tisdag 21 december 2010

Tisdag ~ Tuesday

Dan före dan, före dan, före Dopparedagen... Nu börjar det bli dags att bocka av saker på Att-göra-listan, som fortfarande känns ganska lång, i alla fall med tanke på att det är ganska få dagar kvar till Julafton. Jag tror att jag får stryka några punkter. Göra egen glögg till exempel, det är ändå för sent, och Putsa fönstrena. Det funkar ju inte när det är så gott som istid ute. Att torka av insidan får räcka. Göra Leilas Rocky Road får stanna kvar på listan, och definitivt Göra brända mandlar. Mmm... det är nåt av det godaste jag vet! Gå på julmarknad stannar, Göra egna ljus åker bort från listan. Som tur är så är jag ledig på onsdag, så då hinner jag nog med både lite städning och bakning.

Punkten Att julpynta betar jag av lite varje dag. Nån liten ljusslinga eller fattigmanssilverdekoration kommer fram, hyacinterna och julblommorna blir allt fler här hemma, nåt som jag tycker är underbart!
En urna med murgröna på båge och ett hjärta av fattigmanssilver står på ett sidobord i mellanrummet. En gjutjärnsurna med en ljusslinga och en glasklocka står bredvid.
Ha det så jättefint och glöm inte att njuta av julstämningen då och då, mitt i all julhets..!
Kram
Mia
-Y

31 kommentarer:

emilias gömmor... sa...

Jag har lagt ner stridsyxan att bråka med julstressen. Känns mycket bättre!

Kram Mimmi

LantlivsAnette sa...

Jaa, man får nog stryka en del på listan, men jag ska göra en ny lista idag, en till min man..han ska inte slippa undan..herregud man går an som en skållad och han tar det lungt, nääee nån rättvisa, han är dessutom ledig hela veckan, och jag jobbar...
Vad skönt för dig att du är ledig på Onsdag, då hinner du massor..
Såå fint du har det !!
Kraaam Anette

Vit som snö sa...

Samma här, den här julen strök jag många måsten, det kändes viktigt att hinna bara vara. Nån sak per dag, det som inte hinns med det hinns inte med. Jul blir det ändå!
Så fint symaskinsbord! Och väldigt smakfullt arrangemang på också.
Om jag inte hinner kika in mer före jul så önskar jag dej en riktigt God Jul Mia!
Kram Cilla

Så Vitt Jag Vet sa...

Vad fint och så passligt juligt !
Kraam
Sanne

Mitt hvite hus sa...

Så godt å høre at dus tryker bort noe fra lista di..hihi..

virkelig vakkert hos deg...

Kos deg de siste adventsdagene..

Klemmer =))

Emil und die großen Schwestern sa...

Beautiful Decoration! Thank for your tips! "gebrannte Mandel"...hmmmmm yummy!Éva

n o r d i n g å r d e n sa...

Hallå Mia, åh vilket vackert symaskinsunderrede!! Bara så snyggt!

Ja, mycket stryks här, putsar fönster, det har jag aldrig gjort vintertid, jag byter heller inte gardiner, jag städar knappt:) bara det ytliga, snabbt med dammsugaren, och så toaletten...

Köper det mesta, i bland gör jag egen sill, men det ENDA jag absolut måste göra är rödbetssallad, mimosasallad, Janssons och ev knäck. Resten köper jag färdigt, fiffigt va:) Ha en mysig julvecka, utan stress!! Mari.

It's me sa...

Have a wonderful week Mia.......love love love Ria....xxxx......

Norr om Köpenhamn sa...

Det gör inget att man måste stryka lite från listorna. Det blir ju jul i alla fall ;o) och säkert en väldigt mysig sådan, speciellt nu när vi har snö upp över öronen.

Jag går fortfarande o funderar på om jag ska koka lite knäck och baka ett vörtbröd...hinner jag så är det bra, annars får det vara så. Det finns så mycket annat gott på bordet.
Jag hoppas att du hinner med allt du ska och glöm inte att njut också!

Önskar dig en underbar jul!
Kram Ulrika

Ett Vitare Hem sa...

Vi har valt att skippa en del saker, jul blir det i alla fall, tror det är det viktiga att kunna stanna upp och njuta av det som sker här och nu ;o)
Ha en finfin eftermiddag!
Kram/Lena

Sussi sa...

Ja, man får nog lära sig att korta listan om man riktigt ska kunna njuta av julen...för det är ju det som är meningen liksom...att njuta och att stressa av och ta det lugnt!
Min lista blev superkort i år: Julglögg och Janssons frestelse :o)
Det blir nog jul i alla fall!

Kram
Sussi

Vintage House sa...

Hej goa du,
först så vackra bilder och enkelt me like...
Hade inte så lista och klarat av allt lite julgodis ska fixas imorgon:)
ha det så ljuvlig
en stor kram till dig
sandra

Sussi / Sussinghurst sa...

