fredag 29 juli 2011

Sommarmat ~ Summer food

Nu på sommaren sker matlagning till stor del utomhus - på grillen! Idag åt vi honungsgriljerade revben och chévre-lasagne, och det var riktigt gott...

De grovhuggna revbenen fick skjuda i en kastrull med vatten i en timma innan de marinerades och till sist griljerades med glaze på grillen några minuter. De blev riktigt möra och köttet lossade lätt från benen. Chévre-lasagnen tillagas på 20 minuter i ugnen. Valfri pastasort läggs i en ugnsfast form och en röra bestående av lika delar riven chévreost, creme fraiche och mjölk vänds ner i pastan. Coctailtomater delas i halvor och läggs överst i formen och lasagnen gräddas i 200 grader i 15 minuter. Sedan läggs några kvistar oregano eller timjan i formen och lasagnen gräddas i ytterligare 5 minuter.

Kram och hoppas att ni har lika underbart väder som vi..!
Mia
-

28 kommentarer:

espenavarro sa...

so good!!
kisses

Johanna Stålros sa...

Låter jättegott! å fin att du har ställt ett gammalt vackert fönster i den nya;) Kram J

butiksofie sa...

great kitchen and this looks awsome delicious:-), hughs Anja

Anonym sa...

Hej, Mia!

Det låter riktigt smarrigt och tack för receptet!

Maken och jag har suttit och njutit ute på altanen denna härliga kväll och njutit av chokladpraliner, plommon och rosévin med den nya ljuskronan tänd från Violan (Romantiska Ting).

En fortsatt trevlig kväll önskar jag dig!

Kram Renate

Millas hem sa...

Hej Mia!

Det är så fint i ditt kök. Hade väl vem som helst trivts att laga mat i! =)) Här har det regnat precis hela dagen så vi åkte och shoppade i stället. Hoppas hoppas att solen hälsar på oss här i söder också snart! Börjar få russinfingrar av detta vädret!(

Kram och fin helg till dig Mia!

irene sa...

Å nå fikk jeg lyst på mat....Underbara bilder!
Och fönstret i fönstret...sååå fint!
Ha en fin dag i morgen!

Kram

Deb sa...

Your kitchen is beautiful and the meal fit for a king.

Bente sa...

Kjempefint kjøkken du har. Herlig med det gamle vinduet.

Bente

Ainosofia sa...

So beautiful kitchen - I <3 it!

gamla skolan sa...

Hej Mia ! Tack för receptet , det skall provas , låter jättegott !
Önskar dig en fin helg !
Kramar // Susanne ♥

Smultron på ett strå sa...

Så gott det låter, bra tips. Det är alltid välkommet att få lite nya idéer till mat! Drycken i glaset med citronskivan ser ju också fantastiskt läskande ut! Ha en bra lördag//kram maria

Iva sa...

Milá Mia, u nás je špatné počasí, pořád prší a je chladno.
Grilování vypadá nádherně.
Hezký víkend.
Iva

Anneli sa...

Oj, oj....synd att jag inte hade vägarna förbi igår kväll.....så gott det verkar!

Ha det fint,
Kram Anneli.

hemma hos lilla mej sa...

Bara så himla gott låter det.Tack snälla för tipset.Bara så underbara bilder bjuder du på.Ha det bara så gott du kan.Mys och njut Kramar Rita ♥

Marina Mott sa...

This kitchen is amazing!!! xx

Mitt hvite hus sa...

Dette så virkelig godt ut....

og for en vakker hylle du har fått deg... den likte jeg

god helg kos dere..

klem Kerstin

Fiffiga Systrar sa...

wow vilket vackert kök!! kul att kika in här. kommer absolut tillbaka! kram emelie

Britt sa...

Åh, det lät både enkelt och gott! Perfekt, det måste jag pröva. Tack!

Ha det gott i sommarvärmen.

Kram Britt

Mamma C sa...

Hur gott lät inte detta då. Tack för tipset.
Kram mamma C

Marita sa...

Mmmm ser vääldigt gott ut!! Vilket vackert kök!! Underbart!
kram, Marita

Millygarden sa...

Mmmmm så gott det låter det måste jag prova!

Kram Marina

LOPPISLIV sa...

Mmmmm så gott det ser ut, måste prova den där lasagnen, tack för receptet.

Underbart fint i ditt kök, satt och tittade igenom dina köksinlägg innan idag...såååå fint. Love it :-)

Kraaaam Paula

C h a r m i g t L a n t l i g t sa...

Hejsan!

Älskar verkligen ditt kök!

Tack för tipset med lasagnen, de ska jag testa

Ha det fint
Kram Sanna

Sussi / Sussinghurst sa...

mums, det ser lækkert ud

Unknown sa...

Hej vännen,

Kan aldrig se mig mätt på Ert vackra kök.
Det e bara så ljuvligt!!!!!!

Vill oxå ha ett stort och fint kök likt ert.

Kramisar

Maria sa...

Mums va gott..det pasta receptet tar jag och lånar. Kram Maria

Helena, The Swenglish Home sa...

Kära Mia,

Jag säger som Jeanette, jag kan liksom inte se mig mätt på ert vackra kök! Jag kan ana att det lockar till att prova nya recept och laga smaskig sommarmat...

Jag hoppas det ljuvliga sommarvädret håller i sig även hos dig och sänder många sommarkramar från Västmanland, där vi njuter i fulla drag av svensk sommar och många dopp i sjön!

Helena

Anonym sa...

I сouldn't resist commenting. Perfectly written!

Here is my site ... vapir no2 mercado libre