torsdag 25 september 2008

Höst-Grinchen ♥ The Autumn-Grinch

Jag måste vara den mest höst-motsträviga människa som finns! *hihi*
Här har jag svart på vitt, eller snarare rött på grönt ;) att hösten har börjat göra sitt intåg.. Jag känner mig hemsk när jag säger det, men för min del hade sensommaren gärna fått övergå i julförberedelser *svisch* och julpysslande direkt...och sedan efter julhelgerna *svisch* våren igen ;)
Idag har det varit sommartemperaturer på drygt 20 grader så jag har varit riktigt lycklig ;)

Olivträden har vuxit som ogräs över sommaren och får stå ute på verandan ett tag till... där de, liksom jag, trivs bäst :)

Genom verandafönstret börjar häggen få en rödaktig ton...men det jag, den obotliga sommarnostalgikern, noterar mer är att rosenbusken fått ett massa nya knoppar som börjar slå ut! :)

Jag kunde förstås inte låta bli att plocka in en...

..och sätta i en liten glasvas inne i tegelvalvet i vardagsrummet :)


Den här lilla söta bakelsen hade jag turen att vinna av Virkmadam nummer 1, goa Nilla från Pennyshouse! TACK igen vännen!!!
Ni som missat att den här tjejen kan trolla fram de mest fantastiska bakelser med hjälp av en virknål och lite garn tycker jag skall titta in till henne direkt!

TACK för alla gulliga kommentarer och krya-på-dig hälsningar! Nu är jag på benen igen och full av energi!
-
Kram
Mia
-
Hi!
I´m struggling against the autumn that undoubtedly is coming to Sweden...I´m definately a spring/summerperson... I happily noticed some new rosebuds! *yihaa*
The olive trees can stay out on the porch for another couple of weeks or so since the temperature still is quite pleasant. *yihaa* Today we´ve had around 20 C
I won this cute crocheted cake from Pennys house! She makes the cutest pastry!
Hug
Mia

71 kommentarer:

ღLandliebe sa...

Deine Bilder sind wieder sooooo traumhaft schön....Du hast ein wunderbares Zuhause !

Ganz liebe Grüße
Manuela

Jenny Oak Fae sa...

Väldigt VACKRA bilder du visar!!!

: )

KRAM, Jenny

<3

IKT i min vardag sa...

När det är sådana vackra dagar (och varma) som det varit denna vecka så är det ok med höst.

Men mums vilken läcker bakelse du vunnit. Hon är verkligen en expert på att trolla med virknålen.

Kram

My Lovely Things sa...

Hej!!
Så fina dina olivträd är!!Mitt har stårr inne hela sommaren..fy på mig!!Borde nog ha låtit den vara ute i sommar så hade den blivit så fin som dina!!

Härligt att höra att du är pigg och kry igen!!Jag är inte bra ännu!!oerhört segt får jag säga!!

Jag älskar hösten..jag tror jag gillar alla faktist..men vet att det är många som tycker att det är en jobbig tid!!

Det är så otroligt vackert..Lönnarna brinner i gult, orange, rött..hänförande..

Ja, ja!!
Ha det så gott kära du!!

tack för vackra bilder..
kram anna

Solsjö - Under en vind sa...

Vilka underbara bilder!!!

Här har verkligen varit vackert väder nu ett tag, hoppas att det fortsätter udner helgen också!

Jag är aningens frånvarande i bloggvärlden, men tassar i kulisserna då och då...hoppas att inspirationen snart ska återvända igen....

Önskar dig en skön helg! Vi hörs!

Kramar!

Anonym sa...

Men Lilla Blanka Mia då!

Int visste jag att du ville att hösten ska gå över såå fort. Jag älskar ju hösten så du kan väl vara bussig och låta mig ha lite höst va? :D'

Däremot var jag till posten och hämtade mitt ex av Jeanne d´Arcs julbok idag.....
Totally Lovely!

Däremot vet jag att jag inte för familjen får ha en sådan blek julstämning (familjens ord) överallt när det blir jul i vårt hus. Sitter och klurar på var jag ska skapa min egna lilla julhörna.

Massor av kramar till dig

Lena

NICOLINAS BONING sa...

Kan det vara NewDawn som har fått blomfnatt igen?
Min är alldeles galen här hemma nämligen:-)
Vilka härliga olivträd,önskar att dom hade passat hemma hos mig oxå,men som tur är så får jag ju njuta av dom på bild hos en och annan bloggare istället...suck...
Vilken härligt stämningsfull bild det är på tegelväggen och tavlan och rosen!
Kramar/Birgitta

Dalatorpet sa...

