torsdag 3 januari 2013

Hyacint som snittblomma ~ Hyacinth as cut flower


Hyacinterna börjar bli långa och rangliga, så vid den här tiden brukar jag klippa av dem och ha dem som snittblommor. Ett enkelt sätt att få lite fräscha vårblommor samtidigt som man återanvänder julblommorna.


Det har varit en vårlik dag även idag. Sagolikt vackert, med strålande solsken på en klarblå himmel. Jag knäppte ett par snabba bilder med iPhonen vid sjön, och insåg att en frusen strand en vinterdag är precis lika vacker som en tropisk strand en varm sommardag. 
 

Kram
Mia
-

28 kommentarer:

Anne sa...

Beautiful photos! And a bit of sun too! Yesterday was cold but sunny here in my part of the states.Today it is just cold.I long for the warmth of the sun!
xx
Anne

lavendel mio sa...

Godt nytt år!
Så nydelige bilder!!
Her er det storm og regn, nå vil jeg ha vinter:)
Ha en fin helg, klem Hanne

Anonym sa...

Wow.... for noen utrolig vakre bilder:)
Naturbildene var skjønne:)
Ha en herlig kveld
Klem Merete

Annas skattkammare sa...

Otroligt skönt väder och så vackra bilder du bjuder på! Så fint med hyacinter som snittblommor. Mina hyacinter blommade över lagom till jul och när jag skulle köpa nya var de slut. Men jag fick amaryllisar till jul istället, jättefina!
Kram Anna

Hemmavid sa...

Hej!

Här har vi fortfarande vinter. Vi fick massvis med snö runt 1a advent och så ett par rejäla snöfall under december, så även om vi hade några dagar med töväder runt nyår så har vi fortfarande MASSOR av snö kvar... så några vårkänslor utomhus möts man inte av...

Så fint med hyacinterna som snittblommor. Här hade hyacinterna blommat ut så de har åkt i komposten..

Kramen Jenny

Ninnis sa...

Vilka härliga foton...både ljus och motiv mässigt....superfina...!!!

Kram Ninni

Geli sa...

Hello Mia! I also have white hyacinths in the vase! Your photos of the sun are very dreamy and a little like on holidays! With love, Geli

Gabriella sa...

Åh så vackert det ser ut! Och härligt med hyacinter som snittblommor=)
Kram

Mamma C sa...

Härliga foton du tagit. Här hemma har jag massor av vaser med hyacinter i nu. Gubben köpte ju ett gäng (40st) i förra veckan och från dom har vi skördat nu :)
Kram Mamma C

Annica Östlund sa...

Vilka vackra bilder. Håller med dig om att de är lika vackra, men det är ju snäppet behagligare att vistas på den tropiska stranden =)
Kram på dig!

Schwanenteich1966 sa...

Hallo,
wunderschön ist es wieder bei Dir,ich könnte hier Stunden verbleiben.
Deine Frühlingsblüher sehen himmlisch aus,ich hoffe das es ganz schnell Frühling wird:)))
Es grüßt Dich herzlichst
Annett

hemma hos lilla mej sa...

Underbara bilder .Fint med hyacinter som snittblommor.I dag köpte jag en stor bukett med härliga o Krispiga vita tulpaner .Känns lite vårigt .Kramar Rita ♥

Vero Palazzo sa...

Nice pictures! Happy New Year!

Njut Av Livets Goda Ting sa...

God fortsättning på det nya året...
Dessa vackra hyacinter :)dom vita är fantastiskt fina, och som snittblommor underbara i din fina kanna :)
Ha en underbar fredag.
Stor kram
Jessica

Jacqui sa...

Love the hyachinths! What a lovely post
Hugs
Jacqui

Rose Garden Malevik sa...

Hej SuperDuperMia
javisst e de lika vackert,men kanske lite varmare på den tropiska stranden :) klart vi ska ses snart..
kramkram
HB

Dagdrömmar och verklighet sa...

Härliga färger på fotona! När solen skiner och det är så milt ute som det är nu så känna det nästan som lite vår i luften, härligt!!

Du har så mycket fint på din blogg så jag återkommer med all säkerhet! =)

Hälsningar Malin

LOPPISLIV sa...

Härligt med solsken, här lyser den med sin frånvaro och jag läääängtar efter den :-)) Vi var en runda uppe i Göteborg i går och där sken solen, helt underbart vad solen ger energi. Nu ser vi framemot ljusare tider :-)

Ha en fin helg!! Kram Paula

sagolikflora sa...

Hej! Otroligt vackert och härlig känsla i strandbilderna. Håller med att en tropisk strand och en enkel svensk strand i vinterskrud går att jämföra. Det är magiskt. Idag har det varit en solig vårdag. Men än kommer inte våren förmodligen. Men jag känner mig sugen på att städa ut julen. Kom hem efter varit bortrest o granen barrar. Men fint med ljusen på kvällen. Mörkt är det ju och det behövs mysig belysning i mörkret. Vet inte, ska våren in nu och julen ut? Eller ska man leva i nuet? Inte stressa på... Gillar att kämpa med att leva i nuet. Men det är svårt!
Kram Caroline

Livy sa...

Heisann!
Nydelige bilder♥ Jeg bruker også å klippe dem av, og våren kommer inn i stua med en gang☺
God helg! Klem fra Livy

www.InWhite4You.se sa...

Hej Mia
Tänk när man lägger till ett handskrivet antikt kort tillsammans med blommor så blir det så romantiskt Franskt så man bara kan sitta och stirra på bilden huuuuur länge som helst. Ha en skön lördag och hoppas solen tittar fram så där fint igen...
Kram Lena

Hanna sa...

Vilket bra tips!

Min Skattkammare sa...

Sådana dagar får en att längta bort från vintern....man vill ju såå gärna ha vår NU! (ialla fall jag ;o)
Gott nytt år på dig finaste Mia!
Stor kram
Kicki

HWIT BLOGG sa...

Härliga bilder...som vanligt!
Alltid lika kul att kika in till dig och bara njuta en stund...

Varm kram,
Titti

Frida sa...

Vackert med hyacinterna i kannan, jag kunde ju ha klippt av min långa rangliga så hade den ju varat längre, tänkte jag inte på och jag som är florist. Nästan lite pinsamt, men jag har köpt tulpaner i stället, de första för säsongen:-). Fina bilder vid sjön, må så gott!
Kram Frida

Tess sa...

Smart! Ska genast flytta mina extremt lutande hyacinter till en fin kanna! Tack för tipset :)

annika sa...

Jamen så är det ju. Stranden är alltid vacker, på olika sätt under olika årstider. Och vilken fin blogg du har, vilka vackra bilder. Den pappersstjärnan du hade gjort - wow - nästan så jag önskar det var jul när jag kommer hem igen! Kram

n o r d i n g å r d e n sa...

Såååå oändligt vackert!! Gott nytt inredningsår söta Mia!!! mari.