tisdag 26 augusti 2008

Citron/limepaj och kladdkaka - Lemon/limepie and sticky chocolate pie

I helgen bakade jag citron & Limepaj och kladdkaka. Barnen gillade kladdkakan bäst medan jag och maken föredrog den syrliga och krämiga men ändå söta citron & lime-pajen :)
Vädret var ju riktigt skönt på söndagen så vi var ute och grejade i trädgården flera timmar. Maken var lycklig...ett stort äppleträd hade dött..fast det var inte det som gjorde honom glad, utan det faktum att han fick lov att ta fram motorsågen och brumma lite :) Tänk vad olika saker som gör en lycklig...Jag var mer lycklig över att det blev en massa ved till mysiga brasor nu i vinter *hihi*

Jag älskar både citron och lime! Här har jag rivit lite till pajen, som såg ut så här:

Kladdkakan såg ut så härinnan den försvann ner i allas små magar :)

För er som undrar hur man gör kommer recept här:
Citron & Limepaj
Rör ihop 3 dl mjöl, 2 msk socker, 125 g smör och en äggula till en deg och tryck ut i en pajform.
Gör en fyllning av 3 ägg och 2 dl socker (vispas poröst), 2,5 dl Keldagrädde, 2 msk mjöl, 1,5 msk vaniljsocker och rivet skal och saft från en citron och en lime.
Häll blandningen i pajskalet och grädda längst ner i ugnen i 200 grader, ca 30 minuter, tills fyllningen stelnat.
Kladdkaka
Blanda följande ingredienser i en kastrull:
150 g smör, 2 dl mjöl, 2 dl strösocker, 1 dl florsocker, 1 dl kakao och 2 tsk vaniljsocker. Värm till en jämn smet. Tag kastrullen från plattan och rör i ett ägg.
Häll i smörad pajform som gärna är "bröad" med kokos och grädda i 150 grader i ca 20 minuter tills kakan är lagom kladdig.
Lycka till!
Till helgen tänkte jag baka skådebröd, jag har äntligen hittat ett recept som jag tror är bra..hoppas på ett resultat som detta :)

Kram goa vänner!
Mia

Hi!
Last weekend I made two yummy pies, one with creamy chocolate and the other one with lemon & lime.
This is what they looked like. If you want to know how they taste like you can e-mail me for recipe in english.
Have a nice week!
Mia

78 kommentarer:

Hannis sa...

Mmmm,du fick då mig sugen så in i skogen!
Och vilken härlig färgsprakande bild.

Tror säkert att du kommer att trolla fram vackert skådebröd=))

Kram Hannis

Nettan sa...

Det var ett annorlunda recept på "Kladdkaka" jag aldrig sett förr.
Ska jag nog prova...*mums*.
Tack för receptet =0)
Kram, Nettan

Mamma C sa...

Tack så mycket för recepten. Jag gillar citron och lime jag med.
Kram mamma c

Anonym sa...

Vilka härliga bakverk du har gjort. Och jag får tacka för att du delade med dig av receptet.

Lycka till med skådebrödet !

Kram Kram

Millas hem sa...

Mmm, så gott det ser ut! Det riktigt vattnas i munnen när jag tittar på citron/lime bilderna!
Kladdkaka är en favorit här också, vem gillar inte det förresten?!
Tack för receptet på citron/limepajen, den vill jag prova!
Kram Camilla

Jenny Oak Fae sa...

Mmmm...verkar supergoda båda 2!!!

Om receptet på skådebröd funkar bra, kan du kanske lägga ut det här på bloggen..?

: )

KRAM, Jenny

<3

Stämningsfullt sa...

Åh så du frestas!! Ser sååå gott ut! Tack för recepten :)
Hoppas du har en bra kväll.
Kram!

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Hallå där vad du frestar idag! Underbara bilder, det vattnas ju i munnen... ;)
Ska bli kul att se ditt skådebröd sedan!
Ha en fortsatt skön vecka!
kram
nina

♥ Fyra årstider sa...

Citron och limepaj lät väldigt gott, det får jag nog prova framöver.
Kram Lotta

Anonym sa...

Åh jag som försöker låta bli nu blir man ju sugen. Jag älskar kladdkaka men den andra med citron och lime lät fräsch.
mvh smillasplats.blogg.se

Thyrasgård sa...

