lördag 6 februari 2010

Vår i växthuset ~ Spring in the greenhouse

Vårljuset strömmar in i växthuset, och det kliar i fingrarna att få börja med frösådden... Jag tror det får bli lite inköp i veckan och sådd nästa helg. Jag skall nog passa på att plantera om krukväxterna när jag ändå är igång.

Än så länge finns det inte så många växter i växthuset. Några övervintrare och vinrankan som ännu ser ganska sovande ut.

I veckan var jag i Kristianstad, och där var det härlig vår, med ett par plusgrader, snöfria vägar och kvittrande fåglar. Jag tog en promenad genom staden och hittade till Prästbostället där jag fann den här fina brädan. En målad gammal väggbräda med text. Så den och några gamla schabloner fick jag med mig därifrån.

Ha en fortsatt fin helg!
Kram
Mia
-Y

50 kommentarer:

Rummet för välbefinnande sa...

Ditt växthus - mmmmmm säger jag bara. Förstår att det kliar i fingrarna nu. Den där brädan var ju inte dum den heller. Alltså, längtan efter våren gör sig allt tydligare påmind!
Har så mycket roligt på gång nu Mia så jag tror att jag spricker. Längtar så att få träffa dig och Marie igen. Tänk om vi kunde ses och samtidigt hälsa på Lena (Lustfyllt)? Har ju köpt mig bil förstår du så nu öppnar sig en ny värld för mig *ler*
Ha en fin lördagskväll och ta vara på dig!
Många kramar Mia

Anonym sa...

Ditt växthus är verkligen mumma! En lisa för själen.

Jag har minsann kollat in lite fröer på Ulriksdal idag, längtar.....

Hoppas vi får till ett växthus eller uterum snart....

Kram Lena

Made in Persbo...Carina sa...

Hej gumman!

Så redig du är som redan tänker på frösådden. Jag brukar alltid vara supersen med sånt. Men det klart, med ditt vackra växthus så klart du blir inspirerad!

Och vilken underbar skylt du har där! Gissar att du målat den själv. Grymt snygg!!!

Kram vännen!
Carina

Tina sa...

Så flott en hylle med vår der oppe, herlig du! Vårinspirasjonen kommer med solen gitt, dagene lengre og ei sol som så smått varmer, deilig! Klæm

Les Cotrions sa...

Your greenhouse is a beauty! Lovely board you bought!
Happy gardening and a nice Sunday!
Vale

Unknown sa...

Va härligt att ha ett växthus Mia, förstår att du längtar efter att börja med det gröna. Två skrangliga mårbacka har fått komma upp från min källare men det ska nog bli fason på dom.

Så fin brädan sakerna står på är, bryter så fint mot allt vitt. Min pardörr är trären på andra sidan och det kommer den förbli. ;Maken ville det med så det är ju fint att vi vill samma*ler*

Härligt med en liten tripp till sydligare breddgrader, vet ju att du gillar det:) Nästa gång blir det kanske a la france

Ha en go helg goa Mia, kram Pia

Hulda sa...

Nydelig, Mia. Så flott i drivhuset ditt. Vakkert på hyllen, med perleblomsten, skiltet og kronen. Du er flink til å gjøre det vakkert rundt deg.

Millas hem sa...

Hej vännen!

Här "droppar" jag in hos dig mitt i melodifestivalen för att kolla in de vackra bilderna! Jättefint därute!
Imorgon tror jag att jag ska väcka "pellisarna" om jag har lust imorgon vill säga! =)

Kramis

Ullis/Leva på landet sa...

Så underbart att börja planera för våren. Känns så avlägset här. Du har det så fint i uterummet. Skulle verkligen vilja ha ett jag också.

Kram Ullis

Änglarnas hus sa...

Hallojsan goa Mia!!

Ja nu längtas det mer än vanligt till sådd och värme..
Pellisarna skall fram ur garaget och snart kan det sås..

Riktigt fin skylt du har fått tag på!

Såå det finns snöfria ställen i vårt land?..

Ha det bäst!!

Kramis Sanne!

n o r d i n g å r d e n sa...

Sån läcker skylt, hade du gjort den själv!!??

Och ditt växthus, bare sååå läckert, tom på vintern!

Ha en fortsatt skön vinterhelg!

Engelska Villan sa...

