torsdag 18 februari 2010

Fröer ~ Seeds

Även om det ser ut som full vinter ute så börjar det bli dags att tänka på frösådden. Jag blir alltid lika överraskad över hur snabbt våren kommer. Helt plötsligt, från den ena dagen till den andra, slår vädret om. Kylan trycks undan, och den starka vårvärmen lägger sig som ett varmt mjukt täcke över trädgården. Termooverallen byts ut mot en tunn vårjacka. Solglasögonen och trädgårdsmöbler plockas fram. Man får en underbar försmak av sommaren...
Blixtsnabbt kommer lusten att grilla, att sitta ute på verandan och äta middag, att fika utomhus, att sitta ute och läsa, att umgås och bara njuta.

Förra våren frösådde jag bland annat granatäpplen. Under året har de vuxit upp till 30 cm stora träd. Jag tycker det är spännande med lite exotiska, annorlunda växter. I år tänkte jag ge mig på valnöt. Tänk vilken lycka att kunna sitta under ett eget valnötsträd...
På tal om valnötsträd vill jag passa på att tipsa om en jättemysig matbok av Anna och Fanny Bergenström, som just har namnet Under Valnötsträdet.

En bok med härliga bilder, inspirerande berättelser och ljuvliga recept. Även om man inte tänkt sig att laga mat just för tillfället är det en underbar bok att bara bläddra och drömma sig bort i.
Kram
Mia
-Y

47 kommentarer:

Villa König sa...

Hej Mia,

your blog is so wonderful! I am very impressed by your photos!!! Wow!!!
Everytime I am waiting for a new post because they are full of inspiration!

Kram
Yvonne

Hem och Lycka sa...

Nämen vad häftigt med granatäpple, så exotiskt!

kram Mia

Vintage House sa...

Hej,
Jag håller helt med dig en dag kommer det att vända. Men här vräker det ner snö, så man får drömma ett tag till.
kram och en mysig kväll till dig
sandra

idémakeriet sa...

De där ord låter som musik i öronen.
Och bilden, jap härligare kan man inte skjuta den.
Lycka till med dina små växtbebisar.
Ha det så gott.
Stor kram Gerda

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Ja, den boken köpte jag ifjol på bokrean. Gillar den jättemycket och som du säger kan sitta och njuta av bilder och recept!
Va spännande med dina fröer!
Carin

Änglarnas hus sa...

Hallojsan goaste!!

Ja men tänk va!..att det är dags att så nu..Känns helt otroligt!
snön ligger så tjock över tomten och förrådsdörren är helt igensnöad..och där finns allt jag behöver för sådd!!

Får nog införskaffa lite nytt..

Valnötsträd?!..det lät riktigt exotiskt!..Men med dina gröna fingrar kommer det nog att bli bra!!

Ha det bäst Mia!!

Kramis Sanne!!

Unknown sa...

Jag är ju ingen odlare!
Men önskar dig och alla andra med gröna fingrar lycka till med vårsådden.

Hoppas att allt ni sätter i jorden kommer att växa till underbara vackra blommor och växter.

Önskar så att jag hade gröna fingrar eller intresset att odla för husbehov.

Men jag njuter av dina och andra bilder och inlägg istället.

Ha det gott!
Kramisar Jeanette

Brenda Pruitt sa...

I live in Texas, but enjoyed my visit to your blog. You have such lovely photos!
Brenda

ciasbutik sa...

Visst längtar man ut i trädgården nu! Just nu snöar det igen så vi får väl vänta ett tag...
Ett tips! Jag tror att Annas och Fannys bok är med på bokrean i år.
Supertillfälle att inhandla en suverän bok.
Ha det gott,
Cia

Mine Blomster sa...

Du har en sån vakker og innspirerende blogg. Deiligt med taken på spiring og vår. Og boken du hviser her, ser utrolig vakker ut... Den vil jeg prøve å få tak på..
Ha en fin helg
Hilsner fra Mine Blomster

TONE LILENG sa...

Å, jeg gleder meg til sommeren og til å lære mer om hagen, frø og planter. Etter tre år med oppussing av et 140 år gammelt hus i støv og puss - så blir det deilig å få være utendørs og pusle fremover. - Granateple høres fantastisk ut :)
mvh Tone
www.enfuglianden.blogspot.com

Marie sa...

Hejsan!

Åh, vilken härlig och hoppfull bild! Visst är det ju så att en dag vänder det och våren är här, men just nu vräker snön ner utanför fönstret, blä!