Hej Mia,
vilka bilder! Ser ju ut som ngt ur "Leila Bakar"...! Själv ägnar jag kvällarna åt att skörda tomater i mitt växthuse (tro det eller ej...) och att plocka nypon till min hästa Truman. Nypon är det bästa han vet!
Kram från Kicki
på Thyrasgård

Skomakartummen sa...

Det ser såååå gott ut. Kanske ska prova till helgen när pappa kommer på besök. Han skulle gilla citronpajen. Kram sari

Solsjö - Under en vind sa...

Men hallå, vad är du för en kompis???

Ringer du inte när du bakat så mycket gott??? fniss.....
Skojar förstås, det ser verkligen så gott ut!

Hoppas att allt är bra med dig! jag har jobbat 8-20 idag så huvudet behöver nog lite vila....

Ha det gott, kramar!

Anonym sa...

Pajen verkar ju riktigt smarrig! Tror nästan jag ska våga mig på att baka :)

Anonym sa...

Vad gott det såg ut =)
Det lät läckert med lime och citron!
Kram Rebecka

Dubbelörn sa...

Citron- o limekakan ser verkligen god ut o vilket busenkelt recept! Det gillar jag o skulle nog tänka mig att denna passar helt perfekt efter alla kräftor i helg ;).

Kram

Bertina sa...

I think that will taste very good! I am not so creative in the kitchen. My husband loves to bake various delicious pies etc. So I am a little bit spoiled at that point. I never bake at home, I like to eat it!
Nice greetings

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Oj, oj, oj! Jag älskar citron/lime paj...och choklad. Jobbigt! För nu blev jag riktigt sugen. Och det finns inget av dem här på hotellrummet.... *snyft* ;-)

Ha det fint!
//Jill.

Marina sa...

Den där limepajen har jag gjort flera gånger. SÅ god är den! Mmm, jag blev sugen på den nu.

Maria sa...

Nej hvor ser det lækkert ud, mums :-)

Du er virkelig en konditor tror jeg.

Klem Maria

Living by Milla sa...

Mmm, gillar citronpaj..kanske ska testa ditt recept med andra ingredienser. På "min" citronpaj är det marängtäcke, ack så god;)

kram!

Skatan sa...

Din fresterska där...

Sov gott!

Vardagstugg sa...

Härligt lockande bilder!
Den där citron/lime pajen lät ju väldigt god, får bli att prova den nästa gång vi har besök!

Annelie

Nygammalt sa...

Oj oj oj så gott...här sitter jag och min kille och dregglar... ;)
Ska försöka mig på det någon dag. Tack för tipset!

Kram!

Åsa sa...

Mums...ser jättegott ut, speciellt kladdkakan...ÄLSKAR SÅN. Härliga bilder.
Kram Åsa

Sara sa...

Gud vad det ser gott ut. Jag blir supersugen. Fina bilder.
Kram Sara

tre nyanser av vitt sa...

Halloj!
Gud vad det sög till i magen när jag tittade på dina smarriga bilder, mums! Vilka härliga bilder du har på köket och vad fint med vitt golv (vill oxå ha). Ska titta vidare på din blogg och vi ses med säkerhet alldeles snart igen.
Ha de gott//Marie

Veronica sa...

Ok, det blir till att baka här hemma ser jag. Citron och lime-pajen verkar UNDERBAR!!! Jag får nästan dräggel nu när jag skriver om den. =)


Kram Veronica

inga Heiddal sa...

mmmm.... kladdkaka er de bästa som jag ha fået i Sverige. Min goa vän Gúa bakade kladdkaka for mig for 15 år sedan när jag besökte henne. och själf ha jag gjort den flera gånger... Ha en otrolig onsdag... Krammiz INGA

Jenny Oak Fae sa...

Klart att jag la till DIN blogg i listan!!!

: )

Jag håller på och fixar med det fortfarande, har lite problem med att få till rätt storlek på bilderna, vill ju inte att de ska vara för små..!

KRAM, Jenny

<3

Ina sa...

vad duktig du är och vad fantastiskt gott det ser ut!!
Kram Ina

Emma sa...

åhhh, jag som skulle börja äta nyttigt, det går ju aldrig efter att ha sett dina härliga bilder:)
tusan oxå:P
Vad du är duktig ser super gott ut.
Kram Emma

Anonym sa...

Hej du!

