söndag 16 november 2008

2 veckor till advent - 2 weeks until advent

Idag har det varit så soligt och fint, men det känns i luften att vintern börjar närma sig. Om två veckor är det advent! Här är en ljuskrans jag har gjort. Jag har sett modellen i ett par tidningar och även på ett par bloggar, tycker den är så fin. Jag gjorde den extra stor.

Tycker den är fin i sin enkelhet med lingonris kring halva ringen och ett julgransljus fäst längst ner.


Jag tog en skogspromenad idag och plockade med mig några kvistar en-ris, och satte i en gammal kanna.

Under den stora glaskupan ligger några kottar, lite ris, en bit spets och ett zinkkors.

Hoppas ni har haft en riktigt skön helg!
Kram
Mia
-
Hi!
It´s only two weeks until first of advent. I´ve made a simple advent-wreath of some twigs of lingonberries and decorated it with a candle.
I´ve also put some fir cones under a big glass cloche, together with some twigs, lace and a zinc-cross.
I hope you have had a nice weekend,
Mia

75 kommentarer:

Viveka i Bläckhornet sa...

Ibland är det enkla det vackraste.
Det här var fint. Gillar gamla oputsade silver fat.

Ha det gott

Kram Viveka

Heidi-anitha sa...

helt utrolig vakkert.. Som jeg hadde ønsket at dette var hos meg...hlet utrolig hvor fint du hadde gjort lys kransen.. jeg har vært ute og plukket einer grener i dag og har også laget en gran krans...men fant ingen tyttebærlyng... Hadde så lyst på denen kransen, jeg har sett min lilla veranda og lantliv har fått sine så fine også....


Kos deg meg kvelden og nyt av det vakre du har skapt!

Klemmer White vintage

Anonym sa...

Känner skogens dofter när jag ser dina bilder!

Villa Carl Larsson sa...

Vad fint du har gjort. Enkelt kanske men också så otroligt fint. Jag undrar en sak. Det skrivbord som syns i bakgrunden från ditt förra inlägg. Har du köpt det och iså fall vad har du gett för det? Har hittat ett likadant ungefär i ek som kostar 2500 kr. Är det dyrt för ett sådant skrivbord?

Kram Josefin

Skatan sa...

Hej pysslare! Så fint du gör...kan du inte komma hem hit och sprida lite adventsstämning? Skulle behöva lite hjälp på traven nämligen!

Önskar en skön kväll.

Kram.

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Jättevackert Mia! Vad piffig du är! Såg en sådan vacker ljusring i fredag när jag var på invigning av Baazars nyrenoverade lokaler.
Önskar dig en skön ny vecka!
kram vännen!
nina

Nostalgi och Rosor/ Linda sa...

åhhh helt underbara bilder, jag är på jakt efter sånajulgransljus.. Hoppas de har de på Årstiden...
Tycker den blev jättefin ser ganska stor ut, och fint med lingonris...
Kram Kram Linda

maiju sa...

Du har rätt - ljuskransen är superfin! Gillar också allt annat som du visar - enkelt men ack så vackert!

Ida sa...

Så enkelt men ändå så fint. Det är så kul att man inte måste handla saker för flera hundra för att få till lite känsla - det räcker ju med att gå ut i naturen.
Ha det gott.
Kramar Ida

Ania. sa...

Beautiful,beautiful,beautiful...!I had very nice weekend with my family:-)I hope that you too.

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Å så fin den är. Underbart enkelt. Nu blev jag verkligen inspirerad...kanske snor jag idén om det är okej?

Ha nu en riktigt fin start på nästa vecka!

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Åh så vaaaackert !!
Ja tänk va fint man kan göra av gratis grejer från naturen .
Nu börjar det klia i julpyntar nerverna , eller hur ;-)
Har hittat så mycket fina tallkottar (som blir superstora när de torkar) från några låga tallar vid en parkering , så min man tror att jag blivit skvatt kott galen , har plockat in hinkvis :-)
En nyfiken fråga : Hur får du dina bilder så stora/breda ?
Ha en fin söndagkväll !!
Kram/Loppan

Mia sa...

Jättefin krans, har också sett den i tidningar och på bloggar. Kanske skulle fixa en själv också, lingonris har vi på tomten. :)

Själv gjorde jag en dörrkrans idag, i snöyra och allt (vart den nu kom ifrån).

Har följt din blogg länge men har i helgen startat en egen också.

Änglahem sa...

Kvällens Gumman,

PysselFia borde du heta istället för Mia.....Hur i hela friden bär du dig åt??!!! Jag fattar ju principen hur man gör, men jag får aldrig till det såååå runt och fint!*suck*....stackars mig*haha*
Ja...det är ju kransen jag yrar om, såg att jag inte nämde det...*lite slarvig*...Förkyld och eländig*snörvel*....maken har smittat mig*buhuuu*, har inte tid med detta...som du säger det är ju snart advent....Bråttom, Bråttom...mycket att fixa!

