...

Så otroligt fint! Allt du visar är såå fint. Mycket inspirerande blogg måste jag bara säga!
Ha det bra!

Kram Ellinor

Tina sa...

Åh vilket fint skåp!!! Helt underbart vackert! Kram Tina

Karin Lindström sa...

Hej Mia!
Ett så härligt skåp. Ett sånt skulle jag gärna också ha. Det blev jättefint där, med dina vackra saker i, och perfekt när allt är nära till hands!

Hoppas du haft en skön helg. Jag har varit ppå Formex, och sen i lördags åkte vi till goda vänner i Leksand. Det var riktigt skönt att komma iväg lite.

Ha en bra vecka nu!

Varmaste kramarna

Karin

tania sa...

ohhhhhhhhh!! so beautiful
ciao mary

Anonym sa...

Hej!

Var har du köpt skåpet??? Jag har letat efter ett likadan jättelänge!

Tack för hjälpen!

Ulrika