onsdag 17 juni 2009

Spetsar och blommor - Lace and flowers

Idag kom dottern in med en hel balja full med rosenblad...Jag tyckte de såg så vackra ut att jag bara var tvungen att föreviga dem! Här ligger de i en jättestor korg på köksgolvet... Bredvid skymtar delar av min samling av gamla spetsar, nåt som jag sällan bara kan passera när jag går på loppis. Jag tänker på vilket jobb som måste ligga bakom dessa hantverk.

Knypplade och virkade spetsar, vilket tålamod de måste haft som gjort dem. Man kan köpa dem för några kronor på loppis...det är nästan så att man skäms.

Jag måste be om ursäkt för att jag är så osynlig på bloggarna för tillfället. Inga svar får ni på era kommentarer heller. Jag är inne i ett stort stim av aktiviteter. Det har blivit mycket övertid på jobbet, kvällsmöten och extrastudier (som förhoppningsvis innebär certifiering i morgon). Bloggen har blivit lidande. Men bättring utlovas!
Jag hoppas att midsommarhelgen kommer innebära lugn och ro, lite vila och avkoppling. God mat och trevlig bloggläsning!
Kram
Mia

41 kommentarer:

Unknown sa...

Hej vännen,

Jasså Du har fullt upp!
Hoppas att du mellan alla aktiviteter hinner att lukta på rosorna!!!!!!!!

Tack för tipset om rosen salt.
Skall genast göras!

Var har du hittat alla vackra gamla trådrullar som du bevarar dina spetsar på??????
Jag samlar också på spetsar, har dom till många av mina små pyssel saker......
Håller med dig, tänk så många timmars jobb som ligger bakom alla dessa vackra spetsar!

Än får man dom ju för en billig slant, men på sikt kommer det säkert att bli värdefulla små skatter.

Önskar Dig en riktigt fin och skön midsommar helg.
Måtte solen lysa på dig och mig och alla andra bloggis vänner runt om i vårt avlånga land.

KRAMISAR Jeanette

Mrs Small Town sa...

Hej,

Så det finns fler flittiga nattugglor i bloggskogen ;-)

Jag kan bara hålla med om att de mycket nu, men jag innbillar mig att allt blir lugnare efter midsommar...

Rosenblad och spets... Härliga bilder att ha på näthinnan när det nu är dags för lite sömn.

Sweet dreams :-)

/Sara Small Town


-Ett drömhus vid kusten tar form - Sekelskifte - Renovering - Byggnation -Inredning

Änglahem sa...

Mia! jaaa skämmes borde du!*fniss*, men visst är det sant, liten peng för så många timmars arbete. Det är inte klokt! Tänker många gånger på det när man går på loppisar och tittar på alla virkade och broderade dukar för en spottstyver! Skämmes borde de som sätter priserna*tihi*, men vilken tur för oss andra att dom inget vett har!

Dotera din har tydligen varit inne på min doteras blogg, vad roligt! Kanske dom kan bli bloggkompisar dom med!*fniss*....kan vi blogga ihop*kanske inte...fniss*.

Har du redan rosor att plocka in?*småfusk*....har ett par som börjaaar slå ut lite grand nu...men inte plockningsfärdiga på långa vägar*suck*.

Om vi inte hörs...så får Familjen Blanka ha en riktigt skön Midsommar!
Önskar vi här i Änglahem!

Kram, Kram...Stollafian

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Underbart vackra bilder som vanligt , du är så otrolig med kameran !
Blir det mera rosensalt nu ;-)
Ha det gott och fortsätt att fokusera på det som är viktigt nu !
Kraam !

The Joy of Nesting sa...

Greetings Mia,

When I close my eyes I can smell your rose petals even here in Mexico :) Will you use then to flavor sugar and pastries??

I to have a great love for old lace!! I also have a great amount of respect for the artists that made it :)

Pattie ;)
Mazatlan Mexico

Therese sa...

Fiiiiint!

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Hej Mia!! Fint inlägg med alla spetsar o rosor!! Kan det bli mer romantiskt!!!!
ja det är mycket nu i dessa tider...möten avslutnngar hitan o ditan....o Midsommar såklart!!!
Hoppas du får en fin sådan!!!
♥Kram Millan♥

Hannis sa...

