måndag 22 juni 2009

Nordiskt ljus - Nordic light

Sommar! Underbart med barfotaväder igen! Värmen är tillbaks, och det i kombination med det nordiska ljuset är det ju alldeles underbart i Sverige. Midnattssol, kvällar och nätter med fullt dagsljus. Det är nästan oslagbart, magiskt. Varför kan det inte vara så jämt ;)


Trots ljuset kan jag inte riktigt låta bli att tända några levande ljus...för lite extra myskänsla *hihi*.

Nu är det nedräkning... Jag går på semester om 4 dagar. Mentalt har jag redan gått på semester. Mina tankar just nu kretsar kring södra Frankrike och resan dit ner som jag verkligen hoppas blir av nu i sommar. Det är ett par småsaker som behöver fixas...som boende till exempel :)
Är det förresten någon som har några tips på smultronställen i Provence?
Stor kram
Mia

41 kommentarer:

Hemmet Är Min Borg sa...

det finns inget som är så avkopplande som levande ljus tycker jag,
kramis

rosenskära sa...

Hej Mia!

Jag har fortfarande Provencedrömmen framför mig, men varför inte gå direkt till källan och kontakta Laeriss som har bloggen a heart in provence, http://heartinprovence.blogspot.com

Jag hittade till henne via Minna Mercke (Blomsterverkstad) och är helt hooked, hon har också boende för uthyrning!

Lena

Lantliga drömmar sa...

Så underbara bilder ! Visst är det härligt med sol och värme. Man ser nästan hur tårna ler nu när man släpper ut dom ur skorna hi,hi. Nilla

Ullis/Leva på landet sa...

Underbart. Hoppas verkligen att det löser sig med ert boende. Låter ju som det skulle bli en härlig tripp.

Kram Ullis

My Lovely Things sa...

Hej Vännen!!
Åh vad vackra bilder..
Ja det är sagolikt ute nu..
Har vart med barnen så de kunnat bada..man njuter verkligne i fulla drag av det underbara vädret..
Jag har denna och nästa vecka kvar sen 5 v sem..ljuvligt..
va härligt med frankrike..
håller tummarna att ni kommer iväg..
ha det så bra..
kram anna

Laura @ 52 FLEA sa...

Hi Mia.....
I wish someday to be able to experience the Nordic lights you speak of....your photographs are inspiring and I hope that your trip to France is wonderful! Safe journey and holiday!
Take care, Laura

n o r d i n g å r d e n sa...

Vilka vackra bilder Mia, vilket ljus!!! Och vackert skrivbord.... Provence, dit skulle jag verkligen vilja åka också, ska bli kul att se om du får några tips! Dem ska jag i sf spara också. Jag ska till Wien med omnejd sedan så jag kommer efterlysa lite restips också sedan! Jaaaa, nu är sommaren här!! Mari.

lottens vita och gröna sa...

oh du mia, vilka bilder , jisses måste bara sparas i måbramappen! vilken härlig ros där på bordet, det är nåt magiskt med ljuset, ger lyckokänslor och jag med räknar ned till fredag, semester i 6 v!!!
provence har jag aldrig vaarit får gåshud...altså av gorys, låter som en dröm!

ha det gott, nu räknar vi..
varmkram lotten

Vitt o Vältummat sa...

Var tvungen att springa och kolla mitt skrivbord. Det är nästan likadant men benen är helt raka. Inte en krusidull...
Provence har jag tyvärr aldrig varit i. Är flygrädd och har en hiskelig hemlängtan;-)
Håller på att uppdatera min loppislista och har använt guiden som fanns i Aftonbladets bilaga där ert fina hem fanns med. Kan jag använda någon av bilderna till mitt nästa inlägg? Jag länkar i texten till dig så klart
Kram/Åsa

MiA sa...

Om det vore så jämt så skulle det inte vara lika fascinerande ;)

Les Cotrions sa...

Waw I adore your nordic light! Faboulous photos!!! Lucky girl you go to Provence! I love this area of France! Where will you go??? I spent my holidays there 2 years ago and I hope to come back on September!!!
Have a nice day tomorrow!
Warm hugs
Vale

Mamma C sa...

Vilka underbart vackra bilder. Härligt med ljuset som är nu, men jag tänder oxå ljus ändå.
Kram Mamma C

My home is my Castle sa...

Vakre bilder :)

Klem,Kari

Mitt hvite hus sa...

Nyter de vakre bildene dine... ja sommeren her nord når solen skinner er helt fantastisk...

