fredag 10 december 2010

Dumlekakor ~ Dumle cookies

Idag har jag "beredskapsledigt". Det är underbart med en ledig fredag, speciellt två veckor före jul! Jag bakade Dumlekakor på morgonen och bjöd sedan hem mamma och pappa på lite fika.
De här kakorna är otroligt lätta att göra och supergoda!

Recept för 32 stycken Dumlekakor
250 gram margarin/smör
3,75 dl vetemjöl
1,25 dl strösocker
1 tsk (rågad) bakpulver
16 st Dumlekolor
1 ask Noblesse...innehåller 32 st chokladbitar, så det går inte att provsmaka någon ;)
32 folieformar
-Sätt ugnen på 200 grader. (varmluftsugn 175 grader)
-Blanda ihop margarin, strösocker, vetemjöl och bakpulver till en smidig deg.
-Ställ degen i kylen ca 20 min.
-Dela degen i 32 bitar och rulla till runda bollar, och lägg sedan en boll i varje form.
-Dela kolorna på mitten och tryck ner en halva i varje kaka.
-Grädda mitt i ugnen i ca 10 minuter.
Ta sedan ut kakorna ur ugnen och lägg på en bit Noblesse på varje kaka. Chokladen skall smälta på kakan.
Ställ kakorna i kylen så att de stelnar.
Lycka till!

På grund av det där eländiga avloppsproblemet (som nu innebär att vi måste riva våran altan och gräva på utsidan och under farstun...) har jag inte hunnit, eller haft lust snarare, att julpynta. Det har bara blivit ett par småarrangemang på ett par bord. På ett sidobord i köket har jag ställt en glasklocka fylld med små julgranskulor och dekorerat med en gran- och en lärkkvist på toppen.

Tack så mycket för alla fina kommentarer! Jag är väldigt dålig på att skriva tillbaks. Det är inte så att jag vill nonschalera er, utan jag har helt enkelt inte haft tid att blogga. Snart kommer en lång härlig julledighet och då skall jag allt sitta med min lilla rosa laptop i knäet och kika in till er allihop :)
Kram och ha en jättefin helg!!!
Mia
-Y

32 kommentarer:

Rummet för välbefinnande sa...

Vännen, så tråkigt med avloppet.
Nu har ni haft mycket ett tag, men du ska se att det blir bra.
Tänk om jag skulle ta och göra mig till och baka de där kakorna. De är så goda och hyfsat lättgjorda också. Det är ju lite tidsbrist här också som du förstår.
Himmel så mycket saker det är när man ska flytta en lägenhet och dessutom en ateljé/verkstad. Sen är det ju en del "vanligt" jobb också *ler*
Men, en sak är iallafall säker och det är ju att jag inte har det långtråkigt, och det tror jag inte du har heller.
Ibland när det är riktigt stressigt och mycket så blundar jag en stund också tänker jag på när ni kommer hit i vår och du vet - då är allt toppen sen!!!!
Ha en riktigt fin helg och hälsa familjen så gott!
Kram Mia

Njut i din trädgård sa...

Fy vad trist med avloppet.

Ja ditt lilla julpynt är i a f bedårande. Räcker gott ju!

MODERN COUNTRY sa...

Hei Mia,

Håper alt er fint med deg!!
Jeg skjønner at du har hatt endel og stri med, med alt som har skjedd med rørene i huset. Veldig tråkig! Håper dere ikke har møtt på flere hull og må grave opp rundt huset.Det hadde jo vært veldig leit.

For noen herlige bilder fra ditt lille fikabord, kakene ser både gode og vakre ut! Takk for at du deler oppskriften også. Jeg er selv ikke så god på å bake men skal prøve ett par slag iallefall, så mannen kan nyte ;) Jeg liker også veldig godt hvordan du pynter, enkelt med sølv, grønt og kongler.

Ønsker deg en trivelig helg!
Gode klemmer
Aina

Lisas torp sa...

Vilka supersmarriga kakor! Tack för receptet!

Så fint du har gjort med glaskupan!
Det låter ju verkligen trist med ert avlopp! Hoppas att du kan hålla humöret upp ändå...trots allt!
Kramar
Lisa

Unknown sa...

alles sieht so wunderschön aus, everthing is so beautyful, great !!! have a nice time, big hugh Kathrin

Vintage House sa...

Hej vännen,
Fy vad trist för er och förstår att du inte alls orkar. Hade inte jag gjort.
De kakorna är super:)
Önskar dig en skön helg!
kram
sandra

Laura @ 52 FLEA sa...

Hello Mia,
Everything looks delicious...
both the little cakes and your pretty vignette! You have a gift in your display talents...and it seems in your baking talents too! I hope you have a wonderful time with your family and friends enjoying this Christmas season. Take care, Laura

Millas hem sa...

Trevlig helg till dig fru Blanka!

Kraaam

Anneli sa...

Hejsan.

Jobbigt för er med alla husproblem!
Ni får försöka se framåt ändå...det löser sig.

Dajmkakorna måste jag be min dotter baka hon älskar nya recept på godsaker.

Ha en fin helg,
Kram Anneli.

Mitt hvite hus sa...

