tisdag 7 augusti 2012

Plommonkaka ~ Plum cake

Idag har vi varit riktigt slappa... Vi har varken städat eller grejat med nåt projekt utan mest suttit i soffan och läst böcker, myst och fikat. Vi har tagit en njutardag helt enkelt!
Ja just det, Amanda har gjort korkskruvslockar i hela mitt hår också, så nu känner jag mig som en prinsessa, hihi.

Jag bakade en klassisk gammaldags plommonkaka med smak av kardemumma och ingefära. Väldigt enkelt att göra och saftig och god 
Om det är någon som vill baka den så kommer receptet här:

Plommonkaka

2 st ägg
1,5 dl socker
1,5 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
1,5 tsk kardemumma
1,5 tsk kanel
0,5 tsk ingefära
0,75 dl solros- eller majsolja
6 st plommon, delade och urkärnade

Vispa ägg och socker poröst. Blanda de torra ingredienserna i en skål och sikta ner i äggblandningen. Tillsätt oljan och blanda allt väl. Häll smeten i en smord och bröad form. Lägg plommonhalvorna med den runda sidan uppåt och grädda sedan i 175 grader ungefär 35 minuter.
Pudra lite florsocker över kakan och servera med lite vispad grädde. Lycka till!  
Tusen tack alla ni fina som tittar in här! Ni gör mig så glad med era gulliga kommentarer och mail
Jag önskar er en riktigt fin vecka, hoppas ni har möjlighet att njuta av dessa sensommardagar ni med.
Kram
Mia
-

23 kommentarer:

Anonym sa...

Høres ut som du virkelig har hatt en god dag:)
Dette så herlig ut og veldig fristende:)
Nydelige bilder som alltid:)

Tusen takk for koselig spor du la inn til meg, det var kjempe koselig:)

Klem Merete

THE FARMHOUSE PORCH sa...

Mmmmmmmm!

♥Linsey

Johanna sa...

Kakan ser ju ljuvligt god ut:)

Ha en fin kväll,

Kram Johanna

mormorMärtas sa...

Härligt att kunna göra ingenting!
Kakan ser fin och god ut. Kanske man skulle baka...

Kram Annika

Hem och Harmoni Marie sa...

Ser väldigt god ut! Tack för receptet.
Ha det fint, kram Marie

House of Seasons sa...

Don't understand the words but the pictures tells me everything I need to know! I am a new follower of your beautiful blog.
I am an owner of a shop in Rotterdam and like to see what is going on in the decorationworld!
Liefs
from Holland
Lia

espenavarro sa...

Woohh i like very much! ñam ñam

Annica Östlund sa...

Har aldrig testat att baka på plommon, men det ser gott ut så jag måste nog testa =)
Kram Annica

www.InWhite4You.se sa...

Mmmm den såg mumsig ut. Skönt att ta det lugnt ibland.
Kram Lena

Vero Palazzo sa...

It looks delicious!

Gabriella sa...

Så gott det ser ut! Och vilka vackra bilder!

Il nastro a pois sa...

...mmmmm what a beautiful pictures!
Nice to meet you!
Ciao from Italy,
Barbara and Analia

Dr Grane sa...

Mmm, ser vansinnigt gott ut! Låter gott med ingefära till plommonen. Jag provade den kombinationen i en marmelad tidigare i sommar och ingefäran blev pricken över i:et.

Anonym sa...

Lilla du, jag älskar din blogg jag bara måste läsa den varje dag, du ger mej så mycket inspiration, tips och råd, nu ska jag pröva plommonkakan den blir säkert topp, har du sagt det så!! Fortsatt trevlig sommar! Kram,Marie

Anonym sa...

Heej. Väldigt fina glas! Var kan man få tag på sådana? Är det du själv som målat på dom kanske? Mvh En trogen läsare

Emel Sevren Pınar sa...

dilinizi bilmiyorum ama fotoğraflarınıza bayılıyorum. Türkiye den sevgiler

G:a Affären sa...

Bilderna är så vakra att jag glömde bort kakan, kanske värt att spara receptet.
Och glasen med de fina monogrammen!
Kakan är säkert slut nu...

Kramar
Cia

Vita små hjärtan sa...

Ja här hittar man som vanligt de mest ljuvliga tips och recept! Å framförallt inspiration!
Kram Agnetha

Hanna sa...

så god den ser ut.
kram
HAnna

n o r d i n g å r d e n sa...

Ljuvliga bilder Mia!!! Och hallontårtan nedan, vilken skapelse, urläcker bild!!! Så gulliga rådjur, de ville smaka de med;) och så den lila vitlöken i skålen, mycket inspirerande, ha en fortsatt skön sommar min bloggvän!!! mari.

kråke sa...

Så vackra bilder goa Mia och det ser ju väldans mumsigt ut:))) detta ska testas!!

Kram fina och trevlig helg:))

kråke

Unknown sa...

cake looks delicious !!! greetings from Poland!!!!

Malin`s Diner sa...

Har plommon på G i trädgården. Ska spara detta receptet, låter supergott. Älskar kardemumma i bakverk.

Kram Malin