fredag 19 november 2010

Bortom allt hopp? ~ Beyond all hope?

Finns det något man kan göra med den här uråldriga höga byrån? Jag tror det! Jag tänkte i alla fall ge den en chans. Jag gissar på att den är från början av 1800-talet. Men det är bara en gissning, jag är inte alls duktig på det där med att datera möbler. Den är gjord helt i trä, till och med beslagen är snidade i trä. Inga metallspikar eller skruvar någonstans. Tänkte laga listen i botten och därefter måla den för att kamouflera lagningen, men behålla toppen som den är.

Mot väggen lutar ett par växttavlor. Herr Blanka ropade in några herbarium på en auktion häromveckan. De var fyllda med växttavlor som dessa. Växterna är plockade 1941-42 och samlaren har noggrant kategoriserat växterna efter klass, familj och släkte. Både latinska och svenska namnet står också. Jag tycker de är lite coola med det gulnade pappret och den prydliga texten. Tänkte sätta in dem i svarta tavelramar, och gruppera på en av väggarna i mellanrummet.


Nu är det helg igen!
Ha det så jättebra!
Kram
Mia
-Y

37 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Godmorgon
Jag tycker du har bra planer för byrån, visst finns det hopp för den. Hoppas du visar när du målat.
Underbara växttavlor, vilken skatt han hittade din man.
Ha en fin helg
Varm kram
AnnaMaria

LantlivsAnette sa...

Men gomorron därborta !!
Åhh vilken söt byrå, den kommer att bli ännu finare då du fixat lite med den..
Sååå fina växttavlor din man hittat, kanon alltså..
Ha nu en toppen helg du med
Kraaam Anette

Skogslyckan sa...

Låter som om det kommer att bli riktigt fint! Hoppas du visar oss sen. Ha nu en riktigt mysig fredag!
Kram Pia

hagagården sa...

Underbart fina växt tavlor du fått tag på.
kram
ninni

Shabby soul sa...

Beautiful cupboard! I was thinking right now to buy exactly one holder like your to put a little plant inside! So gorgeous!
Silvia

bakom berget sa...

Vilken vacker byrå! Den kommer att bli jättefin när du har fixat till den, men jag tycker att den är vacker som den är oxå.
Ska bli intressant att se den sen.
Ha en fin fredag!
Kram Åsa.

Tess på Tilda och Mamma sa...

Gomorgon,
Åh så underbar gammal byrå, tror det finns hopp för den känns som du vet vad du vill.
HA en bra dag.
Kram Theres

Vita små hjärtan sa...

Fantastiskt!!!! Vilka tavlor, vad roligt att ha och med text och allt. Byrån kommer du att fixa till så den blir sagolik...
Kram Agnetha

n o r d i n g å r d e n sa...

Åh Mia, vilkan urvacker byrå- som den är!! Jag som gillar svart och brunt mer och mer går i gång fullständigt när jag ser denna!!! Jag hade behållt den som den är! Och försökt lasera en brunfärg till lagningen nedan, men du är så proffsig att jag är säker på att den kommer bli minst lika fin efter du målat den men just den brunfärgen, mmmm och så tavlorna till, med svarta ramar, guud ´va fint!! Gillar dina ljusstakra där väldigt mycket också, ha en bra helg bloggvännen! Mari.

(eddas) sa...

Ja..den blir bare fin når du maler den...er så begeistret for disse lysestakene dine:)
nydelige..
eddaKlemmer

Birgitta sa...

Snygg gammal byrå, den är nog värd att tas om hand, vacker som den är tycker jag, men det är ju en smaksak förstås. Fint med de gamla växttavlorna, vilken tid och omsorg folk lade ner förr på att då det ordentligt och snyggt gjort.

Ha en fin helg, kramar Birgitta

Lisas torp sa...

Vilken jättevacker byrå! Härlig patina!
Den kommer säkert att bli ännu finare när du fått gå loss lite på den!
Vilka fantastiska växter med text och allt! Tänka sej, från 40-talet! Helt otroligt! Vilket jobb man la ner!
Önskar dej en fin fredag!
Kram
Lisa

Randi sa...

Visst är det underbart att få möjlighet att rädda äldre "äkta" möbler. Vilket fynd din man gjorde! Nästan lika vackra på baksidan.
Önskar dig en riktigt skön helg!
Kram Randi

A piece of Asia sa...

Din byrå är jättefin!Ska bli kul att se vad du hittar på med den :-)
Kram Johanna

http://frkerlandsson@blogger.com sa...

Här blir man alltid lika inspirerad när man kikar in!!:)Vilken mysig byrå och fin fina växttavlor:)

Ha en riktigt trevlig helg söt <3

Kraam Izabell

http://frkerlandsson@blogger.com sa...

Ps Mia kika in hos mig du har blivit utmanad...;)

Anci sa...

Byrån är underbar ! Och tavlorna med.

Kram Anci

Laura @ 52 FLEA sa...

Hi Mia,
I love your old pages from the herbarium....I have several, one of which has been passed down from the family. I have been meaning to frame a few pages from one of the other ones but it is still a project on my to do list! I look forward to seeing the chest of drawers after you have worked your magic! I am sure it will be wonderful. I hope you have a great weekend!
Take care, Laura :)

It's me sa...