Hej Mia!!
Mmm, man riktigt ser hur ljuset letar sig in där i växthuset!
Här är det också dags att plantera om lite murgrönor, märkte jag idag. Alldeles för lite jord kvar.
Ha en skön kväll, vännen!
Kram ANNA
P.S. Såg dig i 101 idéer förresten :) Jag är oxå med, hihi D.S.

Vintage House sa...

Oj vilket härligt växthus du har och vilken fin bräda... ha nu en ljuvlig kväll kram sandra

Norregård sa...

Vad härligt med ett växthus...
Själv måste jag nog ha lite grönare fingrar först;o)
Prästbostället har mycket fint, där har jag varit ett par gånger!!
Ha det bäst!!

Kram Kram Malin

Lisas torp sa...

Åh, så härligt med ett växthus! Något man kan drömma om!

Jag förstår att det kliar i fingrarna!
Lisa

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Härligt med dina vårkänningar. Här är snön i drivor och växthuset står i is. Trodde att ni också hade det så....
Ha det så gott och en bra fortsättning på helgen önskar
Carin

Mitt hvite hus sa...

så herlig da... veksthus står høyt på ønskelista mi..Kristianstad ...ja der var vi i sommer...lengter tilbake..


Klem Kerstin

Chani sa...

Hi Mia, this is so beautiful!!!
Love, Chani

Annika Christensen sa...

Vackert.. och rofyllt nu längtar jag också ut i växthuset.
fint med soljuset i bilderna i förra inlägget.
Ha en skön söndag
Annika

Patricia sa...

Hi Mia,

Love your new plate and flowers!!
Almost ready for spring?

Love Patricia

Marita sa...

Hu vad avundsjuk jag är nu!! Jag vill också ha ett växthus!! Ditt ser ju helt underbart ut! Du visar så härliga bilder... mmmm våren, frösådd... Tack för inspirationen även om jag döööör av avundsjuka!
kram, Marita

Anci sa...

Hej !
Du har ett väldigt fint växthus, med eller utan blommor.

Kram
Anci

liven sa...

Så flott med et veksthus!! Fine og vårlige bilder her hos deg!!
Kan skjønne du vil så frø nå......selv gjør jeg det ikke i år fordi jeg ikke har steder å oppbevare dem!!Får vente på det som kan sås direkte ute!!

ha en fin søndag der borte i Sverige :o)

Deko-Impressionen sa...

I like your white wall and the flowers. Looks great.

Have a nice sunday.
Katharina

Anonym sa...

Vilket underbart växthus du har och så vackert med de latinska växtnamnen!

Fin gammal bräda med text du kommit över.

Förstår det kliar i fingrarna. Lycka till med frösådden och omplanteringar när det är dags!

Kram Renate

Marina sa...

Jasså, så du har varit här i veckan! PRästbostället är en fina affär som jag besöker för sällan.

Vår tycker jag iofs inte att vi har men visst, inne i stan ser det ju annorlunda ut än 1 mil utanför där jag bor. Vi har inga snöfria gator här inte!

Fint med ljuset in i växthuset! Kram!

katarina sa...

Ååå så vackert!

Mmm...nu längtar man...
himmel så härligt att kunna ta med sig kaffekoppen ut i solskenet...köra händerna i jorden o känna doften av rosor....ååå...
HImmel så avis jag är på ditt fina växthus....där kan ju verkligen våren komma i förtid.
Vi ska se till å glasa in altanen i vår så nästa år kanske jag med kan driva upp några plantor i förtid o njuta av vårsolen innanför gamla fönster...;)
Ha en mysig söndag!
kraaaaaaaaam

blomsterboden i skanör marie sa...

gillar skylten skarpt=)
ha en skön söndag, kramkram marie

Anette sa...

Visst är det härligt med VÅRsolen som kikar in lite till oss. Idag hade vi planer på att ge oss ut till vårt torp med skotern och släde och grilla korv eftersom solen skulle vara här hela dagen. Men tyvärr fick vi ställa in det pga att lilla a, 2 år, hade 39 graders feber. Lite trist men vad gör man....
Ser att du tänkte börja så nästa helg. Vad kommer du börja så i år?
Jag har funderingar på att så pelargoner men det kanske är svårt. Har du gjort det nån gång?

Ha en skön söndag

kramar @nette

Mia, New Room Interior sa...