Vad fint du har det på verandan :-) ja du jag hade oxå hoppats på mer av hösten och sen får det gärna bli jul direkt :-)

Mamma C sa...

Olivträden var verkligen fina och vilken vacker tegelvägg ni har. Det var en jätte fin bild på den. Hoppas man får ha det här vädret i helgen med.
Kram Mamma C

Lilla huset på prärien sa...

Hej Mia!

Även om du inte gillar hösten så ser det lite höstfint ut där i ditt fönster trots allt. Innan du vet ordet av kommer det att vara jul - pass på - det är ju i stort sett redan oktober!

Ska in och titta på virkade bakelser nu *ler*

kram Jenny

Hulda sa...

Høsten er vakker, om enn vemodig.. Vakre er også bildene dine. :) Flotte stilleben du har laget.

Hulda sa...

Høsten er vakker, om enn vemodig.. Vakre er også bildene dine. :) Flotte stilleben du har laget.

Stämningsfullt sa...

Hej!
Så fantastiska bilder du visar! Jätte vackra!
Bra att du mår bättre nu :)
Kram!

LillaFlisan sa...

Instämmer helt! Sensommar och så advent så borde det vara!
Vilka vackra bilder du visar. Bilden på rosen piggar ju upp vilken höstförkylnings som helst!
Kul att du mår bättre!
Kram Flisan,
(som är så glad att jag hittat din blogg!)

Glitter och Marsipan sa...

vad fina bilder du visar idag.
Lite sorgligt med hösten,och sommarn är slut.
Fast jag är en höstälskare,och gillar myset.
Du,jag måste fråga,svara om du har tid nån gång,hur sköter du dina olivträd?Dom ser ju ut att stormtrivas.Har lyckats ta död på ett,och nu har jag ett nytt,men hur ska jag bäst sköta det?
kram anette

Liza i pepparkakshuset sa...

Vilka underbara bilder! Om du börjar med julpysslet redan nu så kanske det känns lite bättre?!

Kram Liza

Welkom sa...

Hai Mia,

Those are realy summery pictures, for me its also the spring and summer that I prefer!
I lived in California for a while and I still miss that weather type.
But we have to make do, and you bring the summer back with those pictures.
Love the little nis on the wall, realy nice.

Have a nice week
Hugs Anita

Magdalena sa...

åååhh så dyktig du er...
vackert laget til...
Kram igjen¨~ ¨

Viola sa...

HÄR VET DU ÄR JU EN SOM OXÅ HELA TIDEN SPJÄRNAR EMOT, VILL HA TILLBAKA VÄRMEN OCH LJUSET, SÅ IDAG HAR JAG BLUNDAT OCH NJUTIT EN STUND PÅ BALKONGEN, SKA VI ÅRSTIDEN HÖST SKA DET VARA SOM IDAG, SÅ DET SÅ, HOPPAS DET KAN BLI NÅGRA DAGAR TILL, HAR NEDRÄKNING TILL SISTA VECKAN I OKT. DÅ BLIR DET SPANIEN NÅGRA DAGAR,HA DET SÅ BRA OCH NJUUUUUUUT....KRAMIS VIOLAN

Hem och Lycka sa...

Dina bilder är alltid så vackra och dessa inga undantag. Ja, visst borde man stanna upp och njuta av hösten också även om det ibland känns som en mellanperiod. Men jag trivs nästan bäst med höst och vinter faktiskt, mysigare på nåt vis, kan inte riktigt förklara känslan.. kram!

Marie sa...

Hejsan!

Vilka härliga bilder, så vackra! Visst har det varit en underbar dag idag, jättevarmt! Får gärna vara fler sådana höstdagar framöver. Själv gillar jag hösten, tycker den är rofylld och så har man den underbara julen framför sig. Mina tråkmånader är januari och februari, de hade man gärna kunnat hoppa över.

Ha en riktigt mysig helg!
Kramar Marie

Ps. Den 11:e passar mig bra! Vi kan väl höras via mail!

Mitt hvite hus sa...

Heisan =)
Helt førsteklasses bilder av ditt herlige vakre hjem. Alle detaljene... nydelig. Nydelig bilde med det flotte treet uten for vinduet.O=)
Nyt dagene masse=)
Klem

Skatan sa...

Hallå där! Sommarkänsla...knoppar som slår ut! Uj så bakvänt :) Här är det eldrött och orange var än jag vänder huvudet. Riktig höst.