Vi hade kalas för mannen och sonen i helgen med massor av bakat. Där hade vi inte citron o limepaj men däremot något som heter citronisar, ljuvliga små citronsnibbar.

Såå fräscha bilder på det bakade du tagit. Jag ska vara duktig och inte äta onyttigt och träna mycket nu fram till jul, då ska jag frossa.

Jag började igår när jag och dottern hade en mysig dag på Rosendal.....
Du får hålla en tumme för mig nu som lovat bli en nyttigare människa hihi.

Må så gott vännen

Kram Lena

Mitt hvite hus sa...

Herlige kaker du har laget=) Disse bildene kunne vært tatt rett far en gourmet kokebok! Helt nydelig!

Skal prøve ut disse kakene en gang=)

Klem !

Lina sa...

Mmmm det låter otroligt gott!
Skådebröd hade jag också tänkt prova på! Det ser så fint ut!
Vilken underbar tallrikshylla du har i ditt kök!

Ha en underbar dag!
Kram Lina

My Lovely Things sa...

Åh Mia så smaskigt det ser ut!!
jag blir så hungrig!!

ska köra barnen till skolan sen så är jag hemma förmiddagen själv och städar..
tänklte njuta av en go frukost för mig själv med..men nu är jag så hungrig..snålvattnet riktigt rinner..åh så gott..

ha det så bra..i dag kommer vårt hus i lokaltidningen,,hoppas på fler spekulanter då..
spännande inför helgens visning..men det känns stabilt och lugnt..
kram ana

Tingeltangel sa...

Vilka helt underbara fotografier! Älskar lime- och citronrivet. Så vackert. Och pajen låter grymt god. Jag bakar sällan men detta skall jag verkligen försöka prova.

♥ Pia... sa...

Åh men duuu..här sitter jag och frestas av bilderna så snålvattnet skvätter om datorn:)..gud så himla frestande bilder och kakor..duktig bagare och en superduktig footgraf är du ....citon och laame kakan den bara måste jag prova nån dag...gjorde en äppelkaka igår...den var inte så dum den heller, med knäckigt täcke..nu väntar en mer rekorderlig frukost..kan inte sitta och stirra på dina kakor så där....ha en skön och goooo dag...kram..PIA

~~*Pennyshouse*~~ sa...

Hej älskade Mia !
Men du så läckert det ser ut.Nu blir man ju gött sugen....*LER*

Skådebröd...så härligt det låter.Du måste visa ge oss receptet sen om det blir lyckat.

jag har nått litet inne hos mig till dig...*LER*

Kram Nilla

Malin - I min trädgård sa...

Åh guuud vad den där citron och limepajen såg smarrig ut! Och enkel! Den första bilden var också så inbjudande och härlig...

Hihi, min man älskar också motorsågen! Men å andra sidan tycker jag också det är rätt kul ;) ...

Ha en bra dag!

Kram M

Sallys hus sa...

Hallå!

Det där såg verkligen smaskens ut!
Den där citronpajen hade jag gärna mumsat på...;)

Jag hade oxå tänkt baka skåde bröd...men det blir vist aldrig av....suck.....

Hade tänkt städa lite nu på morgonen men hamnade framför datorn i stället...suck...så man är va??? fniss.....

Ha en härlig dag!
Kraaaaam

Helena Dovier sa...

Den där citron- och limepajen såg verkligen supergod ut - den MÅSTE jag göra på söndag :-).

Ser fram emot lördag! :-)

Kram från Helena

Liza i pepparkakshuset sa...

Mums...så här i bantartider (tredje dagen idag) borde det vara förbjudet att visa så underbara bilder :)

Har inte fått ett äpple på två år sedan maken fick tag i en såg och skulle "beskära" trädet. Nu gör jag det själv!

Kram Liza

MODERN COUNTRY sa...

Hei gode bloggevenn!

Noen ganger vet jeg nesten ikke hva jeg skal si når jeg kommer inn her. Alt du gjør, lager eller dekorerer er utført med en sånn energi og entusiasme at jeg blir helt målløs. Du er helt fantastisk Mia!! Du inspirerer og gleder, tusen takk!!!

Ditt kjøkken gav meg mer motivasjon til å gjøre mer ut av mitt. Så mysig med de små lysa, det hadde jeg ikke tenkt på. Ja hvorfor må et kjøkken se klinisk ut?
Og mums, takk for øyengodis av noen deilige kaker :))

Kraaaaaaam!!!

