onsdag 29 maj 2013

Måla på tyg ~ Paint on fabric

Jag hann börja måla stolen i måndags kväll, men sedan har det inte blivit något mer gjort på den :-)
Den skall patineras både på tyget och på benen, och så får det nog bli någon slags dekor.

Den här jättestora hortensian fick jag på Mors Dag. Jag blev så glad, för hortensia är en riktig favorit och jag tycker de är så magnifika. 

Några har frågat hur det fungerar att måla på tyg, och det går jättebra! Men det är nog bra om tyget är ganska spänt och inte sitter för löst på möbeln. Sedan kanske inte tyget skall vara för luddigt eller fluffigt heller :-) Jag använder vanlig vattenlöslig snickerifärg när jag målar. Den målade ytan går att torka av och är hållbar. Den påminner om en gammal skinnmöbel när den är klar. 

Hoppas att ni får en riktigt skön dag idag! 
Kram
Mia
-

17 kommentarer:

Roelie Steinmann Photography sa...

You're painting the fabric on the chair. I'm really curious what the result looks like. I think it will be gorgious.

Have a nice week, Roelie

Livet ... på Øvre Holt ! sa...

Vakker stol det ble ! Mener du vanlig inetriørmaling ? Eller er snickerimaling noe spesielt ? Nydelig Hortensia , heldige du ! God dag til deg .

Hanna sa...

så otroligt vackra bilder.
'Ha en bra dag!
Kram
Hanna

LOPPISLIV sa...

Jag har också målat på tyg, vår sänggavel i sovrummet t.ex och en lampskärm, fungerar utmärkt :-))

Såååå fin hortensia, härlig färg!!
Kram Paula

lisashus sa...

Den stolen kommer att bli jättefin! Kul att kunna måla på tyget! Så snygg form den har!

Underbar hortensia! Vilken fin färg!!!
Kramar
Lisa

Anonym sa...

For en vakker Hortensia:)
Stolen kommer til å bli skjønn, gleder meg til å se:)
Ha en herlig kveld
Klem Merete

vintage-rose Cottage sa...

i love your blog!!!Belinda from shabby Garden

bakom berget sa...

Jättesnyggt! Men spricker inte färgen om tyget töjs. Alltså om man sitter på stolen?
Snygg modell på din stol.

Kram Åsa

Anci sa...

Oj, vad fint det blir ! Det vill jag gärna prova att göra någon gång.

Kram
Anci

LantlivsAnette sa...

Nämen oohhh så fint det blir !! Och vilken fin Hortensia du fick, de är mina favoriter också..
Kraaam Anette

Mamma C sa...

Så snyggt det blev.
Kram Mamma C

Lallbacken sa...

hej mia. oj vad kul det ska bli att se resultatet av den målade stolen. ojojoj vad ditt växthus är vackert!! jag förstår att kissen myser där. ha en fortsatt fin vecka
/mia

hemma hos lilla mej sa...

Vad snyggt det blev ! Jisses vilken underbar hortensia du fick.Ha en skön torsdag.Kramar Rita ♥

Hajan sa...

Visst är väl en Hortensia
underbar, vilken fin färg det var också.

kram Hajan

Gabriella sa...

Åh, den ser helt fantastisk ut hortensian! Är bra sugen på att införskaffa en själv=)
Kram

Unknown sa...

I love your blog:)

Anonym sa...

Hi! I just wanted to let you know that I looove the color of your hydrangeas!!! Gorgeous pink!
Have a lovely day!
Christel