Mumse mumse...ser virkelig godt ut..og bildene dine er superfine..

nyt helgen O=)

klemmer

STENLYCKA sa...

Hejsan!
Grattis till vinsten!
Maila mig din adress!
Kram Raina

Unknown sa...

Hi Mia! These cakes look delicious! I just took a look back at your posts and I just love all of your Christmas touches...so, so pretty!!! A blessed Christmas season to you!!!

Big hugs ~

:) T

Anonym sa...

ÅÅÅ kakorna ser så goa ut
tack för tipset

idémakeriet sa...

Oj lilla gumman vad tråkigt att ni nu i alla fall måste gräva och riva upp, jag höll tummarna för er att ni slapp det men tyvärr.
Förstår att du har tappat lusten att juldekorera, hoppas den kommer lite tillbaka nu när du har en sån skön lång helg.
Tack för receptet, det ska jag testa tillsammans med barnen när vi har nästa vecka bakdag.
Ha en skön och avkopplande helg.
Go kramar Gerda

Lycka är ~ Onnea on sa...

hej. det receptet vill jag gärna prova. låter så mumsigt gott.
ha en fin adventstid!
~marita~

Mia sa...

Mmm låter gottit... synd att jag mumsade i mig dumlen igår. Måste köpa ny och testa receptet.

Trevlig helg!
Kram Mia

Unknown sa...

Vilken härlig blogg. Så många fina saker du fotar. Inspirerande...kommer snart tillbaka.

Hälsningar
Annika
http://precioussister.blogspot.com/

Ullis/Leva på landet sa...

Tråkigt att ni har problem med avloppet. Hoppas att det fixar sig. Kakorna måste jag bara prova att göra. Passar perfekt nu när jag har fikaveckan på jobbet nästa vecka.

Ha en bra helg!
Kram Ullis

Trivsamma förändringar sa...

De där kakorna är så vansinnigt goda!!! Var länge sedan jag gjorde dem nu, men nu när jag blev påmind så ska det nog inte dröja allt för länge innan det blir dags!
Underbart hem du har, kram Maria

topdesign sa...

Hej Mia!
Vilken tur att jag tittade in just nu, när du hade smaskigt recept. Det ska genast prövas i morgon! Tycker att det var väldigt fint med ditt pynt, det är inte mängden som gör att det blir fint.
Har du lust kan du kolla in min blogg någon gång.
topdesign.webblogg.se

Kommer kolla in här ofta.

Kram Lena

The House of Antoinette sa...

Oj, oj, oj vad dina cookis ser smarriga ut. Måste driekt till affären o handla Dumle i morgon så jag kan göra några smarriga kakor till fikat på söndag...
Ha en toppen helg, Anette

Anonym sa...

hallo! In Italy there aren't these cookies but my husband (he is a pastry) make similar little cakes with "pasta frolla",milk chocolate and nuts and it is very good.I love your sweets!! Kisses,Kiki

Norr om Köpenhamn sa...

Kära Mia, tusen tack för din fina kommentar. Jag blev alldeles rörd, men också jätteglad att du är inne och kikar hos mig.
Din blogg är fantastisk och jag njuter av alla fina bilder.

Hoppas att du får en riktigt skön helg söta du!
Varma kramar
Ulrika

Rose Garden Malevik sa...

OJOJ....så Mycket Gott :)

Missa inte

S
A
T
U
R
D
A
Y

S
H
O
W

O
F
F

Välkommen att vara med :)
Håkan

Unknown sa...

Hej

Vad gott det ser ut kommer vara ledig några dagar så jag kommer att nog att testa dessa kakor.
Ha en trevlig helg.

Kram

Black Iris sa...

Mums, de här kakorna kommer att bli en höjdare här hos oss. Tack för receptet.

Kram Maidi

Maria sa...

Hi Mia!

Your home looks absolutely wonderful! I just found your blog and love it! :)

Those cakes looks so great... Now I need something sweet!

Have a nice christmas time!

Greetings from
Maria

Inspiration i vitt sa...

men Mia hur mycket tråkigt ska du/ni vara med om. nu får det vara slut på allt sånt och nu ska det vända till något mycket bättre. Förstår att du inte haft lust att pynta men det du i alla fall har gjort är så inspirarande, gillar alltid allt du gör, alltid med känsla. Kram på dig min vän/Ingela.

Onna sa...

I love those christmas ornaments in that classdish. And the table looks very beautiful :)

Elin | Draumesidene sa...

Kjære Mia! Så nydelege bilder du viser oss, også i desember! Dagane går så fort, og eg har ikkje rukket å få med meg alle flotte innlegga dine. Men desto bedre å kome innom i dag, og berre NYTE! :) Ynskjer deg ein flott søndag, og ei kreativ og flott, ny veke!

God klem frå Elin!

Anita sa...

Vill grattulera till vinsten hos Stenlyckan!
Brukar titta in hos dej och jag tycker att du kan känna dej som lite trendsättare här hos BLOGGARNA.
Nu hoppas jag att allt annat ordnar sej på bästa sätt för Er...
Kramen/Anita

Tidsmästarinnan sa...

Hej Mia,
fy fasen vad det lät trist med avloppsfelet. Skickar en massa uppmuntran och en adventskram!

Susanne