Levende lye en deilig sommer kvel skaper en fin og kosleig stemning..

Nyt sommer dagene...
Klem Kerstin

Rummet för välbefinnande sa...

Hej Mia, vad skönt för dig med semester snart....
Ja, själv jobbar jag på här under sommaren, men hoppas jag kan få mig en vecka i augusti om jag har tur.
Har i alla fall haft en fin midsommarhelg med avkoppling och trevligt umgänge och det lever jag länge på :-)
Hoppas du kommer till Frankrike nu då. Det är något jag själv drömmer om, men du vet - nån gång blir det av!!!!!
Kram Mia

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Ja visst är det underbart med dessa ljusa kvällar!!!manbara njuter!!!

Ååprovence,,så underbart...har biliat igenom där för ngt år sen, skulle gärna vilja återvända för att stanna längre!!

Trevlig semester då...strax ialla fall!!!

Ha en härlig vecka!!!
~♥ Kramar Millan ♥~

Hulda sa...

Mmmm, så sjarmerende og flotte bilder! Nydelig blomsteroppsats du har laget, og herlig interiør. Liker så godt det vinduet, det er skjønt,altså! :) Flott skrivebord også. Kos deg!

me and alice sa...

Hej Mia!
Ja tänk om det vore sommar året runt, eller åtminstone 8-9 månader om året. Är väl inte för mycket begärt... *fniss*
Åh så underbart med semester i Provance... Har tyvätrr inga tips att ge. Ha en underbar semester!
Så vackra bilder hemifrån er!!! Bara älskar fönstret!
Kram Susanne

Anneli sa...

Hejsan!
Var på Ikea idag och inskaffade mera ljus...tänder dem oxå året om...är ju lite tokig i vaniljdoft...
Ditt skrivbord är såå snyggt...har ett nästan lika dant som är svart men har funderat på att måla om det till vitt kanske...ser ju nu hur snyggt det blir...
Min semester har redan nu idagarna börjat och SOLEN tittade fram såklart...;-)
Kram
Annelie

Alicia sa...

I'm so blissful to find you. Everything makes me peaceful, thank you. Enjoy the lovely light. I usually have a candle burning on my desk for mood & scent as well. The flicker is magic.

Therese sa...

ÅÅ vad jag avundas ditt hem. Du har det så himla vackert.
Hoppas du får en solig semester.

Kram
Tezz

A.C. sa...

gorgeous! amazing!

Kallholmen sa...

Midnattssolen och ljuset är verkligen magiskt!
Det är en underbar tid så njuuuut!
Önskar er en mysig Frankrike resa...
Carolina

Anci sa...

Jag håller verkligen med om att det är mysigt med barfotaväder. Mina fötter vill gå på sand, på gräs och njuta :)

Hoppas att du får en underbar semester och att du snart är tillbaka på bloggen.

Dina bilder är så, så fina !!

Kram

Designe sa...

Håller med dig om det nordiska ljuset! Är helt underbart! Man vill aldrig gå och lägga sig på kvällarna..
Vilken underbar krans du gjort till midsommar! ..och så kul att få se reportaget från Aftonbladet som jag missat! Jättefint reportage! Du gör såå fint!
Ha en fin sommar! Kram :)

Viveka i Bläckhornet sa...

Skulle hur gärna som helst vilja åka på semester till Frankrike. Det har varit en dröm sedan länge...

Ditt skrivbord liknar väldigt mycket mitt :) En av mina favorit möbler.

Kram Viveka

Lilla Blå sa...

Hoppas du kommer iväg till Provence i sommar och får boendet fixat. Jag ska hålla mig i sverige i sommar, det blir göteborg på dop o senare ytterligare en resa till götet med 2 av barnen, de stora. Då ska vi bo på hotell och bara mysa i 4 dgr, I aug blir det Idre med fjällvandring en vecka sååå härligt att jag längtar så mycket.
Önskar dig en underbar dag o hoppas solen skiner på dig också.

kramar @net

Inspiration i vitt sa...

Hej gulliga,
ojoj vilka underbara bilder jag hade att ta igen,
jag njuter i allra högsta grad av allt fint du visar.
Min flicka säljer Aftonladet men den här helgen hade hon ledigt för hon var i Italien så vi hade inte tidningen hemma,
jag är så ledsen för jag ville verkligen ha den när du var med. Jag får nöja mig med att titta här på din blogg och reportaget var såå fint och det var du med, fin som en sommardag.

Jag har semester nu och vad härligt att du oxå snart har det, nu ska vi njuta jiiipppiii.
Kramar i massor/Ingela.