Ha det gott min vän!
Kramar, Ulrika

souvenirs d'antan sa...

quelle joie de sentir l'arrivée de noel!!! bye

♥ Pia... sa...

Hej...-åå så vackert du gjort..ja faktiskt är det enklaste finast.Kransen har jag oxå sett här och där..funderat på den har jag gjort..men sen har det inte blivit nåt av det..har i stort sett gjort godis hela helgen.....nu tänkte jag blogga en liten stund för att se vad alla gjort..jisses så många gjort det blev i detta inlägget då:)..önskar dej en fin och härlig ny vecka...kram..PIA

Anonym sa...

Vad trevligt för er att ni har sol. Det är så fruktansvärt grått här i Stockholm och har varit läääänge. Jag vill bara ta en stor nål och sticka hål på himlen så det kommer lite sol till oss....

Kransen är enkel och fin, jag brukar göra en liknande och hänga på mitt hörnskåp-

Må så gott vännen

Kram Lena

Anonym sa...

åååh vad fin kransen blev, precis i min smak :)

stor kram sara

Anneli sa...

så fin krans - den idén måste jag SNO... jättefint
var oxå ute i skogen idag, plockade lite att pyssla med...
Kramar/Annelie

Anonym sa...

jättefint pyssel. Jag har också varit ut o gjort lite fint inne av skogsmaterial. Fin ljuskrans.

kramar @nette

Marina sa...

Den där kransen är jättefin. Jag har också sett den lite här och där och funderar på att göra en. Får se hur mycket jag hinner med.

Hem och Harmoni Marie sa...

Vacker ljuskrona! Tack för tipset, kanske jag vågar mig på också.
Kram!

Sara sa...

Hej
Vad vacker krans och så mycket fint du hittat i skogen.
Kram Sara

Unknown sa...

Kransen med lys og tytebærlyng er helt nydelig, en slik vil jeg lage også.
Hyggelig blogg, jeg har ikke vært her før, hit kommer jeg tilbake.
Klem...Ellen

My Lovely Things sa...

Hej!!
åh så vackert!!
jag har oxå tänkt att göra så med lingonris och ståltråd..det är så fint..jag har fått en ide..vi får se om jag får til det..
Nu har jag fått iordning mitt vardagsrum i det nya huset..
kram anna

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Åh vad fint det blev! Så enkelt att fixa till men så otroligt effektfullt!

Kram Annica

Tulipa sa...

Jag har också beundrat de där kransarna! Visst är de så vackra och rena! Din var jättefin!
Kram Tulipa

Millas hem sa...

En enkel och jättefin krans, ska själv försöka mig på en!
Kram

Viola sa...

Med så enkla medel kan man få det så fint som hos dig, denna kransen tror t o m VIOLAN att hon fixar, sedan har jag sett hjärtan gjorde ut av galgar som jag oxå ska ge mig på framöver, min helg har ju bestått av sängläge, idag har febern släppt men är rejält förkyld ännu så något jobb blir det inte i morgon, ha en bra vecka, kramar

Ullis/Leva på landet sa...

Så fint du har gjort. Tänk att så enkla medel kan bli något så fint.

Ha en bra vecka!
Kram Ullis

Anonym sa...

Men så fint, helt underbart vad man kan hitta i naturen, du får verkligen till det! :)
Kramar Maria

Tidsmästarinnan sa...

Hej goa Mia,
vad fint du gör, den enkla och stilrena kransen gillade jag verkligen!
Enris är också så snyggt, men fasen vad stickigt... jag band ihop en bukett till ytterdörren - AJ!
men lite plågor får man väl stå ut med :-)

Kram på dig min vän!
Susanne

Sea Angels sa...

Hi Mia I can barely beleive that it is two weeks until Advent where has this year gone?
Thankyou for your lovely comments, yes I am selling at the fair...gosh am I nervous.....Yes I am.
Hugs Lynn xx

Katta sa...

Jättesöt krans enkel och fin, och så fint under glasklockan där med. Ha en bra vecka, kram Katta

Annika i Gamla Stan sa...

Så vacker och enkelt!

Såg att du frågade efter Shabby butiker i Stockholm i Tidsmästasrinnans blogg.

Vill verkligen rekommendera Öserlånggatan där har du 4 butiker som ligger nästan vägg i vägg. En med härliga vita saker från Dalarna som jag inte kommer på vad de heter, sen har du underbara Butik "S" som har allt du inte visste du behövde inom shbby Genren och bredvid Ting & Tangel med mer klassiska Jeanne D'arc insprierade saker. Sen kan man alltid fika på Chokladkoppen på Stortorgen och unna sej Vit varm choklad med en apelsinskiva i mums!

