måndag 8 augusti 2011

Franska fönsterluckor ~ French shutters

Tidigare i somras kom jag över ett par antika fönsterluckor. De var väldigt skitiga rent ut sagt när jag hittade dem, men jag var överlycklig över mitt nya fynd, hihi. Jag såg nämligen att under den smutsiga ytan gömde sig en cremevit och turkosblå skönhet
Nu har jag äntligen skurat och skrubbat dem rena, och Herr Blanka har (med lite mutor) satt upp dem på sin plats.

Jag njuter av att kunna plocka in rosor från trädgården. Jag sätter dem i små vaser lite varstans. Denna fick dock inte stå länge på sin plats förrän vår nya lilla ligist var framme och svepte ner den med sin lilla tass...
Vi har skaffat en kattunge. Han är förutom en ligist även en riktig charmör, så han kommer undan med det mesta, hihi. Bilder på ligist-charmören dyker nog upp här på bloggen inom kort.

Kram och ha en jättefin vecka!
Mia
-

71 kommentarer:

mysiga heestrand sa...

Oj, så fint det blev med fönsterluckorna. Verkligen fin färg.
Kram Marita i Heestrand

Änglarnas hus sa...

Uuuuuuurläckra Mia!!

Vilken härlig färg och patina som gömde sig därunder!!
bordet framför soffan gillade jag också!!

skrattade gott åt det där med mutan..här är det mutor som gäller också..och lite charmande ;)

Änglarnas hus sa...

Kraamis också förstås!!! :)

//Sanne

Unknown sa...

cette pièce est magnfique! j'adore!!

Anne Marie sa...

Hi Mia! I love it!! looks beautiful with the shutters

LOPPISLIV sa...

Hej söta Mia!! Ohhh du milde så fina luckor du hittat, passar ju som smäck där vid ditt stora fönster, gud så snyggt det blev!!! Underbar turkos färg också...

Då har du börjat jobba igen ja, hoppas det känns ok, det gör ju oftast det fast man fasar lite för det innan. Jag har denna veckan också sen är det min tur :-))

Tack för receptet i förra inlägget, det ska jag prova i veckan, såg så himla gott ut ( och lätt lagat inte minst..hihii)

Hoppas på att se lilla söta ligisten snart då...

Stor kram Paula

Fiffiga Systrar sa...

Tänk vilken tur att du såg potentialen trots all skit! ;) jätte fint! kram

Iva sa...

Okenice jou krásné, mají originální vintage nádeh.
Hezký den
Iva

Vintage House sa...

Hej
hoppas du har haft det bra i sommar och att du har njutit....
här har jobbet börjat och hoppas vädret kan bli lite bättre regnat nästan hela dagen...
så snyggt det blav med fönsterluckorna och perfektslitna....
ha det så gott!
kram
sandra

Sussi / Sussinghurst sa...

Det ser SÅ fint ud med skodderne.

Syster vit sa...

Riktigt snyggt och lite Franskt sådär. Det är ju alltid kul när mannen är med på noterna och det underlättar ju när det är något tungt eller jobbigt ;-).
Kram Liselott

sylvia sa...

ååå så vidundelige vakre vindu,
ha en fin kveld,
klem fra sylvia

Anonym sa...

The shutters are just gorgeous! Your home is beautiful =) Have a lovely week! Xoxoxo

Susi sa...

Sooooooooooooooooooo wonderful :o)
many hugs Susi from Germany

Elena freeze-tear sa...

Oh...oh...oh..how stylish...I like very much...very beautiful turquoise color. And I have got an idea to make with shutters mirror...
Elena

Fröken Agnes sa...

Hej!

Superfina fönsterluckor! Och så vacker färg;))

Ha en fin kväll!

Kram Jenny

Vita små hjärtan sa...

Å så himlans jättevackert!!!! Vilka luckor!!!
Ja de är ligister de små... Vi har oxå skaffat en ny liten!
Kram Agnetha

Cate sa...

Hej Mia!

Your shutters are VERY pretty - and I also decorate my home with our roses from our garden :-)

Kram
Cate

Sandra van Doorn sa...

lovely home... i want to see a picture of the cute kitten!! sandra

Chrissy...The Apothecary Shop sa...

Oh Mia...they are perfect,they look like they have always been there...love them! Hope you are well! x0x0

Mitt hvite hus sa...

ÅÅÅ så fint det ble... herlig farge...
Klemmer O=O)

Malin's Hus sa...

ett stort stort WOW säger jag bara Mia! vilket fynd, superfina helt i min smak ;)


take care!

Frøken Anker sa...

