fredag 5 november 2010

Amaryllis

Jag har aldrig tidigare försökt mig på att övervintra amaryllis, men förra året sparade jag mina och försöker nu få liv i dem igen. Efter förra julen tog jag ner dem i källaren. Jag lät dem vissna ner och klippte inte bort några blad eller blommor, utan lät all näring gå tillbaks till löken.

De fick lite vatten någon gång i månaden för att inte torka ut. Häromdan (när det var 8 veckor kvar till jul), tog jag upp amaryllisarna i stugvärmen och gav dem ny jord och lät rötterna få ordentligt med vatten. Det ser ut som det börjat bli lite ljusgrönt på toppen av löken, så jag hoppas att den kommer igång och växa snart...

Förra julen såg den ut så här när den första blomman kom.

Sedan blev det ytterligare en massa blommor. Det skall bli spännande att se om det blir några blommor på den i år.
Ha en riktigt fin Alla Helgona helg!
Kram
Mia
-Y

32 kommentarer:

High Street Cottage sa...

Hi Mia, I'm sure your pretty flower will return, it never ceases to amaze me at how resilient plants are. I love the photo of your living room, how inspiring! The pretty pillow and all the white, your flower pot is amazing with all of it. tami

Unknown sa...

Vilken otroligt mysig blogg du har!! Den mysigaste jag varit inne och kikat på.. Ditt hem är ju helt underbart!!

Kommer defenitivt kolla in här ofta :)

Ha det så bra

/Caroline

Sussi / Sussinghurst sa...

Held og lykke med dem, den er så smuk i din hvide stue. Jeg har købt en hvid amaryllis, men den er forfærdelig lang i stilken, den har nok haft det for mørkt, måske skærer jeg den af og sætter den i vand når den springer ud.

Lantliga drömmar sa...

Då ska jag försöka mig på att göra så med min amarylis till nästa år. Ha en skön helg du också ! Nilla

Dessie sa...

Hej Mia. Va fint du gjort med din amaryllis lök. Det kommer säkert att gå fint. Du verkar ju ha gjort allt rätt iallafall. =)

Titta gärna in hos mig och va med i min utlottning.

Ha en skön helg

Kram Dessie

Lisas torp sa...

Ja, du ska se att den tar sej - tycker det ser hoppfullt ut och så fint du har gjort!!!

Kul när man kan spara en fin blomma och de vita är så vackra!

Önskar dej också en riktigt fin Alla Helgonshelg!
Kramar
Lisa

rustik charm sa...

Hej Mia.
Så kul om den kan komma igen:) Isåfall ska jag nog försöka mig på det oxå tills nästa år. Det ser ju lovande ut.

Ha en trevlig helg.
Kram Kristina

Vita små hjärtan sa...

Vad mysigt! Hoppas den kommer blomma fint till jul!
Ha en mysig helg.
Kram Agnetha

Så Vitt Jag Vet sa...

Vita amaryllisar är så fina. Men varför skall oftast vita vara hälften dyrare? Frågade just det ida i blomaffären.
Ha en bra helg!
Kraam
Sanne

(eddas) sa...

Spennende og gøy hvis de kommer opp:)
Nyyydelig denterrinen du har fått...ønsker meg en slik en:)
ha en koselig helg
eddaKlemmer

skogslunden sa...

I en sådan fin kruka kan de ju gärna få stå och övervintra. Då gör det nästan ingenting om de inte kommer sig:)
Hälsningar Jennie

Annika Christensen sa...

Hej!
Ja nu är det dags för dessa skönhter och du kan verkligen ta väl hand om dem ser jag.
Vackert!
Ha en skön helg
Annika

n o r d i n g å r d e n sa...

Hallå Blankis, ja du är ju fenomenal! Men du får ju alla de mest exotiska växter att överleva så klart att en amaryllis grejar det efter din omvårdnad! Så snyggt med svart papper runtom!Ha en mysig helg. Mari.

Ione sa...

Lilla y have some amaryllis,in my garden, but not white. white is so beautifull!!I like very mutch your first photo.Good idea.
Kisses
Ione

Randi sa...