Annika

Nygammalt sa...

Vilken underbar ljuskrans du har gjort. Och grattis till den fina vinsten nedan.
Kram.

Anonym sa...

Goedemorgen Mia,
Haven't been blogging for a while but now i am back and really enjoying all the beautiful pictures on the blogs!! I am afraid i have to "steal" your idea with the silver plate and the cloche....so beautiful ! I organised a winter-evening-sale with all my handmade decorations so if you want to take a look at the pictures, you are very welcome !
Greetings, Janneke.

Unknown sa...

Jättefint är det, har gjort flera själv, har man börjat är det så svårt att sluta...:)

Ha en fin fortsättning på måndagen.

Kram Pia

Liten Bod sa...

Fantastiskt fint alltihop! Ljuskrans ska jag också knåpa ihop så fort mina ljushållare från Tradera droppar in :) Kram, Tina

n o r d i n g å r d e n sa...

Hej Mia, oj så fint!! Så vackert dekorerat under kupan och jag gillar den där modellen som är liksom lite lägre skulle vilja ha en sån...Vilken fin ljuskrans du har gjort!! Mycket läckert, alltihopa! Mari.-

Snusilus o Sannibus sa...

Hej!

Vilken söt liten ljuskrans! :) Mysigt att vara ute och gå i skogen!

Kram o ha en fin vecka!

Susanne

Anonym sa...

Hej
har funderat på att göra en likadan...din blev jättefin
hälsningar Helena

tre nyanser av vitt sa...

Hej
Vilka vackra bilder, det enklaste är oftast det vackraste. Jag älskar oxå hjärtan på tråd och visst är de tacksamma, tål att glömmas bort men ändå så vackra.
Kram Marie

faire un songe sa...

enkla enkla men vackra komplimanger$ hälsning Hetty Holland

Thea sa...

Nu vill jag veta hur du gjorde den underbara ljuskransen;) Berätta!
Kram Thea.

Tidsmästarinnan sa...

Halloj igen vännen,
åååhh, det är jul på Ambiance så man nästan svimmar... kika in hos Johanna (radhusdrommar.blogspot.com), hon tog bilder sist vi var inne där - det till och med doftar jul nu!
Om du inte varit till Sirlig i Gamla Stan så rekommenderar jag ett besök dit också (det finns bilder på min blogg, i september!) Det ska finnas en till i Gamla Stan, Kungens Lilla Piga, som jag faktiskt inte varit på än... hmmm, när åker du? Kommer jag på mer så hör jag av mig igen!!

Stor kram
Susanne

drömmen om vitt sa...

Så mycket fint du visar och visst dendär kransen med ljuset är jú bara såååå fin.
Ha det gott!
Lotta:)
P.s fint i glaskupan med

Tidsmästarinnan sa...

Koffert!? Har du varit där? Gillar jag också!

kram igen
/Virrpannan

ängeln i vitt sa...

Hallojsan!

Allt är sååå himla vackert hemma hos dig. Jag bara njuter och inspireras till max.

Kram Carina

Inspiration i vitt sa...

Vilken vacker ring du gjort, stämmningsfullt.
Mysiga saker under huven har du oxå, så fint du alltid gör Mia.
Kram hela dan/Ingela.

~~*Pennyshouse*~~ sa...

hej hej!!

åååå så vackert!
kan inte se mig mätt på alla underbara saker du gör å visar.
Ser att du ska iväg till huvudstaden...mysigt.jag har fått förfrågningar från ett par butiker där som vill sälja min alster....hoppas..håller tummarna för att allt går i lås.

Ha det bäst hjärtat1
kramiz nilla

Annas skattkammare sa...

Hej Mia! Åhh vad jag älskar ditt pyntande! Blir så otroligt vackert allt du gör! Här kommer jag ha mycket att hämta när jag ska inreda vårt gästrum sen när det blir färdigt.. =)

Jag har en liten utmaning till dig inne hos mig om du vill och inte haft den redan..
Kram /Anna

Nostalgi och Rosor/ Linda sa...

Hej vännen!!
Tack va go du är...
Jag vann såna ljushållare på tradera, vart så glad.. Så nu vill jag dra ut Sara i skogen och leta ris och kvist.. gissa om jag fick en konstig min här hemma...
Kramis Linda

Sallys hus sa...

Hallå där fialotta!

Ja tänk nu är det snart dax!!!
Såååå kul ska det bli att få ta fram allt mys..:)
Så fin din stooora krans blev och även det under kupan.
Tänk att det finns så mycket fint som bara är att hämta alldeles gratis.
Du tar så fina bilder....en riktig inspirationskälla...
Kraaaaam från ett regnigt ställe

Anonym sa...