Lucky you!
Du siger bare, når du bliver træt af dine skodder/fönsterluckor. De er bare så skønne!

Hav en dejlig ny uge

Unknown sa...

Hej Mia!
Så fint det blev, underbar stämning i rummet. Gillar ditt soffbord väldigt mycket. Är på jakt efter ett lika fint slitet.

Kram Anna

Le Style sa...

What a beautiful antique shutters!
Beautiful pictures .....
Lovely as you write about the kitten, I'm curious .....

Warm greetings

Millygarden sa...

Jättefint och snyggt med patina i bord och fösnterluckorna..toppenfint.

Jo min Frise är utskuren med laser efter en skärfil som jag gjort själv. Har en modell till att börja med men det är inte omöjligt att jag gör någon fler framöver.

Kram Marina

Mamma C sa...

Vilka luckor du fått tag i. det blev ju kanonsnyggt.
Kram Mamma C

It's me sa...

Love from me....xxx...

HOUSE of ADELA sa...

Sååå fantastiskt fint!!

Kram
Adela

Downtown Sjolte sa...

Kære Mia

Er vild med dine skodder - dem kunne jeg godt bruge i mit lille orangeri :) Hvor var det sødt af dig at spørge til orangeriet. Der er kommet gang i byggeriet igen, og hele historien er blevet solgt til Magasinet Isabellas som viser den til maj 2012. Der kommer lidt nyt om et par dage, men så kommer resten først til maj.
Kærlig hilsen
Lene

Ivy and Elephants sa...

Love the beautiful shutters! I had a pair in a previous home that I just loved! Your room is gorgeous and welcoming.
Hugs,
Patti

VACKRA hem & interiör sa...

Hej, och tack för din kommentar! Vilket vackert och inspirerande hem du ser ut att ha. Ska ta mig tid någon dag och titta mer. Som svar på din fråga så är växthuset nyproducerat, men ser väldigt vintage ut då man återanvänt gamla växthusglas. Jag hade gärna haft ett växthus gjort av gamla fönster, men jag hade inga gamla fönster som skulle kunna användas... och detta kändes som ett gott alternativ. Har du fler frågor kring växthuset får du gärna återkomma.
Ha det gott!
Pia

Marina Mott sa...

I love the color! It's wonderful!!xx

gamla skolan sa...

Åhh Mia ! Såå fina dom blev och en helt fantastisk färg på dom !!!
Passar verkligen helt perfekt där .
Kramar // Susanne ♥

LantlivsAnette sa...

Nämen Mia !!! Sååå fina luckor alltså..ojj..ojj så fint du har det !! Jag plockar också in rosor och sätter i små vaser..det är så fint..
Vad roligt att ni har skaffat en liten katt !! Vi har ju en också, de är såå fina och härliga..
Kraaam Anette

Anci sa...

De är jättefina ! Och rummet är en dröm.

Kram
Anci

Sweet Young Journey sa...

I love those shutters! What a beautiful room!
hugs, Cheryl

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Så jättefint det blev med luckorna, ger så härlig fransk känsla åt rummet. Supersnygg färg också. Ska bli roligt och se lilla ligisten.
Kramar
AnnaMaria

Med en doft av lavendel sa...

Hej
så snyggt det blev med luckorna!
kram Annika

(eddas) sa...

Så flott det ble...
nyt av denne dagen
klemklem

Marita sa...

Ååå himmel så fina luckor!! Helt underbara och helt perfekta där!!! Sååå smakfullt! Vackra kulörer också! Bilder på den lilla ligisten ser jag fram emot!Kram, Marita

Betong ute och inne sa...

åh det blev ju jättebra....
Ha en fortsatt bra dag
Kram Malin

My home is my Castle sa...

Åhh så flotte de var !! Vakkert hjemme hos deg, de passet perfekt :))

Klem,Kari

majra1 sa...

Såå fina fönsterluckor!
Såna har jag velat ha länge.
Grattis till fyndet. :)
Mari

Annika Christensen sa...

Hej
Vad kul att du tittade in hos mig.
Om du går in till Charlotte på Ceasars trädgård så kan hon kanske hjälpa dig med vad du har.
Alltid lika fint hos dig.
Ha en bra dag
Annika

anna sa...

Vilket underbart bord framför soffan! Var har du hittat det?

Unknown sa...

Jag tror jag kan bosätta mig i ditt hem såååååååååå fint ni har det. Jag har en gammal ligist hemma vid.
Kram

marita blücher sa...