Gillar dina bilder. De känns verkligen milda och härliga i sina toner!

Kram,

A

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

HA HA; du får sagt det. Jeg holder med , la oss hoppe over høsten og direkt til julaften med oss!
Herlige bilder hos deg, mine roser blomstere også enda, men vet ikke hvor lenge det varer...da får man shoppe seg noen nye hos gartneren eller hva? :o)))
Ha det godt!
Klem

Anneli sa...

Vad kul att jag hittade din sida - helt underbar och mycket Insperation.... :) Jättefina Bilder...:)
Kramis/Annelie

Karin Lindström sa...

Hej!

Tänk att vi människor är så olika, och tur är väl det! Jag älskar hösten, det är verkligen min tid. Idag hittade jag blommande bellis i min trädgård. Det kändes lite märkligt med vårblommor bland lönnlövens oranga färg!

Denna gång lämnar jag minsann en hälsning när jag tittar in till dig, det känns som om jag klivit över tröskeln nu *fniss*.

Tack för alla underbara bilder och härlig inspiration.
Kramar
Karin

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Härligt att du är på benen igen och full av energi! Jag blir som du lycklig av värmen och solen och är egentligen ingen höstmänniska heller, men de här dagarna som varit nu är helt underbara!
Jättevackra bilder och vilket underbart valv du har! Det har jag inte sett tidigare Ååhh, vad fint!!!
önskar dig en mysig helg goa Mia!
Massor av solstrålar såklart :D
kram
nina

Evas Paradis sa...

Har också svårt att släppa taget om sommaren ... tids nog hinner man ju mysa och så hela den långa mörka delen av året. Jag njuter av värmen och tjuvläser gamla jultidningar under täcket på kvällen ;-)
Kram Eva

...med tiden som hjälp-Linda sa...

Tjenare "Grinchen"!! Kan faktiskt hålla med dej. Vissa årstider känns mer som transportsträckor än andra! Bilderna du visar är ljuuuuvliga!!! //Linda

drömmen om vitt sa...

Hallå där! Oj...oj...oj vad fint du visat jämt, man blir alldeles virrig. Sååå söt bakelse du vunnit den ser goood ut.
Ha en trevlig helg!
Lotta:)

Hannis sa...

Åhh,jag älskar eran vackra tegelvägg!
Jag måste vara den enda i bloggvärlden som inte längtar till julen=))
Trots att jag kommit över Julboken så vil jag att hösten ska vara länge!

Jösses,vad dina Olivträd är fina!

Ha en härlig helg och Kram till dig Mia//Hannis

Marina sa...

Så fina bilder! Jag vilket väder det har blivit på eftermiddagarna. Härligt! I morse var det riktigt kallt. Bara 4 grader hade vi då. SKönt det också, med hög luft. Kan nog bli sol idag också skulle jag tro.
Skönt att du mår bra igen.

Vintage sa...

Hej! Har du fått tag i julboken? Jag har gjort ett dubbelköp och har en splitter ny om du vill köpa den? Fina bilder du visar Kram Susanne

Ellas Inspiration sa...

Vilka underbara bilder!!

Gud så fint du har det!

Kram Karin

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Vilka fina foton du visar!

Och visst är hösten på väg, eller snarare redan här. Men jag gillar hösten! Om det nu inte hade varit så regnigt...utan bara strålande himmel och vackra röda färger i naturen.

Ha en riktigt fin helg!

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Jag har inte läst ett dugg av vad du skrivit mer en överskriften .........
VILKA BILDER !!!!!!!!!!!!!!!!
De är så underbart vackra att man ryser , tryck ut dem och gör vykort eller en inredningsbok av dem , sälj för dyra pengar , jag köper !!!
Nu ska jag tillbaka och läsa vad du egentligen skrev ;-)
KramLottasomälskarhösten

Anonym sa...

your crochet cake looks so pretty, congratulations! Your photos are beautiful, especially love the soft pink rose and the lace around the metal bucket. Beautiful contrast in textures!

Have a lovely weekend. Nel

lottens vita och gröna sa...

hej goa du! har en hat kärlek till hösten ja...älskar dessa soliga klara dagar, blir helt knäckt att det ska dröja till ljuset igen...mina rosor har också fått dåndimpen, blommar på! ljuvliga bilder mia, du är en konstnär att få till det!tegeläggen är ju helt underbar! idag har jag fått ett jääääääättepaket från panduro, gissa om jag ska pyssal när lilleman är i sovläge, kolla in där 70% på massor av fina stämplar! varmkram lotten

tina | pepparochvanilj.se sa...