Anonym sa...

Hej Mia!

Vad härligt med din semester snart. Hoppas ni får det skönt!! Nej, inga tips från mig om Provance, hihi...är tyvärr inte så berest ;)

Vackra foton, som vanligt.

Kram Annelie

Made in Persbo...Carina sa...

Så härligt det låter med en resa till Provance! Skulle gärna åka dit jag med men det blir inte i år i alla fall. Men man ska ju ha något att drömma om också :)
Har släktingar som haft sommarhus där och kan du fatta att jag aldrig fått tummen ur att hälsa på dem där. Jag fattar det inte....det är ju nästan kriminellt! ;)

Kram på dig!
/Carina

Amanda sa...

Dom bilderna var inte jag med och tittade på innan du la in dom mamma !!!!!! *hhihi*

kram
AMANdA

Unknown sa...

Hej vännen,

Klart att du skall kontakta bloggen som Minna rekommenderar.

Hon var där och plåtade och sa att det var som i en dröm.......
Hoppas bara att Ni snackar lite franska.
Minna gjorde sig förstådd utan franskan......

Så ljuvligt att få åka till Provance......
En dröm som även jag har.
Jag drömmer om att ett gäng bloggisar ¨åkte dit tillsammans och besökte varje liten loppis......
Vore väl toppen!!!!!!

Tyvärr missade jag dig i Aftonbladet..... Sorry...
Har inte läst bloggarna på ett tag.....

Önskar Dig en jätteskön semester.

Finns det utrymme för att vi kan ses?????

Mötas på halva vägen eller något????

Nästa helg stickar jag till Lustfyllt, Butik Unik och Moheda!!!!
Hur kul som helst.
Min födelsedags present!

Kramisar Jeanette

rosenskära sa...

Hej igen Mia! Jag googlade lite och hittade bl a den här länken till en artikel, kanske kan det ge något?

http://www.bortabra.se/Europa/Sydfranska-sommarparlor.html

Lena

rosenskära sa...

Hittade en till:

http://www.provacances.com/SE/Default.aspx?gclid=CN6jj-fsoJsCFVOK3godcFQcCQ

Lena

Anonym sa...

Hej :-) I söndags köpte jag aftonbladets bilaga & oj vad fint reportage om dig. :-)

Kram!

Vit som snö sa...

Frankrike låter ju underbart! Hoppas det blir av. Men boende måste ju gå att hitta, det är det minsta kruxet tror jag.
För oss väntar 3 veckor på Västkusten o vi lääängtar!
Stå bara ut dessa sega sista dagar så är den snart här...Semestern!
Kram Cilla

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

God Morgon!

Jag tycker verkligen det skrivbordet är så fint. Och visst skapar tända ljus stämning även på sommaren. Härligt!

Tyvärr har jag inga semestertips, men jag hoppas ni kommer iväg och får det helt underbart!

Må Gott sa...

Hejsan!

Long time no see men nu e jag tebax igen. :-)

Jamen guuuuuu vilka underbart vackra bilder du visar. Jag blir alldeles till mig och får kli i fingrarna på att greja. Fast jag har precis bestämt mig för "downsizing" hemma under sommaren. Njuter på visit hos dig istället. :-D Men levande ljus tänder jag! Alltid! Året om! Massor! Klarar mig inte utan mina älskande ljus, så jag är helt enig med dig. :-)

Har tyvärr aldrig varit i Frankrike så jag har inga stalltips. Men jag hoppas att du kommer hem fullastad med goa erfarenheter därifrån. Ha en jättefin semester!

Kram Anette

Unknown sa...

*fniss* Mia du är för härlig!!!

Jag önskar att jag kunde ge dig några bra ställen...men tyvärr.

Håller med om att ljuset och tiden nu är sååå magisk. Jag jobbar nästa vecka med sedan åker jag till Gotland några dagar på hundutställning och loppis såklart:)

Kram Pia

Lista de Deseos sa...

Love this style!

mysiga heestrand sa...

Provence är mitt "andra" hem sedan ca 15 år tillbaka. Det är helt underbart. Det finns så många mysiga byar i bergen men även rivieran är ju så klart ett måste.
Hoppas du hittar ett bra boende, du hade fått några tips såg jag.
Du visar så många fina bilder och reportaget i Aftonbladet var ju jättefint.
Ett tips: Om man inte vill köra hela vägen kan man ta bilen på tåget i Hamburg och sova på tåget
antingen till Basel eller ända ner till Avignon.
Ha en skön semester
Kram Marita i Heestrand