onsdag 23 september 2009

Bakdags - Baking time

Dagarna rusar på... Den brittsommar som har varit nu i två veckor är nog förbi *snyft*
Idag har jag känt riktiga höstvindar och regn i horisontell rikting..*huu*
Nu vill jag bara hålla mig inne, tända en brasa och en massa levande ljus...eller baka! Jag fick riktig baklust när jag kom hem från jobbet. Så i kväll blir det nog några smaskiga brownies, tror jag.

Dessa fina bakformar i porslin har jag fyndat på loppis. Porslinsbunken á la Leila är också ett loppisfynd! Det är mycket roligare att baka när man har fina grejer, tycker jag. Ut med gamla tråkiga plastbunkar och litermått och in med vackra porslinsbunkar och klassiska metallmått.
Kram
Mia
Y

49 kommentarer:

Bibbi sa...

Håller fullständigt med dig. Vackra skålar mm är halva nöjet. Allt blir roligare:)
Nu blev jag också sugen på att baka...
Kramen

Skatan sa...

Hej!

Javisst har det varit en härligt och märklig förlängning på sommaren! Men - jag njuter faktiskt av de friska vindar som nu river i buskar och träd. Jag gillar mörker och rusk. Kanske därför jag bor där jag bor?

Njut av ditt nybakade.

Kram,

Anna Glad

helle sa...

Du har helt ret, ud med det!

Kram Helle

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Hej Mia!
Håller med, kura, tända brasa och ljus, det är skönt!
Härligt också att ha rekordeliga bakgrejer. Känns mer rejält än plasten, som jag för övrigt också försöker minimera.
Njut av god kaka!
kram
nina

Hulda sa...

Enig! Dette var flotte bakesaker. :) Kos deg med bakinga. :)

Lilla Blå sa...

Jag har också bakat idag...cheesecake....så gott så

Ja, nu är nog britt sommaren över för denna gång.

Men vi får glädjas åt varje dag vi slipper regn och har solen framme som lyser på oss.

kramar @nette

Siren sa...

Hei Mia! Sukk...du viser så nydelige bilder på bloggen din at jeg blir helt matt! Og det brettet som du har laget selv, helt fantastisk! Du er alltid så full av ideer, det er en fryd å besøke bloggen din! Ønsker deg en fin kveld! Klem Siren :)

Hem och Lycka sa...

Visst är det så, baka och laga mat är mycket roligare med fina redskap och bunkar! Jättefina du fått tag i!

kram

Änglarnas hus sa...

Så sant!! köpte en likadan vispskål i Danmark i somras men min är ljusrosa. Leila har fått mig att hälla bakingredienser i alla möjliga fina burkar...det estetiska är viktigt!!

Hoppas att det blev goa brownies :)

Ha det gott!!

Kraam Sanne!

Marias lilla Skafferi sa...

Det är klart att det är roligare att baka om man har fina redskap!! Synd bara att maken inte fattar det, han suckar djupt när hans gamla äckliga plastmått kastas..! Vissa förstår inte det där men härligt att DU har greppat detta! På tal om Leila i ditt inlägg så har jag bakat hennes brownies en gång och de var supersmaskiga! De finns med i boken "a piece of cake" som hon har gjort, om du nu har den, men det har du säkert! Annars finns alla Lailas recep på www.recept.nu.

Ha en superskön (höst)kväll och lycka till med baket!

Kram!
Maria

My Lovely Things sa...

men åh va gott det låter .Va sugen jag blev..
Jag är ätit kantarellpaj i kväll.
Har provsmakat taggsvamp i dag för första gången med.Vilken go svamp.

I morgon är jag ledig .Mannen har tagit semester med.Vi ska ta en tur till skogen sen åka in till Varberg och luncha sen åka till byggmax och köpa panel till skafferiet..Allt är hans idee.Sånt är så kul..

Jag håller med vackra skaer gör det hela roligare.Underbara bunkar..
Kram Anna

Vit som snö sa...

Såå sant! Baka med repiga plastbunkar går bort. Fiiina saker ska det vara!!
Så söta dom var porslinsformarna!
Horisontellt regn låter inge vidare... men jag kan lova att frostmorgnar inte heller känns kul:-(
Ha det gott i stugvärmen! Kram Cilla

♥ Pia... sa...

Hejsan...jajamen...håller med dej..ut med plasten..att baka är roligt..och får man dessutom ha fina och vackra saker runt sej när man bakar....då är lyckan inte långt bort...:)..ha de gött..kram..Pia

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Vilken fin vispskål, och formarna är mycket finare än nya. Du har gjort ett bra loppis-fynd.
Goa kramen
AnnaMaria

Randi sa...