I ditt tegelvalv blir allt till ett vackert blickfång, men rosen var extra ljuv...

Ha det gott!/Tina

Ina sa...

Jag håller med dig om att det är lite sorgligt då sommaren sakta men säkert skiftar till höst. Jag liksom du gillar julen men det är lite mysigt med förväntningarna inför den också. Däremot avskyr jag känslan dagen efter nyårsafton. Då känns allt såå trist och tråkigt för då går man från en riktigt rolig och intensiv period mot många trista månader innan våren äntligen kommer igen.
Vad fina olivträd du har!! Jag lyckas aldrig få de att leva inomhus men utomhus växer de som ogräs. De ska väl egentligen stå ute har jag förstått men de är ju så vackra så man vill ju gärna bära in de.
Kram på dig!!
Ina

Sallys hus sa...

Ååå....åååå.....vika bilder....suck......
Du har ett sånt vackert hem att man skulle kunna brista ut i gråt.

Tack lilla gulliga du för dina ord....de gjorde mig så slad och en aning rosig om kinderna......Me like you toooooo...aaaa loooot!!!

Fniss.....vet du jag har träffat en del bloggare nu...det har ju du med gjort......jag tror nästan alla varit precis så där mysiga som jag trott att de skulle vara....
Jag vet att du är det med goa vännen....kram hela dan och ha en härlig helg!

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Så du hade också turen att vinna inne hos Pernilla! Så kul!
Jag förstår att du gärna är på din superhärliga veranda... vem skulle inte vilja vara där...
Kram
Marie

Moa sa...

Ja hösten kommer varken vi vill eller inte.. jag gillar just denna tiden.. men det där regniga/blåsiga/kalla som kommer snart det kan jag verkligen vara utan. Men du har ju gjort så himla mysigt så det kan ju vara hur dåligt väder som helst.. sitta där och titta på de vackra stillebena du gjort.. *ler*.. ha en skön helg..Monica

Mitt hem i Frankrike sa...

Ja visst ar dem fina !!!

Jag saljer dem for 400 kr
55x87cm sa om du ar intresserad sa sag bara till.

kram

Reginas Cottage sa...

Dear Mia
However beautiful pictures.The crocheted cake is wonderful.
Meine Rosen haben auch noch viele
neue Knospen und blühen.
Today we had sunshine and it's also
20 C;it's so wonderful.
I wish you a sunny weekend!!
Kram, Regina

sabina sa...

Vilken fin bild av tegelvalvet! Rosen passar perfekt där!! Trevlig fredagkväll!

sabina sa...

Vilken fin bild av tegelvalvet! Rosen passar perfekt där!! Trevlig fredagkväll!

sabina sa...

Vilken fin bild av tegelvalvet! Rosen passar perfekt där!! Trevlig fredagkväll!

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Jag håller med! Ge mig vår nuuuuu!

Kram Annica

NinaH sa...

Ljuvliga bilder!!!
Grattis till bakelsen också!
Och ja- jag håller med dig! Sommar & jul skulle egentligen kunna räcka som årstider, va!;-)... November... Huh! Men det vill man ju förstås inte ens tänka på nu dessa härliga höst-... förlåt... sen-SOMMAR-dagar! Njutdagar!

MormorRuthsAnn sa...

Hej goMia!
Mums för härliga bilder du visar...jag håller med dig...nostalgin sätter in när löven börjar bli röda men jag älskar verkligen den mörka årstiden...dammet syns inte lika tydligt ;) Man tänder en massa ljus och det är liksom mer mysigt. Men kylan och det där slipper man ju gärna så länge som möjligt.

Läste om ditt inlägg om Vakre Hjem och kom på att jag inte fått mitt nummer ännu...kanske har min prenumeration gått ut...gulp...den tidningen FÅR MAN JU INTE MISSA! Men konstigt att jag i så fall inte fått hem något brev om förlängning?!

Skall svara på ditt mail också...tar resten där!

Varm höstkram
Ann

Jes/Vita villa vila sa...

Hej vännen,

Åter igen såååå ljuvliga foton! Vilka bilder på makalöst vackra ting & miljöer. Så härligt & höstigt :)

Alltid en fröjd att kika in här vännen - vilken kick jag fick nu - tack för inspirationen!!!

Önskar dig en jättefin helg!

Största kramen!!!
Jes

Inspiration i vitt sa...

