tisdag 9 oktober 2007

Hemliga lådan..?

Idag när lilla A har feber blev det till att stanna hemma och ta hand om henne, inget jobb idag alltså...så idag blir det lite mys hemma i stället.

När jag ändå är hemma passar jag på att titta på lådan som min man fått av en kompis... ;) Kompisen hade ärvt den av en gammal faster. Lådan ser verkligen gammal ut, jag funderade genast på om jag kunde få själva lådan, så kunde min man ta innehållet ;) Lådan är ju riktigt trevligt att ha som inredningsdetalj tänkte jag...



Gammal trälåda, med rephandtag framtill...


..och ett gammalt beslag på sidan.

Lådan innehåller gamla gamla verktyg..! Passar perfekt till min verktygsgalne man :)
Även om jag tror han föredrar nya glänsande maskiner och "trådlösa" elektriska dito.
När jag tänker efter är det nog egentligen jag som är den av oss som är mest intresserad av gamla handgjorda föremål.

Foto: Lilla Blanka
Vattenpass av trä, och handgjorda knivar, mejslar och lite annat smått.

Givetvis kan jag inte låta bli att ta fram färg och pensel idag och målar en spegel(ram) i shabby chic teknik...ni får se i morron hur det blev!

18 kommentarer:

Anonym sa...

Så fin! De är så kul och fint med gammla fina redskap och lådan var fin!
Kram Bodil.

Nina sa...

vilka härliga gamla verktyg -
fick du tag i tidningen ? Visst börjar man längta till att få julpyssla med ditten och datten ?

kram

Nina sa...

vilka härliga gamla verktyg -
fick du tag i tidningen ? Visst börjar man längta till att få julpyssla med ditten och datten ?

kram

My White Cottage sa...

Vilken härlig gammal låda! Ska bli spännande att se fortsättningen!

Stor kram från Jenny

Dubbelörn sa...

vi har en snickarbod fylld med gamla snickarverktyg, fr seklskiftet o framåt. Det är som ett museum. Vi fick frågan om vi ville ha kvar sakerna annars hade det gått till ett hembygdsmuseum, men vi tackade ja med glädje. Ägaren som bodde här i början av 1900 talet var finsnickare så här finns precis allt *ler*.

Kram

Jessan sa...

Härlig låda!
Hoppas lilla A kryar på sej! Kram!

Anonym sa...

Vilken fin låda!

Tingeltangel sa...

Vilken fin och spännande låda. Det låter som en rättvis uppdelning, låda till dig och innehåll till din man.

Solsjö - Under en vind sa...

Vilken fin låda!!! Var rädd om den! Kram!

Marie sa...

Underbar låda!

Kram Marie

På min gatan i stan sa...

Oj, vilken härlig gammal låda! :-)

Kram Martina

NICOLINAS BONING sa...

Verkligen fin låda...och vilka häftiga verktyg!!
Kram/Birgitta

Pernilla sa...

Hoppas lilla A är bättre idag. Virussäsongen är tydligen igång. Och så är jag nyfiken på hur spegelramen blev?

Linneagården sa...

Vilken härlig låda, har du bestämt vad du ska använda den till? Jag hade en liknande i min loppis i sommar & den var så pass hög att man kunde sitta på den (fint med en fäll på) Lite dumt att jag sålde den....
Hoppas lilla A har kryat på sig & Tack för så snälla ord inne hos mig. Ha en bra dag.
*kram* /madelene

Lilla Blanka sa...

Tack alla för era härliga kommentarer!
Lilla A är fortfarande hängig, inte febrig men förkyld, så jag är hemma idag också, tack så mycket för er omtanke :)
Tack för tips om vad man kan använda lådan till, det där med en fäll på lät inte dumt, kanske vid sidan av öppna spisen..
Jag har målat, och lägger in bilder lite senare idag! ;)
Kramisar på er alla!!!

Engsroom sa...

Verktygen är ju dekorativa i sig och lådan var ju kanon fin.
Ella

Anonym sa...

Vilken spännande och fin gammal låda! Härligt! :)

Lilla Blanka sa...

Engsroom:
Ja, men verktygen åker nog ner i källaren till de andra verktygen så behåller jag lådan här uppe i nåt rum, kanske vid kaminen med en pläd på :)

Signe:
Tack :) Ja den är rätt fin tycker jag med.
Kram