Hej Mia,
Så roligt att höra från dig, och tusen tack för din rara hälsning ! Underbara fönsterluckor du köpt, förstår att du är lycklig. Ser fram emot lite bilder på "ligisten" framöver.
Ha det gott - kram/Marita

Himlarum sa...

Hej Mia!
Man blir så lugn och rofylld när man kikar in hos dig! Allt är bara underbarare än underbart... Mmmm...

Tack för att du kikade in hos mig!
Jag hoppas du också haft en fin sommar!!!
Kramar Ann-Helen

Marie sa...

Det var definitivt det vackraste och mest inspirerande jag har sett på länge, blev sååååå fint Mia! Färgen på fönsterluckorna är ju alldeles, alldeles underbar. Dösnyggt!

Kram Kram
Marie

Sallys hus sa...

Ååå sååå snyyygt!
Kan knappt andas...;)
Kraaaaaam

emmashem sa...

Underbara, så fint det blev:)
Ha det bra!
Kram Emma

hemtrevnad marie sa...

Å, verkligen urfina fönsterluckor!!
Underbar färg, jag har pardörrar i salen i nästan samma kulör:)
kraam

Skogslyckan sa...

Underbar färg du skrubbade fram på de gamla luckorna!
Kram Pia

Cottage and Broome sa...

Love your room, it looks beautiful! Thanks for visiting our blog!

carole sa...

Très joli blog, bravo.
bisous de France

Bohemian sa...

Your Home is always so serene, inviting and lovely!

Dawn... The Bohemian

grinden på glänt sa...

Ert hem är nog så vackert och nu med de nya dörrarna så fick du till pricken över i, i rummet! :)

Jo tackar som frågar, min sommar har varit fin men jag längtar till hösten som den höstmänniska jag är. Värme i lagom doser tack! :)

Kramar till dig med

Vintagepia sa...

Åååå...så nydeli`e blå skåi`dde (fønsterluckor)du har fådd deg!!! Va jo på mammamia-ferie ilag mæ æildstedattra mi og barnebarne mett på Skiathos i Hellas i juni og dær såg eg dongevis mæ sånne skåidde i turkis og lyseblå...hadde løsst å hækte dæm av og ta dæm mæ meg hæim :o) Fin dag tell deg og dine...klæm,Vintagepia :o)

Camilla sa...

Sååå himla fint med fönsterluckorna. Du har verkligen öga för detaljer. Tycker du har ett mycket vackert och ombonat hem.
Camilla

Anu sa...

Hej! Du har en jättefin blogg! Jag har varit här några gånger men nu måste jag ännu lämna en hälsning :)

-Anu

Unknown sa...

Superfina Mia!! Klart du blev lycklig av dom.... Fynd vad det verkligen, men man fyndar ju inte om man inte kan "se" vad som döljer sig under skiten på saker o ting...du är duktig du.

Stor kram från Pia

Njut Av Livets Goda Ting sa...

Hej Mia.

Det är så otroligt vackert så det finns nästan inte ord...
Guud va fint ni har det o va duktiga ni är.
Ha en underbar kväll.
Kram
Jessica

Sara sa...

Å så fint & vilken härlig blogg du har! Kram Sara

Anonym sa...

Hej!

Vill informera om att vi på Bloggextra.se nu drar igång en tävling där alla våra medlemmar

kan vinna 3 veckors fri annonsering på vår framsida och presentkort till SF-bio. Det är

gratis att bli medlem. Läs mer på vår startsida!

Vi har flera tjänster att erbjuda till bloggar:
*Omröstningar
*Frågelåda
*Dagens Outfit
*Bloggtips
*Blogghjälp

Hoppas vi ser dig snart!

Anonym sa...

Underbara fönsterluckor!!
Kram Maria

Tidsmästarinnan sa...

Å herre min skapare vilket fynd. Extra härligt att få fram den härligheten bakom all smuts :-)
Kram på dig Mia!
Susanne

salige lavendel sa...

Oh, vilken herlig stil!!!!!♥

linnea-maria sa...

Åh!! Fönsterluckorna är ju precis i höjd med fönstret. Vilken flax och vad snyggt det blev! Jag älskar kombinationen av shabby ljusblå och beige, det är så snyggt. Eller beigegul och lindblomsgrönt (skavd färg). Lycka till med lillkissen, han lugnar nog ner sig snart :) /Therese

Tina - www.Vintage-Blog.dk sa...

Åhh så fine de skodder er og det ser da fuldstændig fantastisk ud - din opstilling ;o)
Håber du får en fantatisk søndag ;o)
Klem Tina

Linda sa...

WAUW .....Love your room, it looks beautiful!
And those shutters super !!

Hugs, Linda