Hej Mia håller verkligen med dig till fullo om hösten, julen, våren tänk vad härligt det skulle vara om det var så.
Vilken ljuvlig rosenbuske du har den vill nog oxå vara kvar i sommartiden vad det verkar.
Gillar ditt tegelvalv så vackert, och bara fina saker där.
Jag visar lite tegel jag med i mitt inlägg.
Ha en härlig helg kram/Ingela.

♥ Pia... sa...

Ja hejsan..vet inte vad ja ska tillägga :) läste kommentarerna du fått....jag håller med om allt som vanligt:)..såå fina bilder..jobbar du med bilder kanske?..rosor är ljuvliga..vi pratar jul en hel del ...men visst..sommaren håller vi kvar..lite till, åtminstonde i tankarna..sen tar vi jul:).. det lilla man ser av din veranda..så verkar den var ljuvlig..olivträdet..ett sånt vill jag ha..men förmodligen skulle det inte ta lång tid förrän det vore en risbuske istället...ha en skön och härlig helg..Kram..PIA

Unknown sa...

How nice that you found some rosebuds to help you hang onto summer just a wee bit longer. :)
Congratulations on winning the cake!

inga Heiddal sa...

Hej Mia...
Men herre gud va härliga bilder... Den första är absolut underbar!!! Ja gillar inte höstet:=) Du måste förstå at när man bor på Island så vil man ha sommaren lidt lengre en 3 månade. Klemms INGA

Willewira sa...

Oh, vilka fina bilder!!!

Finge jag bestämma så skulle vi ha sommar minst 8 månader om året. Hösten 1 månad, Vintern 1 månad och våren 2 (kanske 3) månader.
Men nu gör jag ju inte det så det är bara att finna sig i årstiderna och njuta bäst det går.
Som av rosen som knoppar om och om igen, trots kalla nätter. Härligt!

Trevlig helg1
Kram willewira

MiaMaria sa...

Hej Mia!

Tycker nog också att vi hoppar över hösten....våren är ju den underbaraste årstiden efter det sommaren.......sedan vintern....

Härliga bilder från dig!

Önskar dig en bra helg!
MiaMaria

Helena Dovier sa...

Vackra bilder du visar - som alltid! Och vad fina dina olivträd och blommande rosor är. Värre kan man ha det på hösten, eller hur? ;-)
Ha en fortsatt bra helg!
Kram från Helena

Beas sa...

Jag älskar bilden på din lilla murvägg. SÅ VACKER!!!

tania sa...

Here instead is cold, one in September too cold! I hope
October is better!
your roses are still very beautiful!
and also the beautiful cake wool!
a hug and good weekend
mary

Anonym sa...

Vackert och vilsamt som vanligt.
Hösten är lugn och skön tycker jag.
Ha det gott
Annika
Naturliga Ting

Sublim design och Blossom kitchen sa...

Så vackert tegelvalv du har där hemma,där passar ju rosen perfekt!
Vackra olivträd också, jag kan ju inte hålla liv i dom så jag har ett i plast, och den klarar jag ju av iallafall:)
Ha en fortsatt trevlig helg
/S

tre nyanser av vitt sa...

Hej och vilka vackra bilder du visar idag. Grattis till vinsten. jag har kollat henes bakelser och oj de är verkligen jättefina, blir nog ett köp snart.
Må så gott Marie

Min Verden sa...

Gratulerer med konkurransen og trekningen. Blir spennede å se om jeg greier å finne noe fint til min trekning. Arrangementene dine er så nydelige og jeg er litt misunnelig på at jeg ikke får til likedan. Veldig koselig. Hanne

Kannor och karaffer sa...

Underbara bilder - kan förstå att alla inte gillar hösten.

Men idag kanske jag kan få locka med en liten höstmarknad?

Ha det gott!
Ann

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Trevligt Mia!
Sådana dagar är verkligen underbara, men eftersom man jobbar inne hela dagarna får man ju inte riktigt njuta av dem så som man skulle vilja.
Fortsatt trevlig helg!
kram vännen
nina

Gårdsromantik sa...

Visst har vi en underbar höst - otroligt att rosorna börjar knoppas igen!

Kram Maud

inga Heiddal sa...

Herre gud va underbara bilder du visa i dag... lik som et äventyr!!!
Ha en skön vecka vännen. Klemms INGA

Millas hem sa...

SUCK...så fina bilder!
Kram C

Anonym sa...

Vilken inspiration jag fått på din blogg! Jag har flyttat in mina hösttråkiga olivträd och nu ska jag springa iväg och köp spets och knyta runt dem! Gud va snyggt!