Hello Mia!

Hoppas vädret blir bättre till helgen när du kommer hit. tyvärr är det bara regn regn och åter regn med en massa grått som krydda......

Jag jobbar hela helgen annars hade det ju varit jättekul att ta en fika eller gå i en affär tillsammans och tjattra :D

Men det blir väl fler tillfällen hoppas jag.

Sitter just nu och stickar lovikka vantar för fullt som ska ges bort i julklapp.

Kraaam Lena

Brunkullan sa...

Å vad fin krans! Vad använde du för ståltråd? Hittar bara tunn svag när jag jag letar!
Susanne

Marina sa...

Tack! Då hoppas jag att jag hittar vaniljljus i övermorgon. Älvorna fick jag av barnen en jul (ett eller två år sedan). Dom är köpta på Solhaga som är ett gardencenter.

Sublim design och Blossom kitchen sa...

En sån fin idé med kransen:)ser så mysigt ut.Tvål kan du lätt göra själv, titta in på panduros så finns det ideér för nybörjare.
Det dofta verkligen ljuvligt!
Ha, det gott
/S

Anonym sa...

hejhej ;) ja vi hade tur, vad jag vet får man ju inte bara hugga ner en massa ris och ta med sig.. det enda jag behövde göra var att klippa det i mindre bitar så det var mer lätthanterligt.. så härligt att komma hem nu när trädgården fått lite färg :)

stor kram sara

Anonym sa...

Tack så mycket :)

Din krans är underbar, så fint med lingonris och ljus.
Enkelt och vackert :)

kram!

Anonym sa...

Beautifull pictures.

Goa sa...

Hej min vän!

Underbart juliga bilder...enkelt vacket!
Det gillar jag också!
Så nu längtar jag ännu mera tills helgen, då ska jag julpynta..;)

Hoppas du mår bäst, min kära Mia!
Stor kram till er alla, från mig...

Emma sa...

Dina bilder gör ju inte att man längtar mindre tilladvent, jul och vinter:)

Så fint allt är. Glaskupan var jättefin.

Kram Emma

Marie sa...

Hej Mia!

Jättevacker krans du har gjort, har också tänkt att göra något liknande, de är jättefina i sin enkelhet!
Så fint med enriset i kannan och ljuvligt dekorerat under glaskupan.

Ha en fortsatt bra vecka och så hörs vi snart igen!
Kramar Marie

Tusenfröjd sa...

Så många kommentarer du har fått! Kul!
Den där kransen är ju jättefin, så enkel. Får kanske ta och tillverka en sådan själv:-)
Ha en fortsatt underbar vecka.
Kramis Liv

vosgesparis sa...

I think your advent-wreath lookes really sweet and tender. Those letters your are talking about on my blog .... i don't know the name in english but in french they are called 'Pochoirs en zinc' and you can find them sometimes on ebay.fr
(eBay france)

idémakeriet sa...

Hej vännen,

Så fina bilder du visar igen.
Kransen är som du själv säger fint i all sin enkelhet.
Jag älskar också lyktranka som växt.
Visste du att man kan använda rankorna i ett arrangemang utan de behövs vatten. Jag testade någon gång och de höll i minst 4 veckor utan att de såg fullt ut.
Tänkte på din ena lyktranka som du visar, man kan ju lätt dra av några rnakor och använda.
Ja bara 2 veckor kvar, mysigt men också stressigt, det är fortfaranda så mycket som ska göras i butiken.
Hoppas du kommer att ha en bra dag.
Kram på dig.
Gerda

Sussi sa...

Verkligen fin krans...o glaskupan med kottar & ris..det behöver inte vara så mycke mera..

Michele sa...

It has been awhile since I have been out blogging. But yours is a must see, I love all of your beautiful creations and pictures. Thank you for always sharing and inspiring.

Philippe Rissetto sa...

De jolies décorations de Noël aux parfums de buis et de pommes de pin... que du Bonheur ! Bises.

"M" sa...

Oj vad tiden går...och jag ser fram emot att plocka fram stjärnorna
och stakarna..mysigt...vad fin krans du gjort..kram

marga sa...

I love your Advent-wreath, so simple but yet so beautifull!!!!

Hannis sa...

Vackert!Älskar julgransljushållare!
Din vackra skylt i bakgrunden har jag ju tjatat om förr men den är så fiiin!
Tänk att det inte är långt kvar till Jul.
Mysigt!

Kram Hannis

purple area sa...

Wow, här är så mycket snyggt. Din ljuskrans är jättefin!!

Anonym sa...

Vilken otroligt vacker krans! Kram