Beautiful Mia........have a nice weekend !...warm hugs from me....Ria....

Magdalena sa...

ååhh lovely...

god helg,....

Chrissy...The Apothecary Shop sa...

Oh Mia....what a stunning vignette you have created....love the piece,the art (nice husband)love the watches,the candles..love it all!!! WOW...do I feel inspired now! THANKS x0x0

TONE LILENG sa...

Byrän er fin som den er ... sammen med dine stilleben. Jeg vil derfor foreslå at du pusser opp ett og ett parti. Kun topp-platen og se hvordan det er. Så veggene - og kanskje stoppe der? Flammebjørk mønsteret på skuffene er så flotte, så det er synd å la dem forsvinne. Kanskje kan de bli som de er, men med håndtak som passer inn med hvordan du dekorerer ellers..

Mitt hvite hus sa...

ÅÅÅ for en fantastisk flott kommode... herlig farge... kontrastene blir bare så flotte..

og lysestakene ..nydelig..

vakre vekts tavler også.:

god helg..

klemmer =))

LOPPISLIV sa...

Hejsan! Så fin byrå, och med lite Mia fix på den kommer den att bli ännu finare är jag helt övertygad om :-))Du visar väl oss sen hoppas jag. Underbara växt tavlor, och en grupp i mörka ramar som du planerar låter kanonfint!! Gillar också ditt lilla äggkoppskåp, sååå charmigt. Tackar för tipset ang ättika för att få snabbare rost, det ska provas, har en fågelbur som ser alldeles för ny ut, fast den stått ute nu i över ett år :-)) Ha en fin helg, nu börjar idol snart . Kram kram P

Vintage House sa...

Hej
härligt fin byrå ska bli kul och se vad du hittar på med den..
Jag har oxå ett herbarium och så där fint sorterat.
Mitt är från 1930...
Har oxå tänkt att rama in vissa i svarta ramar...
ha en mysig helg själv bär det av till göteborg
kram
sandra

ANETTESHUS.COM sa...

Klart det er håp!! Litt hvitmaling og Mia-magi vil nok gjøre underverker;) Gleder meg til å se det ferdige resultatet!!

Ha en underbar helg, kjære deg:))

Klem klem
ANETTE

Ett Vitare Hem sa...

Byrån är jättefin!
Ha en finfin dag!
Kram/LenaS

Rose Garden Malevik sa...

UNDERBAR BYRÅ :)

Dags för SATURDAY SHOW OFF
hos mig.....
VÄLKOMMEN att vara med :)
Ha det gott
Håkan

Zinkhjärtat ♥ sa...

Hej!
Byrån kommer att bli jättefin när du är klar med din. Tavlorna kommer bli jättefina med svarta ramar:)
Stor kram Annelie ♥

rustik charm sa...

Hej Mia.

Så fin byrå du hittat:) Underbar. Kommer bli ännu finare när du är klar med den.

Hoppas du får en trevlig kväll.
Kram Kristina

Rummet för välbefinnande sa...

Hej min vän,
Nu har jag slitit hårt ett tag här....
Sitter här i sängen med lite feber så jag fick dra lite i bromsen helt enkelt. Vilar också bloggar jag lite, så vilar jag också läser jag lite, vilar, vilar, vilar...

Precis vad jag behövde nu tror jag :)

Annars så tar det form riktigt bra tycker jag. Åhh vilka möjligheter det finns alltså och jag riktigt längtar efter att fira jul där kan jag säga.

Ha en fin helg Mia och jag är helt övertygad om att den där byrån hamnat i trygga händer nu. Du kommer att förvandla den, det vet jag!
Kram kram

Unknown sa...

Hej Mia!
Klart det finns hopp! Det finns det alltid:)

Med lite färg och fantasi så blir det mesta fint. Fast många skulle nog tycka det vore synd att måla den....

Jag hade gjort det i alla fall.

Tror det blir snyggt med alla växttavlorna som du beskrev, så kul att ha.

Ha en fortsatt trevlig kväll!
Kram Anna

betong ute och inne sa...

Hej, tycker faktiskt den var snygg som den var :)
Men den blir säkert jättefin målad med...
Ha en bra kväll, kram Malin

Änglarnas hus sa...

Hallojsan sötis!!

Jag gillar verkligen idéen med att behålla toppen omålad..det kommer bli kanonfint!
Du har fixat till ett riktigt fint stilleben med ljusstakarna och de gamla klockorna..
De torkade växterna var verkligen ett fynd! jag gillar när man får med dtext om någon man köper..fantasin drar iväg kring vem personen som ägt och fixat med allt!!

Ha det gott i helgen nu!! :)

Kraaam Sanne

My Shabby Streamside Studio sa...

You made it beautiful, as always!

P.S. – I’m having a Jeanne d’Arc Living Christmas Giveaway!

Bisous,
Sandy @ My Shabby Streamside Studio
http://myshabbystreamsidestudio.blogspot.com/


Servies en Brocante sa...

I put so much of youre pictures on my computer for insparation, so it go's 2 ways :)
Nice week!

Franska Anna - keramik sa...

Det är så kul med inredningsprojekt! :) Hoppas ni får en fin helg! /Anna