Neeej - inte än!!! Jag håller fast sensommaren och tänker inte släppa fram hösten ännu.
Förstår att Du njuter av dina vackra skålar. Din bild är helt ljuvlig!
Kram Randi

Mitt lilla äventyr sa...

Absolut! Vad man än ska ta sig till med så är det alltid roligare att göra det med stil =). Hoppas det blev något gott!

Kram

Annas skattkammare sa...

Så fina! =) Visst blir det mycket roligare att göra något om man har fina saker att göra det med!
Kram /Anna

Rummet för välbefinnande sa...

Arrrggghhhhhhhh tror jag dånar på dina fina bilder!
Du vet, det bara pirrar till i mig också känner jag mig helt nojig.
Visst blir det lite extra guldkant på livet när man omger sig med vackra saker.
Ha det fint Mia!
Stor kram från mig

n o r d i n g å r d e n sa...

Vilka helt underbara bunkar och formar och fotot i sig, mmmmm....

Ja, nu närmar sig hösten med stormsteg men ngn timme på dagen värmer solen riktigt varmt ännu...

God natt fr Nordingården
( nu ser jag att hon ovan anser att det blir lite guldkant på livet: )

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Hej igen Mia!
Det är faktiskt lätt som en plätt, jag klurade ett tag sedan gick det upp ett liljeholmens :D
Mitt nät är ca 50-55 cm brett. Har använt Ikeas plåtburk (fanns vita m lock i 2-pack) i botten och en upp-och-nervänd Tuppervare-skål i toppen och format efter. Hela bredden har gått åt på höjden, toppen är bara ihoptryckt, så det är lite storlek på kupan. Hittar man bara formerna med samma diameter så är det lätt.
Lycka till!
kram
nina

Anonym sa...

Hej Goa Blanka!

Det var verkligen ett tag sedan vi hördes.

Såå fina baksaker du har, jag gillar dem skarpt.

Ja bak och pyssellust infinner sig när hösten kommer närmare.

Hoppas du får en massa njutstunder med familj och vänner.

Här har höste inte kommit riktigt än och i morgon är det kick off med jobbet. Vi ska vara fångarna på Kastellet i Vaxholm :))))
Fredag blir det vila och ommöblering här, det vet inte min man än, och på lördag tjejträff hos Lotten och då ska jag få mysa med henne och Marie (Vita ranunkler)

Hoppas att vi kan ses en dag med, det vore såå trevligt

Bästa kramen till dig
Lena

Pysselpalatset sa...

hej, håller med Du.... plast är inget skoj... Se bara vad vackert det är med dina köksutensilier. Ha det gott, kram Jeanette

Unknown sa...

Klart det är snuggare med porslinssaker att bak med...suck jag önskar att du var min granne så jag kunde snika in på lite nybakt fika...;))

Ha det gott Mia, kram Pia

spetsar och änglar sa...

Visst håller jag också med dig! Det är roligare att baka med fina redskap och fina skålar!

Jättefina loppisfynd!!!!

Ha en fin fin dag
Kramen

Mitt hvite hus sa...

Herlig med en bake dag når ruske været slår til..og fine bake skåler gjør arbeidet gøyere...

Klem O=)

LantlivsAnette sa...

Ohhh vad fina saker du bakar med..och hösten är ju verkligen baktid på nåt vis..sugen på nåt sött är man ju alltid..
Kraaam Anette

Skogsdoft & havsbris sa...

Ja, nu är nog hösten här på allvar. Känns vemodigt att sommaren är slut, men man får se det som är bra med hösten istället - som att sitta inne och mysa framför brasan och tända ljus! Och baka är också mysigt!
Wow, vilka vackra porslinsformar du fyndat, verkligen underbara! Och porslinsbunken, tänk om man hade en sån! För det är onekligen roligare att både baka och laga mat om man har fina bunkar, skålar, former och mått!

Les Cotrions sa...

Lovely porcelain! Here it's autumn only on the calender...27° it's still Summer!
Warm greetings
Vale

trudette sa...

You have a great Blog, I alway enjoy visiting you.
kram
trudette

Nyanser av vitt sa...

Hej där,
Vilka underbara formar du fyndat på loppis. Blev de goda?
KRAM Agneta

Made in Persbo...Carina sa...

Ååå vad jag håller med dig om att vackra "verktyg" gör jobbet sååå mycket roligare!
Den där porslinsbunken med pip och öra är ju för bra för att vara sann. Att man kan hitta så vackra saker på loppis.

När jag kryat på mig hoppas jag att min baklust kommer tillbaka också. Känner just nu ingen smak och doft alls och då är det inte lika lustfyllt att baka något gott.

Kraaaam på dig!
Carina

Hannis sa...

Ja, ähum...jag bakar ju inte...
Men jag samlar på väldigt mycket
baktillbehör ändå*fnissar*

Dom var vackra, sockerkaksskålarna i porslin!