Så nydelig det er i veksthuset ditt!! :-) Håper du har en fin søndag! Klem

kleine-creative-Welt sa...

Dear Mia,
your post of 03.02. is balm for our soul - the sunlight and the wonderful color of the fruit that do well -
your beautiful greenhouse is also waiting for the spring - I find it too difficult to wait so long -
I send you best wishes for health -
Ruth

Loppis Lycka sa...

Jag förstår att det kliar i fingrarna! Du har en sånt fint växthus.
Undra om våren snart kan komma ?

Ha en skön söndag o ny vecka!
Kram Josefine

agawphotography sa...

The spring is coming :) sooo beautiful job

vosgesparis sa...

seeing those light colors I always wanna go and clean my house ;)

Sunnanvind sa...

Håller med om att det verkligen börjar klia ordentling i fingrarna att få börja förkultivera! Jag ska dock tvinga mig själv att vänta ett par veckor till innan jag sår första fröna(jag brukar ha en tendens att börja för tidigt). Ditt växthus ser väldigt vackert ut.

Hälsningar Carina

Nyanser av vitt sa...

Hej Mia
Vilket underbart växthus du har. Skylten du köpt är helt underbar och passar verkligen där.
Sköt om dig
Kram Agneta

Unknown sa...

Hej vännen,

Kan tänka mig att det kliar i dina fingrar!!!!
Jag är så avis på alla Er med gröna fingrar.
Ett växthus med härliga växter och annat vacker kuriosa ger verkligen en liten extra till själen.

Roligt att Du besökt Prästbostället.
Fast jag inte har alldeles för långt dig så har jag ännu inte varit där.Får bli en tur i vår.

Så fint du skrivit uppe vid kanten på väggarna i ditt växthus.
Du är en mästarinna på kalligrafi!
Vackert!

Forsätt drömma snart kan du njuta av ditt gröna rum.
Kramisar Jeanette

Weisser Traum sa...

hallo mia schau mal auf meinen blog. habe einen award für dich. alles liebe daniela

Helen sa...

Hej!
Vilket underbart växthus du har det måste vara fantastiskt när det prunkar av växter. Lycka till med sådden.
Kram/Helen

Moa sa...

Så himla vackert det ser ut.. =).. tack för inspirationen.. Moa

Tulipa sa...

Hej Mia!
Växthuset du har är som en dröm...
Jag kan tänka mig att du är lycklig över det!

Fåglarna har faktiskt kvittrat rejält i en vecka nu. Det är en tröst mot snön...att åtminstone fåglarna sjunger om våren!

ha det så bra! Kram Mariette

Elin | Draumesidene sa...

Hei Mia! Så vakre bilder! :) Dette gav meg tankar om vår! :) Og eg gleder meg så veldig!

Ha ein fin kveld,
og ei flott, ny veke!
God klem frå Elin! :)

Marie sa...

Hej Mia!

Så vackra bilder från ditt växthus! Tokgillar brädan som du köpte, hur fin som helst!

Ha en bra vecka, vi hörs!

Kram Marie

[ c o y o t e ] sa...

Jaa, ska bli härligt att snart få skita ner händerna..

Kram Mia

Mamma C sa...

Vilken fin bräda du hittat, snart kan man fylla växthuset med blomster.
Kram Mamma C

Vita små hjärtan sa...

Så vackert! Å snart är våren på väg!!!
Kram Agnetha

Jes/Vita villa vila sa...

Hej rara Mia,

Ljuvliga bilder & visst längtar man nu... massor till fröer & grodd!

Ert växthus är fantastiskt!

Kram kram Jes

Bitte sa...

Vad mysigt det måste vara att ha ett växthus, ett sånt vackert växthus dessutom. Det är något jag alltid drömt om! :-)

Brädan med text är så vacker också, jag förstår att du föll för den. Den ser ut att höra hemma där på hyllan :-).

Ha en fin vecka!

Kramar
Beatrice

Fru Ekeby sa...

Hejsan svejsan!
Mitt växthus har i helgen blivit av skottad snö för 3:e gången nu!
Nu räcker det tycker jag med snö!
Härliga bilder du visar oss!
Ha en bra vecka, från fru Ekeby!

SollenkrokaBy sa...

Oj, vad jag fick vårkänslor av att se bilderna på ditt fantastiskt vackra växthus! Tack för fin inspiration!