Anonym sa...

yummm... yes please! I would love the recipes for these delicious looking pies.

my email is... ja.nel@bigpond.net.au

Thank you!!!

Your blog is so beautiful and inspiring. I have only just found you recently but love stopping by!

Ulrica sa...

Citron och lime paj låter väldigt gott, kladdkaka vet jag ju är super gott.
Tack för att du delar med dig av recepten, de spar jag och ska prova innom en snar framtid.

Viola sa...

STOPP! DU får inte fresta mig på detta sättet, det ser ju så himla gott ut. Har bestämt för ett nytt liv nu efter sommare, får se hur det går, kramar Viola

Designe sa...

Vilken läcker citron och lime bild!..och så goda kakorna ser ut! Mums! :)

Goa sa...

Hej min goding!
Åh, så smaskigt det ser ut...måste börja planera en resa, det är liksom mycket lättare än att testa själv..*thi,hi*
Men...jag tror faktiskt att jag testar citron/limepajen till helgen, det låter för gott att inte testa..:)

Massvis med varma kramar till dig, denna regniga augustidag..
Kraaaaaaam...

Lindesnäs-Annika sa...

Mmmmmmmmmmmmmmmmm, vad gott det ser ut, det vattnas i munnen... Det får nog bli en kladd kaka till kvällen!!

Ha det så bra !!

Kram, Annika

Karin i Villa Grå sa...

Gott, gott, gott! *dreglar*

Jag har något åt dig, inne hos mig!

Kram!

PS. Ser du hur jag har effektiviserat kommentarskrivandet? :-)

Anonym sa...

mmm ser verkligen gott ut med limepaj det skall jag testa.
tack för receptet

Annie - Annalunda sa...

Oj oj oj farligt gott! Men man kan ju alltid titta på dina vackra bilder *suck*

Tittar allt som oftast in här så jag länkar dig - det blir så behändigt då! :)

Kram Annie

Inspiration i vitt sa...

Mmmmm vad mysiga och goda kakor du gjort,
förstår att de dina blir glada över att du bakar så gott.
Bra tips när det stundar kalas här hemma så småningom.
Skulle ju helst vilja äta sånt gott varje dag men det blir inte bra då(vollangerna du vet)
.
Skådebröna ser såå härliga ut, ser fram emot att få se när du bakar dina.
Kram på dig/Ingela

Stämningsfullt sa...

Hej!
Du har något att hämta hos mig :)
Kram!

Anonym sa...

Hi from France !

Lovely place over here !
Congratulations for this beautiful and inspiring blog !

Hulda sa...

Du viser så skjønne bilder! Blir så inspirert til å forandre og ordne i huset når jeg ser bildene. Har vært så mye på hytta i sommer, så har ikke holdt på med mye forandringer innendørs. :) Men, nå når høsten kommer har jeg tid og lyst til det igjen. Har forresten pussa opp arbeidsrommet, har noen bilder derfra på dagens innlegg. Hvis du vil se flere ligger de på juli innleggene.

Karin sa...

Hej Mia! Om du bakar vackra skådebröd i helgen tror jag minsann att jag ska testa din citron-lime paj. Jag är barnsligt förtjust i allt med citronsmak. :) Vilka vackra och inspirerande bilder! Ha det gott! Kram Karin

Ps. Jag lyckades inte hitta bildinställningen i html-koden men däremot ett annat sätt att ändra storleken på bilderna. Tack för att du fick mig att fundera till! Kram!

Marie sa...

Vilken härlig bild på citronen och limen, ser ut som en proffsig reklambild!
Ska prova den pajen någon dag, jag gillar också när det smakar lite syrligt!

Underbar bild på skådebrödet, är det från Honning & Flora? Har också länge tänkt att baka sånt bröd, det är bara tiden som inte räcker till riktigt än.

Ha det allra bäst Mia! Vi hörs!
Kramar Marie

Nina sa...

Nam-nam. Dette så sååååååå godt ut. jeg er en stor kakemons. Skal jammen prøve kladd-kake-oppskrifta di. Så fantastiske de bildene av sitron og lime var. Grønt og gult - så oppfriskende ;0)

Emma sa...

Hej hej
Du har något att hämta hos mig:)
Kram

vitating sa...

