lördag 9 mars 2013

Lördag ~ Saturday

Idag har vi haft en lugn skön hemmalördag, och kvällen blir lika lugn.
Jag skall göra pizza och så kommer vi väl att småkika på melodifestivalen...förstås.

Kursen igår var riktigt bra. Den handlade om projektledning och fortsätter några dagar till.
Jag tycker alltid att det är roligt att lära sig nya saker! 

Det var många som frågade om receptet på nötbrödet, så det kommer sist i dagens inlägg :-)
Flera har undrat om jag inte kan förklara hur jag gjorde mitt påskägg i vintage-stil. Självklart gör jag gärna det.
Jag har gjort ett litet collage med bilder och text som beskriver steg-för-steg.

Nötbröd med lite goda ostar, och en riktig chai latte till det. Mums!


Du behöver: Ett pappersägg, vit grundfärg, silkespapper, lim och ett fint band.
Googla bara fram ett fint motiv och skriv ut på skrivaren. Det kan vara lite pilligt att skriva ut på silkespapper, så om du limmar fast silkespappret lite försiktigt i över- och underkant på ett vanligt skrivarpapper så undviker du papperstrassel i skrivaren.

Recept på glutenfritt och sockerfritt lchf-bröd:

3 dl mandelmjöl
50 g solroskärnor
2 msk fiberhusk
1,5 tsk salt
2 tsk bakpulver
3 msk pepparkakskryddor 
1 msk kanel
200 g grovhackade nötter (valnötter, hasselnötter, mandel och paranötter)
250 g kesella
6 ägg 

Blanda de torra ingredienser i en bunke. Vispa ihop kesellan med äggen i en separat bunke. Blanda allt och låt smeten stå och svälla i ca 10 minuter. Häll upp i en 1,5-litersform och grädda i 60-70 minuter i 175 grader i nedre delen av ugnen. Låt brödet svalna på galler. Skär upp när brödet svalnat helt. 

Går bra att frysa. Gott även att rosta.

Ha en riktigt fin lördagskväll!
Kram
Mia
-

20 kommentarer:

Geli sa...

Hello Mia! Thanks for your instruction! The bread looks so delicious! I wish you a happy weekend! With love, Geli

Rummet för välbefinnande sa...

Åhhh vad gott det ser ut! Vad kan jag ta istället för nötter tror du. Det blir ju lite väl mycket om det ska vara solrosfrön allt liksom.

Det var nog tur att jag var kvar hemma du. Vaknade imorse och hade så ont i kroppen. Så nu har det varit soffläge idag och det är ju himla gott på sitt sätt alltså *ler*
Då kommer jag på en väldig massa bra saker, som att fota från udda vinklar, fixa Instagram osv osv "fniss"

Vi hörs vännen!
Kram kram

Anneli sa...

Tack för ditt mail!
Ingredienser är inhandlade och imorgon ska det bakas bröd.

Väntade på dig idag.............men du är så välkommen när du kommer.

Ha en fin kväll,
Kramkram

Annas skattkammare sa...

Så smart att använda silkespapper, det hade jag aldrig klurat ut själv. :) tack för recept, ser supersmarrigt ut! ha en mysig kväll!
Kram Anna

Vita små hjärtan sa...

De är så jättefina!
Fin Lördagskväll!
Kram Agnetha

Anonym sa...

Your eggs are wonderfull made. I like the way you let us see how they can be made. You have a very nice blog. Each time I enjoy it very much!
Thanks! Peetje

Rose Garden Malevik sa...

Hej Bästa SuperDuperMia
du e då för pysslig......
jag leker oxå lite med ägg nu...fast mer riktiga :)
å missa nu inte...

SATURDAY SHOW OFF

redan 64 fina bloggar med..
VÄLKOMMEN
HåkanBråkan

FleaingFrance Brocante Society sa...

Very pretty! Thank you so much for the beautiful ideas.
Simone

www.InWhite4You.se sa...

Roligt att förkovra sig. Man växer av det. Tack för receptet det ska jag verkligen prova. Go kväll.
Kram InWhite4You / Lena

Anonym sa...

Så snill du er som deler oppskriften med oss:) de egg er jo bare utrolig herlige og du er så flink og idee rik :)
Ønsker deg en herlig Søndag
Klem Merete

Ett Vitare Hem sa...

Ha en riktigt härlig söndag!
Kram/Lena

annika sa...

Vilka piffiga påskägg! Fick lust att göra dem direkt, vi får se om jag vågar skriva ut på silkespapper... Nötbrödet brukar vi också baka, det är så fantastiskt gott! Ha en fin söndag min vän. Kramar!

LOPPISLIV sa...

Mums vad det ser gott ut, tack för receptet, här ska bakas bröd någon dag nu framöver :-) Så söta påskägg du pysslat ihop, du är så duktig! Ha en finfin söndag!
Kram Paula

hemma hos lilla mej sa...

Mmm vad gott det ser ut.Bara så söta påskägg har du pysslat ihop du är så himla duktig.Ha en skön söndag.Kramar Rita ♥

kråke sa...

SÅ vackra ägg du gjort och bilderna är underbara...njuter...:))

Kram fina Mia och fortsatt härlig söndag:)

kråke

Bromans Bravader sa...

Så fina ägg - om jag hade mer tid så skulle jag ge mig på ett...
Kram Jannike

Marie sa...

Så fina ägg Mia och det där brödet låter ju jättegott!

Hoppas ni har haft en bra helg!

Kramar Marie

Inramad inredning ~ Shabby chic och lantligt sa...

Vilka otroligt vackra ägg!

Designe sa...

Meeen...såå fint! Tack för tipset! Kram :)

Viccan sa...

Åh vilka fina ägg!
Det måste jag prova =)

Ha en bra dag!
Kram Viccan