Jeg kan se at du har en søster til min lysstøberform, den er så fin. Jeg syntes jo nok, at jeg havde set en "herinde" på bloggene - det har nok været hos dig. God ide at sætte den i en flaske. God fornøjelse med juleforberedelserne.

Amelie sa...

Jag har strukit jätte många julmåsten och jobbar in i det sista istället. Då har jag inte så dåligt samvete!
Jätte fina bilder! God jul på dig! Kram Amelie

Vita små hjärtan sa...

Så fint Mia, du är så duktig att få till allt. Ja jag har också strukit lite från min lista...Man hinner inte allt ....
Ha det så gott.
Kram Agnetha

Behindabluedoor sa...

Hei.
Nydelige bilder og masse stemning :)))
Ha en fin aften.
Klemmer

Linda sa...

Hallo Mia

I wish you and your familie
Merry Christmas and a Happy New Year.

Warm Greetings , Linda

pysseltanten sa...

Japp....här strykes det oxå för fullt...eller...tjaa...egentligen har det nog inte ens HAMNAT på min lista...här gäller det att PRIORITERA...:)))
Så suuperfint symaskinsbordet är!...
Suupernajs...
Ha en riktigt GOD JUL...o glöm nu inte att STRYKA en massa på listan...o bara VARA oxå...:))
Kraaamizar Git

Helena, The Swenglish Home sa...

Kära Mia,

Så klokt det låter, att stryka från listan... Det har jag faktiskt också gjort i år, och nu pusslas det och görs snölyktor istället, och som genom ett mirakel kom mina föräldrar med ett av de få plan som fick flyga från Stockholm till Heathrow i måndags - att de kom hit var ju den enda julklappen vi egentligen verkligen ville ha!

Du gör så vackert, alltid, och du har verkligen en fingertoppskänsla för stilrena stilleben. Det är aldrig överlastat hos dig, bara ljust och vackert - ett sådant lugnt i dina bilder och jag blir alltid glad när jag ser ett nytt inlägg från dig...och smyger genast in här för att sörpla i mig lite inspiration.

Tack för alla dina rara ord under detta mitt första år i bloggvärlden - dina ord har betytt mycket för mig och känns som små fina gåvor, vartenda ett.

Varma kramar och en fin och fridfull jul önskar
Helena

Ps. Hoppas ert grävarbete och allt annat går så smidigt som möjligt så att ni snart kan lägga det bakom er och se fram emot roligare pyssel i vår!

Unknown sa...

Jag vill bara titta in hos dig och önska dig en riktigt fröjdefull jul! KRAM Petra, Romantiskahem

Anonym sa...

Hej söta mia.
Otroligt fint bord och läcker bricka:)
Hoppas din helg blir underbar.
God Jul
Kram Linda

Annas skattkammare sa...

Hej Mia! Ja jag säger likadant varje år, att det är så mycket jag tänker att jag ska göra till jul men får aldrig riktigt tiden att gå ihop, jag skulle nog behöva vara hemma hela december för att få gjort allt jag skulle vilja, hihi. Så fint du visar!
Önskar dig en underbar jul!
Kram /Anna

Elin | Draumesidene sa...

Nydelege bilder Mia! Eg prøvde å vaske vinduet på utsida før i dag, men det frøs... ;) Så innsidene fekk holde for i dag!

Ynskjer deg og dine ei fredfull Jul!

God klem frå Elin

Solgården Butik och Café sa...

Hej du rara!

Tittar bara in för att
önska dig en underbar jul
och ett lika härligt 2011.

Kram/Sofia

Sea Angels sa...

Mia xx thankyou for all of your fabulous inspiration and for sharing you home, and hobbys it has been such fun to follow you.
Happy Christmas Mia love Lynn xxxx

Home No.1 sa...

God Julekram Annica.

Nyanser av vitt sa...

GOD JUL. Mys tillsammans nu
Kram Agneta

Rummet för välbefinnande sa...

Så otroligt vackert Mia!
Jag hoppas ni får en riktigt fin jul hela familjen och hälsa så gott med dig!
Nu ska jag baka och göra klart julskinkan.
I morgon är det julafton......... Så kul!
Stor stor kram Mia

Anno 1907 sa...

soooooo wonderful!!!!! ♥ Best wishes and a great last christmásday, Biene from Germany :-))) ♥

kate sa...

bonjour, je m'appelle Kate et j'habite Libourne.j'ai découvert votre blog que j'aime beaucoup .je vous ai mis dans mon 3home sweet home 23 AVEC D4AUTRES BLOGS ET MAISONS DHOTES COUP DE COEUR!! je vous écris mon blog:le-calepin-de-kateblogspot.com.a bientot

tubaroza sa...

Cannot stop to adore the pictures. I love white!I have the same singer sewing table.This is such a lovely idea for using it.Thanks!