MUMS!! Sååå gott det ser ut!! Jag vill oxå baka skådebröd, såå fint att ha framme i köket :-)

Ha det gott!
Kram Maria

n o r d i n g å r d e n sa...

Nej men det var det vackraste skådebröd jag någonsin sett, är du säker på att de inte går att äta: ) Gud vilka goda kakor du lagat, så duktig du är, tack för recepten, jag ska spara dem och testa ngn gång! Mari.

LOPPISLIV sa...

Godmorgon Mia! Oohhh så många vackra bilder du visar. Och himmel vilken härlig tallrikshylla du har i köket. Underbar!! Tackar för recepten, den där citron/lime pajen ska jag minsann testa i helgen. Kramisar Paula

MODERN COUNTRY sa...

God morgen gode vennen!

Takk søte deg for deilige ord sånn på morgenen!!
Jeg satt akkurat og rullet meg gjennom siden min. Så sitter du der på den andre siden et sted i Sverige. Fått ut søvnen av øynene enda? Vet du, i dag våknet jeg opp til en herlig solfyllt dag, livet kan jo ikke bli bedre!
Å så enrgi og glede det gir :))

Vi skulle jo kunne prates på riktig vi, ikke sant?
Ha en herlig dag Mia!!!
Kraaaaaam :)))

Anonym sa...

Hej vännen!

DU kan gärna få receptet på mina citronisar om du skickar din mailadress till mig. Däremot är det inte ett offentligt recept eftersom det har använts i en cateringfirma så det är bara ett par få utvalda som har recptet.

Nu är ju du en popular tjej men det ä'r så att du har aldrig fått någon utmärkelse av mig. Du har en att hämta hos mig och den kommer direkt från hjärtat - Love your blogg!

Kramizar Lena

Anonym sa...

Magnifique !!
Digne d'un magazine de décoration !
Un grand bravo !

sabina sa...

Alla dina recept låter så mumsiga! Bakar du mycket? Tallrikshyllan i förra inlägget passar bra där, den är jättefin!

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Åhhh herreguud så godt det ser ut..nam
Ser det er mange foran meg som mener det samme hihi. Vakre bilder som frister vet du !
Nå er det Ikeas köttbullar med gräddsås som står på menyen her, så det får bli kake en annen gang.
Ha det godt !
Varme klemmer

LantlivsAnette sa...

Åhhh jisses vilka läckerheter du har bakat !! Mummmss jag tar mig en smakbit..
Och jag måste verkligen säga att du har en fin tallrikshylla,en sån skulle jag vilja ha..
Och du,är du beredd inatt,Goa kanske kommer förbi och hämtar dig på en nattlig sväng hit upp till mig i Kalix..hii..hii..
Jag är redo med fika..
Jag såg din kommentar hos henne ;)
Ha det så bra Kram Anette
P.s tack för alla dina vackra bilder du bjuder oss på...

Nicole sa...

Vilka underbara bilder från ditt kök och kakorna ser så härliga ut!
Jodu, det där med motorsågen: precis samma sak här.Ett stort lycklig leende då den startas upp...

C De-sign sa...

Oj sååå gott det ser ut....nu måste jag nog baka lite i helgen! Ha en skön fredag ! Kram fr C

Min Verden sa...

Det er en award til deg hos meg :) God helg. Hanne

BELLE BLANC sa...

You made such delicious pictures that I can imagine how good your cakes tasted... my mouth is just watering and I would die for a piece of your chocolate tarte *mmmmhhhmmm yummy* greetings Mira!

Lyktor och Tyg sa...

Ooooohh så gott, jag älskar allt med citron och lime!!!
Jag har tagit receptet så det ska jag prova så fort jag hinner.
kram Kristina

Anonym sa...

Hi Mia
Those pies look so yummy I would LOVE to have the recipes! That cupboard is so wonderful! Lucky you. You get to eat your pies and look at your new cupboard. Doesn't get much better than that!
xoxo
Diane

Sara Mårtensson sa...

Men mums så gott det såg ut! Vackra bilder också!

Kram

Fru Sirlig sa...

Hej Mia

Tack för läckra recept, det ser ju onekligen väldigt smarrigt ut! Nu vet jag att det blir till att prova citron och lime pajen i helgen
Ha en fortsatt bra vecka du med
kram