Mys på nu!

Kram Hannis

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Jättefina saker som säkert gör bakandet extra roligt:)

Kram Annica

Lilla Trollbacken sa...

Japp, här har det oxå bakats. Men det blev lite nyttigare grejer. Matbröd. Jag försöker baka allt vårat bröd här hemma. Men det går åt så förbaskat fort med fem i familjen. Hur ska man hinna!!!!
Hoppas dina kakor blev goda!
Kram
Gabrielle

christelle sa...

Encore une très belle photo emplie de douceur avec un petit air de nostalgie !

Vita små hjärtan sa...

Å vad fint, härliga formar!!!
Å så tror jag du är en mästerfotograf, alltid så fina bilder!
Kram Agnetha

Tulipa sa...

Nu blir man liten sugen på nåt gott...

Brukar också gilla att baka, men framför allt denna årstid för då hinns det lite mer och känns lite mer rätt att stå längre tid i köket.

Fina saker att kladda med har du också..*ler*..det blir ju roligare att baka då alla gånger!

Trevlig helg!

Kram Mariette

idémakeriet sa...

Du har så rätt Mia, är man omringat med fint går jobbet mycket snabbare och blir det plötsligt mycket roligare.
Inte att baka är roligt för det är ju jätte kul och avslappnande(framför allt när det gäller att smaka)men det finns tyvärr så mycket i våra hus som inte är så roligt att göra och då kan det ju behöva lite roliga saker att jobba med.
Mys du lite till.
Stor kram Gerda

Unknown sa...

Hej gumman,

Så gott det låter!

Visst är det väl så att allting man gör blir så mycket roligare då man har fina saker att arbeta med.

Önskar så att jag kunde baka. Är inte alls någon bra bagerska!!!!!!
Har försökt massor av gånger speciellt med bröd men ack ve och fasa inget gott!!!!!

Önskar dig en härlig höst helg
Kramisar Jeanette

Anci sa...

Hej !
Idag tycker jag att vi har haft ännu en nästan sommar-dag :)
Det ÄR roligare att laga mat och baka om det man använder är vackert !

Trevlig helg !

Kram
Anci

Nostalgi og Gjenbruk sa...

Ja, kan ikke bli mer enig. Når kjøkkenet vårt er klart og alt skal pakkes opp, skal det renses, og jeg gleder meg!
Ha en god helg:)

Weißer Vintagezauber sa...

Hello,
these are so sweet little baking dishes..... no matter whether from ceramics or metal
Very much very nicely!!!!!
Lots of love,
Elke.

Birgitte sa...

Hej,
Og tusinde tak for din søde hilsen hos mig. Det varmer så meget at nogen tager tid til en hilsen. ;o)
Jeg er altid dybt imponeret af dine billeder og din måde at tage billeder på. Smukt. ;o)
Ha´en rigtig god helg..
Jeg kigger snart forbi igen
Kram, Birgitte

Ullis/Leva på landet sa...

Så fina saker du har när du bakar. Förstår att det blir en njutning då. Här har det i alla fall varit jättefint väder några dagar så jag har njutit av solen.

Ha en bra helg!
Kram Ullis

marianaskeramik sa...

visst ska man ha vackra skålar. vilka underbara sockerkaksformar du har!
ha en bra helg
marianaskeramik

Lönnen 13 sa...

Åh vilka fina bakformar, då är det roligare att baka.
Kram Anneli

LOPPISLIV sa...

Godmorgon Mia! Väldans fina formar och bunkar du visar upp, härligt cremefärgade också, visst är det roligare att baka med fina saker. Allt är roligare om det är lite fint ju :-) Tänk innan när mina barn var små bakade jag väldigt mycket, matbröd, småkakor och bullar, alltid något. Nu i takt med att de blivit vuxna har det blivit mindre och mindre, Findus bullar har räddat mig...hihi

Men det är mysigare att baka om hösten, det hör liksom till lite, och jag har samlat brödsrecept så nu kanske jag börjar igen, det går ju så fort och är så himla gott också när det är hemmabakat. Ha en fin söndag. Kramis Paula

Solsjö - Under en vind sa...

Blev det smaskigt i dessa fina formar? Mysiga saker!

Hoppas att allt är bra med dig!:)

Här rullar dagarna på...just nu vågra jag knappt titta ut..sambon håller på att riva husfasaden så imorgon kommer snickarna för att påbörja att klä om den med nytt virke...

Intresserad av en nummerplåt? Kika in hos mig isåfall!

Ha en mysig söndag! Kramar!

~Anitas Ljuva Rum~ sa...

Hihi ja det är nog dags att ta farväl av de fula plast skålar man har! Och inte att förglömma det lila plastmåtten som är sammansatta i en klämma =)

Verkligen en sådan vacker bild!

Kram Anita