Spännande att så valnöt!

Här är stenfirman där vi har köpt våran kalksten ifrån http://www.thorsbergsten.se/index.html
Kan verkligen rekommenderas!

Ha en fin helg Mia!
Kramar Marie

Marie - Systrarna sa...

Du har ju förstås helt rätt! Men själv har jag inte lyckats fokusera på fröer ännu, lite för mycket vitt och kallt i vägen på nåt sätt... Syrran däremot är på gång!
Blir spännande att följa ditt försök med valnötsträd!
Kram/Marie

Hem och Harmoni Marie sa...

Vilken mysig bok.. den måste jag titta närmare på :)

Tack för förslaget om våra väggar, detta måste jag så klart överväga. Låter intressant...
:)

Önskar dig en skön avslutning på veckan, kram Marie

Millas hem sa...

Hej Mia!

Tack så mycket för de ljuvliga bilderna du visar idag! Är såå frusen idag och behövde verkligen drömma mig bort en stund! =)
Hoppas att jag inte blir sjuk! Är ledig imorgon också och då vill jag ha ork till annat!

Kram Camilla

Bibbi sa...

Spännande med granatäpple:) Hade inte en tanke på att det skulle funka. Men här väntar jag med frösådd MINST en månad till. Sen ska det skottas en gång till växthuset där alla saker finns...
Ibland tror jag att jag bor på väldigt fel ställe...
Ha en skön helg
Kram

Hulda sa...

Det har du rett i. Det er ikke lenge til man kan begynne å så de første blomsterfrøene. :) Så fint og vårlig bilde.

Anonym sa...

Vill minnas att du sådde granatäpplen! Spännande att så valnöt.

Lugnar mig lite till med växter men som du skriver när våren kommer gör den det snabbt. Drömmer gör jag men denna förbaskade snö som bara dalar ner dagligen. Man vill ju inte ha isnalle-väder *suck*. Ljuset kommer att segra och med den värmen!

Tack för boktipset!

Trevlig helg!

Kram Renate

Viveka i Bläckhornet sa...

Har granat äpplena vuxit så mycket? Så roligt!Norrland är det alltid lite klurigt me växter.

Jag längtar grymt till vår och takdropp nu...

Kram Viveka

Snäckskalsdalen. sa...

Kul med granatäpplet! Hoppas det går bra i år också. Och jag önskar att din valnöt slår rot och växer så det knakar så att du kan sitta därunder och njuta med den fina boken i knäet!
Anna & Fanny Bergenströms böcker är absolut underbara!
Hej från
Agneta!

vosgesparis sa...

I used to plant lots of seeds when I had a big garden.. those little flags are so cute!

emilias gömmor... sa...

Så häftigt med granatäpplen!
Hur har du gjort med plantorna vintertid? Växthus,inomhus?
Hur som helst så läntar jag också efter våren!!!

Kram på dig/Mimmi

n o r d i n g å r d e n sa...

Du är så häftig Mia med dina exotiska plantor! Hälften skulle inte ta sig här i Nordpolen men vist är det kul mked lite annorlunda sorter! Så fina små fröflaggor du hade där och mycket inbjudande bild! Tack för fint boktips & trevlig helg! Mari.

Fia sa...

Valnötsträd …härligt! Såg att Under valnötsträdet finns i Akademibokhandelns bokreakatalog, blir sugen på att prova den nu när du skrev om den, tack för tippset.
Fia

LantlivsAnette sa...

Jaaa, nu längtar vi efter sol och värme !! Idag har vi minus 22 grader...brrr..
Men det är som du säger, snart vänder det och då går det fort..
Vad du är flitig som sätter frön !!! Jaa, tänk vad mysigt med ett eget valnöts träd..
Kraaam Anette

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

De där söta namnflaggorna var väl ändå dagens bästa:-)))

Ha en gla da,
Hillevissan

Anette sa...

Ja varför inte, ett eget valnötsträd låter ju inte helt fel i min trädgård.
Snöar det hos dig nu? Här kommer det massor.....och i morron 3 - 4 dm mera snö!!
Vill ha VÅR nu.

Kramar @nette

Anci sa...

Tack för all inspiration du ger !

Kram
Anci

Bitte sa...

Vad duktig du är som drivit upp ett granatäppleträd! Det låter exotiskt om något :-). Ett eget valnötsträd skulle jag inte heller ha något emot...

Ha en fin fredag!