Underbara miljöbilder som alltid hos dig! Vilken vacker kruka...jag har samma..."ler".
Tack söta Mia, för dina alltid så gulliga kommentarer. Men du ska veta att trädgården ser bättre ut på bild...
Önskar dig en skön helg!
Stor kram
Randi

Danuta sa...

Piękna dekoracja. Ja też już posadziłam cebulki.I teraz czekam jak zakwitną:-)))
Pozdrawiam

Made in Persbo...Carina sa...

Vilka härliga julbilder! Jag ÄLSKAR vit jul i kombination med mossa och naturfärger....andra färger är fina men inget jag känner för till 100% i hjärtat.

Hade gärna åkt till Marie men denna helg är enda lediga i höst så jag måste försöka hålla mig hemma och få lite grann gjort här. Ha det så kul hos Marie imorgon och hälsa henne så gott!

Kraaamar, Carina

Alberte sa...

Så spennende!
Jeg skal ta til meg tipset♥

Rummet för välbefinnande sa...

Hoppas det funkar nu med löken. Har funderat många gånger på att ta tillvara amaryllisen, men så har latmasken tagit över också har jag slängt den.
Men, du - så fint fatet är som krukan står på. Åhhh, det gillar jag verkligen.
Ha det riktigt bra imorgon nu och hälsa Marie så gott. Tänk att du äntligen ska åka nu. Är glad för din skull!
Kram Mia

Rose Garden Malevik sa...

S
U
P
E
R
F
I
N
T

Hoppas det blir fiiiiiiiiiina blommor :)
ha det gott
Håkan

betong ute och inne sa...

Den var ju jättevacker i fjol, du ska se att den kommer i år med...jag har faktiskt också en från i fjol, som jag tog in nu i går....får väl se hur det går för min ..
Ha det Kram Malin

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det där är lite som lotteri, ibland vill dom blomma om. Jag har provat olika sätt, en gång grävde jag ner en lök ute. Den blommade som besatt mitt i sommaren!
Hoppas du får en vit fin blomma lagom till jul.
Kramar
AnnaMaria

Anonym sa...

vad skojigt! Var det "vanliga" allhnadelslökar du lät vila? Måste prova jag med i år!

Kram penrilla

LIVS LYST sa...

Jeg må alltid ha amaryllis til jul! Det er kjempe koselig.

Ha en fin helg!
Hilsen Liv

Mitt hvite hus sa...

Så moro... kanksje du får det til...prøvde jeg også men jeg mislyktes...

Skal prøve igjen til neste år.--

Nydelige bilder...

Klemmer og god helg =))

Bitte sa...

Vad fint du har gjort! Hoppas att din amaryllis blommar om :-).

Ha en fin allhelgonahelg!

Kramar
Beatrice

My Shabby Streamside Studio sa...

Beautiful as usual!


Bisous,

Sandy @ My Shabby Streamside Studio
http://myshabbystreamsidestudio.blogspot.com/

Anette sa...

Amaryllis är en underbart vacker blomma och särskilt den vita! Jag är övertygad om att den tar sig ;-)
Hoppas helgen varit bra!
Kram!
/Peggy

Malin - I min trädgård sa...

Så fint Mia! Och avd kul att du berättade hur du övervintrade de! Ska nog ta och testa det i år jag också... med de nyinköpta alltså, till nästa jul.

Tack förresten för din hälsning hos mig! Jag är så glad att du tog dig tid :-). Jag tror egentligen precis som du - man ska känna av med hjärtat när det gälelr inredningen.

Ha en bra vecka!

Kram M

Tessi sa...

Nydelig!! Gleder meg sånn til jul!

xoxo

http://tessi-la-la-land.blogspot.com/

Annas skattkammare sa...

Så fint med amaryllis, jag stod och spanade på en igår i affären, men jag väntar lite till.. håller tummarna för att det går bra att få liv i den igen!
Kram /Anna

Malin's Hus sa...

den kommer att blomma igen, det gör dom alltid ( nästan iaf) Amaryllisar är så vackert.

KRAAAAAAAAAAAAAAAAM