Visst är det mycket!
Vad är det med Juni där allt ska hända på en gång=))
Själv funderar jag på vart tiden tog vägen...
Vackra bilder!!
Ljuvligt med rosenbladen.

Hoppas att du får en lugn och skön Midsommar.

Kram Hannis

Dreamgirl sa...

What a great idea to gather all those rose petals... they look beautiful. I really enjoy your blog and your photos.
I found you through Federica at Sweet as a Candy. She has a wonderful blog too.

Why don't you come visit me as well?
At sweeterhomes.blogspot.com I have a great contest where you can win a subscription to House Beautiful.
At sweeterlivin.blogspot.com I have a fun challenge for all bloggirls that like to decorate.

See you soon!
Greeting from Norway

Vit som snö sa...

Ljuvliga bilder!
Så sant att alla spetsar är värda mångdubbelt det man betalar men vi får se det som att vi bevarar skatter som kanske annars hamnat på soptippen! Vad bra vi är:-)
Ha en skön midsommar!
Efter imorgon har jag äääntligen semester!
Kram Cilla

My Lovely Things sa...

Godmorgon Vännen!!

Vilka fina bilder..
Ljuvligt med massa rosblad..verkligen vackert!!!

tRÅDRULLAR JA.DET ÄR SÅ FITN..fICK ETT PAR RIKTIGT MÖRKA AV MORFAR..DEMÄR JAG STÖRT KÄR I..HI HI..ooups..caps lock..var visst intryckt!

Spetsar är så vackra och så användbara till som mycket..jag gillar dem så..Vilkethandarbete..
Nä nu ska jag strax väcka barnen..sen är det dags att jobba..lediga i morgon med jobbar lör..sön..mån..ps..jag mejlar..
kram anna

Fågel Blå sa...

Jag njuter av dina vackra bilder...
Mer behöver inte sägas...
Kram Kathrine
Trevlig Midsommar!

Mitt hvite hus sa...

Ja juni mnd er like travel som desember... men snart er det skoleferie og da roer det seg ned..
Nydelige bilder.. roseblader er vakkert...og sammen med bonder... vakkert..
Nyt torsdagen
Klem Kerstin

LOPPISLIV sa...

Lycka till med certifieringen Mia! Så vackert med alla rosa bladen, ser nästan lite indiskt ut...härligt!! Och dina trådrullar med spetsar på, så vackert det blir när man samlar ihop dem så där. Jag har också massor av spetsar men inga rullar, får nog ut och leta sådana på kommande loppisturer :-) Ha en fin midsommar nu. Kraaaam Paula

Mia sa...

Det känns som att det är fler som har svårt att få tiden att räcka till. Här är det likadant men bloggen är ju ändå inget tvång, sköt om dig och njut av midsommarhelgen!

Kram Mia

hagagården sa...

Härliga bilder på petsar och rosblad.
Vill önska dig en trevlig midsommar.
kram
ninni

Ina sa...

Ser helt underbart ut, vad läckert!!
Kram Ina

n o r d i n g å r d e n sa...

Oj va vackert, ett hav av rosenblad!!! Och gammal spets till det...

Ingen bloggstress, ibland hinner man inte allt, det är bara så. Jag kommer att hamna i den sitsen med även om jag just nu har mycket bloggtid och inlägg på kö: )

Vill önska dig min bloggvän en skön midsommar!! Mari.

Vita små hjärtan sa...

Å vilka härliga bilder! Spets o brodyr är ju så vackert!!!
Trevlig midsommar kram Agnetha

Ardisia sa...

Trevligt midsommar! Hoppas allt lugnar sig snart för dig & du kan koppla av lite :) Kram!

Lantliga drömmar sa...

Så underbart vackert med rosenblad. Ta nu det lite lugnt också och njut av midsommarhelgen. Nilla

Anette sa...

Vackra bilder, som vanligt inne hos dig. Synd på alla vackra rosor =)
Vart har du fått tag i träspolarna till spetsbanden? I en butik? Undrar just vilken certifiering det gäller, det måste du berätta. Lycka till och hoppas det gick jätte bra för dig

kramar @nette

Marina sa...