Kramar
Beatrice

Rosor och Spetsar sa...

Underbar vårbild du bjuder på, Nu har vårlökarna här inne gett upp och ute snöar det, men jag har ochså köpt mig en vacker hortensia att lugna vårlängtansnerverna med.Lycka till med din spännande vårsådd.
Kram
Annelie

Agnieszka sa...

Hello Mia:)
Your blog is beautiful!You make a wonderful photos, I'm so impressed!
Kram (what thas mean in my language Ściskam:)
Agnieszka

die Waldfee Moni sa...

Hello,your Blog is very nice and the photo's are wonderfull.I'm follow your Blog.It's great.
Sorry,but my Enlish not so good.
Have a nice Day.Best reagrets,die Waldfee

Nyanser av vitt sa...

Hej Mia

Ja nu räcker det. Fina bilder som vanligt och spännande med sådden.
Ha en jättemysig helg
Kram Agneta

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

U N D E R B A R T
fina växtskyltar, du
I N S P I R E R A R !
Varmkram,
Lydia

Norregård sa...

Hej Mia!!
Visst är det så, bäst var det är har våren kommit....
Tack för boktipset;O)
Ha en mysig Helh i snön!!!

Kram Kram Malin

Lisas torp sa...

Så härliga vårtankar du har i dessa tider - det är trösterikt och skönt!
Fantastiskt att du har lyckats med granatäppelträd!!!
Ja, ett valnötsträd vore verkligen inte dumt, men klarar ett sånt klimatet här tro?

Fortsätt du med dina sköna vårtankar!
Kram
Lisa

Christelle sa...

Jolie idée pour le printemps qui arrive tout doucement !Toujours de belles photos par ici !

Lettered Cottage sa...

So happy to have found your blog today! :-)

Layla
The Lettered Cottage

Anonym sa...

åh jag vet, det är alltid överaskande när man ska börja med sådden! Vet inte riktigt vad jag ska satsa på i år?!

Har du läst systrarna Bergenströms "Vinterns goda ting" också en väldigt fin bok som de har gjort :) Min favvo!

Ha en fin lördag!
Kram pernilla

Unknown sa...

Det låter långt dit... men som du säger, rätt som det är så slår det till! O varje vår blir jag lika förvånad... som om det inte blir vår varje år :) o allt det där som jag tänkt plantera blir inte av, så kanske i år.. Ha det så gott, o tack för tipset på boken! Kram Lenita

. sa...

Ja, vilken vinter, alltså! Den lär man minnas!

Söt bild på dig! Har inte vågat lägga ut nån bild på mig själv än, hihi!

Ha en fin lördag!/Camilla

LOPPISLIV sa...

Så mysigt när man kan börja plantera, själv längtar jag efter att få sätta pelargoniorna i ny jord och hoppas de tar sig :-) Vi har fått så mycket snö nu så det inte är klokt, alldeles galet. Men idag har vi haft plusgrader här och det har smällt lite...Vi håller tummarna att våren tar över nu snart istället, jag längtar precis som du efter värme, sol, växter och allt som hör våren till. Trevlig helg goa Mia. Kraaaam Paula

Elin | Draumesidene sa...

Hei Mia! Vakre bilder og ord... Eg lengtar SÅNN etter varme, og eit glimt av grøn mark... Det er lenge til vi får det her. Det har vore minusgrader sidan november. Heilt uvanleg her i nordvestnorge... Men våren kjem nok i år også! :)

Ha ei fin helg!
God klem frå Elin :)

Marianne sa...

I have been thinking about starting my seeds too. Can't wait to see my garden turn green again. Just a few more weeks and winter will finally be gone. Hello Spring.

Matilda sa...

Håller verkligen med dig om den underbara kokboken, den finns i min kökshylla med.=)

Tack för den fina kommentaren också, det skulle vara så kul om du kunde komma förbi min lilla butik någon gång.♥

Jag har varit på fårfesten i Kil den här helgen, det står lite om det i mitt senaste inlägg, och wow vilken upplevelse det var. Jag tänkte faktiskt på att du skulle ha varit där med dina kamera, det hade blivit fantastiska bilder!

Många kramar, Matilda.

[ c o y o t e ] sa...

Viken mysig bok du visar där! Måste spanas in..

Ha en go dag!
Kram ♥ Mia

Sally och jag sa...

Härligt med frösådd!

Har planerat sedan länge att sätta igång, men jag kom av mig i all snön...:)

/Sally och jag