Fint med rosenblad! Hoppas ni får en trevlig midsommarhelg. Kram!

organic-lizzi sa...

Det er bare vakkert:-))
Tørkede roseblader er fantastisk å ta frem utover vinteren..Utrolig at de lukter så godt selv da..
Håper du kan nyte sertifisering og slappe skikkelig av..
Deilig dag fra Randi

Les Cotrions sa...

Hello Mia! Faboulous photos you made!
Rosebuds and old laces...fantastic!!!
Wish you a relaxing midsummer week end!
Warm greetings
Vale

Malou sa...

det är härligt när man hittar in till en inspirerande blogg som din! Glad midsommar. Kram M
www.malousdagbok.blogspot.com

Hemmet Är Min Borg sa...

vilken ljuvlig färg det är på rosbladen
hoppas du får en fin Midsommar
kramis

Lilla huset på prärien sa...

Så känner jag också inför sådana där fina hantverk som man betalar ingenting för... men de är superfina!

Passar på att önska dig en riktigt härlig helg!

Kram Jenny

Laura Venosa Verbena sa...

love your work & blog so much!!!!!
do you sell the rose ring pendents on your banner? Beautiful.
xoxoo Laura

Unknown sa...

Hej Mia!

Låter som du har haft det lite tufft ett tag...Skönt att det börja lätta nu då:) Underbart med dessa virkade fina gamla spetsar!!

Jag hoppas du får en fin midsommarhelg fylld av gemenskap och härlig förtjänat vila, kram Pia

Casa Loda sa...

Åh så fint med alla rosenbladen, och så spetsarna ihop med dem. Jättefint! Hoppas du får en riktigt skön midsommarhelg!
Hälsningar
Annika

Sallys hus sa...

Hallå där!

Åå vilka ljuvliga bilder!
Rosenbladen är ju sååå vackra.
Ja du vist känns det hemskt ibland när man tänker på allt jobb som ligger bakom sådant som man bara betalar några kronor för....hmm..
fast å andra sidan är det ju bra att de blir till glädje för sånna tokstollar som vi som kan bli alldeles tårögda bara av att se på dem...;)
Jag har inte heller hunnit blogga så mycket de senaste månaderna.
Jag tänker så här...
Endera skriver jag om att jag ska måla de där prylarna..eller så gör jag det!!
Familjen måste ju alltid komma i första hans också.

Ska du på Maries loppis???
Jag ska dit och det vore såååå kul att ses.
Hoppas er midsommarhelg blir precis så där lugn o fridfull som du önskar dig.
Vi ska till våra vänners stuga i Värmlandsskogarna, bada tunna, basta, äta o dricka gott.

Kram Katarina

Ann-Catrin sa...

MIa.. ohh så ljuvliga bilder du visar.. du är en fena med kameran
man bara njuter!!

ha nu en härlig midsommar med avkoppling och allt annat

kramar
Ann-Catrin

Vitt o Vältummat sa...

Vilken härlig bild med rosenbladen. Visst är det sorgligt att många timmars jobb säljs på loppis för några kronor!
Ha en skön midsommar
Kram/Åsa

Anci sa...

Vackra, vackra bilder !!
Hoppas att du får en underbar midsommarhelg !

Kram

Vintage sa...

Underbara bilder och ett fantastiskt tips på rosensalt! Önskar dig och din familj en skön midsommar! Kraam Susanne

Mamma C sa...

Lika härligt vackra bilder som vanligt när man kikar in hos dig. Ha en skön och fin midsommar.
Kram Mamma C

Sublim design och Blossom kitchen sa...

Ville bara önska dig en
trevlig midsommar!
kram/s

Daisy sa...

Så fint det blev med så mycket rosenblad i korgen!
Lyckos dig som hittar så mycket spets på loppisar, jag tycker jag aldrig hittar hur mycket jag än tittar.. Jag kanske ska sluta leta så dyker de upp... :)
Ha en härlig midsommar!
Kram

Carole sa...

Love your images and you've inspired me again. Your pictures are so large...wondered what template you used or if you are adjusting the html? I know your busy so if you don't have time to reply that's perfectly ok.
Carole

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Vackert Mia!
Hoppas det gått bra för dig idag!
Njut av lediga midsommarhelgen!
kram vännen!
nina